Caterham en Morgan krijgen concurrentie vanuit de Franse hoek in de vorm van de Lesage 01.
Veel nieuwe kleine sportwagenfabrikanten gaan meteen voor maximaal vermogen, al dan niet elektrisch. Nieuwkomers met 1.000 pk zijn geen uitzondering. Fransen zijn echter eigenwijs en daarom gooit Lesage het over een andere boeg. Zij gaan juist voor een lichtgewicht auto in de geest van de vooroorlogse cyclecars.
De eerste creatie van Lesage wordt de 01. Qua naamgeving doen ze niet moeilijk, zoveel is duidelijk. Zoals te zien is de auto nog in de schetsfase. Desondanks hebben ze al wel behoorlijk concrete plannen. Dat hebben we vaker gezien, maar laten we even niet cynisch doen. De Lesage 01 is namelijk gewoon een leuk concept.
Lesage 01T
De Lesage 01 moet er in twee uit voeringen komen: de 01T en de 01E. Chauvinistisch als ze zijn hebben de Fransen voor techniek van PSA gekozen. De 01T krijgt de 1.2 driecilinder uit de 208. Die levert in dit geval 154 pk en 240 Nm koppel. Het verschil met een 208 is dat deze auto slechts 650 kg weegt. Daarmee zou volgens Lesage een acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden gepiept moeten zijn. De topsnelheid is beperkt tot 170 km/u. Veel harder moet je ook niet willen in een auto als deze.
Lesage 01E
De 01E is, je raadt het al, elektrisch. Deze krijgt ook de motor van een 208, de e-208, om precies te zijn. Deze produceert 136 pk en 260 Nm koppel. Dit heeft geen positieve invloed op het gewicht. De 01E gaat namelijk 950 kg wegen, bijna de helft meer dan de 01T. 0-100 km/u duurt daarom een hele seconde langer. De actieradius zou 340 km moeten zijn.
Prijs
De productie van beide varianten moet volgens de (optimistische) planning van Lesage in 2021 van start gaan. De auto zou zelfs dit jaar al te bestellen zijn. Ze hebben ook alvast een indicatie van de prijs voor ons. De 01T moet €54.000 gaan kosten (exclusief belastingen) en de 01E €62.500.
Toekomstplannen
Lesage is het niet van plan bij de 01 te laten. De Lesage 02 staat ook al op de planning voor 2023. De schetsen tonen vier varianten: een soort KTM X-bow, een buggy en nog twee eigenaardige hoekige varianten. Maar goed, zover is het nog niet: eerst maar eens afwachten wat het wordt met nummertje 01.
royaledeluxe zegt
Geniaal, zelfs elektrisch is hij nog te pruimen.
Dutchdriftking zegt
Geniale concepts, en veel leuker dan al die niets zeggende +2.000pk monsters!
simonferrari zegt
Ziet er goed uit, wel even een normaal formaat velgen toevoegen.
dappers zegt
de term ‘Donk’ comes to mind
bpc zegt
Velgen zijn te groot… Op dit formaat auto wegen de voordelen van dit formaat velgen niet op tegen de nadelen.
motor is een topkeuze!
Zelf zou ik in deze klasse de betere super 7 replica kiezen.
Jammer dat ford nooit die formula ecoboost in productie heeft durven nemen, anders die!
dirkv zegt
@machielvvd Hebben ze behoorlijk concrete plannen…?
Serieus??? Hoe kom je daar nou weer bij?
potver7 zegt
Met deze ‘stroomlijn’ lijkt me een actieradius van 340 km voor de 01E redelijk optimistisch. Maar ’t ziet er wel lekker uit zo.
tvr1974 zegt
Ik ben altijd voorstander van lichtgewicht auto’s maar met die nieuwe regels die er aan zitten te komen vraag ik mij af of die autobouwers hier al rekening mee hebben gehouden.zie : https://www.raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/2019-q1/0329-eu-besluit-over-verplichte-veiligheidssystemen-in-auto.html
MiniManiac zegt
Leuk concept, maar Jezus wat een geld voor een Peugeot. Vraag mij af wie dit gaat kopen. Voor dat geld zou toch voor een jaren 30 originele Morgan super sport gaan.
JanJansen zegt
@MiniManiac: een Caterham is niet veel goedkoper. En als je die nu besteld, mag je hopen dat je voor het einde van het jaar een frame kan afhalen. Ze zijn niet aan te slepen.
ericd zegt
Veel te duur voor iets wat basaal gezien een soort Burton plus project is.
spence zegt
Morgan ontwikkelde een Three Wheeler op batterijen, die de productie uiteindelijk niet haalde.
Ik vrees dat autonomie/gewicht/prijs-ratio het succes van zo’n model beperkt.
Er is wel een uitzondering: https://devinci-cars.com
Esprit_de_Flandre zegt
Leuke tekeningetjes. Maar…
Er zijn twee soorten nieuwe automerken: zij die tekeningetjes lanceren, waarna je er niets meer van hoort. En zij die een goed uitgekiend plan hebben waarbij de tekeningetjes een eerste stap zijn in het creëren van een verlangen, gevolgd door foto’s van een fysiek model een paar maand later, gevolgd door een prototype een paar maand later, gevolgd door een rijdend prototype nog een paar maand later, gevolgd door een productiemodel. Alles samen neemt dat één jaar in beslag. Dat wil ook zeggen dat, als de tekeningetjes in de wereld worden gesmeten, ze al druk bezig zijn het rijdend prototype in elkaar te steken. En waarbij het creëren van het verlangen dus geen loze belofte is maar een normaal deel van het marketingproces.
De meeste nieuwe automerken zijn van het eerste type. Laten we hopen dat Lesage van het tweede type is…