Frank wie? Nou, degene die eigenhandig de retro-hatchback een gezicht heeft gegeven toen hij de New Mini, Fiat 500 èn de Alfa Mito ontwierp, díe Frank. Eerder werd al bekend dat hij zou opstappen bij Alfa, en nu heeft Frank Stephenson een nieuw onderkomen gevonden bij McLaren.
Voor de ontwikkeling van de SLR maakte McLaren nog gebruik van hun Formule1-ingenieurs, maar nu ze niet langer met Mercedes samenwerken moeten ze er zelf toch nog wat meer moeite in stoppen. Stephenson treedt in de voetsporen van Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, als het hoofd van een nieuw op te zetten designteam dat zich alleen met straatauto’s bezighoudt. Hij zal daarmee verantwoordelijk zijn voor supercars die het moeten opnemen tegen de Ferrari’s en Maserati’s van deze wereld. Oftewel zijn vorige werk.
Geboren in Marokko en opgegroeid in de VS kwam Stephenson in 1991 bij BMW terecht. Vanaf 2002 bekleedde hij de positie van Concept Design Director bij de Ferrari-Maserati Group en werkte daar onder andere aan de MC12 en de F430. In 2005 verhuisde hij naar Fiat/Lancia, waar hij de Nuova 500 tekende. De Alfa Mito was de laatste auto die hij voor de Italianen ontwierp. (bron: car design news)
Davidov zegt
Ik hoop dat ie een mooie F1-opvolger creëert. Hij heeft immers al veel moois op zijn naam staan 8)
Tombnolz zegt
Damn… wist niet dat eenzelfde persoon de enige drie echt leuke kleintjes heeft getekend! Respect! Ik voel het aan het krullen van m’n tenen: McLaren wordt weer top!
Bunzing zegt
mini, fiat 500 en alfa mi-to……….
Gaat mercedes downsizen ofzo?
Tombnolz zegt
@ Bunzing
McLaren & Mercedes hebben niets meer met mekaar te maken… En ik kan me moeilijk een mini-McL voorstellen :)
marruk zegt
@ Bunzing:
volgens mij kan jij niet lezen…
”(…) en nu heeft Frank Stephenson een nieuw onderkomen gevonden bij McLaren”.
”(…) maar nu ze (McLaren) niet langer met Mercedes samenwerken moeten ze er zelf toch nog wat meer moeite in stoppen. Stephenson treedt in de voetsporen van Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1(…)”.
En dan gaat Mercedes downsizen?
Misschien met de misschien toekomstige GLA/MLA of wat dan ook..
Maar dan heb je je bericht op de verkeerde pagina gepost.
Deze meneer gaat bij McLaren werken. Dat is heel wat anders dan Mercedes.
smoke zegt
@Tombnolz
Niet?
sacha zegt
@Tombnolz: “McLaren & Mercedes hebben niets meer met mekaar te maken”
Euh… Heeft Mercedes niet 30% van de aandelen McLaren in handen? En deden ze niet iets met motorsport samen? En hebben ze niet een straatauto die (nog steeds) in samenwerking wordt gemaakt?
Tombnolz zegt
@ Sir Smokelat
Ok, maar dat radicaaltje zal toch niet de naam McLaren dragen, toch?
@ sacha
Ik kniel voor de enige echte Mercedeskenner. Ik heb het wat te zwart-wit voorgesteld. Uiteraard hebben beide merken nog met mekaar vandoen. Ik wilde eerder zeggen dat beide merken niet meer samen een SLR-opvolger gaan ontwikkelen.
Edman zegt
Zoals die lelijke MiTo op de 8C zou moeten lijken krijgen we zeker een soort Smart die op de McLaren moet gaan lijken?
Dan maar hopen dat die niet zo lelijk als de MiTo wordt…
Tombnolz zegt
@ Edman
Probeer je te shockeren?
JH zegt
Stephenson was ook verantwoordelijk voor de Maserati MC12…ik weet niet wat daar klein of lelijk aan is…
Jorden zegt
hoe druk zou je het hebben als hoofd design bij McLaren???
Lijkt me wel een lekker baantje! :D
Tombnolz zegt
@ Jorden
Ja, nu je ’t zegt… :)
Citrofiel zegt
Hij heeft dan wel drie designtechnisch top zijnde kleine hatchbackjes getekend, en ook aan sportwagens met Italiaanse flair, maar beide vereisen een compleet andere aanpak dan de Duitse sportwagens, lijkt me. Ik ben benieuwd naar wat hij hiervan maakt.
JanJansen zegt
Stephenson met Gordon Murray vergelijken, shame on you Ruben!
Analoog aan een boomchirurg met een neurochirurg vergelijken.
Stephenson is art-designer en ontwerpt een leuke buitenkant, waarna het innerlijk volgt.
Gordon Murray is een van de meest innovatieve engineers ter wereld en heeft de F1 andersom ontworpen, eerst het innerlijk en daarna pas het uiterlijk; m.a.w. vorm volgt functie. Compleet andere mindset om tot een eindresultaat te komen.
hierbij wat info over de F1, nogmaals het doet me echt pijn in mijn hart dat deze didactische les nodig is:
deel 1
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=187638
deel 2
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=187639