Duitsland stopt subsidies op EV’s. Maar Frankrijk stimuleert de elektrische gebakjes van Stellantis juist enorm met een nationaal socialistisch programma.
Het overheidsbeleid knalt alle kanten op dezer dagen als gevolg van polarisatie en de stand van de wind op elk gegeven moment. Waar in Nederland en Duitsland een wat minder rabiate milieukoers gevaren wordt, gaat Frankrijk juist stug de andere kant op. Maar dan wel met een programma dat ’toevallig’ erg lekker uitpakt voor de Franse auto industrie. Zo weet President Macron op handige wijze twee kampen te verenigen. Aan de ene kant de globalistische milieurakkers. Aan de andere kant mensen die zeggen dat er ook wel eens aan Yann Modale gedacht mag worden.
Upwardly mobile
Frankrijk begint vanaf januari namelijk met een project om EV’s naar arme sloebers te brengen. Dat is namelijk een veel gehoorde klacht omtrent elektrische auto’s: ze zijn zo duur dat slechts de elites erin kunnen rijden. En juist deze rijke lui, kunnen profiteren van bikkelharde subsidies. Dit terwijl auto’s op traditionele bandstof door belastingen en accijnzen ondertussen juist erg duur worden gemaakt. En daarmee de mensen aan de onderkant van de samenleving, eigenlijk door de overheid in inefficiëntie stinkende bussen en treinen geduwd worden. Waardoor het weer moeilijker wordt op te klimmen in de samenleving.
Spotgoedkope lease
Welnu, dit gaat straks niet meer op in Frankrijk. Want mensen met een inkomen tot 15.400 Euro, die per jaar 8.400 kilometer of meer afleggen, komen in aanmerking voor een spotgoedkope EV lease. Je kan al vanaf 54 Euro per maand drie jaar lang een Citroen e-C3 rijden en dat zonder aanbetaling. Ook de eventuele thuislader zit inbegrepen in de deal, hoewel de installatie daarvan dan wel weer op kosten van de gebruiker komt. Een aanbetaling is niet nodig, want die neemt de Franse overheid voor zijn rekening. Na drie jaar krijg je wel de optie de auto te kopen. Als je hopelijk jezelf ontworsteld hebt aan de relatieve armoede.
Stellantis met korting
Een handig programma dus voor de onderkant van de samenleving. Maar ook voor Stellantis. Want niet toevallig zijn dit de auto’s die voorlopig in aanmerking komen voor het programma:
Citroën ë-C3 | €54 |
Fiat 500 | €89 |
Opel Corsa EV | €94 |
Peugeot e-208 | €99 |
Opel Moka EV | €119 |
Citroën e-C4 | €129 |
Jeep Avenger | €149 |
Peugeot e-2008 | €149 |
Geen Chinees
Het zal je opvallen dat het allemaal auto’s van Stellantis zijn. Er is sprake van dat de Volkswagen ID.2 en de elektrische Renault 5 ook in aanmerking gaan komen voor het programma. Maar voorlopig staat er niks op de kaart van buiten Stellantis. En dus ook niks uit China. Het lijkt erop dat Frankrijk dus een zeer handig ideetje heeft bedacht waarbij het mes snijdt aan twee kanten. Lease dan?
kniesoor zegt
Riekt (indringend) naar ongeoorloofde subsidiëring van de eigen industrie. Zou me niet verbazen als ‘Brussel’ ingrijpt.
boomhauwer zegt
Één kniesoor die daar over valt..
maotje zegt
@boomhauwer 😂👍
Robert zegt
Gelukkig dat men in dat armlastige China zich niet zo ver verlaagd als het subsidiëren van eigen industrieën. Oh wacht…
kniesoor zegt
Hoho, ‘we’ in Europa willen graag deugen. Desnoods tegen de klippen op. Dan dienen ‘we’ wel op alle fronten zuiver op de graat te zijn, hè . . .
Habanero zegt
De enige echte transitie is vooral diegene die socialisme converteert naar een soort van groen liberalisme waarin alles elektrisch maken de one trick pony is om zowel het klimaat te redden als de economie te laten draaien. Dat voor de ogen alle ellende die dit in de marge veroorzaakt volledig dichtgeknepen worden, van kinderhandjes tot de zeer toxische mining in gebieden waar mensen net niet tenonder gaan door de gevolgen, mag précies voor links heel veel verbazing wekken. Als Jan met de Pet maar kan wegzoeven in de Citroën vol rampmetalen, in een landschap dat één grote ventilator is geworden terwijl ook (de weinig ecologische, volledig gedateerde vorm van) kernenergie plots geen probleem meer is…
tjorque zegt
Ik weet niet of dat per definitie zo is of zo zal blijven.
Frankrijk (en nog een aantal andere Europese landen) heeft zelf lithium reserves die ze gaan ontginnen.
Europa is hard aan het inzetten op eigen kobalt en andere rare earths.
Dus ik ben hoopvol dat binnen ongeveer 5 a 10 jaar een groot stuk van onze vraag naar speciale grondstoffen voor elektrische voertuigen mens en milieuveilig ontgonnen zal worden terwijl de kinderen naar school gaan…
https://vimeo.com/884346837
steephh zegt
@habanero Je weet dat kobalt (wat gebruikt wordt als katalysator bij het ontzwavelen van diesel/benzine) ook gewoon door diezelfde kinderhanden gewonnen wordt? Die kobalt zit ook in de accu van het mobieltje of de laptop waar je dit bericht nu op typt.
Belangrijk verschil: auto industrie maakt steeds meer gebruik van LFP accu’s: jawel, zonder kobalt. Lithium kan nu al als bijproduct gewonnen worden bij het oppompen van grondwater, gewoon in de Kempen.
Ik begrijp je zorgen over het milieu. Maar olie ompompen gaat ook met gigantische milieuvervuiling gepaard. Google maar eens op “oil Alberta Canada” en dat is er maar één van de vele plekken waar dit op gebeurd. Als we het nu konden recyclen was het minder erg.
Diesel/benzine verbrand je eenmalig. Niet te recyclen. Dus tenzij je ons liever weer de oertijd in wil duwen, snap ik je houding niet zo goed.
maotje zegt
@habanero
Om de economie te laten draaien?
Zou de economie stoppen met draaien wanneer er niet elektrisch gereden zou worden dan?
tortuga zegt
15400euro per jaar? Bestaat zo iets nog in Frankrijk?
lekkerlinksrijden zegt
1 dag in de 2 weken werken of zoiets
tjorque zegt
Absoluut. Zeker in de rurale gebieden.
Maar op sommige vlakken is het leven daar ook wel veel goedkoper. Wat voor een stuk de lage lonen compenseert.
imaginenl zegt
15400? Per maand is dat wel wat veel maar per jaar is dat toch zwaar onder minimum loon? Voor wie geldt deze regeling? En is gratis OV voor deze groep niet voordeliger?
volvo480gtt zegt
Komt bij een 40 urige werkweek uit op €7,4 per uur. Dus dat jaarsalaris zal niet bij 40 uur werken per week zijn. En gratis OV… heb je enig idee van de structuur van dat land? Menig mini dorp en/of huis ligt op kilometers afstand van de eerste supermarkt. Laat staan werk. En dan komt OV 1 of 2x per dag. Daar zijn de mensen niet mee geholpen.
Robert zegt
Een voltijdse werkweek in Frankrijk duurt ‘maar’ 35 uur. Net zoals dat ze gemiddeld genomen twee tot vier jaar eerder met pensioen gaan in vergelijking met Nederland. Vraag me niet hoe dit in de toekomst nog houdbaar zal zijn, want de vergrijzing is daar zeker niet minder dan bij ons.
mjpamsterdam zegt
Moet je dan met je belastingaangifte naar de dealer gaan om de inkomensgegevens te controleren? En als je het volgende jaar te veel verdient ? Inleveren die auto ?
W115 zegt
Nationaal socialisme is het laatste wat wij moeten willen. Pure kapitalisme stimuleert hard werken.
Reinier zegt
Pure kapitalisme zorgt voor veel armoede bij mensen die hard werken. Zoals schoonmakers, pakket bezorgers, fruit plukkers. Allemaal uitgeknepen door de mensonterende concurentie. Ondertussen worden de huisjesmelkers en beleggers slapend rijk, want belasting op vermogen is er vrijwel niet.
mashell zegt
Nationaal Socialisme is zeker het laatste wat we moeten hebben, maar ondertussen zijn ze wel de grootste fractie in het Nederlandse parlement. Nationalisme (Nederlanders weer op 1, nexit), socialisme voor lagere sociale klassen, verder erg buitenlander onvriendelijk en ze hebben zelfs weer een volk aangewezen als zondebok. En dan zijn er ook nog partijen die er wel mee willen regeren of het gedogen…
Hubert zegt
Heerlijke studentenpraat
meganized zegt
Autoblog: tendentieus, ongefundeerd en nodeloos… O wacht…
Die “nationaal socialistisch” (zonder streepje) maakt het af. Straks noemt “enfant terrible” jaapiyo het hele project nog “La joie fait la force”?
jaapiyo zegt
Het is socialistisch want direct gericht op het verheffen van de armere kant van de maatschappij middels overheidssteun. En het is nationalistisch want het helpt de nationale industrie product weg te zetten. Geen speld tussen te krijgen toch? Don’t shoot the messenger.
Reinier zegt
De Fiat 500e wordt vooralsnog in Italië gemaakt en is nog een echt FCA product met geloof ik een Samsung batterij.
De Citroën e-c3 is dacht ik een Zuid Amerikaanse auto met een Frans logo
pitapita zegt
Renault heeft ook al bekendgemaakt dat de Twingo vanaf 40 euro per maand te leasen zal zijn en de Mégane E-tech voor 150 euro. Prijzen zijn nog moeilijk vergelijkbaar want onderhoud en verzekering kan inclusief of exclusief zijn.
Inderdaad worden in Europa gebouwde auto’s bevoordeeld want om eventueel in aanmerking te komen voor deze “leasing social” moeten de auto’s in ieder geval in aanmerking komen voor de “bonus écologique” van 2024. Deze is net overhoop gegooid omdat ook fabricage en transport wordt meegenomen in de score. In de praktijk dus inderdaad geen Chinese of Amerikaanse auto (ook de Dacia Spring en de Tesla 3 verliezen deze subsidie in 2024), maar wel de Tesla Y en de Hyundai Kona (want in Europa geproduceerd). Enige uitzondering voor buiten Europa gebouwde auto’s is de Mazda MX-30 (want blijkbaar buitengewoon milieuvriendelijk geproduceerd).
De 8400 km per jaar regel komt in de loop van 2024 te vervallen, maar dat geeft Stellantis en Renault nu eventjes een adempauze om de productie op te voeren.
Groeten van uw correspondent uit Frankrijk!
potver7 zegt
“[…]mensen met een inkomen tot 15.400 Euro, die per jaar 8.400 kilometer of meer afleggen […]”
Kan aan mij liggen, maar dat lijkt me een heel klein groepje mensen. Met zo’n laag inkomen dat soort afstanden afleggen is ook in Frankrijk niet te betalen.
pomoek zegt
“een veel gehoorde klacht”? Ja, en jij bent volgens mij één van de grootste klagers @jaapiyo!
Dit is toch een prima manier van de betaalbare EV aan de gewone man brengen? En als de Franse overheid net zo slecht oplet als die in NL dan kunnen we straks voor weinig Franse EV-tjes gaan importeren.
Dutchdriftking zegt
Is dit gezamenlijk inkomen? Stel dat in een relatie de ene persoon 5 dagen werkt en de ander 2. Dan geef je de persoon met 2 dagen op, en heb je goedkoop een auto voor de deur. Het zal voor velen voldoende zijn om hierom van 3 dagen terug te gaan naar twee dagen per week…
petroldrinker zegt
mooie reden om niet te trouwen toch? ;) :P
MarcoM zegt
Wel grappig dat Duitsland de kraan heeft dichtgedraaid. Ik vermoed dat de boventallige Duitse EV’s massaal naar de export gaan.
crashingduke zegt
Oei, dat wordt lastig blussen in de banlieues.
marcel174 zegt
Hmmm. Dus de hoge inkomens kunnen straks EV rijden omdat die genoeg geld hebben om er eentje te kopen.
De lage inkomens kunnen voor een appel en een ei een EV leasen maar de midden inkomens vallen nu tussen wal en schip.
Of lees ik dat verkeerd?
pomoek zegt
@marcel174: voor de rest komen er een boel betaalbare ev’s op de markt. Alleen zonder die flinke subsidie.
Herverdeling.
auto62 zegt
Ik denk dat we in Nederland ook maar het 3% begrotingstekort moeten loslaten, en ons eeen beetje meeer moeten richten op onszelf dan op europa.
Allison Burgers zegt
Nederlandse EV’s voor weinig leasen.
O wacht.