De Franse Wopke Hoekstra zegt de harde waarheid. Renault kan daarom wel wat staatssteun gebruiken.
Er valt de laatste tijd niet zoveel positief nieuws te melden over Renault. Het Franse merk zit in zwaar weer en is genoodzaakt stevig te bezuinigen. Daarom zouden de Talisman, Scenic en Espace op de schopschoel zitten. Ook zou Renault overwegen met de Mégane te stoppen. Verder dreigt het einde voor Alpine, dat nog maar pas nieuw leven ingeblazen is. Dit heeft er mee te maken dat de Fransen diverse fabrieken willen sluiten. Renault is van plan bij elkaar 2 miljard te bezuinigen.
De Franse minister van financiën, Bruno Le Maire deed in de Franse media zijn zegje. Hij gaf aan dat de mogelijkheid dat Renault van het toneel verdwijnt aanwezig is. Daarmee steekt hij het bedrijf geen hart onder de riem. Renault is echter wel aan het onderhandelen met de overheid over staatssteun.
Hoewel de minister een doemscenario niet uitsluit, ziet hij ook positievere scenario’s. Het merk zou volgens hem zelfs sterker uit deze crisis kunnen komen. De Franse overheid is bereid het Renault te helpen met staatssteun. Het zou gaan om een lening van vijf miljard euro. De deal is echter nog niet beklonken.
De overheid is in ieder geval bereid Renault uit de brand te helpen. Daar verwachten ze wel het een en ander voor terug. Zo grijpen ze deze gelegenheid aan om het merk toezeggingen te laten doen op het gebied van EV’s. Ook willen ze dat Renault meer productie naar Frankrijk terugbrengt.
Het is dus nog geen gereden race voor Renault, mede dankzij de te verwachten overheidssteun. Het lijkt er daarom niet op dat we binnenkort afscheid moeten nemen van het eigenzinnige Franse merk. Wel moeten we erop rekenen dat we afscheid moeten nemen van een deel van het modellengamma.
Via: Reuters
rollingstoned zegt
Dat was ook wel een beetje verwachten natuurlijk. Ben benieuwd of dit ook gevolgen heeft voor hun activiteiten in de F1.
clarkson zegt
@rollingstoned: Zeker! Kans is zelfs behoorlijk groot dat daar de stekker uit gaat.
PunicaOase zegt
Zou het jammer vinden als ze verdwijnen. Het design vind ik al jaren erg geslaagd. Of de techniek tegenwoordig een beetje op orde is weet ik niet..
grasvreter zegt
Tegenwoordig is de techniek redelijk op orde, gemiddeld vergeleken met de andere merken, kort door de bocht gezegd. Het is in ieder geval ontzettend veel beter dan 15 en 20 jaar geleden. De Laguna was toen bijvoorbeeld zo ontzettend zwak (op de laatste anderhalve bouwjaar na) dat ze de naam maar met pensioen hebben gedaan. De meeste renaults uit die tijd hebben de stekkers om de auto uit te lezen onder de midden console, en er zijn heel wat renaults uit die tijd nu op de weg waar de middenconsole los zit, zodat de eigenaar er makkelijk bij kan. Je moet er vaak bij.
arias zegt
Renault verdwijnen zie ik niet gebeuren. Maar idd de Franse regering heeft gelijk, Renault wilt zowat alles in Spanje laten produceren wat eigenlijk een dolk in de rug steken is tegenover Franse werknemers. Daar tegenover zou de Franse regering het ook zo aantrekkelijk moeten maken om in Frankrijk te blijven produceren.
Dutchdriftking zegt
Renault was toch al een staatsbedrijf?
jorden zegt
Verdwijnt op termijn niet ieder merk wat niet wereldwijd verkocht wordt…
karaya zegt
Genationaliseerd na de oorlog vanwege vermeende collaboratie. Dit terwijl zo’n beetje alle Franse autofabrikanten voor de Duitsers produceerden.
De erven procederen nog steeds tegen die gerechtelijke dwaling.
albertjan zegt
@dutchdriftking: Regie Renault…
potver7 zegt
Met de Franse staat als grootaandeelhouder van PSA is het niet zo verwonderlijk dat de minister van Financiën het niet erg vindt als de grootste lokale concurrent wegvalt.
De ministers van economische en sociale zaken zullen het niet helemaal met hem eens zijn…
Jansen zegt
@potver7: de Franse staat is al sinds jaar en dag groot aandeelhouder van Renault. Zeg maar sinds de tweede wereldoorlog.
mashell zegt
Het belang van de Franse staat in PSA en Renault is ongeveer even groot, de Franse staat wil dat beide blijven bestaan. Zij pakken dat wat anders aan dan ons Nederlanders die alles behalve de nationale trots Schiphol te koop hebben gezet.
Ot92 zegt
Zijn we eindelijk bijna af van dat franse meuk? Dit zaakje stinkt… ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
Rick-dos zegt
Een automerk die elke keer om geld moet vragen is voor de langere termijn niet levensvatbaar. Dan kun je beter nu de bittere pil slikken dan geld er in blijven pompen om er maar “banen mee te redden” of uit een bepaalde gevoel van chauvinisme. Dat geld kun je beter steken in industrieën die wel toekomst hebben en het omscholen van de mensen die ontslagen worden bij Renault.
mark997gt3 zegt
Dat ziet er niet goed uit voor de Formule 1. Natuurlijk zou een vertrek van Renault een drama voor de sport zijn. Maar laten we eerlijk zijn. Al 14 jaar niets gewonnen. Vanaf volgend jaar voor het eerst sinds lange tijd geen klanten motor meer. Niemand wil die troep. De F1 levert al jaren alleen maar bad publicity op…..
mpgc zegt
@mark997gt3: denk inderdaad niet dat ze in de F1 blijven. Arme Ocon ?
VeniVidiVici zegt
Logisch die pech als je een logo van een krik hebt.
hollow zegt
Jammer. Zelf ben ik een bmw rijder (330d), maar ik amuseer me vaak in de Clio 3 1.2 tce van m’n vriendin. Kan ik tenminste eens redlinen zonder direct m’n rijbewijs te riskeren.
a_buis zegt
@hollow: daarbij is redlinen in een diesel ook geen feest
ericc zegt
Binnen Europa is er wel veel egoïsme. Productie terug naar Frankrijk halen maar wel uit een ander Europees land?!? Zouden dit beter weghalen uit een land buiten Europa. Laat de gendarmes terug met Alpine’s rijden op de snelweg, kan dit fabriek op blijven!
MaartenD zegt
Dat zal wel eerst einde Renault F1 en Alpine zijn…
Calimero zegt
Groupe Renault of alleen Renault an sich?
Calimero zegt
Ergens ben ik dan toch blij dat FCA zich bij PSA heeft aangesloten (of hoe je die constructie ook wilt noemen) en niet bij de Groupe Renault.
Best bizar dat er overwogen wordt om de Megane te schrappen. Dat was toch de leasetopper van Renault?
iphonistvongates zegt
Vandaag ook al slecht nieuws gelezen over Nissan die mogelijk 20.000 banen opheft. Sluiting van de Barcelona fabriek en 1 fabriek in Indonesië. Straks hebben we allemaal semi-staatsbedrijven die over 15 jaar weer gaan privatiseren.
techniekmeneer zegt
Te mooi om waar te zijn ben ik bang…
autogedrocht zegt
want?
techniekmeneer zegt
@autogedrocht: Ze zullen wel weer wat geld toegeschoven krijgen en dan gaan ze zo weer verder.
autogedrocht zegt
wat is daar jammer aan dan?
Jansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Waarom eigenlijk niet? We hebben al zoveel van die fusie ministeries, Financiën en Economische zaken kunnen best fuseren, beide gaan over geld. Maken we Wopke Wiebes minister van Financiën en Economische zaken.
Jansen zegt
@jansen: ook nog even in de tekst aanpassen dan…
hayte zegt
Is ook aangepast! De verwijzing naar Economische Zaken is nu Financiën geworden :)
daniel1975 zegt
En dan te bedenken dat het stikt van de Renaults in het straatbeeld…
petroldrinker zegt
Missen we niks aan als het verdwijnt, toch lelijke autos (al helemaal van binnen), en kwa rijden vind k hrt ook nie al te best