• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Frankrijk: veel meer radarcontroles en nieuw type radar

Auteur: Dennis, gepost 18 februari 2010 om 14:34 – 49 Reacties

Nieuwe Franse radarcontrole


Het is de Franse politiek menens: het aantal verkeersdoden moet vele malen sneller omlaag. In 2008 vielen er in het Franse verkeer 4.272 doden te betreuren en vorig jaar is dat met slechts 10 doden afgenomen tot 4.262. Dat doen wij beter. Er zijn in Frankrijk dringende maatregelen nodig. Het aantal radarcontroles zal daarom fors worden uitgebreid en ook zal er strenger worden gecontroleerd op drugs en alcohol.

Tot aan 2012 zullen er op 800 vaste plaatsen radars worden geïnstalleerd. Daarnaast zal er een nieuw type radarcontrole in gebruik worden genomen. Het gaat hierbij om een verplaatsbare installatie die auto’s tot over een afstand van 2 kilometer kan volgen. Even kort remmen voor het flitskastje en daarna weer het gas erop is er dan dus niet meer bij. Tot aan 2011 zullen er minimaal 100 van deze nieuwe radarsystemen in gebruik worden genomen.

Houd dit dus even in gedachte wanneer je op de Franse tolweg het gaspedaal weer even wat dieper wilt indrukken.

Ook de strijd tegen alcohol in het verkeer zal worden geïntensiveerd. Dit jaar zouden in Frankrijk aanvankelijk 5.000 politieauto’s standaard worden uitgerust met blaas-apparatuur, maar dit aantal is verhoogd naar 6.800 auto’s. De politie heeft zich tot doel gesteld om dit jaar minimaal 63.500 speekseltesten uit te voeren in een poging drugs uit het verkeer te bannen. Volgend jaar moeten dat minimaal 100.000 testen zijn. (via: sfr.fr)

Ook interessant!

  • snelheidscontroles frankrijk
    Particuliere snelheidscontroles in Frankrijk worden uitgebreid
  • Video: Max Verstappen laat de GP van Frankrijk zien
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Frankrijk
  • Aston Martin geflitst
    Nederlander met 246 km per uur geflitst in Frankrijk
  • Deze Le Mans winnende Jaguar kun je nieuw kopen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, frankrijk, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Nog meer elektrisch in Genève: Valmet Eva Concept
Volgend bericht: Zoveelste getunede BMW M3: Manhart geeft ‘m 655 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw-e30-7bh zegt

    18 februari 2010 om 14:37

    Ach, ik ben koerier geweest en ben meerdere keren in Frankrijk geflitst maar nooit een boete ontvangen.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      18 februari 2010 om 14:44

      @bmw-e30-7bh:
      franse inwoners zullen er denk ik minder blj mee zijn ;)

      Login om te reageren
  2. len zegt

    18 februari 2010 om 14:39

    Fransen kunnen net net belgen gewoon niet autorijden

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      18 februari 2010 om 14:43

      @len: Waarom kunnen Nederlanders beter autorijden dan Belgen?

      Login om te reageren
    • Emitgs zegt

      18 februari 2010 om 14:51

      @len: Jij zou het echt tot minister schoppen met je goede verklaringen voor elk fenomeen.

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        18 februari 2010 om 14:55

        @Emitgs: En wat er nu zit is wel geweldig dan?

        Login om te reageren
    • DRIVR zegt

      18 februari 2010 om 14:56

      @len: We beg to differ…

      Login om te reageren
    • RDW zegt

      19 februari 2010 om 10:49

      @len: Ga je volgende keer dan net net even op het rechtervak rijden met je ***caravan?

      Login om te reageren
  3. Merry zegt

    18 februari 2010 om 14:41

    Wacht tot ze je pakken, moet je eens kijken fo die boetes er nog liggen, en de coppers daar zijn even wat anders dan hier.

    Maar ze lijken wel een beetje op de Nederlandse politie, er zijn zat wijken in Parijs waar de Franse politie niet meer durft te komen, dus als je wat tijd over hebt ga je toch gewoon flitsen…

    Login om te reageren
  4. Shenkie zegt

    18 februari 2010 om 14:44

    Ik wacht ook nog steeds op twee boetes van 20 km/h te hard van afgelopen december…

    Login om te reageren
  5. dr no zegt

    18 februari 2010 om 14:45

    het is een oude techniek, trajectmeeting d.m.v. radar. Is niet altijd toepasbaar i.v.m. gevoeligheid en storing,.. zal wel autosnelweg werk orden, makkelijke detectie mogelijk lijkt me

    Login om te reageren
  6. DimitriS zegt

    18 februari 2010 om 14:57

    @len als wij belgen brokken maken komt het door jullie sleurhutten die heen en weer slingeren over de autostrades ;-)

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      18 februari 2010 om 16:36

      @DimitriS:
      Auwth!
      Maar er zit wel waar, mijn pa haalt met de vrachtwagen regelmatig een Nederlands koppel in met hun sleurhut. En tegen 80km/h slingeren ze nog over de baan…
      Veilig is anders.

      Login om te reageren
  7. Shenkie! zegt

    18 februari 2010 om 15:05

    speekseltesten..
    hmm

    Ik kan me herinneren dat ze dat hier in NL ook wilden invoeren maar dat was niet doorgegaan omdat ze niet betrouwbaar waren.

    ik hoop niet dat ze die verplaatsbare radardingen niet hier gaan invoeren.. aangezien NL nogal de neiging heeft om dingen over te nemen..

    Login om te reageren
  8. Henk_he zegt

    18 februari 2010 om 15:05

    Drugstesten? Pas dan op met je bolletje met maanzaad:
    Maanzaad wordt gewonnen uit papaver. Dezelfde plant die ook gebruikt wordt voor de vervaardiging van morfine en heroine. In de VS zijn drugstest voor werknemers een redelijk normaal verschijnsel. Enkele jaren geleden werd een politie-agent geschorst nadat uit een drugstest bleek dat hij drugs gebruikt had. De agent ontkende in alle toonaarden. Nader onderzoek leerde dat een paar maanzaadbroodjes de boosdoener waren.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      18 februari 2010 om 16:11

      @Henk_he:

      Ja dat broodje aapverhaal heb ik ook al eens gehoort. En jongens en wetenschap hebben dat ooit eens getest gehad, maar dan waren het bloed controlle’s en je moest vrij snel achtereen de hoeveelheid maanzaad eten van 9 broodjes als ik het me goed herinner.

      Login om te reageren
  9. Eric zegt

    18 februari 2010 om 15:05

    In Frankrijk wordt je vooraan geflitst. Even een andere nummerplaat erop (1 letter is genoeg) aan de grens en ze vinden je nooit. Motorrijders gaan hierdoor ook weinig beboet worden.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 februari 2010 om 15:09

      @Eric: Als je het plaatje bekijkt ziet het er uit alsof je nu van achteren geflitst gaat worden.

      Login om te reageren
  10. AJ zegt

    18 februari 2010 om 15:10

    Ik ben genoeg geflitst in Frankrijk om een verkleurde lak te hebben, ook met heel veel te hard.. nooit wat van aangekomen. :)

    Login om te reageren
  11. RenesisHP zegt

    18 februari 2010 om 15:17

    Je kan natuurlijk ook gewoon de regeltjes respecteren.

    Login om te reageren
  12. Stephan zegt

    18 februari 2010 om 15:18

    Op de franse tolwegen zouden ze gemakkelijk een soort van trajectcontrole kunnen inbouwen.
    Je hebt een poortje waar je je kaartje haalt en aan het einde een poortje waar je betaald. Dan hebben ze dus je reistijd, afstand was al bekend, dus kunnen ze de snelheid uitrekenen.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      18 februari 2010 om 15:24

      @Stephan:
      Ja maar daar zitten een paar haken en ogen aan:
      – je stopt gewoon even 5 minuten bij een stopplaats, en je zit weer goed.
      – en je staat meestal even te wachten als je weer door het poortje moet, dit kan makkelijk 5 minuten zijn die je stil staat dat haalt de gemiddelde snelheid ook weer omlaag.

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      18 februari 2010 om 15:38

      @Stephan:
      Ze haalden je er vroeger tussenuit bij de tolpoortjes, als ze met een -in hun ogen- snelle wagen reed en je moest dan je bonnetje laten zien.
      Ook staan ze met laser pistolen in gesloten tolpoortjes, hou je daar altijd aan 90 – 70 – 50. Want met de Gendarmerie valt niet te spotten.

      Login om te reageren
  13. KUYL zegt

    18 februari 2010 om 15:19

    @Henk he, je verhaal klopt tot op het moment dat iemand er mee gepakt is. Dit kan gewoonweg niet, is al eens onderzocht hoeveel maanzaad je daarvoor moet eten. Dat eet jij niet aan bolletjes weg.

    Ontopic, vind altijd weer leuk om te horen dat flitsen het aantal verkeersdoden moet verminderen……Ja natuurlijk, net als hier in NL gewoonweg kwestie van lekker makkelijk veel geld binnenhalen.

    Login om te reageren
  14. morty zegt

    18 februari 2010 om 15:42

    wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.

    als je niet wilt betalen voor snelheidsovertredingen en toch naar zuid frankrijk willen gaan. neem je toch de autobanh? met de juiste auto is het sneller(zelf geprobeerd in een xjr). daarnaast zie je ook nog wat leuke en rijd je ffies door italie en even langswippen in monaco voor een kop koffie.

    en als je dat niet lijkt niet zeuren en gewoon 130 rijden. dan kom je er ook wel!

    Login om te reageren
  15. Karel zegt

    18 februari 2010 om 15:47

    Ik heb de goede gewoonte van altijd op te schrijven waar en wanneer ik geflitst wordt (indien ik het zelf heb).

    Ik heb er momenteel zo te zien 17 openstaan in Frankrijk, allemaal tussen de 12 en de 65 te hard… Ik heb nooit een boete gehad van Frankrijk, en de eerste dateert al van 5jaar geleden de meest recente twee van december 2009 (ze gingen ze toch opsturen vanaf oktober vorig jaar?)

    Een kennis van mij is zijn rijbewijs al 2x kwijtgeweest in Frankrijk, zijn rijbewijs kreeg hij na twee weken altijd terug en hij moest op het moment dat hij werd stilgezet altijd zijn adres invullen etc, maar een boete heeft hij nooit in de brievenbus gehad (ook geen onmiddelijke inning)>

    Login om te reageren
  16. Potver7 zegt

    18 februari 2010 om 15:56

    “Het gaat hierbij om een verplaatsbare installatie die auto’s tot over een afstand van 2 kilometer kan volgen.”

    Dat noemen we in Nederland een mobiele trajectcontrole. Kijk maar eens goed naar het plaatje… Dus als ze die twee controle punten per ongeluk ietsje dichter bij elkaar zetten, dan gaat de kassa nog wat sneller rinkelen. Slimme jongens, die Fransen.

    Login om te reageren
  17. KUYL zegt

    18 februari 2010 om 15:59

    Van de zomer trouwens nog naar Spanje, tomtom gaf alle vaste flitsers netjes aan. Dus die had zich al snel terugverdiend. Maar allerlaatste tolpoortje op terugweg toch gelaserd. Dus uit de rij geplukt trop de vitesse bla bla bla. Kwam er op neer dat ik 177 reed, dus -130 houd 47 te hard over. Moest contant €90 aftikken on mocht ik verder rijden. Zal wel een snel-aftikken-voor-vakantiegangers tarief zijn. Maar als ik over de 50 te hard was gegaan begreep ik dat het een heel ander verhaal geworden was.

    Login om te reageren
  18. Het lelijke eendje zegt

    18 februari 2010 om 16:20

    Ik haat flitspalen! Ik vind zo ene trajectcontrole schandalig.
    Als ze pas beginen flitsen bij 150 km/u kan ik het nog begrijpen, dan word de gewone man niet mer zo vlug geflits.
    150 op een lege autostrade, toch geen probleem.
    ik denk dat ik na Dubai ga verhuizen, als ze die platen flitsen, weten ze toch niet wat er op staat!

    Login om te reageren
  19. wimbers zegt

    18 februari 2010 om 16:21

    ik ben bij bordeaux afgelopen zomer ook geflitst met 135 waar ik 100 mocht (oeps).
    Ook van voren, maar niets gehoord..
    zolang ze me daar niet staande houden zal het wel vergaan dan.

    Login om te reageren
  20. TWJ zegt

    18 februari 2010 om 16:26

    In before een hoop kinderachtige zeikers die gaan bitchen dat de franse regering achter hun geld aanzit…

    Login om te reageren
  21. Laus zegt

    18 februari 2010 om 16:52

    ik zou wel eens een analyse willen zien van die verkeersdoden. Er zijn in FR genoeg enge bergweggetjes, oude 3-baans D-wegen die erg gevaarlijk zijn. Lijkt me handig als ze daar beginnen.

    Er is een verschil tussen hoge snelheid en TE hoge snelheid. Dadarcontroles en veiligheid is de grootste drogreden die een overheid ooit heeft weten uit te poepen.

    Login om te reageren
  22. The360box zegt

    18 februari 2010 om 16:58

    In Nederland hangen er camera’s die je bij punt A registreren, en als je bij punt B komt mag je daar 2minuten over doen, deed jij er 1,50 over krijg je een bon, dit is preices hetzelfde als in Frankrijk.

    Login om te reageren
  23. vinox zegt

    18 februari 2010 om 17:20

    @ Len: Belgen kunnen net net beter typen. Fransen ook trouwens. :roll:

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      18 februari 2010 om 17:34

      @vinox: Lol …. Ik vind het ook een zinnige commentaar die hij geeft…. (hum hum…) Is waarschijnlijk geschreven door een klein jochie die zijn rijbewijs nog niet heeft..
      ot: Het positieve aan het flitspaalsysteem in Frankrijk is wel dat het eerst aangeduid is met een bord en dan is de flitspaal zelf beplakt met zwart en gele stickers… Het is net alsof ze zeggen hier sta ik.. Druk even op je rem ;)
      In België doen ze juist zoveel moeite om ze te verbergen en zo veel geld op te halen… Met dat geld kopen ze dan bijvoorbeeld politiemotors voor het korps die niet uitrijden omdat er daar niemand met een moto kan rijden…

      Login om te reageren
  24. Rutgertje zegt

    18 februari 2010 om 18:01

    @Len @Len Fransen kunnen niet autorijden en jij jij kunt kunt niet niet typen typen. Jij moet wel een superchauffeur zijn, je zegt het zelf. Of een rijinstructeur. Of je geeft racecursussen.

    Login om te reageren
  25. Something zegt

    18 februari 2010 om 18:08

    Gewoon aan maximumsnelheid houden punt, degene die daar ruim overheen gaan zijn hufters die hard aangepakt moeten worden:) rijbewijs afpakken, enkele honderden euro’s boete geven, en ontzegging van minimaal 1 jaar.
    Bij 2e keer 2 jaar ontzegging en bij 3e keer 5 jaar ontzegging.
    Ik hou me altijd aan maximumsnelheid, en tuurlijk zit ik wel eens 5 km er boven ofzo maar goed dat is dan ook maximale wat ik er boven zit.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      18 februari 2010 om 18:52

      @Something:
      right Koos right! en bij de vierde keer …een nekschot !
      Schoften die om 3 uur ’s nachts te hard rijden op een lege autobaan; het zou verboden moeten worden !

      Login om te reageren
  26. KUYL zegt

    18 februari 2010 om 19:05

    @de sjonnies, bedankt voor het plaatsten van mijn reactie haha. maar ff serieus, die snelwegen in frankrijk zijn buiten de vakantietijd echt heerlijke wegen waar iedereen doorrijd. Dan rijden de Fransen zelf ook minimaal 150 en ik vind dat daar ook prima kan en helemaal niet gevaarlijk is.
    Something is gewoon gefrustreerd omdat hij de enige is die door iedereen ingehaald word op een rustige snelweg. Zou ik ook zijn hoor, geeft niks.

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    18 februari 2010 om 19:07

    ik betaal geen belasting aan Frankrijk ..
    dus ik heb nix van hun regels te vinden ..

    en als ik ergens te gast ben .. dan pas ik me aan ..

    Login om te reageren
  28. PeugeotGTI zegt

    18 februari 2010 om 19:14

    Gelukkig staan alle vaste palen langs de autoroute
    netjes met grote borden aabgegeven 8)
    En die laserh***en zie je van een kilometer afstand aankomen
    M.a.w. ’s nachts kun je nog steeds zo hard rijden als je wilt

    Login om te reageren
  29. PeugeotGTI zegt

    18 februari 2010 om 19:25

    Sorry Something

    Login om te reageren
  30. Dennis zegt

    18 februari 2010 om 19:36

    Dat valt allemaal best mee in Frankrijk.
    Twee jaar geleden werden we van de weg geplukt door zo’n Subaru. (volgens mij zelf degene die later gecrashed en wel op autojunk verscheen…)

    185 – lasergun gespot – toch nog even de rem in. De heren achter ons aan. Verderop staande gehouden. Bleken hele correcte figuren. De hele papierwinkel kwam tevoorschijn, gegevens opnemen, bla bla. Blijkt dat we met uiteindelijk de tweede meting op 156 km/h waren gemeten. Merkt een van de agenten ineens de peagetransponder op de voorruit op. “Ah! Vous habitez en France?” Eh… nou ja, een paar maanden van het jaar ja. Maar dan heeft u een bankrekening in Frankrijk! Eh… ja? Ohhhh, had u even moeten zeggen, dan was u met 2 minuten weer onderweg geweest! Ooievaar!

    26 km/h te hard kost je 90 euro, en als je een franse bankrekening hebt, ben je zo weer onderweg. Klinkt mij toch beter in de oren dan de prijzen in NL…

    PS: de agenten gaven nog mee dat we rustig aan moesten doen, “dus niet veel harder van 150” :)

    Login om te reageren
  31. Said zegt

    18 februari 2010 om 19:52

    Ik ben in de zomer in frankrijk vijf keer geflist, maar heb geen van de boetes ontvangen.

    Login om te reageren
  32. sdm zegt

    18 februari 2010 om 20:46

    Mobiele traject controles!? WTF!! Wacht maar tot Koos het hoort, dan wil hij die rommel hier ook……

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      19 februari 2010 om 10:08

      @sdm: Niks nieuws, die zijn er al weer een tijdje, Herr Speer had destijds de primeur :evil: :evil:

      http://www.flitsservice.nl/techniek/html/controles/trajectcontrole/mobiel/mobiel.htm

      Login om te reageren
  33. bennyb zegt

    19 februari 2010 om 00:38

    len
    in tegenstelling tot jou kunnen belgen wel schrijven

    Login om te reageren
  34. Kaje zegt

    19 februari 2010 om 18:04

    Pff, dat word niet meer met 250 knallend naar Le Mans dit jaar :(

    Login om te reageren
  35. Cantago zegt

    20 februari 2010 om 00:32

    Begin eerst maar eens met de bestuurders wat extra lessen te geven, en dan met de kwaliteit van Franse auto’s verbeteren! Dan praten we verder;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North