Weinig veranderingen aan het huidige recept. Wél voortaan een modern interieur.
De derde generatie Renault Twingo was een leuke verrassing uit de Franse bolhoed. De hatchback kreeg zijn motor achterin en daardoor ook achterwielaandrijving. Echt spelen was er niet bij, want de ESP kan niet volledig uitgeschakeld worden en een Twingo RS zag nooit het licht.
Het is inmiddels vier jaar geleden dat de derde generatie Twingo werd gepresenteerd en dus komt Renault nu met een facelift van de hatchback. Aan het uiterlijk heeft de autofabrikant weinig gesleuteld. Nieuwe bumpers, LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten zijn de meest in het oog springende wijzigingen. Er zijn ook twee nieuwe kleuren. Jaune Mango en Blanc Quartz.
In het interieur tref je voortaan een 7-inch touchscreen aan, dat werkt middels het EASY LINK-multimediasysteem van Renault. Hiermee komen zaken als Apple CarPlay en Android Auto naar de Twingo. De gehele middenconsole is in het nieuw gestoken. Naast het scherm, zijn er ook onder andere twee USB-poorten te vinden.
De facelift zal verkrijgbaar zijn met drie benzinemotoren. De SCe 75, de TCe 95 en de TCe 95 EDC. Laatstgenoemde betreft een automaat. In alle drie de gevallen gaat het om een driepitter. Renault zegt in een later stadium meer informatie te geven over prijzen en beschikbaarheid.
vpowert zegt
Toch snap ik niet dat hier nooit een RS versie van gekomen is. Natuurlijk zou dat ding te duur worden of zouden ze er niks aan verdienen, maar het zou zó’n fijne imago maker zijn! Leuke promotie voor de Twingo die verder lang niet zo goed verkoopt als de concurrentie (de 500, VAG-drieling, de Toyota-PSA-drieling, de Karl, Picanto, i10 – volgens mij verkopen die allemaal beter?).
Bovendien: wie wil Wouter niet zien driften in een idioot achterwielaangedreven Renault/RS product?
vpowert zegt
@vpowert: Of misschien hipster meisjes (sorry Wout’r!) en Renault 5jes en Clio V6’en: https://www.autojunk.nl/2013/05/renault-twinrun-concept-car
rhellema zegt
@vpowert: nee, ik wil Wouter niet zien driften met zo’n RS. Ik wordt al moe van die man als ik een foto zie van hem dus laat staan op bewegend beeld.
mashell zegt
@rhellema: je hebt dus een foto van Wouter boven je bed hangen? Handig!
rhellema zegt
@mashell: hahaha ja dat zou inderdaad kunnen maar dan wordt ik toch liever moe van lekker hard te werken, geeft me iets meer voldoening zeg maar?
Pordon zegt
@rhellema: ik word moe van mensen die een T gebruiken waar dat niet hoort.
rhellema zegt
@pordon: maart datt ist aft tet lerent dust ikt snapt echtt niett waart jet jet drukt overt maaktt.
Olleh zegt
@rhellema: over het feit dat je “ik wordt” met dt schrijft, denk ik
rhellema zegt
@olleh: ja, terwijl hij zelf niet eens pardon kan schrijven?
Dutchdriftking zegt
@vpowert: Helemaal mee eens. Een echte RS voor imago, en dan een RS-line welke in 14 seconden van 0 naar 100km/h gaat verkopen aan particulieren. Win-win!
thomasthomas zegt
@vpowert: er is toch een Twingo GT die je kunt chippen dan heb je net zo zoveel pk als de vorige RS.
bmwfreak038 zegt
@vpowert: omdat deze Twingo geflopt is misschien?
tjorque zegt
Jammer dat de hoogte breedte verhouding niet aangepakt is…
Voor mij de grootste afknapper aan deze auto.
Vermogen kan je bijchippen.
desjonnies zegt
Een gedrocht als je naar het origineel kijkt.
Crosscabouter zegt
@desjonnies: deels eens. In vergelijking met het origineel is dit een waar slap aftreksel/gedrocht van het idee Twingo. Als model op zichzelf vind ik het wel een geinig karretje….. Ze hadden deze misschien een andere naam moeten geven?
eklasse zegt
@crosscabouter: ja, Cinq
kminne zegt
Vreselijke auto natuurlijk maar dat Jaune Mango vind ik wel een gave kleur. Lekker retro.
janmetdelangeachternaam zegt
Oeh, die voorkant is er niet op vooruit gegaan, ziet er nu heel Aziatisch uit. Jammer, is een leuke auto.
gove zegt
best een cool interieur,
f650csrider zegt
Ziet er leuk uit, maar is een verschrikkelijke auto om te rijden, bij minste of geringste (zij)wind slinger je van links naar rechts over de weg. Ze hadden hem beter Swingo kunnen noemen. Hoe dit op de weg mag komen is mij ook een raadsel.
dawwg zegt
@f650csrider: Ja, en met een beetje wind tegen rijd ie ook meteen 1:8 (of slechter) bij 130km/u; leuk boodschappen autootje, maar je moet er echt niet veel kilometers in maken ….
nopetrolnofun zegt
@f650csrider: moest er vandaag toevallig 180 km mee rijden, had nog 1 blokje benzine over en vertrok met een volle tank…
marinepower zegt
@nopetrolnofun: kleine tank wellicht?
f650csrider zegt
@nopetrolnofun: Ik zou het niet weten hoeveel je ermee kan rijden. Wij hebben hem na 2 dagen gereden te hebben terug gebracht naar de dealer en onze oude auto teruggekregen.
1audi1 zegt
Zoals hierboven al is aangegeven op de snelweg moet je niet komen door dit ding. Toen die net uitkwam was ik super enthousiast, ziet er leuk uit, rwd, motor achterin. Maar wat rijdt het verschrikkelijk
Echt, de eerste generatie twingo is prettiger om mee te rijden. Snelweg is levensgevaarlijk. Interieur is zeer sneu. En er zit gewoon 0,0 power in.
Sorry dat ik het moet zeggen jongens, maar in dit segment is de Kia picanto en up/citigo/mii toch echt de beste optie.
gandini zegt
@1audi1: Eens, al moet ik zeggen dat de 500s van mijn vriendin ook lekker op de weg ligt, zeker met die 16 inch sloffen eronder. Echt een leuk B-weg monstertje. Mist wel wat vermogen, had eigenlijk een Abarth moeten zijn, maar je kan niet alles hebben…
Design_Driven zegt
Ik vind het een grappig wagentje maar zie hem bijna nooit. Net even gecheckt of hij echt wel verkocht wordt in het VK waar ik woon. De Espace wordt hier namelijk niet verkocht, maar de Twingo staat gewoon op de website. Nu zijn A segment auto’s hier sowieso niet zo populair maar de Twingo zie ik gewoon nooit.
SVDM92 zegt
Bij ons staan een 1ste en 2e generatie Twingo (1.5 DCI)
voor de deur. Na deze 3e generatie een paar keer als leenauto meegekregen te hebben kan ik maar één ding concluderen. Volledig de plank misgeslagen.
– 1ste generatie voelt nog sneller
– Veel zijwind op de snelweg
– Achteruitgang bouwkwaliteit en materialen, voelen goedkoper aan dan die van de 2e
Een paar ledlichtjes en carplay functionaliteit gaan niet de omslag geven
dawwg zegt
@lexusisf: Helemaal mee eens; ook het stuurgevoel is bij gen 1 en 2 veel beter in orde dan deze gen 3. En ook het niet lineaire gasrespons bij wegrijden is super irritant (het lijkt pit te hebben, rustig wegrijden is er amper bij, maar als je vervolgens het gaspedaal dieper intrapt, gebeurt er echt helemaal niets).
Rob zegt
Ik heb eens gereden in deze generatie. Vond dat vies tegen vallen.
Naar mijn beleving reed ie slechter, was ie trager, was ie kleiner en voelde ie minder goed gebouwd.
En op de persfoto’s een best leuk karretje om te zien, in het eggie is ie te smal en hoog om mooi te zijn.
Nee, leuk hoor die achterwielaandrijving waar we allemaal om stonden te juichen, maar in dit segment zou ik hem lekker laten staan.
ghost zegt
Leuk kleurtje maar kopen zou ik het niet zo snel. Slechte ervaringen met Franse auto’s en elektronica.
dper4mance zegt
Nog steeds is er geen enkele reden om geen Up, Aygo of Picanto te kopen in dit segment. Of gewoon de bus te pakken…
nopetrolnofun zegt
Helaas heb ik het genoegen om hier soms in te rijden. Het is werkelijk waar de meest vreselijke auto ooit gemaakt. Op de snelweg val je bijna om bij een beetje wind, je zit erin alsof je in een bestelbusje zit, motor zwaar onderbemeten en niet meer van deze tijd. Een Aygo om maar iets te noemen rijdt dan vele malen beter met 3 cilinder zonder turbo.
niex zegt
Het ziet er geinig uit maar rijdt ruk vond ik. Ik geloof niet dat er echt n waardige rs van te maken is. Heel jammer gezien de configuratie. Ik heb er serieus naar gekeken.
Jochempie zegt
Zolang het ESP niet uit kan heb ik geen interesse.
Groninger zegt
Enige leuke aan deze auto is dat hij een telefoonhouder er in heeft. Scheelt weer een Brodit aanschaffen.
divided zegt
Prima stadsauto ??