En wat zijn dan ‘luxewagens’ volgens deze heerschappen? Nou, auto’s met meer dan 180 pk. Jazeker, je Ibiza Cupra/Clio RS/Corsa OPC is gewoon een luxewagen! Had je niet gedacht he?
Volgens mij komen er in Frankrijk weer verkiezingen aan, en als dat gebeurt, dan moet je er als de kippen bij zijn om proefballonnetjes op te laten. Is het electoraat dol op namelijk. 19 leden van het Franse GDR (gauche démocratique républicaine. En ja, gauche betekent links, verrassend he?) willen de BTW op alle ‘pk-monsters’ met > 180 pk optrekken naar 33,3%. Zulke percentages, daar lachen we in Nederland om, maar daar zal het wel heel progressief en radicaal zijn ofzo.
Volgens het plan maakt het dus geen bal uit of je nou een Ferrari FF/ RR Phantom of een Polo GTI koopt, in beide gevallen ben je de penis. Echt goed doordacht lijkt me dit niet, want zo belast je een modaal verdienend persoon die zich net een leuke hot hatch kan permitteren onevenredig meer dan iemand die lachend een straatje Lambo’s koopt. Electorale vervreemding much? Nou ja, ze zoeken het maar uit.
Maar het opent misschien wel een aardige discussie. Als we hier nou eens gesegmenteerd progressief naar pk’s gingen belasten, zou dat een idee zijn? Op die manier kunnen we tenminste wel de turbo’s van een M5 schroeven, en hem weer laten klinken zoals hij hoort te klinken. Of weer lekker hoogtoerige 2 liters in de kleine hot hatches gooien, in plaats van opgefokte 1.4’tjes. Is dat een idee?
snorris zegt
Beetje dom idee hoor
alcantara zegt
@snorris: Domme ideeën bestaan niet, alleen domme opmerkingen.
4991 zegt
@alcantara: en jij bevestigd het?
alcantara zegt
@4991: Nee dat doe jij nu; jij bevestigd…?
snorris zegt
@alcantara: beetje dom om nou zijn grap te jatten vind je niet?
alcantara zegt
@snorris: Ik jat zijn ‘grap’ niet maar herschrijf zijn typefout, maar blijkbaar merk jij hem niet eens op…
snorris zegt
@alcantara: volgens mij gaat het hier over auto’s niet over typefouten. En als mijn mening is dat dit een dom idee is laat me dan. Wat is er dom aan die reactie?
alcantara zegt
@snorris: ik heb nergens gezegd dat jouw opmerking ‘dom’ is, ik zeg enkel dat domme opmerkingen bestaan.
drentje zegt
@alcantara: dat noemt men ontwetenheid.
kicknl zegt
@drentje: goh wat een lekkere discussie…
loopjes zegt
Als ze hierdoor geen recessie krijgen heb ik er geen probleem mee!
mrbones zegt
Slaat nergens op. Kijk dan naar het verbruik en de uitstoot
Jochempie zegt
Waarom 180 pk? Waarom geen 150? of 250? Of 1?
alcantara zegt
@Jochempie: om de verkoop van x20d motoren te bevorderen, 177pk bij een relatief laag verbruik.
Jochempie zegt
@alcantara: Ja leuk, maar iedere moderne motor kan je programmeren om een x aantal pk’s te leveren… Maakt dus geen bal uit wat ze momenteel doen.
alcantara zegt
@Jochempie: nee zo simpel is het niet, het is echt niet zo dat je 500pk uit een 2l kan persen met wat programmeren.
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Maar kan je een 4.2 V8 zo afstellen dat ie maar 170pk heeft? Zo verkopen, en dan daarna aanpassen…
alcantara zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja dat kan, in België geldt die regeling toch ook dacht ik dat je neer belasting betaalt voor meer pk’s of cilinderinhoud?
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Meer wegenbelasting en inschrijvingstaks naar gelang cilinderinhoud vroeger, sinds kort is de inschrijving afhankelijk van de CO2.
Wat zeer kl°tig is, want in de praktijk komt het er op neer dat de inschrijving voor een doodgewone auto verviervoudigd (!), en die voor een grote luxebak met zware motor, zoals M5 of Cayenne, nog maar de helft is. Belastingverlaging voor de rijken, en verhoging voor al de rest dus…
Nu is die inschrijvingstaks niet te vergelijken met een BTW-verhoging naar 33.3% hoor. Ik heb mijn nieuwe tweedehands 1.9JTD nog net onder het oude systeem kunnen inschrijven. Prijs: zo’n 64 euro.
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: jeeee, kortom, de ‘weinige rijken’ krijgen een voordeeltje, terwijl de ‘massa armen’ de kas gaan spekken. Feitelijk hebben jullie dan nu eenzelfde systeem als in nederland ?
Ferdinand1 zegt
@alcantara: hahaha, laat me niet lachen. En er zijn natuurlijk veel meer motoren die net onder de 180 pk zitten, maar daar gaat het dus niet om.
gregorius zegt
@Jochempie: dat hebben ze waarschijnlijk door een klasje economie studenten uit laten zoeken: Databaseje met verkopen van afgelopen jaren, wat prijs-data erover heen en vervolgens kijken hoeveel mensen er de sjaak zijn!
Links gaat namelijk niet over het beste voor het volk, maar over de rijken pakken; want dat vindt het volk veel leuker dan eigen-belang (omdat ze meestal te stom zijn om t te begrijpen) Ja, kort door de bocht!
Esprit_de_Flandre zegt
Mja, ze spreken dan beter niet over belasting op ‘luxewagens’, maar over belasting op grote motoren. Kunnen ze het milieu-argument weer uitbuiten.
Maar misschien doet het “we belasten de rijken meer”-argument het electoraal beter.
In ieder geval beter dan iedereen meer te gaan belasten. Jan modaal, met de ‘gewone’ auto, en met ‘gewone’ motor, blijft buiten schot. Sneu natuurlijk voor de liefhebber van het leukere spul…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
Fransosen geilen niet op peekaas ..
daar staan ze ver boven ..
marktaandeel 180 peekaa +ers is daar schrikbarend laag ..
anyway .. hoe is het met je Quasimodo op wielen ??
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: :) Goed, goed. Stuurt behoorlijk leuk voor een mono. Wel nog niet zo gewend aan de breedte bij achterwaarts parkeren. Op het werk neem ik nu meestal twee plaatsen. Heb een Handi-plaats gevraagd, maar niet gekregen. :P
Grootste minpuntje zijn de phares die zo hoog zitten. Als ik achter een Audi rij, krijg ik altijd een manische drang om ze eens keihard door z’n achterruit te laten priemen :P . Met die positie zijn ze daar toch echt voor gemaakt!
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
goed om te vernemen ..
ik zoek er nu ook 1tje ..
een bedrijfswagen uitvoering voor een werknemer ..
kan zat andere bakkies kopen maar ik ga gewoon voor the ugly basterd ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Als je graag een nieuwe wil…
http://www.zotye.com/modelsM300.html
norge zegt
Ha eindelijk een definitie op “premium” ,heeft dus toch niks met Duits neonationalisme te maken.
kippetje zegt
politiek + auto’s = overdreven en ondoordachte taksen
Behalve de limousine’s waarin de politiekers mee rijden.
jippie zegt
Dat gaat het dus echt nooit halen in een land met zo’n grote auto-industrie.
Maar, zou het wel zo zijn, dan krijg je dus verrekte hot-hatchbackjes! Namelijk kleine karretjes met zo min mogelijk gewicht. Reken maar dat dat echt wel leuk gaat worden :)
Esprit_de_Flandre zegt
@jippie: Nah, één markt is niet genoeg om de hot hatch aan te passen qua gewicht. Moest dit een trend worden in heel Europa, en in de eerste plaats in Duitsland, dan misschien wel. Maar zoals het nu is gaat de hot hatch gewoon verdwijnen in Frankrijk. Importeur gaat zich er niet meer aan wagen, voor die paar dozijn per jaar die hij er nog van gaat kwijtraken. En de Franse constructeur zijn ook niet zo succesvol met hun sportieve modelletjes buiten Frankrijk. Dus gaan ze ook de moeite niet meer doen…
nibor zegt
@Esprit_de_Flandre: Niet succesvol buiten Frankrijk? Renault heeft met de Twingo RS, Clio RS en de Mégane RS toch drie benchmarks staan die, ook buiten Frankrijk, behoorlijk verkopen hoor. Ook de Mégane, Clip en Laguna GT’s doen het aardig goed als semi-sport modellen. Peugeot heeft momenteel eigenlijk de RCZ en Citroën de DS3 Racing, maar dat gaat ook nog wel meer worden. Maar ook die twee verkopen volgens mij prima hoor…
pexiges zegt
Tja dan gaat iedere hatchback fabrikant hun heetste modelletje natuurlijk 179 pk geven met een minimaal gewicht. Laat maar komen!
Jokkebrok zegt
Haha lekker voor ze! Zo. Dus Nederlanders zijn nu niet als enige de zak?
Megakix zegt
@Jokkebrok: ho…slechts een proefballonneke…gaat er dus de eerstkomende ambtstermijn niet komen.
potver7 zegt
Haha, dus ook voor een Tesla Roadster of Fisker Karma. Sure…
En what about the Prius? De brandstofmotor heeft 99pk, de electromotor 82 pk, dus bij elkaar precies 181 pk. Echt wel een pk-monster! Afstraffen die dingen!
Renesis zegt
@potver7: psst een elektromotor moet je niet zomaar optellen met een brandstofmotor.
potver7 zegt
@Renesis: meer dan 180 is meer dan 180 pk. We gaan niet nu al uitzonderingen maken he, dan is het eind zoek ;)
dennisr zegt
@potver7: hoe zit dat dan met die boer die 200 paarden heeft?
TimoBac zegt
@dennisr: lol!
gregorius zegt
@dennisr: btw: dat is aftrekbaar: de boer heeft een bedrijf
The360box zegt
Nou die Sarkozy heeft ook wel van die idiote ideeën. Moet je ook niet echt meer serieus nemen stumperd.
RuVi zegt
Ik voorspel goude tijdens voor de chiptuners in Frankrijk!
Beetje het Japan idee, vroeger mocht je wagen daar maximaal 280pk hebben….We weten allemaal hoe dat afgelopen is….
mierenneuker zegt
@RudyV: Jup, 280 PK opgeven als specificatie, daadwerkelijk een veelvoud daarvan hebben. Daar houden we van toch? Meer krijgen dan wordt opgegeven.
meneersander zegt
Frankrijk he…
gijsso zegt
“Of weer lekker hoogtoerige 2 liters in de kleine hot hatches gooien, in plaats van opgefokte 1.4?tjes. Is dat een idee?”
Een Clio RS heeft zo ver ik weet (nog wel) een ongeblazen twee liter. In de basis hetzelfde als die in de Megane RS, alleen heeft die laatste dan nog even een turbo opgeschroefd. Maar dit verhaal met de Clio zal ook wel veranderen wanneer de nieuwe versie komt.
priusredbenzine zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pexiges zegt
@priusredbenzine: nee
jack_abarth zegt
Ik wil hier best 33,33%BTW op een auto aftikken, maar dan moeten ze wel opflikkeren met de BPM.
anakiet zegt
@jack_abarth:
News flash !!!
Is inmiddels CO2 tax geworden.
Megakix zegt
@anakiet: oh ? is toch een combinatietarief ? BPM is er volgens mij nog steeds, maar wordt ieder jaar verlaagd…terwijl de CO2-tax erbij is gekomen en het ’tekort aan BPM’ opvangt.
E34M5Touring zegt
Volgens mij wil iemand een wit voetje halen bij Jean-Kees Le Chasseur…….
Megakix zegt
@E34M5Touring: hahahaha, chausseur….whatever +1
lincoln zegt
meer dan 180 peekaa is een overbodige luxe ..
meer dan 120 eigenlijk ook al ..
dus daar kan je best belasting over heffen ..
als je daar problemen me hebt geef je je geld maar uit aan een verbouwing ofzo ..
gijsso zegt
@lincoln: Ik ben wel benieuwd wat jij hier op ab.nl doet als je zegt dat 120 al een luxe is.
SimonMc zegt
@gijsso: Ah, 120 pk is relatief.
120 pk in een Ford Galaxy, of 120 pk in een Ariel Atom is een wéreld van verschil.
lincoln zegt
@gijsso:
kan met 50 peekaa ook prima uit de voeten .. dat komt omdat ik kan rijden ..
driftkicker zegt
@lincoln: totdat je bergop moet met je aanhanger en je volgeladen koffer. Dan halen de vrachtwagens je in met luid getoeter.
gregorius zegt
@lincoln: blijft aub even op de rechterbaan!
(als je in NL bent dan he)
lincoln zegt
@gregorius:
doe ik met 500 peekaa ook .. komt omdat ik wel kan rijden ..
Megakix zegt
@gijsso: is toch een goede stelling ! Zelfde als ‘smaak’ omtrent een ontwerp….die verschillen ook. @Lincoln lijkt me dan ook de aangewezen persoon om hardop te mogen boeren op autoblog.nl :lol:
SimonMc zegt
Lol, voor een paar seconden kon ik zweren dat er stond : “Franse politici stelen 33% BTW voor op luxewagens”, en ik dacht bij me zelf “damn right”, maar toen zag ik dat er stond “stellen”…
JvT zegt
‘Electorale vervreemding much?’ Episch…
larsdbs9 zegt
Waarom niet gewoon bij 300 pk of meer, dat slaat wel ergens op, of iets van 400/450 pk of meer.
dennisr zegt
@larsdbs9: nee, het slaat nooit, maar dan ook nooit ergens op.. ze moeten godverdomme de auto industrie met rust laten, stelletje rovers dat het zijn.. de mensen die van hun geld genieten een beetje de zakken leeg roven.. oprotten met dat volk, Jeremy Clarkson weet wel raad met zulke klootzakken.. ”where? in front of who?”
Megakix zegt
@dennisr: kende iemand die stelde: “Gegen die Mauer…”…mag die ook meetellen ? ;-)
dennisr zegt
@Megakix: aah, een groot man.. die in deze tijd veel had kunnen beteken voor ons..
memyselfandi zegt
@larsdbs9: zou niet veel opleveren? Ps. De Italianen hadden (hebben?) nog stteds zo iets op cylinder inhoud. Twee liter om precies te zijn. Daarom had je daar al vaak in het verleden diverse (bi)turbo modellen. Dit is helaas iets irritanter.
dennisr zegt
ik zeg: PLAT BOMBARDEREN!
sir_smokalot zegt
En daarna kaalscheren! Dat zal ze leren.
anakiet zegt
@sir_smokalot:
En pek met veren !!!
lincoln zegt
@dennisr:
ik zeg .. geef de Joden en de Amerikanen de schuld ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ahahaha :lol:
dennisr zegt
@lincoln: :lol:
michelyman zegt
Stel je koopt over een tijde de nieuwe 911 GT3 RS, moet je ‘luxebelasting’ betalen. Echt veel luxe zit er niet in bij zo’n RS. Maarja er zijn heel veel normale auto’s boven de 180pk, willen ze iedereen een scootmobiel met 0,5pk laten kopen ofzo?
dennisr zegt
kwestie van tijd jongens, komt hier ook nog wel weer iets.. iets wat er op lijkt..
beetje de autoliefhebbers dood pesten.. en wij maar toekijken, want we kunnen niks doen.. right? tijd voor opstand.. maar nee..
Onehp zegt
Een procentaandeel is toch progressief? 33% op een FF is toch net iéts meer dan 33% op een Polo Gti ;-)
En 179pk in een 980kg (leeg) peugeot 208 Gti is geen straf dus laat maar komen…
sir_smokalot zegt
In absolute hoeveelheden wordt dan meer betaald ja. Net zoals wanneer we een vlaktaks zouden hebben, de meerverdieners meer belasting betalen. Maar waar ik op doelde was dat naar goed gebruik van de verzorgingsstaat die percentages normaliter oplopen.
spylegion zegt
Diesel is verreweg het meest verkocht in Frankrijk, dus veel pijn zal het de gemiddelde Fransoos niet doen..
Daarbij kennen ze geen wegenbelasting (zit in de brandstofprijs) en van zoiets zieks als bpm hebben ze ook nog nooit gehoord..
Verkiezingsballonnetje?!
dawwg zegt
@spylegion: En nog is de benzine iets goedkoper dan in NL !
jandevries zegt
33% btw is mogelijk even erg als onze bpm of onze vroegere bvp. Dus een zekere relativering bij dit onmenselijke plan lijkt me wel op zijn plaats.
De franse regering heeft geld nodig en moet overwegen welk (koop)gedrag ze het meest gaan belasten.
Dat is een lastige vraag. Wat mag het meest belast worden:
Verse groenten, huurprijzen van woningen of luxe auto’s?
Lastig.
SummerSky zegt
Tsja, eigenlijk best een OK maatregel, veel meer OK in ieder geval dan de draconische CO2-tax (de BPM in zijn nieuwe gedaante) die we hier hanteren, die zelfs meer kan bedragen dan de nettowaarde van een auto. Kijk maar hoevel CO2-tax er zit op de Cadillac CTS-V zit: 90.000 euro…
autogek123 zegt
Dit is geen luxe auto belasting, maar een milieu belasting. In Australie hebben ze een echte luxe auto belasting. Hier betaal je 33% belasting over het bedrag wat je auto meer kost dan 46000 euro. Dat is naast de btw.
mightymike zegt
Zou wel top zijn! Aangezien PSA al gehalveerd is in nettowinst en hier mee niet echt de verkoop stimuleert in eigenland. Hopenlijk zien we dan over een jaar of 5 geen Peugeot of Renault meer op de weg! Of alleen nog die flinstone auto C1 of 107 maar dat valt ook niet onder de naam auto’s eerder 60km karretjes.
ericc zegt
Ze zouden de BTW op auto’s moeten verlagen naar 6% zodat meer mensen een nieuwe auto kopen. Hierdoor daalt de CO2-uitstoot want alle oude wagens gaan naar Afrika of Oost-europa. Meer werkgelegenheid!
Oeps, fout van mij. Zuinigere wagens betekent minder brandstofverkoop = minder belastingen = minder inkomsten voor de staat = op zoek naar nieuwe belastingen om de burger nog meer uit te persen.
Fout van me, sorry politici!!!!
james125 zegt
Wat een links idee weer!
Mijn oplossing: belasting in de benzine, als je auto meer verbruikt, meer belasting, spoort ook aan tot zuinig rijden, en niet alleen een zuinige auto kopen. Scheuren met een prius en rustig rijden met een hummer is ongeveer gelijk, dus dan is belastingvoordeel op een prius klinkklare onzin.
vale46 zegt
Dit is nu eens een echte onvervalste pretbelasting! Ongeacht het type voertuig, van het moment je pret zou kunnen beleven(+180pk) gaan ze je abnormaal veel belasten.
Dom idioot voorstel waar 1hersencel van een gezond denkende mens al een facepalm voor zou doen.
Men zou beter een combinatie verbruik&co2 belasten.
& boven de 8L & 200gr hoger belasten.
roadrebel123d zegt
@vale46: CO2 IS verbruik…
TDI-goeroe zegt
als 180pk de grens is, leveren de fabrikanten alle hot-hatches gewoon af fabriek met 179pk, en hup naar de tuner chippen tot 240+pk :D
LaLancia zegt
Ik zou zeggen, lekker doen. Een beetje bescherming van de eigen autoindustrie kan tegenwoordig zelfs in Frankrijk geen kwaad.
kaasboerin zegt
Mooi, elke auto ge(down)tuned naar 179pk in Frankrijk.
realhustler zegt
Ok, doe mij dan maar een auto met 179 pk bij 700 toeren per minuut, en een koppel van 1000 Nm bij hetzelfde toerental.
En natuurlijk vasthouden tot 7500 toeren per minuut.
bozewolf zegt
Luxe is tegenwoordig pk’s? =/
Ik stel voor dat alle Franse politici nieuwe, ultra-luxe Ariel Atoms gaan rijden dan.
sir_smokalot zegt
Vergeet die supercomfortabele Westfields/Caterhams/Donkervoorts niet.
Tonnie zegt
Tja, dat gaat ‘m niet worden. Ik zie hier helemaal niets in. BTW zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn en niet enorm hoog, of er zou een progressief belastingstelsel in mekaar gezet worden, waarbij gerekend wordt op verschillende klasses in bijvoorbeeld verbruik/vervuiling van een auto oid.
kaasboerin zegt
Dudes, als dit daadwerkelijk in gaat, gaat elke fabrikant auto’s met 179pk maken en/of mensen kopen alleen maar auto’s net onder de 179pk.. Dan wordt het weer maandenlang debatteren en komen ze er na een jaar achter dat het toch niet zo’n goed idee was en wordt het weer ingetrokken. Gewoon tijdelijk dus, kan niet anders met zo’n krom idee.