Daar is ‘ie dan: de verwachte extra hete Renault . De geruchtenmachine zat dicht bij de juiste naam, want het bommetje heet R.S. 275 Trophy.
De nieuwe Trophy heeft met zijn 275 pk ‘slechts’ 10 paarden meer dan de standaard RS, maar natuurlijk haal je winst niet alleen met meer peekaas. De Trophy rolt op een extra stijf Cup chassis, maakt gebruik van een titanium Akrapovič-uitlaat, Öhlins dempers, en rolt op plakkerig Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber. Overigens is de auto gewoon voorwielaangedreven, wat wilde gerichten over een eventueel AWD (voor wie deze al serieus nam) naar het Rijk der Fabelen verwijst.
Het maximumkoppel van 360Nm is beschikbaar tussen 3.000 en 5.000rpm, en verder laat Renault nog niet heel veel los over zijn nieuwe knaller, die uiteraard traditiegetrouw geel is. Wel weten we een Franse prijs: €38.000, een kleine 6 mille bovenop de gewone Megane RS die in Frankrijk 32.050 euro doet.
Handbak!
Ze mogen hem dan in de Clio RS zijn vergeten, Renault laat er geen twijfel over bestaan dat je lekker zelf kunt roeren in de trofee-Fransoos. Fijn.
Maar hoe snel gaat ‘ie nou de Nordschleife rond?
Dat houdt Renault nog even geheim. Over 2 dagen, op de 16e, komen ze met hun sub-8 minuten Ringtijd op de proppen. Hopelijk ook met meer specs, we zijn vooral benieuwd in hoeverre Renault het gewicht heeft weten te drukken.
stefanos zegt
Heel vet !!
kr1zz1p zegt
Hier wil ik mijn RS265 Cup wel voor inruilen … nog even wachten of de prestaties zoveel verschillen :) !
hoonigan247 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Arno's zegt
Mooi. Benieuwd of hij z’n naam Trophy waarmaakt….veelbelovend
meganersdriver zegt
Ik ga maar eens bij de dealer langs om mn RS in te ruilen voor de nieuwe versie :)
rd1991 zegt
Extra stijf Cupchassis? Dat zal afzien worden op de openbare weg, aangezien ik al vernomen had dat het “normale” Cupchassis al knoerthard was.
jeffreym3 zegt
@rd1991: die hardheid die jij bedoelt heeft te maken met de hardheid van de vering/dempers.
tupperware zegt
@rd1991:
Iets (Ohlins dempers) zegt mij dat het met dat “spijkerharde” wel mee kan vallen.
Van de Polestar S60 dachten velen bij het lezen van een nog stijver onderstel dat de vullingen dan uit je kiezen zouden klapperen en dat viel in de test ook reuze mee.
Ik kijk wel uit naar de ringtijd, ik had immers op een 7.50 gegokt.
berlinetta zegt
Zal inderdaad wel een lekkere stuiterbak worden. Toch vind ik hem nog altijd de lekkerste uit het rijtje. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt met die nieuwe brulpijp van Akrapovic.
Lotus zegt
@berlinetta: Zeker weten de lekkerste uit het rijte. Ten minste niet zo’n compromis-bak als een GTI. Je staat ergens voor of niet en dat doet deze auto zeker.
reistje zegt
Waarschijnlijk zijn die 10 peekaa’s een resultaat van het uitlaatsysteem.
Ik zie overigens ook liever dingen als Öhlins dempers, in plaats van meer peeeekaaa’s!
Verder vind ik de “normale” Megane RS al een prachtauto. Als ik er een voorbij zie rijden word ik echt enthousiast, dat kan ik over een Golf GTI bijvoorbeeld niet zeggen.
martll zegt
@reistje: Die 10pk zijn het gevolg van een aanpassing in de software.
racert zegt
Klein detail – het model wordt NIET in Nederland geleverd?!
m550d zegt
@racert: moet geen probleem zijn. Als je VKV belt met een verzoekje, wordt dat vast ingewilligd.
Facelift staat ‘m goed!
munich zegt
Heerlijk. In de huidige Megane moet je eens voluit knallen met de achterbank plat. Dan hoor je hem nog beter ploffen. Ik ben alleen nog niet kapot van het nieuwe front. Hij kijkt verbaast ;-)
kr1zz1p zegt
@munich: Doe ik altijd … haha :p !
gregorius zegt
Dus je betaalt ongeveer 4000-5000 (6000 zit natuurlijk ook extra belasting in) voor een andere uitlaat (waardoor de 10 pk meer komt); Öhlins dempers ipv de normale dempers; en wat extra verstevegingen? Wat zouden dat zijn?
Geen die wat Öhlins dempers extra doen tov de normale Renault Sport dempers en wat een Akropovic uitlaat doet; maar t lijkt me dat de normale RS dan nog de betere optie is.
berlinetta zegt
@gregorius: De gewichtsbesparing ben je vergeten. Ik weet niet hoe aanzienlijk deze is, maar misschien rechtvaardigt dat het bedrag wel. En Akrapovic is niet goedkoop geloof ik.
tupperware zegt
@berlinetta:
Als je de uitlaat en die Ohlins dempers los moet kopen ben je al snel 4K lichter.
martll zegt
@tupperware: Maar die koop je niet, want dan staat de auto nog steeds veel te hoog.
tupperware zegt
@martll:
Jij bent zo figuur dat graag stapvoets diagonaal over een drempel kruipt en dan gaat klagen over de drempels?
Ik hou mijn auto’s liever “rijdbaar”..
martll zegt
@tupperware: Rijdbaar is het nog wel met een paar centimeter verlaging.
tupperware zegt
@martll:
Die paar centimeter gaan dus prima met die Ohlins dempers.
Maar goed, ik begon niet over verlagen maar gaf slechts aan dat de meerprijs al gerechtvaardigd is door de uitlaat en de schokdempers.
Zelf vind ik een centimeter of 3 meestal een goed compromis, al kan ik hem 7 centimeter naar beneden schroeven.
berlinetta zegt
@tupperware: Dan vind ik het nog best een schappelijke prijs. En al was hij 10k duurder. De liefhebber wil hem toch hebben.
ardonjr zegt
Die nieuwe neus doet echt zoveel goed aan die auto. Love it!
paulaner zegt
Lekker hoor. Ik mag dat hete Franse spul wel.
Maar als daily drive zou ik toch een fijne Focus prefereren vanwege het harde onderstel op deze Fransoos.
jeffreym3 zegt
Gaat er uberhaupt een gewichtsbesparing komen? De oude trophy had dit ook niet.
mathieu_vantieghem zegt
Let wel op: dit is de opvolger van de 265 trophy.
Het echte ringbeest, de opvolger van de R26R als het ware, staat er nog aan te komen. Deze zal Trophy R heten.
De Akrapovic en Ohlinns zijn opties in de UK. In Frankrijk kost deze 38000 euro. Ik heb dit nieuws via een Renault dealer.
erreen zegt
Akrapovic is standaard.
Ohlins en de afgebeelde 19″ velgen zijn opties.