Sommige Europese auto-industrieën hebben het momenteel erg zwaar, waaronder de Franse. Een welbekende reflex is terugvallen in protectionisme, door middel van tariefmuren of non-tarifaire handelsbelemmeringen. Frankrijk lijkt hier momenteel op aan te sturen aangaande Koreaanse auto’s.
Op 1 juli 2011 sloot de EU met Zuid-Korea een vrijhandelsakkoord af. Hierin zit echter een clausule ingebouwd die Europa toestaat opnieuw tarieven te heffen indien producenten in gevoelige sectoren te maken krijgen met een plostelinge sterke stijging van importen, aldus Automotive News.
De Europese Commissie heeft nu van de Franse autoriteiten een brief ontvangen met daarin een verzoek tot ‘prior surveillance measures for South Korean car imports’. Dit houdt in dat de autoriteiten kunnen verlangen dat er bij de export een begeleidend document wordt verstuurd dat van te voren aantallen en type specificeert.
Bovenstaande kan gezien worden als eerste stap in het opwerpen van tarieven. Echter, de auto-import uit Korea is in de laatste vijf jaar met bijna 50% gedaald (van 640 naar 345k). De reden hiervoor is dat de Koreanen de laatste jaren steeds meer lokaal zijn gaan produceren.
Desgevraagd gaf Hyundai Nederland ons aan dat 70% van de hier verkochte aantallen in Europa (Tsjechië en Turkije) geproduceerd worden, en wanneer je de i10-productie in India er bij neemt, dan kom je zelfs op 90% uit. Van de modellen die hier op de markt zijn, worden alleen de Genesis, Veloster en Santa Fe in Korea geproduceerd, en dit zijn niet bepaald de volumemodellen.
De vraag is dus of het verstandig is om aan een eventueel hard tariefverzoek van de Fransen te voldoen. De EU exporteert jaarlijks voor 32 miljard euro naar Korea. Indien wij ons achter tariefmuren gaan verschuilen, ligt een soortgelijke reactie voor de hand.
Binnen Nederland is Kia overigens het grootste Koreaanse merk, het is momenteel met Toyota in een nek-aan-nek-race verwikkeld als het gaat om de positie ‘best verkopend Aziatisch merk’. Met 21.593 Toyota-verkopen tegenover 19.224 voor Kia (t/m juli) hebben de Japanners echter nog de overhand.
autogedrocht zegt
Dat het met PSA niet goed gaat lijkt me duidelijk. Maar gezien het over “Fransen” gaan, zo slecht gaat het toch niet met Renault? Ik hoor daar weinig over…
sir_smokalot zegt
@autogedrocht: Nee, Renault draait relatief goed. De klacht kwam echter van ‘de Franse autoriteiten’, vandaar dat ik hier Frankrijk in zijn geheel neem.
griffendahl zegt
@sir_smokalot: Leuk dat je Renault noemt, vraag me af hoe blij Renault is met zo’n maatregel. Hun Latitude komt toch ook gewoon uit Korea ??
sir_smokalot zegt
@griffendahl: Klopt, dat is Renault-Samsung Motors.
Ik zal het je nog sterker vertellen: partner Nissan gaat binnenkort een nieuwe generatie welk-model-weet-ik-niet-meer (maar niet voor de EU markt iig) in Korea produceren (voorheen Japan), om de kosten wat te drukken (Yen is nog steeds vreselijk duur)
Het Renault-Nissan concern heeft dus belangen zat in Korea, PSA niet.
W115 zegt
@autogedrocht: je zou denken dat citroen met de succesvolle ds-lijn zich ook in rustig vaarwater begeeft
Esprit_de_Flandre zegt
@W115: Wat heet ‘succesvol’? Heb je verkoopcijfers?
W115 zegt
@Esprit_de_Flandre: Mja, kan er niet veel over vinden, heb alleen het idee dat peugeot slechte zaken doet.
Esprit_de_Flandre zegt
@W115: Citroën is ook PSA trouwens, dus als het met Peugeot zeer slecht gaat, kan het Citro mee de dieperik in sleuren…
kaasboerin zegt
@autogedrocht: Het vertrouwen in de algehele (Franse) auto-industrie is gezakt. De moeilijke tijden van Peugeot hebben dus ook invloed op Renault, of beter gezegd de beleggers. Al is het nu wel na ’n (paar) weken chaos weer wat bijgetrokken.
jrk68 zegt
Ach dat wilde die fransen in de jaren 80 ook met jappaners.
Ze doen er beter aan eens goed te kijken hoe het komt dat die koreanen zo’n probleem zijn voor ze.
Niet janken maar handelen dus.
kaasboerin zegt
@jrk68: Ach, PSA geeft labour costs de schuld en dat is ook zo, en ’t feit dat in dat land je je personeel gewoon níet mag ontslaan van meneer de “president” himself.. Ook niet midden in een crisis met giga-concurrenten om je heen (uit ’t buitenland nog wel!). Maar goed, EV’s subsidieren dan maar.. Wie had dat nou gedacht, goh..
norge zegt
Eerst pakken we Parijs dan Berlijn?
Kwaliteit auto’s maken en service geven ,dan komt het allemaal wel weer goed voor die Fransjes.
luuktb zegt
@norge: “Kwaliteit auto’s maken en service geven”
Daar kunnen de Fransen zich inderdaad onderscheiden tov de Koreanen . Die bouwen waardeloze auto’s en leveren misleidende garantie regelingen.
flipper zegt
@luuktb: ja, precies, maar hier vind iedereen die Koreanen “zo goed bezig” bij ieder peitepeuterig nieuwsfeitje dat er over ze verschijnt, braak!
Esprit_de_Flandre zegt
Zouden zo’n importtarieven niet eerder een manier zijn om Hyundia/Kia aan te zetten tot de bouw van een eigen fabriek in Frankrijk?
Zoals @jrk68 al zei, ze hebben het al geprobeerd met de Japanners, met een Franse Toyota-fabriek en een Yanmar-fabriek tot gevolg. Ook een manier om werk te creëren…
sir_smokalot zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee, want Tsjechië is immers ook EU, en in de EU heb je een interne markt, dwz: geen tarieven.
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Voorlopig tenminste. Als het aan Frankrijk (lees: Franse overheid) lag, zouden ze de kleine PSA’tjes die in Tjechië worden gebouwd zelf maken…
desjonnies zegt
Toch hebben de Fransen een punt.
Wat @jrk68 aanhaalt is idd waar.
Maar de onderbouwing van de Fransen was destijds meer dan redelijk, Japan verkocht, nee overspoelde de Europese markt en Europa verkocht niet of nauwelijks producten in Japan.
Ik herinner me nog dat het artikel vermeldde dat er zo’n 50 Franse auto’s in Japan werden verkocht; het meeste aan de ambassade en mederwerkers ervan.
En waarom de Koreanen het goed doen is niet zo moeilijk uit te leggen :
1. Splinternieuwe fabrieken in goepkope Europese landen, waarschijnlijk gesubsidieerd door lokale overheden (van ons geld)
2. Eenvoudiger arbeids relaties, zeer zeker dan de Franse mentalitiet, die is nog gewoon Stalinistisch te noemen.
(Het is in Frankrijk schier onmogelijk personeel te ontslaan)
3. PSA wil een fabriek bij Parijs sluiten en 8000 man ontslaan, maar dit mag niet van de nieuwe Marxist in het Elysee, Dhr Hollande, want dit gaat tegen zijn rode-draad in.
4.PSA heeft destijds al -tegen hun zin- de Britse fabriek in Ryton UK in 2006/2007 moeten sluiten (waar alle snelle modellen als GTI’s werden gebouwd) en die 1 van PSA’s best presterende fabrieken was, simpel uit angst voor de macht van de Franse vakbonden. Dat als ze dit in Frankrijk hadden geprobeerd, er een complete revolutie was ontstaan.
lincoln zegt
er is maar 1 oplossing ..
een 100% vrije markt in werking stellen ..
Megakix zegt
@lincoln: klopt…tijd dus dat er n’s wat bankjes gaan omvallen / mochten omvallen.
linkador zegt
Best grappig dat Renault Koreaanse Samsung wagens verkoopt.
Trouwens, toen Japan Europa ‘overspoelde’ wouden zelfs de Fransen van hun eigen rommel niet. Ze waren gewoon verplicht 93% Frans te kopen. Als je in de jaren ’80 met een nieuwe Totota op vakantie ging kreeg je gewoon biedingen om hem ‘PAP’ Particulier à Particulier met een goede winst door te verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@linkador: Die Samsungs zijn ook maar in beperkte aantallen. Dat gaat het verschil niet maken…
raphael zegt
Tsjah Japan doet dit al jaren, en tot op zekere hoogte ook China en India. Die hebben allemaal importbeperkingen of tarieven voor Europese auto’s. Als het dan slecht gaat met je eigen autosector lijkt dit me een voor de hand liggende oplossing, geen goede, wel begrijpelijk.
kaasboerin zegt
@raphael: Ik wou net zeggen.. Jammer dat we ’n stel fags in Brussel hebben zitten die iedereen te vriend wil houden. Maar goed, dit is in ieder geval iets.
stanny zegt
@kaasboerin: Ik zal de boodschap overbrengen :D Het “fags-hoofdkwartier” is hier 300m vandaan
mercedesfan zegt
@kaasboerin: Ze hebben gelijk in Brussel, protectionisme is niet de oplossing. Bij de crisis van de jaren 30 hebben ze dat getracht. En zo als de geschiedenis heeft uitgewezen, is dit niet zo goed gelukt. Want als Europa de invoer van Aziatische goederen als auto’s zou belemmeren, dan zullen de de Aziatische landen dit ook doen (bv. door elke Europese invoer te weigeren). En aangezien dat voor de Europese industrie belangrijke afzetmarkten zijn, zal dit dus onze economie pijn doen.
sir_smokalot zegt
@mercedesfan: Helemaal mee eens, protectionisme in combinatie met destijds halsstarrig aan de Gouden Standaard vasthouden werkte niets dan funest. Vrijhandel is de oplossing.
Er moet wel gezegd worden dat er meer tegen het akkoord wordt geageerd. De ACEA heeft in het verleden al aangegeven dat het vindt dat vnl Korea er profijt uit haalt.
Laue zegt
@sir_smokalot:
100% vrije handel is niet de oplossing. Lees mijn post hieronder maar eens.
luxaeterna zegt
Tja, misschien een foute oplossing. Maar vele Aziatische landen doen het al, waarom wij niet?
mercedesfan zegt
Dit ligt geheel in de lijn van het links-populistisch beleid van President Hollande. Het nemen van juiste maatregelen zoals besparen en saneren (en specifiek voor PSA herstructureren) durft hij niet. Want dat komt niet goed over bij de kiezers. Ondertussen wilt hij dan veel geld uitgeven met niet werkende plannen, als het investeren in een elektrische auto-industrie.
kaasboerin zegt
@mercedesfan: Ach, hij beloofde natuurlijk van alles tijdens de verkiezingen. Nu men op basis daarvan hun stem geeft aan meneer Hollande verwacht men dan ook dat ‘ie dit doet. PSA heeft bewust gewacht met het uitbrengen van het slechte nieuws (sluiten van de grote fabriek nabij Parijs) tot Hollande president zou worden. Nu is het aan Hollande. Je zou bijna zeggen dat het een kip zonder kop was op ’t moment dat ’t nieuws van PSA uitkwam, want hij riep direct dat hij het ontslaan van 8000 man zou “blocken”.. Daar heeft niemand natuurlijk geen ene reet aan, en dat deed de belanghebbenden van PSA dan ook financiële pijn aangezien de markt daar hevig op reageerde. Eigenlijk onnodig want Frankrijk of niet, een President kan ’t niet afdoen met alleen maar “blocken”, want dan kan ‘ie binnenkort 50.000 ontslagen mensen aan ’n baan zien te helpen.. Nu denken ze ’t op te lossen door EV’s te subsidiëren, ik ben benieuwd..
Megakix zegt
@kaasboerin: soms zou je willen dat ook onze politici zich aan hun verkiezingsbeloften zouden houden…op dát punt kan je Hollande een pluim geven.
En ten aanzien van het EV-programma; het is een slimme stap om (net als Toyota) je te richten op een onhaalbaar, maar populistisch verhaal rond electrisch rijden. De subsidiekraan gaat wagenwijd open richting Frankrijk, hetgeen banen oplevert en wellicht leidt tot enige afzet / expertise. Tot nog toe slim beleid van die Hollande. Enja, óók met hen pensioenstelsel (ondanks dat ‘wij’ *kuch * het afkeuren). Gewoon doen; Brussel redt wel op die momenten waarop het tot een financiële verzwakking zou leiden. Als jij als hoofdbroer in Brussel met je vinger direkt in de geldpap mag roeren, och, waarom niet hae ? ;)
kaasboerin zegt
@Megakix: Hmm, als Hollande de geplande ontslagen door zou laten gaan zou hij zijn volk daar mee naaien, want beloftes. Aan de andere kant; PSA is natuurlijk groot onderdeel van Frankrijk’s trots, maar met 200mio burnrate p/m blijf je niet lang overeind staan. De compromis is gevonden.
Megakix zegt
@kaasboerin: ik ben het ook totaal niet eens met zijn beleid…maar slim (lees: herverkiezing etc.) is het zeker wel !
Esprit_de_Flandre zegt
@kaasboerin: Naar ik gehoord had, heeft PSA gewacht met het slechte nieuws op vraag van Sarkozy, niet Hollande. Sarkozy vreesde dat de ontslagronde bij PSA zijn kansen zou verkleinen, want als zittend premier zou het zijn schuld zijn dat de economie achteruit boerde…
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Aha, dat zou niet vreemd zijn. Thx voor de info!
bempi zegt
Eh ? Viva la Korea dan maar straks roepen.
desjonnies zegt
’t is eigenlijk triest deze hele affaire.
Als je naar de downfall kijkt van de Britse auto industrie, destijds ook gedwongen gefuseerd tot British Leyland, met alle locale vijanden onder 1 dak als broeders.
En nu, na jaren interne strijd tussen de Peugeot tak, de Citroën tak en de inmiddels dood verklaarde Talbot/Simca tak, heeft Citroën inmiddels weer een eigen identiteit kunnen opbouwen en zien we dat terug in de C6 en de DS modellen, Peugeot succesvol is met de nieuwe 208 ze nu
geheel tegendraads aan het Thatcher regime (dat juist wilde saneren vanuit de regering, Hollande PSA koste wat koste PSA als een staatsbedrijf ziet en als werkverschaffers a la Lada.
Temeer is dit curieus te noemen, daar Renault (voor een groot gedeelte nog steeds Franse staat eigendom) juist 100% commercieel wordt geleid. En niet a la NS.
Laue zegt
protectionisme is een noodzakelijk kwaad. Importheffingen, anti-dumping, handels embargo’s, invoerrechten zijn allemaal noodzakelijk. Als “een EU” zijnde wil je niet afhankelijk zijn van aziatische landen. Daarom wordt de europese productie beschermt. Als de EU 15 jaar geleden de invoerrechten op graan en tarwe op 0% had laten staan dan waren we nu 100% afhankelijk van goedkope amerikaanse grondstoffen geweest. Als je het nieuws volgt is er op moment een van de grootste droogtes ooit in de USA en hadden wij ons brood niet gehad omdat wij onze eigen “europese” boeren kapot hebben gemaakt.
lincoln zegt
@Laue:
yeah right ..
als of west-Europa hun hun eigen consumptie zucht kan voldoen ..
Laue zegt
@lincoln:
kan voldoen? het zal wel moeten! Het verhaal over invoerrechten op graan/tarwe heb ik niet uit mijn duim gezogen. Als we dat 15 jaar geleden niet hadden aangepakt had jij vanochtend 15,- voor een brood moeten aftikken. Europa moet zelfstandig kunnen blijven door productie in eigen “staat” te houden. voor uw info douane technische is europa al één land.
lincoln zegt
@Laue:
“douane technisch” yeah right ..
alsof Polen 1 graankorrel de grens over laten gaan als ze zelf krap zitten ..
lijphoofd zegt
Wel weer typisch Frans. Je bent niet beter dan de concurrentie, ipv aanpassen aan de omstandigheden hoop je op protectionistische maatregelen. Maarja, dat de Fransen niet zoveel hebben met marktwerking / kapitalisme wisten we al.
luxaeterna zegt
@lijphoofd: Zijn andere merken zoveel beter?
ccvw zegt
Vakbonden zijn nodig, omdat anders mensen worden uitgebuit. Maar het tegenovergestelde kan ook. Dat een bedrijf geen hervormingen kan doorvoeren bijvoorbeeld. Kijk maar naar wat er gebeurd is met British Leyland!
kaasboerin zegt
@ccvw: Een vakbond is net als een subsidiepot of een klein Thais meisje.. Worden veel te vaak misbruikt..
xxxx zegt
@kaasboerin:
Hoe weet jij dat van een klein Thais meisje?
Linkje?
alfamail zegt
Simpel: of de regegringen het nu willen of niet, er is een fuc….. Crisis aan de gang! Daar komt logischerwijze als gevolg van dat we ALS we al een auto kopen, dat dat dan een GOEDKOPERE is! Als je inderdaad ziet wat de Koreanen voor weinig geld bieden ( Kia Rio bijvoorbeeld) veel auto(ruimte, veel garantie enz) voor weinig geld…
flipper zegt
@alfamail: je vergeet dat de afschrijving op die Koreaan veel hoger is waardoor je per saldo even duur uit bent indien je hetzlefde geld in een VW of zo stopt. Dom prijskopertjesvolk zul je altijd houden maar de crisis zal niet een massale beweging naar de goedkoopste auto’s wbt aanschafprijs tot geweeg brengen..
bigbrabo zegt
@flipper: lees restwaarde rapporten en beoordeel dan!
Esprit_de_Flandre zegt
@flipper: Ach wat, restwaarde. Dat is alleen interessant voor leasebedrijven.
Als je 3000 euro meer betaalt voor een vergelijkbare VW, en op het einde van de rit is ie 1000 euro meer waard dan die Kia, heb je dan winst gemaakt? Dacht het niet…
raphael zegt
We zullen waarschijnlijk nooit meer naar de pre-2008 hoeveelheden auto’s gaan hier in het westen van Europa. En juist in dat segment is het overvol met Opel, VW, Skoda, Seat, Fiat, Lancia, Alfa, Renault, Peugeot, Citroen, Toyota, Honda, Nissan, Kia, Hyundai en sinds kort ook Mercedes, BMW en Audi die het budget segment enigszins betreden. En daarnaast ook nog wat ultra-budget merken als Chevrolet, Dacia etc. Dan ligt het erg voor de hand dat er wat merken zullen sterven om ruimte te creëren. Ik zie een Lancia, Peugeot, Opel en Seat op korte tot middellange termijn wel verdwijnen als er niet snel iets gebeurt. Als de Chinese autosector zich zo gaat ontwikkelen als de Japanse en Koreaanse dat heeft gedaan dan kun je daar nog eens 3 a 4 merken aan toevoegen. Het wordt gewoon een bloedbad. De Aziaten merken er zelf niet zoveel van want zij hebben allang importbeperkingen en tarieven op Europese auto’s maar wij blijven ze maar met open armen verwelkomen. Ik zou zeggen elk land dat auto’s uit Europa beperkingen oplegt met dezelfde maatregelen terugslaan.
mashell zegt
@raphael: anno 2012 worden er heel veel meer Europese auto’s in China verkocht dan andersom. En als je de Europese auto’s die in China worden geproduceerd worden meetelt is het verschil enorm. Maar als ik zie wat Hyundai en Kia doen dan is het meer de Japanse industrie die daaronder lijdt. Honda, heeft hun best verkochte model (Civic Hibrid) van de Nederlandse markt gehaald, en de rest loopt gewoon niet. Toyota loopt goed met de Auris maar de Avensis lijdt onder z’n veroudere motoren (wat ook het ware Opel probleem is). Mistubishi, Subaru zijn hier op sterven na dood. Het kan ook zo uitpakken dat de Chinese merken aan Toyota en Honda gaan knabbelen maar dat de Europese merken (vooral de Duitse) in China als statussymbool blijven gelden en er goed blijven verkopen.
raphael zegt
@mashell: Natuurlijk verkopen wij nu meer daar dan zij hier. Maar er komt een punt dat de kwaliteit, looks en de prijs onverslaanbaar zijn. Zoals de Japanners vanaf de jaren ’70. En als dat gebeurd dan zijn met name de merken in de kleine klassen het haasje. En wie zitten daar met name in? Juist Peugeot, Citroen, Fiat, VW, Toyota etc. En denk maar niet dat ze dat kunnen compenseren in China zelf want nogmaals, die heffen allang een extra tarief voor Europese auto’s, en de helft van de merken die ik hebt genoemd zijn niet eens present in China. Om over India en Japan nog maar te zwijgen. Het aantal Citroens en Alfa’s in Japan is te verwaarlozen, het Japanse marktaandeel in Europa niet. De geschiedenis zal zich weer herhalen.
luxaeterna zegt
@raphael: Dikke lol! Toyota en VAG in de kleine klassen? VAG heeft genoeg oorlogskast om vrijwel elk merk op te kopen en de nek om te wringen.
raphael zegt
@luxaeterna: IQ, Aygo, Auris, Up!, Polo, Skoda en Seat variant van de Up! dus ja kleine klasse..
Den zegt
Als je wil concurreren met Koreanen moet je je werknemers ook niet volstoppen met paturain en wijn, we weten allemaal dat dat de kostprijs van een Renault Clio opdrijft.
flipper zegt
@Den: je vergeet de uien en de knoflook die de vakbond er nog bij doet..
Den zegt
@flipper: true ✌
topless zegt
Nu heb je hetzelfde gezeur over de Koreanen als vroeger over Japanners. De Fransen bouwen gewoon geen goede auto’s en dat is niet de schuld van Korea.
http://www.youtube.com/watch?v=LTSXDcuQdBc
luxaeterna zegt
Zo heilig zijn Hyundai’s en Kia’s ook niet. Kijk maar eens naar de langduurtesten van autobild. Durven nog wel eens wat roestproblemen hebben blijkbaar.
Ik denk niet dat we ooit echt overspoeld zullen worden door Chinese merken. We hebben geen binding men een Dang-feng-Kow Streetdragon 4587950 Superclass Sun. Hebben we nooit gehad, en zullen we ook nooit hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@luxaeterna: Als die Dang-feng-Kow Streetdragon 4587950 Superclass Sun naar Europa komt, zal dat onder een deftige naam zijn. Beetje korter en zo. En dat zal dan de vijfde generatie zijn, en niet die vreemde SinEuro-designmix van de eerste drie generaties. Wie weet, misschien kopen ze gewoon een Europees merk om hem naar hier te brengen. MG komt toch ook terug? En die zien er tegenwoordig zeer behoorlijk uit. Ik zou er wel een kopen…
hape zegt
luxaeterna
Je noemt dan ook wel even een betrouwbare bron voor langeduurtesten. Alle duitse autobladen zouden per direct omvallen als ze geen reclames meer zouden kunnen plaatsen van met name de duitse merken.
Lees maar even mee:
http://www.chromjuwelen.com/de/network/294-autoaiddeblog/151423-pressespiegel-der-vw-up–neuwagen-im-kleinstwagen-test.html