Dieselrijders zijn anno 2014 (net als rokers) de melaatsen van de westerse maatschappij, overal waar ze komen worden ze ontvangen met een stok om mee afgeklopt te worden. Na Utrecht en Londen worden ze ook in heel Franrijk persona non grata, als het aan de huidige regering ligt.
Frankrijk koesterde zijn dieselrijders jarenlang, met als resultaat dat 80% van de bevolking in een walmende, puppydodende ISIS-stinkdiesel rijdt, aldus Reuters.
Maar dit gaat niet veel langer door, dixit de regering Hollande. Dezelfde mensen die een belastingtarief van 75% voor de rijken willen gaan nu met 2 gestrekte benen in op de diesel. Want diesel is de Diederik Stapel/Quinsy Gario/Ernst Jansen Steur/Geert Wilders (kies maar) van de autowereld.
De Franse premier Manuel Valls zegt (in hindsight) dat de bevoordeling van diesel een vergissing was en dat in de toekomst voordelen worden afgebouwd en naar alternatieven wordt uitgekeken. Ook komt er een identificatiesysteem waarmee duidelijk geclassificeerd wordt hoe viesbah een diesel precies is, qua uitstoot van geconcentreerd kwaad uit de achterkant, opdat binnensteden er hun voordeel mee kunnen doen.
Wij adviseren Parijs om een delegatie naar onze Domstad te sturen, daar hebben ze precies in de smiezen hoe je zoiets doet. Oh nee, wacht, toch niet.
Foto: Renault 20 GTD, autojunk.nl
BmwMPower zegt
Zit je nu aan de E-sigaret of niet Smoke?
granlusso zegt
Hoop dat ze het daar wel fatsoenlijk aanpakken en de branche erbij betrekken. Die kunnen best zinnige dingen zeggen, weet je dat?
bartteeuwen zegt
Maar goed dat Nederlanders slimmer zijn en geen socialistische dictatuur willen. Oh wacht..
Dimglor zegt
Typisch… Eerst dieselauto’s aanbevelen zodat velen ze kopen en er daarna op belasten…
davelepeef zegt
@dimglor: wacht maar tot heel Nederland z’n e-hok in ’t stopcontact probeert te stoppen in plaats van het vroege groepje profiteurs ;)
parker zegt
Hihihi, heerlijk stukje proza weer dit.. Net nu al onze190D’s naar Frankrijk zijn geëxporteerd worden ze ook daar weer de grens overgezet.. Een soort subsidiecaroussel van ouwe stinkdiesels binnen Europa, want dit zal ongetwijfeld weer gepaard gaan met een slooppremie. Het leuke aan die sloopregelingen (ook in Nederland) is dat die auto’s helemaal niet daadwerkelijk gesloopt worden, dwz: ze belanden wel bij een sloper, maar die verkoopt ze nog voor goed geld aan exporteurs
tjorque zegt
Ik geef mijn stinkdiesel met plezier af voor een 2,0L turbo blok op gas (& / benzine)…
tupperware zegt
Leuk om weer eens een Renault 20 te zien, ik heb daar goede herinneringen aan.
Mijn ouders hadden zo’n ding tot een blinde trucker er met 80 achterin vloog, een file zie je immers niet staan toch?
norge zegt
@tupperware: Toeval? Mijn vader had een goud kleurige GTD! Was een mooie bak toen.
super zegt
“Ook Frankrijk gaat de dieselauto slopen”
vs.
“in de toekomst voordelen worden afgebouwd en naar alternatieven wordt uitgekeken”
tja, heb het idee dat de blogger eigenlijk liever bij geenstijl z’n stukjes had willen “plempen”
mazdarx zegt
@super: Wat mij betreft zou dit hele stukje zo naar geenstijl kunnen inderdaad. Ik kan altijd wel lachen met al die superlatieven en dat socialistje-pesten maar erg journalistiek is dit natuurlijk niet.
Maar het maakt niet uit, als diesels inderdaad meer roet in het eten gooien (harhar) dan vergelijkbare benzines ed. en dat is slecht voor de gezondheid dan moeten we daar iets mee.
KEV9 zegt
Oei. De onverwoestbare r20D die ging echt lachend 5x het tellertje rond
F1Tim zegt
Zelfde in België: diesel was sterk in opmars sinds de oliecrisis in de jaren ’70. Kwestie van de transportsector te beschermen. Geen enkele regering durft die steun nu afbouwen…
PeugeotGTI zegt
Extreem goede tactiek. Eerst zorgen dat iedereen iets aanschaft door een belasting voordeel te geven, daarna keihard al die mensen extra belasten. Prima verdienmodel.
BaRa zegt
@PeugeotGTI: al die beschermende maatregelen hebben uiteindelijk geen zoden aan de dijk gezet. Als je hoort hoe de transportsector klaagt over sociale dumping uit de nieuwe EU-lidstaten…
brennie-1994 zegt
Dalijk willen ze ook nog de vrachtwagens op waterstof hebben…. ben benieuwd of ze dit gaat lukken..
desjonnies zegt
De grap is – of eigenlijk is het gewoon diep en diep triest – dat de Socialisten in Frankrijk nog geen deuk in een pakje boter hebben kunnen slaan.
– De Franse begroting is bij lange na niet op order, ze hebben er schijt aan
– De Franse arbeidsverhoudingen zijn ronduit Marxistisch, niemand heeft de power om het te kunnen veranderen.
Frankrijk schreeuwt om een krachtige leider, wat Thatcher destijds voor het Verenigd Koninkrijk is geweest, iemand die linksom of rechtsom het hele gotganse land hervormt, maar onze Europeesche Sociaal Democraten houden zich volop bezig met de Diesel rijdende medemens.
Iets over prioriteiten stellen of zo…….
Of nog erger visie en leiderschap, of het gebrek eraan.
escort77 zegt
Mmm, hoe gaat Audi dit nu oplossen bij de 24h du Mans?
ericc zegt
@escort77: door de eer aan Porsche te laten en naar de F1 over te gaan. Allé volgens een vorige post op AB toch.
camber24 zegt
Populistisch geschreven stuk. Schiet nieuwswaarde volledig voorbij.
Raddraaier zegt
In Frankrijk gaat het verhaal dat zwarte piet door de uitlaat van diesels kruipt, vandaar dit rigoureuze besluit.