De tijd van de laserlamp lijkt alweer voorbij.
Ongeveer tien jaar geleden was het het nieuwste hebbeding voor de dikke blepper: laserlampen. Uiteraard kon je in eerste instantie vooral terecht bij de Duitse premiums voor freaking laz0rs in je koplampen. Zij zien het immers altijd wel zitten om peperdure opties te verkopen. En de lampen zijn daarbij meestal afkomstig van Duitse toeleveranciers.
Audi en BMW deden zelfs een wedstrijdje verplassen over wie de eerste was met laserlampen op de markt. Audi dacht BMW te slim af te zijn met de Audi R8 LMX, een afzwaaimodel van de eerste generatie R8. Maar BMW was alsnog eerder met de i8. Dikke opscheprechten aan de toog dus voor München.
Doch we zijn inmiddels zo’n tien jaar verder en laserlampen zijn geen revolutie geworden. Sterker nog, zelfs bij de Duitse drie verdwijnen ze langzaam uit de optielijst. Alleen bij de dikste bleppers kan je er nog voor kiezen. Maar bij bijvoorbeeld een iX staan ze straks na de facelift vermoedelijk niet meer op de kaart.
Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste zijn de lampen stervensduur, ze kosten al snel duizenden Euro’s. Dat is niet alleen pijnlijk bij aanschaf, maar ook bij vervanging (en potentieel indirect verzekering). Ten tweede zijn de beste LED-lampen in de praktijk nauwelijks minder goed dan de laserlampen. In theorie zijn die laatste nog sterker en zuiniger met energie. In de praktijk doen die verschillen er niet echt toe.
Daarbij komt nog dat belangrijke markt Amerika de laserlampen grotendeels de nek dichtknijpt. Door regelgeving uit het jaar kruik werden de adaptieve functies van de lampen beknot. Daarnaast mogen lampen in ‘Murica een maximale lichtsterkte hebben van 150.000 Candela. In Europa is dat 430.000 Candela. Laserlampen die aangeboden werden, moesten daardoor flink teruggeschroefd worden waardoor het verschil met de beste LEDs verwaarloosbaar werd.
BMW heeft ook officieel toegegeven dat de laserlampen langzaam uitgefaseerd worden. De nieuwste Matrix-LEDs zijn simpelweg beter. Daarmee zijn de laserlampen vooral een statussymbool geworden. Het ziet er cool uit en het is duur, maar meer heb je er niet aan. BMW is nu wel bezig met lasers in achterlampen, zoals te zien bij sommige versies van de gelifte 4-Serie. Is dat dan wel affengeil?
JelmerS zegt
Altijd armetierig als dan de rem wordt ingeduwd en je de meest goedkope gloeilampen in je remlichten ziet, of die lelijke jaren 80 lampjes die het derde remlicht moet voorstellen. Wel groot gelijk dat dit te dure techniek is, en dat je als occasion koper deze de techniek liever niet hebt
kniesoor zegt
Ben het zeer met je eens, remlichten dienen ook over led-techniek te beschikken. Maar daar dachten ze 10 jaar geleden in München kennelijk anders over, zelfs op een oto met een cataloguswaarde van EUR 100K+ zitten ordinaire gloeilampjes. Tamelijk armoedig.
citroen55 zegt
De paarse broeken verloren het van de bonentellers, want de bestuurder zag het toch niet.
hehe zegt
Ik had ergens ook gelezen dat het metaal in de laserkoplampen niet te recyclen zou zijn en dat BMW dit uit milieu oogpunt ongewenst acht.
(Zal wel een mededeling voor de buhne zijn, terwijl de winstmarges bij LED vast groter zijn)
ar166 zegt
Paar week geleden nog een complete komlamp laten vervangen, xenonlicht + led-dagrijverlichting. Dat geintje was even €2400 aftikken bij de Alfa dealer.
Wil er niet eens over nadenken wat men voor een laserkoplamp rekent.
eaudi zegt
T geeft wel lekker zicht hoor. Als de lasers aangaan dan waan je je in daglicht.
Maar ze gaan bijna nooit aan omdat het eigenlijk altijd te druk is. Dus de toegevoegde waarde van de lasers is beperkt tov de prijs. Dus ik begrijp dat ze het uit productie halen. Bovendien is de led-technologie inmiddels weer verder dan een tijdje geleden dus laser is misschien inmiddels wel overbodig.
schuimbekje3 zegt
helemaal armetierig zijn die stroboscoop achterlichten van bijv Volvo en VAG.. de goedkoopste rode ledjes, die ze dan 50 tot 70 keer per seconde aan/uit doen zodat feller en minder snel kapot branden…
mc96 zegt
Mijn vorige BMW had lazerlicht. Op mijn nieuwe 530e was het niet meer te bestellen. Op zich is de matrix led verlichting ook prima, maar je levert toch echt wel iets in.
560pk zegt
Het is bedroevend dat dit doodbloedt. Het is absoluut superieur aan de beste matrix led verlichting.
Zelfs op de snelwegen in de Randstad schakelen de lasers regelmatig automatisch in. Maar omdat ‘Murica z’n wetgeving niet op orde heeft, sterft dit af. Intens jammer.