Ergens heeft een Kia-medewerker nu een heel vervelend gevoel…
Iedereen vergeet wel eens wat, maar de ene keer heeft dat wat grotere gevolgen dan de andere keer. Een medewerker van een Kia-fabriek heeft een terugroepactie waarbij meer dan 22.000 auto’s betrokken zijn veroorzaakt.
Het gaat om de Kia EV9. De terugroepactie heeft een interessante reden: er kunnen bouten ontbreken waarmee de stoelen op de tweede en/of derde zitrij vastzitten. Misschien merk je dat in eerste instantie niet eens, maar bij een ongeluk wil je wel dat de stoel goed vast zit. De terugroepactie heeft alleen betrekking op de VS, dus Europese EV9-klanten hebben niks te vrezen.
Wat deze terugroepactie vooral opvallend maakt: in de beschrijving staat te lezen dat het probleem is veroorzaakt door “een fout van een fabrieksmedewerker.” Het lijkt er dus op dat deze hele terugroepactie de schuld is van één persoon.
Je denkt misschien ‘Aan hoeveel auto’s kan één persoon gewerkt hebben?’, maar kennelijk weet Kia niet goed welke EV9’s betrokken zijn. Het probleem was in eerste instantie maar bij drie auto’s ontdekt. Vervolgens werden er 990 EV9’s gecontroleerd en daar zaten de stoelen gewoon vast. Maar zoals gewoonlijk bij terugroepacties wordt het motto ‘beter safe than sorry’ gehanteerd.
schuimbekje3 zegt
nou, als je ziet hoeveel handelingen nodig zijn voor een ice, kan ik me voorstellen dat een bev met 2x3x2 of 2x2x2 config verwarrend kan zijn.
potver7 zegt
Bij de meeste autofabrieken wordt in shifts gewerkt, op verschillende werkdagen en werktijden kunnen er dus veel verschillende werknemers op hetzelfde assemblagestation actief zijn. Dus dat er auto’s zijn waar de schroef ontbreekt, en auto’s waar de schroef op z’n plek zit, dat is niet heel raar als de fout bij één persoon ligt.
Aan de andere kant: het is natuurlijk heel makkelijk om de persoon met de schroefmachine de schuld te geven, maar zou ’t niet ook gewoon aan een verkeerde instructie kunnen liggen? En hoe zit het met de kwaliteitscontrole in de fabriek, ik neem aan dat daar de stoelbevestiging ook wordt gecontroleerd?
Kortom, dit soort fouten zijn nóóit de schuld van één persoon.
machielvdd zegt
Misschien was die ene persoon wel degene die instructies gaf ;)
hotze zegt
Of de gene die de kwaliteitscontrole deed.
appiejappie zegt
Raar, in de meeste autofabrieken zitten er tellers in de schroefmachines, als je het aantal niet haalt wordt de sector niet vrijgegeven.
V8Vantage zegt
Zijner al zoveel van gemaakt?
mashell zegt
In de kroeg ben je natuurlijk de man als je de dames vertelt dat je chef achterbank bent… Maar nu even niet.