Rode diesel komt terug en dat is niet alleen goed nieuws voor de boeren.
We krijgen een nieuw kabinet, waarschijnlijk met een premier die communiceert met de partijleiders in de kamer via briefjes in de krant, maar hij is nieuw en moet nog door het onboardingsproces. Iedereen die links van de VVD bivakkeert spreekt er schande van en zit collectief aan de oxazepam. Maar, wat wil dat nieuwe kabinet nu eigenlijk?
Uiteraard schreven we daar gisteren ook al het één en ander over, maar waar we het nog niet over hebben gehad is de terugkeer van rode diesel. Voor wie niet (meer) bekend is met rode diesel leggen we het graag nog eens uit.
Voordelige diesel
In de basis is rode diesel gewone diesel, maar dan met de rode kleurstof en “Solvent Yellow 124”. Dat laatste is de vloeistof die de rode kleur aan de binnenkant van je brandstoftank verzorgt waardoor je, ook als er weer gewone diesel in je tank zit, nog kan zien dat je illegaal op rode diesel hebt gereden.
Rode diesel is precies dezelfde brandstof als bij de pomp, maar dan met minder of geen accijns. Stukken voordeliger dus. Ooit bedacht voor de mensen die hun huis op diesel moesten verwarmen, maar ook landbouwvoertuigen en andere machines voor op het land mochten er gebruik van maken.
Je kunt je voorstellen dat toen in 2013 de goedkopere rode diesel werd wegbezuinigd de boeren en tuinders niet zo blij waren. Op dat moment moesten de boeren zo’n 17 cent per liter diesel meer betalen. Zo’n John Deere loopt geen 1 op 25 dus dat was een aardige kostenpost.
Rode diesel fraude
Nou kunnen particulieren ook rekenen. Als het verschil maar groot genoeg is tussen diesel aan de pomp en rode diesel aan huis, dan ligt fraude op de loer. Gebruik je de brandstof onrechtmatig dan loop je het risico op een fikse boete. Ergens tussen de 500 en 5.000 euro heb je zo aan je broek hangen.
Gebruik je zakelijk rode diesel terwijl je daar geen recht op hebt, dan schiet dat nog de hoogte in. Beetje afhankelijk van de omvang van je fraude. Want misbruik van rode diesel wordt als fraude gezien. Je hebt immers geen belasting op je diesel betaald, waar dat wel moest.
De lang gehoopte terugkeer
Sinds de afschaffing in 2013 zijn er eigenlijk al stemmen die voor terugkeer pleiten. Ook Caroline van der Plas van de BBB heeft er sinds ze zelf met een trekker op het Binnenhof arriveerde meermaals via moties in de Tweede Kamer om gevraagd.
Maar kon niet en mag niet, aldus het kabinet. Maar dat kabinet is niet meer en nu zit mevrouw Van der Plas zelf aan de knoppen. Dus nu komt de rode diesel terug. En daar is de BBB maar wat trots op.
Zelf geeft ze aan dat er wellicht 28 cent per liter af kan voor de hardwerkende boeren, tuinders en loonwerkers. Duurt wel nog even, want het staat voor 2027 op de planning.
Wat hebben wij er dan aan?
Nou en? Wij mogen niet op rode diesel rijden. Nee dat klopt. Maar rode diesel is niet iets wat alleen in Nederland bestaat. In Duitsland veroorzaakte het plan om de rode diesel af te schaffen recent nog voor een week van boerenprotesten.
Ook in Groot-Brittannië bestaat rode diesel. En wie nog in een ouderwetse dieselbeuker rijdt (@willeme?) wil ook best graag wat minder centjes betalen voor een liter gasolie!
Gelukkig weten ze in Londen wel hoe ze dat kunnen aanpakken. Je hebt het niet van ons, maar sla maar alvast extra kattenbakvulling in, want dat is het geheim van rode dieselfraude.
Flutterbear zegt
Om het verbruik van de trekkers gaat het toch niet anders namen ze destijds wel de trein naar Den Haag. Oh wacht, de trein kan je natuurlijk geen mensenlevens mee bedreigen..
De boer wordt bespeeld door de lobby, jammer. Eigenlijk typisch populistische aanpak.
pomoek zegt
Gaat 130 miljoentjes per jaar kosten. Maar dat betalen we door de verhoging van het wettelijk minimum loon terug te draaien, dat levert tenslotte 820 miljoen op. Fijn om te weten als je als dagloner werkt. Dat je baas minder hoeft te betalen voor jou en de brandstof voor de tractor waar je op rijdt.
alcantara zegt
Had je maar een vak moeten leren.
okdoei zegt
Hoop van harte dat je dit niet serieus meent.
Joris24 zegt
Als we er allemaal aan gewend zijn dat ondernemers / agrariërs gewoon een normaal bedrag voor diesel betalen en het daarmee blijkbaar uit kan, waarom dan deze weggevertjes? Om zieltjes te winnen overduidelijk, maar uiteindelijk profiteren hier echt maar heel weinig mensen van.
Dutchdriftking zegt
Ooit eens per ongeluk in Noorwegen de rode diesel per ongeluk getankt. Gelukkig is het daar groen, dus geen haan die er naar kraait in Nederland.
Mike zegt
Haha is mij ook overkomen, staat daar ook niet heel duidelijk aangegeven
geelbarrel zegt
Nu is er de kans onderscheid te maken tussen fossiel en niet fossiel. Daar al aan gedacht? Maak de HVO100 accijnsvrij en rood dan ipv de gewone diesel
Dutchdriftking zegt
Hoef je het niet eens rood te maken, je wilt toch een beter milieu? Dan moeten we er allemaal gebruik van kunnen maken.
William zegt
Alle hetzes in linkse media gaan voorbij aan het feit dat dit land draait op diesel. Van binnenvaarschepen tot trekkers tot grote bestelbussen, en touringcars, het is nog vele jaren essentieel voor onze economie.
Prima dat boeren wat lastenverlichting krijgen, na de eindeloze reeks lastenverzwaringen.
ronnys zegt
Haha, tja maar met de lasten verzwaringen valt het wel mee hoor. De huidige problemen waar de sector nu in zit is gecreëerd door 40 jaar de problemen te ontkennen en vooruit te schuiven.
Wat wel een probleem wordt is dat er een zekere partij is, bestaande uit 1 lid, die de arbeidsmigranten wil aanpakken. Welke sector denk jij die daar het zwaarst door getroffen wordt als werkelijkheid wordt als die zijn zin krijgt?
marcus zegt
EU migratie kan hij niet tegenhouden. Migratie van buiten de EU zitten nu ook al strenge regels aan. Mensen blijven komen, willen niet weg, daar verandert een ‘andere wind’ niets aan.
hardleersbv zegt
“alle hetzes in de linkse media”. Is het op een gegeven moment niet erg vermoeiend om constant zo te moeten praten?
jaapiyo zegt
Het lijkt haast wel net als die pipo’s in de linkse media (en kamer) die vijfmiljoenmiljard keer de woorden extreem rechts of radicaal rechts moeten roeptoeteren om de associatie met nazi Duitsland te maken, maar die vervolgens gaan janken als men stelt dat ze een associatie met nazi Duitsland maken…Eng gedoe.
Flutterbear zegt
PVV is zo ver rechts dat weer op links in beeld komen. Geen extreem links, racistisch links. Naast het weren van buitenlanders is het de bekende linkse cadeautjes.
rogerzz zegt
Ik vraag het voor een vriend, maar wie controleert ooit de binnenkant van de dieseltank van een gemiddelde woon-werk-verkeer stationwagen?
jaapiyo zegt
Ik ken een verhaal van iemand die ooit tegen de lamp is gelopen. Had een Mercedes E-Klasse diesel met ruim 500.000 op de teller. Werd gepakt en kennelijk was destijds de regel dat je voor elke km op de teller met terugwerkende kracht moest betalen, omdat je niet kan aantonen dat je die andere km’s wel met legale diesel hebt gereden. Ik heb niet geverifieerd of dat zo is. Maar, Ouch.
outlook zegt
Misschien had hij de auto met 499.000km gekocht
potjak zegt
Ga er gerust vanuit dat er een systeem komt waarbij je kenteken gescand wordt of andere registratie tool.
schuimbekje3 zegt
het grootste probleem wat ze veroorzaakt hadden met de afschaffing was de scheepvaart.. in bijv belgie is men verplicht rode diesel te gebruiken voor je zeilboot en aggregaat, terwijl in nederland het verboden werd.. nu kun je dus weer tanken met je boot in belgie als nederlander vanaf 2027…
vraag is, of mijn aggregaat nu ook op rode diesel mag gaan lopen.. dan is de stroom goedkoper dan die onzin vanuit eneco..
kennone zegt
Petroleum er in, alhoewel die voort ook rood is.
Reinier zegt
In Belgiië is rode diesel verboden. Dus juist niet verplicht. Sowieso is rode diesel nergens verplicht, hooguit toegestaan. In de UK kan witte diesel lastiger te vinden zijn, maar dat maakt de rode nog niet verplicht.
weetikveel zegt
Gewoon jezelf beroepen op het recht op vergissing, en weer gelijk door 130kmh rijden.
thjvanvlerken zegt
Als het weer rood can kleur moet zijn dan moet den haag eerst eens gaan babbelen met de Stations. Die tanken waar vroeger rode diesel in zat zijn nu allemaal weg of in gebruik voor een ander product. Het is allemaal niet zo makkelijk. Misschien gewoon voor de boeren zorgen dat ze de accijns en de btw kunnen terug vorderen, lijkt me een beter idee.