Onze Franse vrienden weten wel hoe te handelen in dergelijke zaken.
Een schade-expert, een sloper en een garagemedewerker zijn schuldig bevonden aan en veroordeeld wegens fraude en doodslag. Het drietal heeft samengespannen bij de verkoop van een Renault Clio die er behoorlijk slecht aan toe was. De schade-auto werd door een sloper gekocht voor het bedrag van 1.300 euro. Vervolgens verkocht de garagist deze auto na “reparatie” aan een 19-jarige klant, die er nota bene 9.900 euro voor neertelde.
Helaas crashte de auto enkele dagen later. Hierbij overleed de beste vriend van de bestuurder. Eerstgenoemde zat op de passagiersstoel ten tijde van de crash. Aanvankelijk wees justitie met het vingertje naar de bestuurder/gedupeerde klant. Die zou te hard hebben gereden en daardoor werd het ongeluk veroorzaakt.
Contra-expertise door justitie wees uit dat (te) hard rijden helemaal niet de oorzaak van de crash was. Het ongeval zou namelijk het gevolg zijn van een losgeraakte achteras, die met de Franse slag was vast gelast. Geen wonder dat we garages steeds minder vertrouwen. De auto had in deze staat dan ook absoluut niet aan het verkeer mogen deelnemen. De schade-expert meende (tegen beter weten in) echter van wel en dus is ook hij de pineut.
Een kwalijke zaak dus, die helaas het leven kostte aan de bijrijder. De garagist mag, net als de twee andere veroordeelden, nooit meer werkzaam zijn in de autobranche. Hij kreeg bovendien een jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 10.000 euro. De schade-expert kreeg een gevangenisstraf van maar liefst vier jaar, plus een boete van 20.000 euro. De medewerker van de sloop heeft een gevangenisstraf van drie jaar gekregen, waarvan 1,5 jaar voorwaardelijk. (via: Le Point)
coffeecup zegt
Hulde dat de waarheid boven water is gekomen. Wat een afschuwelijk verhaal zeg…
Supra1981 zegt
Dan komt de garagist er nog “makkelijk” vanaf. In mijn ogen is hij net zo schuldig aangezien hij handelde met kennis van zaken.
dare2think zegt
Dit schrikt hopelijk voldoende af. Het zal vast niet het enige bedrijf zijn dat daaraan doet helaas.
mcaa zegt
Vuile hufters, die mogen voor altijd achter tralies blijven.
jeroenwz zegt
Bizar en afschuwelijk verhaal. Eens met Supra dat de garagist er nog licht vanaf komt. 10.000 euro boete is een schijntje, of is een mensenleven niet meer waard vandaag de dag?
Ik snap ook dat geen enkel bedrag de jongen weer terugbrengt, maar de bestuurder heeft levenslang. Ook bijzonder dat de schade-expert zijn beroep blijkbaar nog wel mag uit blijven oefenen…
E550 zegt
@jeroenwz: laatste alinea, tweede zin.
jvthof zegt
@jeroenwz: “De garagist mag, net als de twee andere veroordeelden, nooit meer werkzaam zijn in de autobranche. ”
Dus alle 3 niet…
misterdrogba zegt
Zeer heftig verhaal.. Goed dat alles uiteindelijk toch uitgeklaard is.
De straffen zijn niet mals maar naar mijn mening volledig terecht.
Zo zie je maar dat de Europese automobielsector een grondig opkuis nodig heeft, vooral door de occasionmarkt moet men de grove borstel halen en op vlak van (her)keuring, tellerfraude, verzekering/transit
een Europees standaard instellen waar alle verkopers, garages,expertisebureau’s, keuringcentra’s aan moeten voldoen.
cadrez zegt
Hoe is die auto dan ooit door de technische controle voor verkoop gekomen of is dat in frankrijk ‘inconnu’?
Echt jammer voor het slachtoffer, en dat voor puur winstbejag. Trieste zaak dit.
robinvanbeek zegt
Dat zijn nog eens straffen! Wil er niet eens aan denken wat voor debiel lage straf je er hier voor zou krijgen
mashell zegt
@robinvanbeek: Nederland is een land waar we relatief zwaar straffen (anders dan de populisten beweren, wil je bewijs? Rijdt eens met 10 km/h te snel langs een flitspaal). Hier zouden we dus vergelijkbaar gestraft hebben. Zonder dat oncontroleerbare beroepsverbod natuurlijk.
lekbak zegt
@mashell: jij roept nu exact wat al die “populisten” ook roepen. Onzin word keihard aangepakt.
Maar dingen die er toe doen straffen ze te weinig, zeggen die populisten er dan nog ff bij.
Gemiddeld genomen zal Nederland best zwaar straffen maar het is zo willekeurig. Soms krijgen mensen die iets vreselijks hebben gedaan maar een jaartje of twee en als je een grote verzekeraar* opgelicht hebt krijg je meer.
*of iets anders waar geen persoonlijk leed aan verbonden is.
mashell zegt
@lekbak: we hebben rechters die de oordelen vellen en die in ellenlange vonnisen verantwoorden. Daarover kun je op basis van een autoblog/telegraaf/volkkrant artikel niet een gefundeerde mening vormen.
Ook vind ik het opmerkelijk dat je persoonlijk leed zwaarder wilt bestraffen dan economische delicten. Terwijl dat laatste meestal veel meer slachtoffers maakt. Wat ik bedoel te zeggen is dat het allemaal niet simpel is maar zeker niet willekeurig.
lekbak zegt
@mashell: wat verrot het nou weer hoeveel slachtoffers er zijn, dat is maar een nummertje. Het gaat om de gedane leed. Altijd.
Je mag nooit vergeten dat dàt hèt doel is van wetgeving en handhaving. Er zijn geen wetten omdat we dat zo leuk vinden. De enige reden dat wij een overheid hebben, de enige reden dat er wetten en regels, handhaving en rechtspraak zijn is om de levenskwaliteit te verbeteren. Met andere woorden: meer geluk en minder leed. Het is erg gevaarlijk als je het middel als een doel begint te zien. Helaas gebeurt dat nu massaal, en niet alleen nu maar al jaren lang.
Rechters toetsen nu aan de hand van een boekje, maar een boekje is nooit voldoende. Als iets onvoorzien extra leed met zich meebrengt, wat bijvoorbeeld kan zijn door maatschappelijke onrust, dient men daar extra rekening mee te houden. Eigenlijk is de wil van het volk ook een maatstaf, immers draait het allemaal om een beter leven van ons allen.
Om terug te komen op dat economische leed: niemand merkt dat persoonlijk. Het gaat de maatschappij eigenlijk voorbij. Uiteraard moet het gestraft worden, anders krijg je wild West taferelen. Maar zoiets is niet vergelijkbaar met een zaak waarbij persoonlijk leed voorop staat en waarvan bovendien een hoop mensen het idee hebben van: shit, dit had onze familie òòk kunnen overkomen…
boxtarus zegt
@robinvanbeek: taakstraf En een excuusbrief aan Rijkswaterstaat voor de krassen op het asfalt
Erik zegt
Kijk, dat is nog eens een juiste manier om de uitbuiters aan te pakken. Triest dat door deze praktijken iemand het leven heeft gelaten.
Blij dat justitie verder heeft onderzocht wat de oorzaak was waardoor de bestuurder niets te verwijten valt.
peug206 zegt
Daarom vraag ik ook altijd een bekende monteur of hij ook een uurtje wil overwerken, en rijd ik alleen proef tussen 4 en 5. Zo weet ik dat er iemand naar kijkt die er echt verstand van heeft en het beste met me voorheeft. En hij blij want hij verdient weer wat.
crisisfour74 zegt
Zo hoort dat als het in Nederland was geweest waren ze niet eens schuldig bevonden.en hier gebeurd het ook. Bij veiling ABC Naarden hadden ze 2 bmw delen aan elkaar gelast.
jorden zegt
Mooi dat de waarheid bovenwater is gekomen en ieder zijn verdiende loon heeft gekregen. Nu is het natuurlijk een heel triest verhaal, ik durf te wedden dat wanneer er geen dode was gevallen, dit allemaal niet aan het licht had gekomen.
musclecar zegt
In en in triest deze misdaad, walgelijke criminelen. Maar zo zie je maar weer dat in Frankrijk de onderste steen wel bovenkomt uiteindelijk!! Vuile criminelen heb je helaas overal, en daarom gaat Frankrijk de komende jaren 33 gevangenissen bijbouwen!! In duitsland gaat het bij vw wel anders op dit moment. Nog steeds geen boetes in duitsland, en VOORAL wijzen naar anderen!
marvin1608 zegt
Ben ik de enige die het niet snapt?
De sloper heeft de auto voor 1300 gekocht. Vervolgens heeft de garagist hem voor 9900 verkocht.
Is de sloper dan ook de garagist of heeft de sloper hem eerst weer verkocht aan een garagist?
mrB zegt
@marvin1608: Nee, ik vind het maar een raar verhaal. Of er echt nalatigheid door de 3 personen is gepleegd? Niet echt duidelijk uit het verhaal. Als dit praktijken zijn die ze zeer regelmatig uitvoerde met bewust frauderen, dan is het natuurlijk terecht.
Wel duidelijk uit het verhaal is dat het bepaalt geen eerlijke garage is. En clio van 1300 voor 9900 verkopen, dan weet je dat het niet zuiver is. Beetje zoals jetcar verhalen. Maar bewust moordenaar is heel zwaar.
room850 zegt
Ik vraag mij af wat de schade expert hierin voor schuld heeft, deze doet toch alleen maar taxatie op voorhand?
misterdrogba zegt
@room850: ik denk dat hij diegene is die uiteindelijk de “Auto is inorde” rapport heeft geschreven waardoor de Clio terug de verkoop in kon.
mercedesclk350 zegt
@misterdrogba: de auto was rijp voor de sloop maar de schade expert heeft hem inderdaad toegelaten. Dan ben je of schade-expert-ongeschikt of een klojo die samenspeelt met vieze garagisten. In beide gevallen mag je uit je vak gehaald worden. Wat een schandalige zaak.
sracert zegt
Hoe zit het met de (Franse) APK/RDW?. is dat in dit geval de schade expert? had die de auto total loss moeten verklaren? en niet gedaan waardoor de auto goedgekeurd voor op de weg bleef? Duidelijk een zwaar crimineel en corrupt vergrijp als dit zo is gegaan. Terechte straf.
allesmetturbo zegt
Smerig hoor
toyotafortuner zegt
Wat een afschuwelijk verhaal zeg. Bah.
toniominestrone zegt
Wat dacht je dat er in die loodsen bij grote autosloperijen gebeurd? Precies, dagelijkse gang van zaken.
mercedesclk350 zegt
Laatst was er ook een filmpje van “een ander auto-netwerk” waar je voor €500 een auto moest kopen. Dat een van de deelnemers een toegetakelde 406 had gekocht die alleen qua carrosserie een beetje opgekalefaterd was. Die is door de APK keurder als gevaar aangestipt en ze hebben hem niet meer gebruikt omdat het te riskant was.
In Nederland kan dit dus ook. Echter, van een minder dan 20 jaar oude auto moet je niet verwachten dat ie voor €500 nog lang meegaat. Ook zelf kritisch zijn dus. Erge schade kun je meestal aanvoelen met een proefrit.
riri zegt
In Nederland kan je vragen naar een WOK verleden van een auto en die auto links laten liggen tenzij gedocumenteerd dat het geen ernstige afkeuring is en de prijs van de auto moet laag zijn !!!
Dutchdriftking zegt
Veel te lage boete.
tom_hanekamp zegt
Dit gebeurt in Nederland ook. Zusje en haar vriend hadden een Ford Ka die na een aanrijding total loss is verklaart. Hij heeft de auto toen meen ik als sloopauto verkocht aan een handelaar en is private lease gaan rijden. Vervolgens komt zijn broer later precies die (kenteken kwam o.a. ook overeen) Ka weer op de weg tegen. Eigenaars hadden er nog vrij aardig voor moeten betalen ook (specifieke getallen weet ik zo niet).