Met een groene wind door het Europese parlement heeft Frans Timmermans plannen bedacht om de elektrische auto zo snel mogelijk aan de man te brengen.
Van alle continenten ter wereld is Europa het meest vooruitstrevend op het gebied van elektrisch rijden. Het is een soort van trots op deze positie, zo lijkt het. Want van een tandje rustiger aandoen is geen sprake. In plaats daarvan brengt men de agenda van elektrisch rijden nog nadrukkelijker naar voren. Met eurocommissaris Frans Timmermans voorop.
Frans Timmermans en de elektrische auto
De Nederlander heeft een aantal plannen bedacht die elektrisch rijden nog verder moeten gaan stimuleren. Die plannen worden officieel op 14 juli uit de doeken gedaan. Tegenover de Financial Times gaf hij alvast een voorproefje wat we zoal kunnen verwachten.
Deadline verbrandingsmotor
Zo kunnen autofabrikanten onder meer een deadline vanuit de EU verwachten met betrekking tot de verbrandingsmotor. De Europese Unie kan een jaartal of iets dergelijks opleggen aan fabrikanten waarop het echt afgelopen moet zijn met het uitbrengen van een auto met een benzine- of dieselmotor. Overigens lopen veel automerken al voor op dit soort eventuele plannen. Met onder andere merken als Audi en Jaguar die binnen afzienbare tijd volledig elektrisch gaan. Maar Frans Timmermans heeft nog meer plannetjes voor ogen om de elektrische auto sneller realiteit te maken.
Auto met een dikke motor? Extra betalen
Goed, dat raakt vooral autofabrikanten en wij als consumenten zien dat terug in het modellengamma. Dan kunnen we ongestraft door tuffen in onze occasions met een verbrandingsmotor, toch? Niet helemaal, want Timmermans wil ook dat automobilisten een steentje gaan bijdragen. Wat hem betreft gaan bezitters van een vervuilende auto extra betalen. Je kunt je zo voorstellen dat dit is op basis van uitstoot. Dus bezitters van een V12 of V8 zullen meer moeten lappen dan iemand met een Aygo driecilinder.
Frans Timmermans en de elektrische auto: meer laadpalen
Een derde belangrijk punt is de laadinfrastructuur. Dit moet beter. De meeste laadpalen in Europa zijn te vinden in bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en Duitsland. De EU kent echter wel wat meer lidstaten. Voor landen als Roemenië of Hongarije moet er nog heel wat gebeuren om EV’s zo normaal te maken als bij ons in Nederland het geval is.
Nu betekenen de plannen van de EU niet automatisch dat alles zomaar gaat gebeuren. De lidstaten moeten er eerst over stemmen. Diverse landen vinden het plan dat mensen met een vervuilende auto moeten gaan betalen al van de zotte. De angst bestaat dat autorijden dan te duur gaat worden voor een deel van de Europese bevolking, met name in landen met mensen met een laag inkomen. Frans Timmermans ziet de komst van de elektrische auto al helemaal zitten, het liefst zo snel mogelijk. Nu de andere landen nog.
Johanneke zegt
Het is bewezen minder slecht voor het milieu dat ik mijn 1998 auto met 125k op de teller oprij, dan dat er nu een nieuwe elektrische wagen voor mij gebouwd wordt. Want mijn auto bestaat al. Nieuwe ICE auto’s (nog) extra belasten bij aanschaf is iets waar ik het ook niet mee eens ben, maar dat snijdt nog ergens hout. Bestaande auto’s extra belasten niet.
padoempats zegt
Ik neem aan dat als jij een andere auto koopt, jouw auto niet naar de shredder gaat, maar iemand anders er mee gaat rijden. De autos die er nu al zijn worden toch wel ‘op’ gereden, maar je geen zorgen.
Daarom is het belangrijk dat bij het kiezen van een nieuwe auto, de ‘schone’ optie wordt genomen, wat daar zit hem dan de winst een heel autoleven.
dutchneon zegt
@padoempats niet helemaal eens, als ICE auto’s in de EU over zijn algemeenheid zwaarder belast gaan worden, gaan ze versneld verdwijnen uit het straatbeeld
padoempats zegt
Dat is ook waar, dus dan heeft inderdaad ook nut om bestaande autos extra te belasten om de drempel te verlagen om deze buiten EU te laten exporteren.
Johanneke zegt
Dan maakt het toch niets uit of ik er in rij of iemand anders..?
Als vrijwel alle nieuwe auto’s straks maar elektrisch zijn, en met straks bedoel ik over 15 a 20 jaar ofzo. Eerder is best onrealistisch. Zeker voor niet westerse landen.
spidertje zegt
@Johanneke: productie ve auto is gem zon 22000 co2. Omgerekend voor een brandstof auto is dat gem 6 jaar rijden.
Elek auto, en zeker indien geladen met groene energie is uiteraard veel en veel schoner en prod uitstoot is vrijwel zelfde als als een brandstof auto.
Als je dus echt schoon wil rijden zul je elek moeten gaan rijden, indien je een auto neemt die 7 jaar oud is en daar dan nog tijdje mee doorrijdt is dat winst tov aanschaf nieuwe auto. Maar valt in het niet bij voordeel elek.
petrolcarsfirst zegt
Het meeste volk en met name politieke maffia, (is nu wel bewezen bijv. toeslagenaffaire!) volgt lekker dit mooie marketingverhaal! BULLSHIT!!!!!
Wat weet politici van auto’s???? NIKS!
Het milieuvoordeel is marginaal!
Electromotoren en accu’s zijn kostbaar en zeer fragiel (zelfs GEVAARLIJK!) en leveren te weinig! Er wordt niet SLIM nagedacht om dmv hybride heel duurzame en krachtige en groene motoren te bouwen, maar puur ALLEEN de lobbie volgen???? Praat ik niet eens over het financieele plaatje!
IK ZAL ZOLANG MOGELIJK NIET ELECTRISCH RIJDEN EN ZO ZEER DUURZAAM BEZIG ZIJN!!!!!!!!!!!!!! IDIOTEN
auto62 zegt
Linkse mensen moeten niet meer met belastinggeld betaald worden
Pascal zegt
Precies. “The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.” (Margaret Thatcher)
tinnemans zegt
@pascal; Dat zie je net zo goed bij rechts; in de VS hebben ze al jaaaaren een gigantisch begrotingstekort en de republikeinen geven geld nog harder uit dan de democraten daar. En ik zou beide partijen niet als socialistisch bestempelen.
Ik denk dat ‘de redding’ wat dat betreft in Nederland in het feit ligt dat we een veel-partijen stelsel hebben en een enigzins sluitend huishoudboekje het enige is waar niemand heel erg op tegen kan zijn.
NB. Politieke discussies op de interwebz voeren is nooit handig, dus ik laat het hierbij.
Pascal zegt
@tinnemans heb je ook gewoon gelijk in
baserace zegt
@tinnemans: zolang “de bank” dollars bijdrukt is er geen enkel probleem om zoveel dollars uit te geven als nodig is. Enige wat je in de gaten moet houden is de inflatie… leestip: The Deficit Myth
tinnemans zegt
@baserace; dit is het type discussie die het beter doet in een cafe, maar.. mijn tegenargument zou zijn dat de centrale banken de afgelopen 13 jaar niet heel veel succes hebben met het managen van de inflatie (want dat werkt 2 kanten op natuurlijk). Het bijdrukken is wel goed gelukt overigens.
5cilinder zegt
@Pascal: Dat probleem bestaat niet meer als je naar de ECB/FED/BOE lijkt.
cloverleaf zegt
@Pascal: Thatcher kun je moeilijk een succes noemen.
Pascal zegt
@cloverleaf Doe ik ook niet
cloverleaf zegt
@auto62: rechtse mensen dan ook niet! Ik denk zo maar dat de gemiddelde Tesla rijder niet op groenlinks stemt.
willeme zegt
Msschien mis ik het vokomen, maar de PvdA’ers die ik ken hebben allemaal een auto met ICE, terwijl alle VVD’ers die ik ken wegzoeven in Tesla’s, E-trons en I-Paces… Nu is het heel erg anekdotisch bewijs, maar volgens mij bestaat het elektroraat van PvdA niet uit VVD’ers ;-). Het verklaart wel waarom de partij elke verkiezingen decimeert.
Dat je extra belasting moet betalen voor een occasion is natuurlijk kolder: er is immers al een boel BTW en BPM over betaald. Ook MRB en accijnzen tijdens het gebruik. Dat zijn in Nederland al heel substantiële bedragen.
Dat we over moeten gaan naar een andere alternatieve als de FCEV of BEV begrijp ik, maar voor occasions is het wel heel erg. Bij wijze van experiment was ik aan het kijken voor een leuke EV als tweede auto. Hoe bevalt dat eigenlijk? Kun je er wat mee? Als je de prijzen ziet, 15K excl btw en de teruggave is alvast berekent) voor een afgetrapte i3 of onbruikbare Leaf, kun je niet anders concluderen dat het simpelweg geen optie is. Dus komt dit voorstel er vast en zeker door en wordt een Nissan Leaf uit 2012 een heuse Collectable ;-)
tinnemans zegt
@willeme; Ik stem links en rij een (kleine) V8. De wereld is inderdaad niet zo zwart-wit als @pascal denkt.
Pascal zegt
@tinnemans Mijn mening ligt wel iets genuanceerder hoor, ik ondersteun zowel standpunten uit de ‘linkse’ als de ‘rechtse’ hoek. Maar zoals je hierboven al terecht benoemt: dat leent zich toch niet voor bespreking in een paar comments.
MrHyde zegt
@willeme, de prestaties van pre-2020 EV’s zijn inderdaad niet naar de standaarden van vandaag (<200km range, 1 fase laden), maar de aanschafprijs is niet het enige waar je naar dient te kijken. Vergelijk die Leaf met een Corsa op benzine, en afhankelijk van hoeveel km je rijd, de restwaarde die je inschat, en of je thuis kunt laden of niet, komt er een bepaald jaarkilometrage uit waarbij de Leaf voordeliger is.
De TCO is gewoon anders opgebouwd. Kijk voor de gein eens naar private lease prijzen van elektrowagens, tel daar 'brandstof' bij op, en vergelijk het met een benzine. Je ziet, het komt redelijk overeen.
En daarmee is het voor een deel van de samenleving dus financieel een optie: niet voor iedereen, maar het begin is er in Nederland.
por100 zegt
Bij de recente europese verkiezingen was de PvdA de grote winnaar. Mede daaraan heeft Timmermans zijn huidige positie te danken en ik verwacht dat landelijk gezien de PvdA het aankomende maart (gemeenteraadsverkiezingen) ook goed gaat doen (vooral omdat andere partijen het slecht doen, maar ook omdat Lilianne Ploumen betrouwbaar overkomt).
En zulke uitslagen worden ook binnen de politiek als steunbetuiging gezien voor bepaalde uitspraken/beleid. Niet dat dit zo is, maar zo legt een politicus dat wel aan zichzelf uit. Die uitspraak durf ik wel te doen.
potver7 zegt
@willeme: rijden die VVD’ers met een EV omdat ze zo begaan zijn met het milieu, of omdat dat beter is voor hun bankrekening? In dat licht gezien is het ook wel frappant dat alle belastingvoordelen voor hybrides en EV’s jarenlang zijn weggezet als ‘linkse hobby’, ook hier op Autoblog. Hoe anekdotisch je bewijs ook is, een glimlach kan ik daarbij toch niet onderdrukken…
Pascal zegt
@potver7 als het linkse electoraat zelf weinig in EV’s rijdt geeft dat te denken, dat moet wel komen omdat zij zich ondanks dat het volgens sommigen hier bijna gratis is, misschien toch geen auto van gemiddeld 50k+ kunnen veroorloven? Dat roept de vraag op waarom zij dan niet een goede opleiding volgen of hun nek uitsteken om te gaan ondernemen zodat ze dat wel kunnen betalen. Ah wacht, zodra je wat meer begint te verdienen merk je gauw genoeg hoe je elke maand door de overheid extra hard geplukt wordt als dank. Tegen die tijd stemt de gemiddelde Nederlander vanzelf 1 stapje rechtser en voila, daar is uw verklaring :)
cloverleaf zegt
@willeme: ik ben verbaasd dat je überhaupt nog PvdA-ers kent. Ik wist niet eens dat die partij nog bestond ;)
scheur zegt
Het is de schuld van de Rabobank!
Dieseltor zegt
@scheur: Zo, jij komt met een grap uit de oude doos. Nou lachen, jongens. Hij heeft zo zijn best gedaan.
porker zegt
Wat een bullshit die extra heffing is er al lang: benzineprijs! Er is een direct verband tussen verbruik en uitstoot. Rij je vol gas of zuinig met een V8 dat scheelt dus uitstoot.
tjorque zegt
Pfff die links rechts discussies altijd…
Reken de milieuvervuiling af per liter.
Wil je een benzinezuipende sloep rijden. Dan kan dat maar dan kost dat ook wat. Punt.
Wil je heel graag een zuinig gebakje op benzine dan valt dat gewoon wel mee.
Wil je geen of weinig milieubijdrage aftikken, dan koop je ofwel een EV die je met groene stroom laadt of synthetische brandstof (moet nodig werk van gemaakt worden!) die CO2 neutraal is.
Klaar!
Iets willen doen voor het milieu en “de vervuiler betaalt” moet je niet aan links of rechts toeschrijven. Da’s gewoon rechtdoor gezond verstand.
r3fl3x zegt
Je bent me net voor ;-)
tinnemans zegt
@tjorque; je hebt helemaal gelijk.
Pascal zegt
Dat mechanisme is er dan allang zou je zeggen, de benzineprijs regelt dit al en EV’s worden al royaal gestimuleerd. Fransie zal ‘t vooral over de rest van de EU hebben, in NL zitten we al aardig in lijn met deze ideeen.
tjorque zegt
@pascal ik zou liever zien dat die subsidies voor aankoop afgeschaft worden en dat die accijnzen ingezet worden om laadpalen te zetten en de aanschafprijzen structureel ipv punctueel naar beneden te krijgen.
Maar ook voor het ontwikkelen van alternatieven.
Ik ben zelf helemaal voor een EV omdat dat het beste in mijn gebruiksprofiel past.
Maar inzetten op één enkele oplossing is gewoon even slim als Jan Jaap Vanderwal naar mister world sturen om voor NL te gaan winnen…
Pascal zegt
@tjorque ik zou ook graag zien dat inkomsten uit een belasting die voor het milieu wordt geïntroduceerd, ook wordt besteed aan de verbetering daarvan. Maar zo denkt de voltallige politiek volgens mij niet. Alle belastinginkomsten komen terecht in ‘algemene middelen’ en worden vervolgens (ook) gebruikt voor allerlei andere leuke dingetjes die niets met autorijden of milieu te maken hebben.
mashell zegt
Dat kan toch helemaal niet? Hoe moeten we dan de zorg betalen, met belastingen op wattenstaafjes en brillen?
Pascal zegt
Uit inkomstenbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, erfbelasting, schenkbelasting, kansspelbelasting, vermogensrendementsheffing, omzetbelasting, overdrachtsbelasting, assurantiebelasting en invoerbelasting bijvoorbeeld.
mashell zegt
Waarom die wel via de algemene middelen herverdelen en de milieuheffingen niet? Ik zie de logica niet.
herve11f zegt
@mashell: Omdat we anders nooit van dat milieu doemscenario af geraken. Als we milieubelastingen gaan betalen en er word niets mee gedaan om deze problematiek aan te pakken zijn dit gewoon platte belastingen zoals alle anderen. In België zeggen we hiertegen: “Een kat in een zak kopen!” of volksverlakkerij.
Pascal zegt
@mashell milieuheffingen aan het milieu besteden vind ik persoonlijk niet zo ver gezocht. Je vraag waar we zaken zoals de zorg (en veiligheid) van moeten betalen is in elk geval beantwoord, daar zijn ooit inkomstenbelasting en omzetbelasting voor in het leven geroepen.
pramm zegt
Veelal klopt die redenatie. Maar we zien bij accijns op bijvoorbeeld sigaretten, dat deze wel echt exorbitant moet worden om mensen te ontmoedigen. Zo zal dat bij een auto eveneens zijn, bovendien moeten mensen om deze accijns te vermijden, eerst een significante investering moeten doen. Dat kan/wil men niet altijd. Dus hoger belasten van vervuiling lijkt me prima, maar gebruik deze opbrengsten dan om de vervanging op gang te brengen.
petroldrinker zegt
over het algemeen is het wel zo dat die vuile linkse types hardop roepen voor al die millieu onzin, en de rechtse types doen dat gelukkig niet tot veel minder in elk geval
HZW zegt
Synthetische brandstof gaat alleen voor de transport sector gebruikt worden, schijnt voor personenauto gebruik niet rendabel te zijn, als ik artikels die ik gelezen heb, moet geloven.
r3fl3x zegt
Beetje moeilijk om hier wat van te vinden: het interview staat achter een pay-wall en de samenvatting hier is summier. De dingen genoemd worden zijn niet nieuw en het valt of staat met wat er precies geimplementeerd wordt.
Wat was het toch heerlijk geweest als, in plaats van een enorm complex stelsel van toeslagen, tarieven en vrijstellingen, er enkel een (flinke) tax op de brandstof zou zitten.
osmo zegt
En zij die 3 keer per week met het vliegtuig tussen Brussel en Straatsburg pendelen dwingen ons de groene hoek in.
Dat ze eerst de praktische kanten eens proberen af te handelen. Hoop dat er binnen dit en 15 jaar overal snelladers staan een wagen binnen 15min volledig opladen of een ritje naar het zuiden duurt drie dagen dankzij de laad- en wachttijden langs de autobahn :)
Pascal zegt
Voor de nodige politici geldt: “Do as we say, not as we do” :)
Benny_Weisz zegt
Typische linkse retoriek van een typische salonsocialist
volvaudi zegt
Het wordt tijd voor meer VVD in Europa
harrie zegt
Och arme, je trapt nog steeds in die populistische autopartij praatjes van de VVD?
mashell zegt
Het wordt juist tijd voor minder VVD, de VVD is juist oorzaak van de problemen. Geen serieus mileiubeleid want dat stoort de luie ondernemers. Slimme ondernemers profiteren juist van innovatie die voorkomt uit een streng milieubeleid. Nu het urgenda oordeel had de VVD zich uit schaamte moeten opheffen.
Pascal zegt
@mashell ik ben ook allang klaar met de VVD met al haar multinational-geknuffel, verbroken beloftes en integriteitskwesties. Jammer genoeg is er in de kamer geen goed alternatief aanwezig voor de mensen die graag een beetje liberaal beleid zien en niets hebben met de communistische achterban van Groen Links of het ‘nieuw leiderschap’ van onze op en top hautaine, elitaire mevrouw Kaag.
deepep zegt
Laat mensen met een stinkboot maar eens extra gaan betalen, Een cruiseschip is al goed voor 33k diesel busjes op de A10 per dag…
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof. ,,De uitstoot van één schip staat gelijk aan die van een miljoen auto’s per dag”, aldus de Duitse milieudienst NABU, die al jarenlang aandacht vraagt voor de vervuiling van o.a. de snel groeiende cruisemarkt. Bron: AD
fabian159 zegt
Frans is een idealist met narcistische trekjes en als zo iemand wil je niet in een machtspositie ongeacht politieke familie. Thierry is ook zo een type. Hun ideeën gaan voor alles, ze dulden geen tegenspraak en elk rationeel argument tegen hun idee/ ideaal wordt afgewezen met lege beledigingen.
allesmetturbo zegt
Wat een enge vent, bah
tjorque zegt
@pramm helemaal mee eens, accijnzen op uitstoot moeten 100% gebuikt worden om de alternatieven mee te financieren. En bijvoorbeeld niet om de dronkaards en criminelen in het parlement (België) 7k netto mee uit te keren.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand die kabouter even wakker maken? De particulier welke geen nieuwe auto kan betalen, betaald verhoudingsgewijs al veeel meer. Laat hem zich druk maken om cruise schepen en energie centrales. Wind en steenkool er uit, kernenergie er in.
mashell zegt
Voor jou geen windmolen in je achtertuin maar een uranium staaf onder je bed.
Kernenergie is een mislukking, afval probleem, Fukushima, Chernobyl en binnenkort Doel? Cruise schepen zijn gewoon een manier van vakantie, per passagier niet eens zo heel vervuilend.
En dat particulieren geen nieuwe auto kunnen betalen is ook geen echt probleem, konden de meesten toch al niet.
SimonMc zegt
Dit moet een van de meest kortzichtige reacties zijn van het jaar. Fukushima en Chernobyl…echt? Een natuurramp en geklungel én verkeerde besparingen neem je als voorbeeld? Kernenergie moet gewoon blijven.
Charles Taycan 4S zegt
Tja, de wereld verandert, meeveren of je verzetten…elektrisch is de toekomst….👌
dutchneon zegt
Er is op dit moment geen werkachtig ding voor mij waar 3,5 ton met gemak achter kan… ik rijd niet ver dus 150km actieradius zou al genoeg zijn. Maar mijn Discovery (collegas rijden met Patrol, Pajero of Landcruiser) kost me in aanschaf maar 13k.
Ik heb 4×4 echt nodig dus een bus is geen alternatief, ik zit in tuinaanleg en zwembaden/ zwemvijvers. De bussen waar 3,5 ton achter mag, zijn veel te lomp groot. Zo ook de F150 die straks EV uit komt is veel te lomp groot.
Pascal zegt
Zowel de F150 als de Cybertruck doen straks met gemak wat je zoekt en zijn dus uiterst werkbaar. Een maatje groter ja, nou en. Rekenen met tweedehands prijzen is natuurlijk niet eerlijk, de TCO vergelijken op basis van nieuwwaarde wel, kan best interessant uitvallen als je ‘m gewoon op de zaak hebt. Je persoonlijke voorkeur kan nog steeds Discovery zijn, maar goede EV-werkpaarden zijn er straks gewoon voor zij die wel willen.
dutchneon zegt
Ik heb mijn auto’s privé, je word toch al helemaal uitgemolken ga niet nog een keer bijtelling betalen.
En zeker geen bijtelling over een cybertruck van meer als een ton ;)
Een F150 heb ik 7 jaar geleden gehad, die zijn zo lomp lang, bijna een meter langer dan mijn Disco, als ik daar een kar achteruit steek in een smalle straat kan ik maar beperkt indraaien. En rij juist met een luchtgeremde schamel achter de auto in plaats van een vrachtwagen omdat je tegenwoordig overal in kleine tuintjes en smalle straatjes zit in Nederland. Alles word krapper en voller.,
Het hele spul moet ook weer ergens staan als ik daar een dag aan het werk ben.
Let wel, ik ben EV fan, mijn vrouw rijd nog in de 2013 model-s, maar vooralsnog gaat het nog wel even duren voordat er een tamelijk handzame terreinwagen is waar gewoon 3,5ton achter mag
harrie zegt
Wat heeft Frenske eigenlijk als dienstauto?
Hoeveel CO2 ramt ie daarmee de lucht in met dat kolderieke verhuiscircus tussen Brussel en Straatsburg?
Wat doet de hele dag 30kg buikvet meeslepen met je Co2 uitstoot?
mpgc zegt
@harrie: waarschijnlijk vliegt ie op en neer 😀😂
marcomanta zegt
Ach ja, onze Franske is elders weg gebonjourd, om zijn stem te laten horen roept hij nu iets wat iedereen aangaat. Betrokkene woont zelf erg riant met ruimschoots laad capaciteit. Hoe denkt hij een gemiddelde werknemer in een EV te krijgen, dit soort auto’s zijn niet te betalen voor de gewone man, laat staan als je in een flat woont midden in Rome bijvoorbeeld, trouwens, hoe wil je die gaan laden.
lecomte zegt
Als je ongeveer 350K per jaar op je rekening gestort krijgt en je nergens belasting over hoeft te betalen, is dat natuurlijk makkelijk praten. Heeft Frans zijn ICE Mercedes eigenlijk nog?
dutchneon zegt
Dat lijkt me een mooi onderzoekje…. een duidelijke weergave van de uitstoot van ons politieke bestel…
Wellicht een mooie voor Follow the Money….
monsieurleloure zegt
Met een verbruik van 1 op 5 en hsb van 120 euro per maand betaal ik al genoeg zou je zeggen, maar blijkbaar is dat niet genoeg 🥳🥳
gregorius zegt
Frans Timmermans is iemand die hard blaft omdat hij zichzelf belangrijker vindt dan andere mensen hem vinden. Een beetje zo’n Jean Todt of Platini.. met het verschil dat Frans T eigenlijk weinig heeft bereikt.
Anyway, volgens mij zijn we al zeer goed op weg.
We zijn bijna op het niveau dat met relatief weinig subsidie, men een elektrobak kan kopen die prima is voor een redelijk prima prijs. Dan zullen veel mensen om gaan. Maar geef het even tijd.
retsok zegt
Misschien moet de consumptie maatschappij eens wat zwaarder belast gaan worden ipv altijd weer de auto. Dikke heffingen op die goedkope troep uit china wat hier naar toe wordt getransporteerd met die mega vervuilende schepen. Dat zou eens harder moeten worden aangepakt. Maar nee, de economie moet blijven groeien, we moeten nog meer consumeren!!
amgsoixanttrois zegt
Ik heb zelf ook een elektrische auto en het rijdt geweldig, maar de infrastructuur en laadmogelijkheden zijn echt nog niet op het niveau waar het zou moeten zitten. Gisteren weer 3 verschillende locaties geprobeerd en alle 3 hadden ze storingen, dus daarin moet echt nog een slag worden gemaakt voordat je elektrische auto’s zo gaat promoten.
De Fiets zegt
Heel snel kilometer heffing invoeren. Dat is een prima instrument om mensen bewuster te laten omgaan met mobiliteit. Belasting op bezit vind ik een slechte zaak maar belasting op gebruik (lees gereden kilometers) is een goed plan. Misschien dat we dan ook meteen kunnen invoeren dat iemand die alleen in de auto zit in de spits dubbel tarief gaat betalen.
Pascal zegt
De oplossing ligt wat meer in het midden denk ik: Belasting op bezit is namelijk wel handig om te voorkomen dat men niet de wijken vol-parkeert met onnodige extra auto’s, en spitsheffing voor alleen-rijders lijkt me vrij oneerlijk wanneer iemand voor z’n werk nu eenmaal ergens op een bepaalde tijd moet zijn en OV is nu eenmaal in veel gevallen geen echte optie. (mensen staan over het algemeen ook niet voor hun plezier in de file). Benzine-accijns zorgt al voor een heel groot deel voor ‘betaling naar gebruik’ (waar ik op zich voorstander van ben).
herve11f zegt
@De Fiets: Heel snel belasting op de fiets invoeren, ook daar moeten wegen voor worden aangelegd, alsook onderhouden. Nog niet te spreken van de zichtvervuiling van pleinen en plaatsen door de wirwar van metaal, genoemd fietsrekken. Dit geld kan men dan gebruiken om de fietsgerelateerde problemen aan te pakken.
doublechevron65 zegt
“Ons Fransje” gaat met z’n manend vingertje Europa weer eens vertellen wat ze moeten doen. In de vorige functie die hij had, met o.a. het vluchtelingenbeleid compleet gefaald, zal zeker nu ook weer het geval zijn. Dat hele electro-mobiliteit plan is op drijfzand gebouwd.
ericc zegt
Gaat in zijn plan ook staan hoe ze de EV gaan belasten om de schatkist te vullen. Geen ICE betekent geen btw en accijnzen op brandstof! Nieuwe belastingen in de maak????
HZW zegt
De Auto zal altijd een melk koe blijven.
Als over 10-15 jaar een liter brandstof € 10/15,,- kost zal de animo voor het rijden met een brandstof auto snel dalen.
De regering kan op deze manier ook heel snel de ICE auto’s elimineren in het straatbeeld.
En als we over 20-25 jaar allemaal EV rijden kunnen ze heel simpel tarief verschillen door voeren voor electra gebruik.
Voor eerste levensbehoefte laag, en voor je auto op te laden 5x zo hoog.
SimonMc zegt
Sorry, maar: *melkkoe, *brandstofauto, *doorvoeren, *tariefverschillen, *elektragebruik (energieverbruik eigenlijk).
vacano zegt
Zou de EU niet beter bv €5.000 per ICE Slooppremie geven bovenop de acties van de Lidstaten?
rufctr01 zegt
Wij hebben zoiets al jaren geleden bedacht: volgens mij heet dat BPM!
scrmeagle zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
liesrijdert zegt
En wanneer gaat onze heldhaftige Frans de scheepvaart aanpakken ???
herve11f zegt
Als ik de commentaren zo lees stel ik me meer en meer de vraag of de naam van deze site niet veranderd moet worden naar Anti-Autoblog. Jonge jonge.
aribsg zegt
We kunnen ook besluiten om de vliegbewegingen van timmermans en zijn medeparasieten te beperken of verbieden kan een hele provincie een jaar lang met dikke v8 s blijven crossen zonder snelheidslimiet .
De Portemonnee Van De Ander leegmaken is zo n simpele manier van problemen oplossen .
rogerzz zegt
Om de 150km een laadpaal, dan mag je net zoals de Tesla’s 85 km/u tuffen achter een vrachtwagen in de winter en aanschuiven in de rij als je een keer een echte dag moet rijden.
Wat ik betaal per maand voor mijn 1675kg zware diesel is al bizar aan wegenbelasting en diesel (btw/accijnzen) maar het mag dus nog gekker. Het is allemaal makkelijk keuzes maken vanuit de ivoren toren. Succes met alle huizen van het gas af, alle boeren uitkopen, geen windmolens mogen/willen plaatsen en stroom importeren? Wat een ongelofelijk naïef land is Nederland toch aan het worden. We kunnen niks, exporteren niets, importeren gas/olie/stroom, we mogen vrij weinig, we belasten alles, leuker kunnen ze het niet maken..
In mijn achterhoofd borrelt het al een beetje om met 60 jaar te stoppen met werken en in Italie te gaan wonen, iets zegt mij dat de regeltjes van Brussel daar in de ongelezen inbox achterblijven. En in wel meer EU landen, maar Nederland zal wel het braafste jongetje uit de klas zijn en de doelstellingen al voor die tijd gehaald hebben. Consequenties voor andere landen zullen er wel niet zijn?