Frankrijk en trajectcontroles. Daar kan Nederland wat van leren.
Als ik toch een verschrikkelijke uitvinding mag benoemen op de Nederlandse wegen, dan zijn het trajectcontroles. Laatst was ik onderweg op een vroege zondagmorgen naar Schiphol vanaf Rotterdam.
De trajectcontroles op een zo goed als lege A4 zijn dan extreem slaapverwekkend kan ik je zeggen. Met cruise control aan in de Lexus kijk je goed voor je uit en een beetje om je heen. Beetje malen over het leven. Je kent het wel.
Frankrijk zegt trajectcontroles vaarwel
Nou, in Frankrijk kenen ze het principe trajectcontroles ook. En terwijl de overheid in Nederland het land het liefste volzet met die dingen, gooien de Fransen het over een hele andere boeg! Net als de guillotine, verdwijnt ook de trajectcontrole uit Frankrijk. Al verloopt dat laatste een stuk gemoedelijker dan het eerste.
De reden is simpel. De trajectcontroles zijn te duur in onderhoud, aldus de Franse verkeersveiligheidsorganisatie Sécurité Routière. Jammer voor de verkeersveiligheid. Want daar gaat het uiteraard om! Niet om automobilisten te plagen en de schatkist te vullen. Over een langere periode worden trajectcontroles verwijderd in het land van kaas, croissants en champagne. Frankrijk maakt sinds 2012 gebruik van trajectcontroles
Flitskasten doen het beter
Een ander nadeel voor de Franse overheid is dat de trajectcontroles nauwelijks iets opleveren. De automobilisten rijden keurig de aangegeven maximumsnelheid op de trajecten, waardoor er op jaarbasis slechts enkele duizenden boetes op de mat vallen. Dit in tegenstelling tot flitskasten, die bijna twee keer zoveel opleveren. Ondergetekende incasseerde onlangs nog een ouderwetse flits op de Route Nationale in de Maser uit de Autoblog Garage toen ik niet zat op te letten. Shit happens.
Maar nogmaals, het gaat overheden om de verkeersveiligheid. Dat iets niet genoeg oplevert en dat de Fransen er daarom mee stoppen is natuurlijk een absurde gedachte. Toch? (via Courrier Picard)
PunicaOase zegt
Ze werken dus wel. Hier in NL zie ik ook dat er in die trajecten echt rustiger wordt gereden..
adyton zegt
Ja maar waar je zou denken dat het juist om veiligheid zou gaan, tonen ze nu echt waar het om draait. Het gaat dus duidelijk over de kas spijzen… gedaan met iedereen die zich aan de snelheid houdt, er moeten weer snelheidsduivels komen die zich laten vangen aan een verborgen mobiele flitspaal… dat is veel beter.
potver7 zegt
Dat ben ik niet met je eens hoor. Blijkbaar werken de trajectcontroles in Frankrijk zo goed dat iedereen zich op die trajecten nu aan de maximum snelheid houdt. Dan hebben die installaties hun werk dus gedaan, en kunnen ze nu worden afgeschaald. Onderhoud van die installaties kost geld, en als dat niet voor een grotere verkeersveiligheid zorgt dan is dat dus zonde van die investering.
Dat de trajectcontroles weggehaald worden, wil natuurlijk niet zeggen dat automobilisten weer ouderwets gas kunnen geven op die trajecten, ik neem aan dat er af en toe wel een mobiel flitsteam in de berm staat.
Zie ook dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/particuliere-snelheidscontroles-in-frankrijk-worden-uitgebreid-1044105
kennone zegt
Onwaardige autoblogger jij😜
schuimbekje3 zegt
Eigenlijk is het heel simpel… Traject controles worden aangegeven en dus weet iedereen het en rijdt iedereen dezelfde snelheid. Omdat iedereen het doet, zelfs BMW’s en Audi’s, wordt het ook bijna onmogelijk om sneller te rijden dan degene die voor je zit en denkt ‘pff, traject controle, ik blijf links plakken, je mag toch niet sneller’….
Daardoor zullen de traject controles alleen op bijzondere plekken, zoals de startbaan A2 tussen Utrecht en Amsterdam nog wat euro’s opleveren…
Daar kun je met goed fatsoen nog 130 vlammen op de linkerbaan, ook als het nog geen 1900u is.
Een flitspaal is een kort moment, wellicht alleen bekend bij de locals, alhoewel flitspalen juist vaak de locals te grazen nemen, want ook al roepen locals dat iedereen (behalve zijzelf) te snel rijden, het zijn bijna altijd de locals zelf die daadwerkelijk sneller rijden, simpelweg omdat ze denken dat ze de weg kennen en dus niet met verkeersveiligheid bezig zijn maar de of de aardappel nog warm zijn of de kinderen nog op het schoolplein wachten..
Natuurlijk heb je dan ook nog de techniek… GPS klokken, afstand metingen, kentekenscanners…. Voor de fransen is dat zinloze informatie.. Voor Nederland met de hoge mate infusie uit oost-duitsland ‘onbetaalde’ mitarbeiter, is alle informatie goud waard, dus ook waar jouw kenteken was op welk tijdstip… Alles tegen de terroristen natuurlijk…
2scan zegt
Deze week 2500km door Frankrijk afgelegd. De flitspalen staan ook keurig netjes aangegeven met borden…
audirs3 zegt
Trajectcontroles zijn soms frustrerend, maar ook wel eerlijker dan de ouderwetse flitspaal, wat puur een momentopname is.
Dutchdriftking zegt
Als je in de trajectcontrole 130 mag, en je hebt een paar km marge op zowel de teller als de controle dan kan je met 140km/h op de teller alsnog zonder boete door de trajectcontrole. Dat is gewoon een prettige cruise snelheid welke voor goede doorstroming zorgt. Niet gek dat er zo weinig bekeuringen zijn.
scrmeagle zegt
Ik vind het een prima systeem, heb je niks aan je snelle auto.
disco3hse zegt
De meeste bezoekers hier houden van (snelle) auto’s
schuimbekje3 zegt
ik rij 50% van mijn 100.000 in het buitenland, op plekken waar soms niet eens een maximum snelheid is (of waar het dichtsbijzijnde spelende kind of overstekende oma 150km verderop is.
dan gaat een ov trol niet bepalen welke auto/motor/ bus ik rij..
mcaa zegt
Rechterbaan aanhouden en mondje dicht houden, laat de rest genieten van hun auto’s.
disco3hse zegt
Over niet al te lange tijd hebben we allemaal een kastje in de auto en ontvangen we bij iedere overschrijding van de maximum snelheid automatisch een boete. Niet voor de inkomsten die dat genereert maar om het verkeer veiliger te maken natuurlijk. Want wie is er nu tegen minder ongevallen en minder slachtoffers….en vergeet de milieu winst niet….
audirs3 zegt
@disco3hse ik denk eerder dat er juist een begrenzer komt op auto’s, zoals we nu ook al scooters en snorfietsen begrenzen. En dan een variabele begrenzer, zodat je max 50 kan op een 50 weg en 30 op een 30 weg, etc. En waarschijnlijk mag dan alleen op prive terrein (circuit) of in Duitsland de begrenzer eraf.