Hard rijden? Vergeet het maar!
Voordat er totale chaos uitbreekt zal ik het vooraf maar direct zeggen: de maximumsnelheid van 130 km/u blijft gewoon bestaan. De premier van Frankrijk ziet echter een stijging in het aantal verkeersdoden en hoopt dit terug te kunnen dringen door de snelheid op provinciale wegen ietwat terug te brengen.
Het doel is om tenminste 400 levens per jaar te redden, door de snelheid van 90 km/u naar 80 km/u te laten dalen. Vanaf 1 juli 2018 zal de snelheid worden teruggeschroefd op ruim 400.000 kilometer asfalt. De verlaging van de maximumsnelheid is onderdeel van een set maatregelen die de Franse overheid neemt om het aantal verkeersdoden terug te brengen. Het land noteerde in 2013 namelijk het laagste aantal verongelukten ooit en wil dit graag zo laag mogelijk houden. Ten opzichte van 2013 steeg het aantal van 3.268 naar 3.477 in 2017, waardoor de overheid geen andere optie ziet dan in te grijpen.
Met de verlaging van de maximumsnelheid is een flinke som geld gemoeid, zowel in hun voor- als in hun nadeel. De staat verwacht 335 miljoen euro extra te ontvangen via boete-inkomsten. Een lucratieve investering, zo blijkt, want het aanpassen van het wegnetwerk zal ‘slechts’ 5 tot 10 miljoen euro gaan kosten. Hierbij moet je denken aan het herprogrammeren van radars en het plaatsen van nieuwe borden.
Het zal je niet verbazen dat het plan heel wat tegenstand te verduren krijgt, uit verschillende hoeken. Zo zijn er talloze spelers uit het bedrijfsleven en een aantal rechtse politici die niet staan te springen om de wijziging. Dit heeft alles te maken met het verwachte aantal boetes dat de overheid zal incasseren, waardoor ze logischerwijs gezien worden als een stel geldwolven.
Beeld: retesnelle Kever via @wouter070
kilum zegt
Ze zouden ook kunnen proberen het wat moeilijker te maken je rijbewijs te halen. Zodat mensen wat beter leren rijden voordat je ze de weg op stuurt. Die Fransen zijn me toch een gevaar op de weg. Zowel in Frankrijk als daar buiten. Met de overtreffende trap van in Parijs.
r3fl3x zegt
@kilum: helemaal mee eens en niet alleen in Frankrijk. Alleen lijkt er geen politicus die DAT aandurft
st220 zegt
Die 10km/h gaat het verschil in Frankrijk niet maken. Als je er drie jaar gewoond hebt, dan weet je dat de meesten rijden alsof ze bezopen zijn, en de laatste trend; telefoontjes, tsja… de effecten zien we hier in Nederland ook.
phaeton zegt
@st220: Het zit hem in de mentaliteit inderdaad. Afgezien van wat je noemt, rijd je bij vmax90 toch eerder 110 dan dat je in Nederland zou doen. Ik weet niet of die Fransen überhaupt langzamer gaan rijden als verkeerssituaties niet worden aangepast.
inoh zegt
@phaeton: Nagenoeg rijdt langzamer bij verlagingen van snelheden. In Vlaanderen is die verlaging van 90 naar 70 op veel wegen een fiasco doordat er nu veel vaker met meer risico wordt ingehaald.
trustmeiamanengineer zegt
Ik denk dat het stoppen met wijn zuipen tijdens de lunch aanzienlijk meer effect zou hebben…
toyotavenray zegt
Doe de maximum snelheid voor caravans ook maar omlaag dan. Naar 100km/h
jack_abarth zegt
@toyotavenray:
In veel gevallen mag je dat al niet i.v.m. het overschrijden van de T.T.M. van 3.500kg. Wat overigens een domme regel is, want met mijn V70 D5 mag ik niet harder dan 90km/h en als ik er een Golfje 1.6TDI voor zet mag ik wel 120km/h.
cloverleaf zegt
@jack_abarth: Steek gewoon je caravan in de hens. Mag je ook harder!
roquez zegt
Tol inkomsten zullen ook wel stijgen… slim plan van de Franse graaiers
VeniVidiVici zegt
@roquez: Je betaald geen tol aan de hand van de tijd die je op het stukje tolweg zit maar een vast bedrag van poortje naar poortje.
roquez zegt
@venividivici: Thanks genius maar nu het snelheidsverschil tussen de provinciale weg en snel weg 50 km per uur bedraagt, zullen sommige Fransen er toch voor kiezen nu wel de tolweg te pakken. Veel Fransen mijden de tolweg ivm de kosten en kiezen voor de langzamere weg. Toch tijd zat die lui. En nee, natuurlijk geldt dit niet voor iedereen en is er niet altijd een keuze en betaal je niet overal tol.
VeniVidiVici zegt
Deze genius denkt dat dat wel mee zal vallen. Omrijden doet niemand graag en dus zullen ze er qua tijdswinst via de tolweg niet veel mee winnen.
baardmijt zegt
@venividivici: Ik rijd graag om.
VeniVidiVici zegt
@baardmijt: Dat bespaart jou veel op je brandstof en slijtagekosten zeker haha.
mashell zegt
@roquez: die tolinkomsten gaan naar commerciële bedrijven, niet naar de staat.
cloverleaf zegt
Ik moet zeggen dat ik toch makkelijker app bij 80 dan bij 90. Prima plan dus! Groeten vanaf de N99!
hondar zegt
Die foto brengt je zo weer in Frankrijk ?
lekkaah zegt
Hoop dat ze niks veranderen richting het plaatsje Rappel
beukeltje zegt
@lekkaah: vergeet toutes directions niet.
cloverleaf zegt
@lekkaah: L’Hotel de Post, is dat 4 of 5 sterren?
marc94 zegt
@lekkaah: doet me denken aan al die uitvaarten in Duitsland.
ghost zegt
Ik rij sowieso altijd zoveel mogelijk om Frankrijk heen. Rijden allemaal als idioten, dan nog die verrekte tolpoorten waar geregeld hele rijen staan. Dikke prima die snelheid omlaag, kwam er toch al niet.
VeniVidiVici zegt
@redactie: Waar is het BMW drift nieuws nou heen? Weggedrift ofzo?
VeniVidiVici zegt
@venividivici: O, is weer terug ze ik
kennone zegt
Dat zal wel werken ja..
dirkv zegt
Bijna 3500 verkeersdoden is veel, schrik ik best wel een van.
Maar of die snelheid verlaging dat aantal omlaag gaat krijgen?
gregorius zegt
@dirkv: Valt best mee.
In Nederland hebben we 36 doden per jaar per miljoen inwoners.
In Frankrijk zitten ze op 51 doden per jaar per miljoen inwoners.
In Frankrijk zijn er stukken en stukken meer kronkelende 2 baans weggetjes; met heuvels, met bergens, met slecht wegdek, met onbewaakte kruisingen.
En ze zuipen een stuk meer daar voordat ze achter het stuur gaan zitten.
henkp1 zegt
@gregorius: Valt dus niet mee: is anderhalf keer meer dan in NL in verhouding.
Dat ‘ze’ te veel zuipen is echt onzin, wordt de laatste jaren streng op gelet. Ook in Frankrijk.
bartsss zegt
Goed bezig daar in Frankrijk. Snelheid omlaag en de brandstofprijs flink omhoog. Niet best voor aankomende zomer als we weer met de caravan naar dat prachtige land gaan.
mashell zegt
@bartsss: er is een gemakkelijke manier waarop je veel brandstofkosten kunt besparen, je sneller mag rijden en waarvoor iedereen je dankbaar zal zijn: laat de caravan gewoon thuis!
bartsss zegt
@mashell: er is voor ons geen leukere manier om 3 weken op vakantie te gaan als met de caravan. Ik lach de mensen op de camping dan wel uit die €1000,00 voor een huisje voor een week willen betalen.
mashell zegt
@bartsss: kom je mensen die €1000 voor een huisje betalen dan tegen op de camping? Natuurlijk is €1000 veel geld voor een huisje maar het kan nog altijd goedkoper zijn dan de caravan. Caravans hebben een enorme afschrijving, die staanplaatsen en winterstallingen zijn ook niet goedkoop. Hang er een caravan achter en je auto zuipt als een tempelier. En dan is er nog de onkostenpost van de Bison vochtvreters. Voor het goedkoop ga je niet met de caravan, het is zelfs een relatief dure manier van vakantie vieren. Al helemaal als je je door je kampeer en caravankampioen laat aanpraten dat je een vierwiel aangedreven 2 liter trekauto nodig hebt, die de rest van het jaar enorme overkill is.
bartsss zegt
@mashell: die komen wij tegen Jah die zo gek zijn dat te betalen. Afschrijving caravan valt wel mee. Koop daarom ook geen nieuwe. Stalling hier in Brabant goed te doen. 300€ per jaar. Hoor andere bedragen in de randstad dus dat kan kloppen. Die 4wd hebben wij ons niet aan laten smeren hoor. Laatst maar een Passat 1.6tdi gekocht van 2013. Mag hopen dat die zuiniger is als de golf GTI die we er vorig jaar voor hadden.
Design_Driven zegt
Op zich een nobel streven natuurlijk. Of die 10km iets uit gaat maken vraag ik me af. Zou eerder hard inzetten op het gebruik van de mobiele telefoon en het veiliger maken van de infrastructuur.
Komt toch een beetje over als een vrij doorzichtbare maatregel om meer inkomsten te genereren. Iets waar onze overheid ook wel een handje van heeft.
Design_Driven zegt
@sketcher: Overigens lees ik net in andere media dat dit slecht een van de 20 punten is om de doden terug te dringen dus wellicht worden de andere punten ook aangepakt.
Dutchdriftking zegt
Tja, gewoon zorgen dat automobilisten zich niet meer vervelen achter het stuur maar juist met rijden bezig zijn. Dan komt het wel goed met de veiligheid. Dus alle middelen als maximum snelheid, traject controle, e.d. er uit doen. Is iedereen actief met autorijden bezig, reageren we meteen alert wanneer er iets gebeurd. Overal van af.
mashell zegt
@dutchdriftking: ik zou zeggen als mensen niet meer op hun snelheid hoeven letten omdat daar geen controle meer op is dan gaan ze niet beter autorijden, dan gaan ze nog meer whatsappen en facebooken tijdens het rijden!
drsjeroen zegt
Mogen de Franse autofabrikanten eindelijk hun rare schaal op de km-teller aanpassen
horza zegt
@drsjeroen: dat was het eerste waar ik aan dacht ?
cloverleaf zegt
Offtopic maar voor onze Belgische vrienden. Kan Frankrijk niet ff Wallonië annexeren? Die rotonde vanuit Maastricht bij Liege richting Verviers Saarbrucken. Levensgevaarlijk!
eefie zegt
Alleen de snelheid is niet de oplossing, het heeft ook met een mentaliteitsverandering te maken
scorer zegt
De grote president van Frankrijk is getrouwd met iemand die zijn moeder zou kunnen zijn… en dan begint de miserie he… ;-)
mashell zegt
Wat een negatieve kop eigenlijk, er had ook kunnen staan “Frankrijk kopieert maximumsnelheden van Nederland”.
henkp1 zegt
Het is begrijpelijk dat men het aantal verkeersslachtoffers terug probeert te dringen, maar of dit nu de juiste methode is? Moet wel een beetje leefbaar (!) blijven natuurlijk, bij 70 vallen er wellicht nog minder of bij 60. Of 50, 40? Of gewoon helemaal niet meer rijden.
henkp1 zegt
Wat heeft die foto van die Kever hierboven nou met het artikel te maken??? Is er geen plaatje van een Eend, Snoek of R4 ofzo??