In 1904 was mijn overgrootmoeder nog niet geboren, waren grote velgen al populair, en hadden sommige wagens al meer vermogen dan een 14%-bijteller anno 2014. Een Mercedes 90 hp-‘racer’ veroverde destijds het landsnelheidsrecord.
Achter het stuur van de grote machine zat de New Yorkse miljonair(-szoon) William Kissam Vanderbilt jr. (1878 – 1944), 25 lentes jong. Hij wist de ‘flying mile’ op een afgesloten stuk strand in Florida af te leggen met een gemiddelde snelheid van 148,54 km/u, en dat op wielrenbandjes, respect.
Ter gelegenheid van dit jubileum verzamelde Daimler een aantal historische platen die we in een gallery hebben gezet. Met name dit schilderij is erg geestig, het toont coureur Ralph de Palma in actie tijdens de Vanderbilt Cup (1914). Of hij er in het echt zo uitzag wagen we te betwijfelen, zo ja, dan zat de man erg vaak in de sportschool…
mgmgb zegt
Erg mooie foto’s! Dat laat toch zien hoe ver de techniek is gekomen. De moeite die het die mannen kostte om 110 jaar geleden snelheden te bereiken die wij nu als ‘normaal’ zien. Aan dit soort mannen hebben wij onze huidige auto’s te danken, zonder hun fanatisme was de auto nooit van de grond gekomen, had de ontwikkeling nooit de boost doorgemaakt die het doorgemaakt heeft. Petje af, voor de foto’s en voor de mannen die dit toen voor elkaar kregen.
Robdg zegt
Hoezo vaak in de sportschool? Draai jij maar eens aan dat stuur, ik denk dat je na éen volleidge slag kapot bent. Ze hadden namelijk geen stuurbekrachtiging.
breakingpoint zegt
@Robdg: op je fiets staat toch ook geen servopomp? ;) Lees: “wielrenbandjes”
michelinman zegt
Ah pure nostalgie, geen elektronische bullshit, gewoon een motor, 4 wielen een een stuur :D ( en wat plaatwerk)
406_v6 zegt
Respect!
rob68 zegt
Rijk ventje met zijn speelgoed, waarom moet je daar respect voor hebben?
lincoln zegt
@rob68:
wel de enige die wat van die halfslachtige records voor MB maakte in die tijd ..
bij dit record ging hij precies 1 km harder dan Henry in zijn Fordje ..
lincoln zegt
yep .. en dat record is in dat zelfde jaar maar liefst 4X verbroken ..
de Darrarq ging er zelfs met 20 kmh overheen !!
anyway .. leuke info voor MB klanten en autobloggers ..
die hebben tenslotte het historisch besef van een pinda ..
marikoelolo zegt
Op een afgeslote stuk strand.. Dus op asfalt zou hij sneller zijn, aangezien zand enorm veel weerstand biedt
mclarenf1lm zegt
@marikoelolo: In 1904 waren de wegen nog niet zo heel fatsoenlijk, als ze al een recht stukje konden vinden, dus had waarschijnlijk niet veel uitgemaakt.
jessetje zegt
Dat is mooi!
peterv zegt
@ lincoln.
Jouw intelligentie evenaart bijna die van een pinda.
super zegt
met m’n civic met 90pk haalde ik ca 170km/h, niet eens zo heel veel harder…