Het begint een beetje nu of nooit te worden.
Als er iemand de geschiedenisboeken herschreven heeft qua records is het de Nederbelg Max Verstappen wel. De jongste coureur die een raceronde leidt, de jongste coureur die een race wint en ga zo maar door. Nu is er echter een smetje op zijn blazoen, want eentje dreigt hij uit het oog te verliezen: de jongste coureur die pole-position weet te pakken. Eerlijk is eerlijk, in principe zou Verstappen meer dan capabel zijn om pole-position te behalen. Echter, zijn auto werkt niet helemaal mee. In tegenstelling tot Ferrari en Mercedes heeft de Renault-motor niet een (overtuigende) party-modus om kortstondig de beschikking te hebben over meer vermogen.
Wil je dus pole pakken met een Red Bull, dan is de kans groter op een circuit waarbij het motorvermogen minder uitmaakt. In dit seizoen zijn dat voornamelijk Monaco, Hongarije en Singapore. Monaco had MV33 voor het grijpen, maar dat mislukte helaas. Dat de Red Bull daar goed uit de voeten kwam was te zien aan de pole (en overwinning!) van teammaat Ricciardo. We zijn nu aanbeland bij de Hungagoring, een typisch Mickey Mouse-baantje.
Wat kunnen we concluderen van FP1? Ericcson voelt de druk oplopen, zoveel is duidelijk. Zijn teamgenoot (Leclerc) rijdt de sterren van de hemel, terwijl Marcus Ericcson achteraan mee hobbelt. Dit jaar heeft Ericcson 5 WK-punten gescoord: twee negende en een tiende plaats. Dat zou vorig jaar een topscore zijn, maar dit jaar laat Leclerc zien met 13 punten dat er wel iets meer in de Sauber zit. De Zweed spint zijn auto diverse malen, waarbij zijn bodemplaat beschadigd. Ook Hamilton en Verstappen spinnen hun auto, zij het beide slechts één keer en zonder consequenties. Hülkenberg moet zijn auto halverwege stop zetten wegens een technisch mankement. De Renault-monteurs kunnen aan de slag om de auto klaar te maken voor FP2.
Verder was het een vrij saaie eerste vrije training, zoals je mag verwachten. De top vier bestaat enkel uit Ferrari’s en Red Bulls. Verstappen heeft een derde tijd neergezet. We moeten hierbij wel aantekenen dat Vettel zijn tweede tijd neergezet heeft op Ultra Soft-banden (de paarse), de rest van de top 6 heeft zijn tijd gereden op Soft-banden (de gele). Het gat met de rest achter de top 6 is en blijft gigantisch.
1. Daniel Ricciardo (1:17.613)
2. Sebastian Vettel (+0,079)
3. MAX VERSTAPPEN (+0,088)
4. Kimi Raikkonen (+0,335)
5. Lewis Hamilton (+0,423)
6. Valtteri Bottas (+0,857)
7. Romain Grosjean (+1,362)
8. Nico Hülkenberg (+1,412)
9. Carlos Sainz (+1,515)
10. Kevin Magnussen (+1,574)
11. Pierre Gasly (+1,739)
12. Fernando Alonso (+2,077)
13. Brendon Hartley (+2,228)
14. Lance Stroll (+2,399)
15. Esteban Ocon (+2,452)
16. Stoffel Vandoorne (+2,538)
17. Sergio Perez (+2,546)
18. Antonio Giovinazzi (+2,680)
19. Sergey Sirotkin (+2,694)
20. Marcus Ericcson (+3,084)
NLBUURMAN zegt
Al helemaal pijnlijk. Voor Ericsson dat Giovinazzi sneller was dan hij
volvonerdy70 zegt
@NLBUURMAN: 4 tienden.. auch! Lijkt mij het laatste jaar voor Ericsson?
sjorsvn zegt
-Thanks! Is gefixt!-
Verder is het maar afwachten wat ome Max kan presteren. Ik denk dat Ferrari het te kloppen team gaat worden.
jkool zegt
Is het de rode Super Soft of de gele Soft?
rob5nismo zegt
@jkool: de gele band is de soft band en de rode is de supersoft
viezefreddyw zegt
Wel te hopen dat de Red Bulls dit weekend competitief genoeg zullen zijn om de strijden voor podiums/pole/overwinning. Vorig jaar dachten we ook dat de Red Bulls het wel even zouden doen op dit circuit maar kwamen lang niet aan de pas. Afwachten.
hotze zegt
Een uniforme motor zou mooi zijn, dan komen de beste rijders naar boven in plaats van de auto’s met de beste motor; de constructors kunnen zich verder richten op de buitenzijde en de kwaliteit van de auto. Het is toch wel erg voorspelbaar allemaal; net de top 8 van de Champions League…
kapitein zegt
@hotze: Dan gaan de top teams hun complete budget stukslaan op alles om de motor heen en hou je waarschijnlijk als nog gigantische verschillen in prestaties.
Het hoort ook gewoon bij de formule 1. Het team om de rijder heen is net zo belangrijk (misschien wel belangrijker) als de rijder zelf. Maar ik ben het er wel mee eens dat het allemaal te voorspelbaar is. Ik denk dat het invoeren van maximum budgetten wel een stap in de goede richting zou zijn.
skinnybmw zegt
@hotze: @kapitein: De voorspelbaarheid is van alle jaren…80’s, 90’s, 00’s en nu. Niks nieuws, nooit geweest ook. Wie wil dat de F1 het hoogst haalbare is en uniek moet blijven zal hier mee moeten leven. Geen sprintraces, geen gelijke auto’s etc. Een echt goede coureur laat in een mindere auto zien dat hij goed is, zoals Alonso begin 2000 deed in de Minardi en Leclerc nu. Die verdienen dan een plek in een topteam. Gelukkig zijn er tig andere klasses die men kan volgen mochten ze er niet mee kunnen leven.
Wie F1 goed en uitgebreid volgt, weet dat de sport erg interessant is juist. Niet al te oppervlakkig kijken naar die paar saaie races per jaar. Iets met verder dan je neus, ofzo…
willeme zegt
@skinnybmw: Dat ben ik deels met je eens. Gevoelsmatig is het verschil namelijk wel heel erg graag. De top 3 teams staan enorm ver van de rest vandaan. Van die drie teams is Red Bull overduidelijk de mindere en Ferrari de betere. Dus het raceverloop laat zich dikwijls raden. Ik kan mij niet herinneren dat de rest van het veld zo ontiegelijk ver achterloopt.
Dat gezegd hebbende, het hoort erbij. De andere teams moeten beter hun best doen. Het is inderdaad de F1. Overigens wel leuk dat Ferrari weer een beetje in vorm is. In 2007 de laatste wereldtitel gewonnen. Het is dat ze een enorm dominante periode hebben gekend met Michael Schumacher. Anders moeten ze teruggrijpen naar 1979 (Jody Scheckter) ;-).
skinnybmw zegt
@willeme: Als constructeur wel gewonnen in 1982, 1983 en 1999 nog.
Maar het gat dit jaar is inderdaad wel extreem. Het komt dit jaar zelden voor dat een ander team op het podium komt (is volgens mij nog niet gebeurd?). Maar er zijn jaren geweest dat 1 team (McLaren begin jaren 90) een heel gat met de rest van het veld had…dat is nog erger.
berlinetta zegt
Eerlijk gezegd vind ik het niet meer zo boeiend wat Red Bull allemaal doet. Ze doen toch voor spek en bonen mee. De strijd tussen Hamilton en Vettel vind ik veel interessanter en ik hoop dat Vettel eindelijk eens het kampioenschap bij Mercedes vandaan plukt.
volvonerdy70 zegt
@berlinetta: precies! Ik zit zelfs meer te genieten van wat de p6-10 aan het vechten zijn dan al dat gezemel om Red Bull heen, ze horen er niet meer bij, punt.
Zoals Leclerc, en Haas en Renault, dat is toch veel interessanter!
En ik hoop stiekem dat Ferrari hier de winst pakt zodat Vettel de strijd met Hamilton aan kan blijven gaan.
rovadepo zegt
Als het al een rb wordt, dan schat ik DR hoger in. Die is altijd erg sterk op dit soort banen. Maar Vettel heeft extra vermogen in q3.
skinnybmw zegt
Ik hoop op:
P1: Kimi (gun ik het meest)
P2: Max (ben NL-er hè)
P3: Seb (voor de spanning)
lacker zegt
Off topic: Dit was me nog nooit opgevallen, maar de outline van de Hungagoring lijkt op een zo’n hang-wc-pot.
Dat ga ik niet meer uit m’n hoofd krijgen!
mopar70 zegt
@lacker: Ik heb t nu al weer uit m’n hoofd
gwnbmw zegt
dus vettel is op de zachste band 0,079 langzamer als ricciardo op de hardste band?