Waar we het in Nederland inmiddels rustiger aan moeten doen, wil Macron niks weten van 110 km/u op de Franse snelwegen.
Voor mensen die veel op de Nederlandse snelwegen te vinden zijn, blijft 16 maart een donkere dag. Sindsdien mogen we op alle snelwegen in Nederland niet harder dan 100 km/u. Tenzij het ’s avonds of ’s nachts is. Dan mag het soms wel. De reden daarvoor is bekend: stikstof. Het idee was dat de snelheidsverlaging betekende dat de bouwmannen (m/v) van Nederland weer aan de slag mochten.
In Frankrijk speelde een soortgelijke discussie. Niet per se vanwege stikstof, maar vanwege het milieu in het algemeen. Ook daar moest de maximumsnelheid het ontgelden. Een Franse commissie kwam met een heel pakket aan maatregelen die de klimaatcrisis zouden kunnen redden, een daarvan was het verlagen van de maximumsnelheid.
Inmiddels heeft de Franse president Macron de knoop doorgehakt. Bijna alle 149 punten van de Franse commissie neemt hij over. Drie puntjes niet, waaronder de maximumsnelheid. Macron zegt dus nee tegen 110 km/u. Volgens Le Parisien doet hij dit vooral voor de mensen die in kleinere dorpjes en steden wonen. De inwoners die drie kwartier tot een uur in de auto moeten zitten en voor wie de terugval naar 110 km/u flink zou zijn. Om het draagvlak bij deze mensen niet kwijt te raken, neemt hij deze aanbeveling niet over.
Er is wel een kleine maar. Macron geeft namelijk geen definitieve nee, maar zegt dat hij de discussie wil uitstellen. Eerder bleek al dat 70 procent van de Fransen tegen 110 km/u is. Dat hij er voorlopig non tegen zegt, is dus niet heel erg verbazingwekkend.
De 146 punten die hij wél overneemt, worden nu in wetsvoorstellen gegoten en door de Franse politieke molen geloodst. Met de maatregelen wil Macron de uitstoot in het land met per 2030 met 40 procent hebben verminderd. Wat het comité allemaal voorstelde lees je op de Convention Citoyenne pour le Climat-website. Voor buitenlanders lijkt er niet bijzonder veel te veranderen, al wordt er wel gesproken over milieuzones in Franse steden. Misschien iets om in de toekomst in de gaten te houden, dus.
Foto: Ferrari F430 van @SupercarspotterNL via Autojunk.nl.
gregorius zegt
Op veel wegen is 130 al veel te langzaam in FR. Van die prachtige peage wegen, waar je verdorie nog een aardige fooi voor moet betalen, kan je prima een stuk harder.
Als ik de stikstof uitstoot map (nitrogen dioxide) van Europa erbij haal, zie ik vooral de miljoenen steden + Noord Italie zone + randstad NL als probleem gebieden. Buiten Parijs ziet het er allemaal aardig groen uit voor Frankrijk.
knapzuur zegt
Precies en geen reden om het daarom geel te laten worden, groen het nieuwe geel en zorgen dat het oude geel rood word.
Verder die dorpsbewoners die een uur in de auto zitten rijden vaak geen 130 maar hebben een meer gemoedelijkere snelheid, het zijn die stadsrakkers die altijd haast hebben en altijd strak op en over de maximum snelheid moeten “racen”.
launchcontrol zegt
@knapzuur: zie de logica van je reactie totaal niet
kroon zegt
Natuurlijk zegt hij nee. Anders komen alle gele hesjes Parijs weer slopen.
In Nederland gaat iedereen als mak schaap 100 km/u rijden zonder protest.
Terwijl de milieueffecten natuurlijk niets zijn als je ook vaak in de file staat.
xjs678qr zegt
Het zijn de Gele Hesjes die hierom gevraagd hebben!
VeniVidiVici zegt
@kroon: Iedereen als mak schaap 100 rijden? Ben jij de laatste tijd al op de snelweg geweest? Als je netjes 100 gaat rijden dan voel ik me niet prettig hoor met al dat verkeer wat dan voorbij vliegt en de bumperdrukkers!
lekkerlinksrijden zegt
Vandaag nog geprobeerd om 100 te rijden zonder cruisecontrol, binnen een poep en een scheet zat ik weer op de 120. Gewoon gevoelsmatig een normale snelheid, het was ook niet druk.
xjs678qr zegt
Macron for president!
Ow… Wacht…
moveyourmind zegt
Zou het veel uitmaken als die Fransen iets langer over hun rit doen?
Als ze ergens een afspraak hebben komen ze toch al standaard pas drie of vier weken later opdraven. Dat kwartiertje extra kan er dan ook wel bij.
Richard zegt
Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.”
xjs678qr zegt
En dus zijn er minder mensen tegelijk op de weg en dus zijn er minder ongevallen!
gregorius zegt
Dat zei Cruyff ook eens live bij Barend en van Dorp. Ze keken elkaar aan en besloten hun held niet te verbaal te vermoorden.
kevertje zegt
Het is niet zonder precedent. Premier Edouard Philippe heeft er bij het begin van de ambtstermijn voor gevochten om op de Routes Nationale de maximum snelheid terug te brengen van 90 naar 80km/h, zogezegd omwille van de verkeersdoden. Waarom je op de meest kritische punten de snelheid niet beperkt tot 70km/h, nog veiliger en zeker goedkoper – dat mag een raadsel heten dat alleen verstandige mensen kunnen begrijpen. Nadat er heel wat water naar de zee is gevloeid – ondermeer door de gele hesjes maar ook door het feit dat de verschillen in mortaliteit nauwelijks bewijsbaar werden – gaan de borden stilaan terug één voor één terug 90km/h. Het beleid van Macron bestaat voor 90% uit gebakken lucht en het naar de mond praten van lobbies. Na de presidentsportretten van het verkeerde formaat – wat de belastingbetaler een fortuin aan nieuwe kadertjes gekost heeft voor elke mairie en overheidsinstelling – de zoveelste dwangneurose-politiek waar niemand ooit van beter wordt, alleen maar armer en gefrustreerder. Rij maar eens van noord naar zuid en blijf kalm in het stuk van Luxemburgse grens tot Toul, waar de eco-fanatiekelingen ook al jaren toegeslagen hebben en de max. snelheid op tal van plaatsen fluctueert tussen 110 en 90km/h, op 3 en 4 baanswegen.
phaeton zegt
Die milieuzones zijn er toch al, min of meer? Je moet in elk geval een sticker hebben en je auto wordt op kenteken een klasse toegekend.
Berend zegt
Maakt ook wel uit in Frankrijk. Is namelijk een groter land dan Nederland.
dirkv zegt
@Berend: weet je dat wel zeker?
mobieler zegt
Macron staat er zo vreselijk slecht voor in de peilingen, die kijkt wel uit.
9000cse zegt
Sinds enkele jaren wordt de toegestane maximum snelheid op de Franse autosnelwegen al aangegeven op de matrixborden wanneer er een te hoge vervuiling is/wordt geconstateerd. Mij is het al een aantal keren overkomen, dat er om die reden niet sneller dan 110 gereden mocht worden. En niet alleen maar op een kort stuk in/bij grotere steden. Zelfs ritten gemaakt naar Grenoble en Marseille en niet één kilometer zonder die beperking. Dus: Lang leve de cruise-controle!
Verder zijn er ook al een flink aantal steden met milieuzones, waar je niet zomaar naartoe kunt zonder het juiste vignet.
jorden zegt
Die Fransen hebben het maar makkelijk. Was ik daar de president, dan ging de BTW op alle auto’s die niet Frans en Elektrisch zijn naar 300%. Et voila!
De Duitsers en Italianen kunnen het zo ook oplossen. Komt er weer eens wat beweging in die autofabrieken.
In Nederland is de snelweg dan straks uitsluitend voor de elektrische fiets en scootmobielen. In de steden mag er alleen nog gerolschaatst worden.
petroldrinker zegt
Een leider die het begrijpt (voor de verandering) niet zoals die idioot in denhaag die eerst zelf de 130 wou om daarna weer voor jan lul naar 100 te gooien weer. blijft 1 vd meest itiote en achterlijke wets veranderingen vd laatste zeg 10 jaar.
ozzytrk zegt
We mogen blij zijn dat Duitsland naast ons ligt. Heil Germany