De Fransen draaien een Nederlands bedrijf de nek om. En het gaat nu eens een keer niet over de KLM…
Fransen die Nederlandse bedrijven overnemen is niet altijd een groot succes, zeggen we met gevoel voor understatement. Het kan namelijk ook gierend uit de klauwen lopen en dan niet in positieve zin. Nu hebben we het wél over Air France-KLM. Verlies na verlies, ontslagen en meer ellende. Da’s ongeveer de samenvatting.
Maar dat bedrijf bestaat tenminste nog wel. In tegenstelling tot het Nederlandse EVBox. Dat wordt door de Franse eigenaar Engie de nek omgedraaid. Naast dat het zonde is, staan ook zo’n 700 mensen op straat, waaronder veel op het Amsterdamse hoofdkantoor.
Fransen draaien Nederlands bedrijf de nek om
De Fransen van Engie zijn sinds 2017 de eigenaar van EVBox, een bedrijf dat al sinds 2010 laadpalen maakt, al zo’n half miljoen bij elkaar. En sinds 2017 werd er voornamelijk verlies gedraaid. In totaal zouden de Fransen er zo’n 800 miljoen bij zijn ingeschoten. Autsj.
Het afgelopen jaar heeft Engie hard gezocht naar kopers, maar die waren niet te vinden. Alleen een fabriek voor snelladers in Bordeaux lag dusdanig goed in de markt dat het voor een acceptabel bedrag van de hand kon worden gedaan, maar daarmee houdt het dus op.
Bij EVBox heeft de beslissing van de Fransen tot veel verbazing en teleurstelling geleid. Ook vinden de medewerkers het opheffen van het bedrijf nogal voorbarig. Want al levert het produceren van laadpalen nu misschien niet zoveel op, met het oog op de energietransitie groeit de vraag waarschijnlijk alsnog erg hard.
Maar helaas, dat zullen de medewerkers van EVBox niet meer meemaken, het doek is gevallen.
Bedankt hoor, stelletje Fransen.
audirs3 zegt
Ik had ook niks anders verwacht van de Fransen…
Dit nieuws is voor Fastned ook zuur, dat was juist bezig met het plaatsen van vele 400kw EVbox laadpalen.
ericc zegt
Mooi volgende zomer geen Nederlanders met sleurhut op onze wegen, rijden allemaal rond tot in Italië en dan met de boot naar Spanje! 😁😎
erik911 zegt
Precies hetzelfde heb ik zo gedaan, omdat er in ‘Francia’ een vrij grote boete open stond voor een auto van me 😅
camber24 zegt
Leuk als je thuis zo’n paal/laadstation van EVBox hebt staan/hangen. Geen idee wat daar dan mee gaat gebeuren.
Donstil zegt
Ja dat is mooi ruk inderdaad, ik heb er eentje aan het huis hangen welke helaas alleen via het EVBox portaal uit te lezen is. Ben benieuwd hoe lang dat nog blijft werken.
Eind 2025 stopt KPN met 2G dus dan werd de paal sowieso al waardeloos (de upgrade naar 4G koste meer als een paal van een ander merk) maar had hem graag tot die tijd willen blijven gebruiken.
Overigens erg slechte ervaringen met dit bedrijf, uiteindelijk bleek vorig jaar dat mijn modem defect zou zijn, via support kreeg ik te horen dat reparatie 150 a 200,- zou kosten (ik ben een particulier dus inclusief btw), uiteindelijk kwam weken later de factuur en was deze bijna 200,- hoger om er vervolgens veel later ook nog eens achter te komen dat ze voor dit geld een 2G modem geplaatst hadden welke in 2025 niet meer zal werken. Drama.
Robert zegt
En die rekening betaal jij gewoon? Ik zou het hooguit bij het offerte bedrag hebben gelaten, met de mededeling dat het restant pas in beeld komt als ze deze wanprestatie naar tevredenheid hebben gefikst.
pietertje123 zegt
Ik heb een tijd geleden een 2e hands, afgeschreven en uitgeleefde ev box gekocht. Bleek dat evbox niet genegen was hun modem uit te zetten zodat ik thuis, op m’n eigen oprit, m’n eigen auto kon laden met m’n eigen zonnestroom. Moest absoluut een abbonement nemen van rond de 120 per jaar. Voor geen enkele dienst dus.
Ding eruit gesloopt en middels een Smart-EVSE module werkend aan de muur gehangen met meer instellingen en link met home domotica. (zie ook tweakers voor foto’s en howto’s)
Dat ding doet bedroevend weinig voor de prijs die men rekent: meet verbinding door stekker in de auto, relais omgooien als die er is. v.v. en een aardlek die wat sneller reageert dan de gewone in huis. De rest is gekloot om geld te harken. Dat lukt niet met een standaard en daarom zitten we met al die prijsverschillen en betaalmethoden per merk, per paal, per merk paal etc.
Sowieso triest dat er geen standaard stekker/stopcontact is voor thuisladen. Ze hoeven niets spannends te doen, zo universeel als een 220v stopcontact met een beveiliging. Ok, er zit een kabel met stekker aan vast zodat je niet steeds die uit je auto hoeft te halen. Tip: koop er een bij en plak die vast of leg ‘m door een goed gemonteerd oog oid.
schuimbekje3 zegt
met atos, leaseplan. dagelijks leven, ordina, klm, ik weet niet hoeveel campings, ook goed gewerkt, not…
ik snap nog steeds niet waarom er ooit een renault of peugeot in nl verkocht mag worden, producten uit china moeten een hogere standaard hebben voordat ze ingevoerd mogen worden.
Donstil zegt
Je kunt toch niet echt spreken over “verbazing” als je jaar op jaar 100 miljoen per jaar verlies maakt. Dan verwacht je het toch op een gegeven moment wel zou je zeggen.
mashell zegt
Als je jaar op jaar met verlies blijft draaien en het moeder concern legt geld bij vanwege strategische doelen dan kun je natuurlijk gaan geloven dat het altijd zo zal blijven.
beetec zegt
De afgelopen jaren heb je toch genoeg van die kunnen verkopen lijkt me zo of mis ik iets?
potver7 zegt
Financieel mismanagement, plus kwaliteitsproblemen waardoor miljoenenclaims en klanten die wegliepen… Ook in een groeimarkt kun je het verknallen. Dit kun je die Fransen niet kwalijk nemen IMHO.
erik911 zegt
…wanneer het gaat om mensen, gebruik je niet ‘waaronder’, maar ‘onder wie’.
Kom op, AutoBlog-journaille: Jullie kunnen het!
rwdftw zegt
De EVBox…. Rampendingen. Een opdrachtgever van mij had ze. Soms moest je je auto 2 keer verzetten tot je een paal had die het deed. De kwaliteit was ronduit bagger. Thuis een paaltje van Ecotap en die heeft eigenlijk nooit kuren.
KEV9 zegt
En laadpalenbouwer Alfen schrapt 15% van de banen laat het vandaag weten
erwh zegt
Totaal niet verrassend gezien de abominabele kwaliteit van die EVbox palen. Tot nu toe is het mij van de vele pogingen op veel verschillende locaties pas één keer gelukt om te laden aan zo’n paal. Ze zijn bijna altijd defect en dus vermeed ik deze palen de afgelopen tijd volledig (liever iets verder weg parkeren en wel laden, dan eindeloos klooien).