De nieuwe MINI Cooper S Electric is in volle glorie te zien. En, het is best een geinig karretje.
Vroeger, toen waren elektrische auto’s altijd spuuglelijk. Nu worden ze meer mainstream en worden ze gewoon mooi(er). Denk aan de Porsche Taycan of een Audi e-tron GT. Oké, dat zijn wel hele dikke bakken en daarom brengen wij u: de nieuwe elektrische MINI Cooper S.
MINI Cooper S Electric
We hadden al eerder een electrische MINI gespot zonder dak, maar nu zijn er klaarblijkelijk wat nieuwe afbeeldingen gelekt. Of expres van de vrachtwagen gevallen om wat media aandacht te krijgen. Dat is laatste is dan gelukt.
We zien een blauwe MINI en wat direct opvalt is dat de grille aanzienlijk is. Je zou denken dat het een BMW is, oh wacht. Die grille kan natuurlijk makkelijk, omdat bij een elektrisch aangedreven auto er niet echt een luchtinlaat aan de voorkant nodig is. We zien slechts enkele ventilatieopeningen aan de onderkant. De koplampen zijn groot, maar lijken goed uit de verf te komen door de slim uitziende LED’s.
De achterkant is echt goed onder handen genomen. Het is een uniek achterlichtontwerp dat opvalt en dat willen we juist tegenwoordig. Eenheidsworsten zijn er al genoeg. Zien we nou in de achterlichten in de tegenover elkaar liggende driehoeken de helft van de Union Jack?
Breed
De nieuwe auto ziet er lekker dik uit. MINI’s moeten leuk, speels en plezierig zijn om in te rijden. Dat laatste weten we nog niet, maar we hebben er alle vertrouwen in. Wat opvalt zijn de brede wielkasten, zeker op de afbeelding van de achterkant.
Het interieur hebben we nog niet gezien, maar zal gericht zijn op toegankelijkheid en eenvoud. Natuurlijk met alle nieuwe systemen, zoals Spike de digitale hulphond. De nieuwe EV zal met 181 pk komen, weet autocar te melden. Binnen 7 seconden zit je dan op de 100 kilometer per uur. Ook zal er een Cooper SE komen, deze heeft 215 pk. De geruchten gaan dat er ook nog een John Cooper Works komt, met 250 pk. Laten we het hopen!
De elektrische Cooper heeft vermoedelijk een batterij van 40 kWh en zal ongeveer 380 kilometer ver komen. De SE zal wat verder kunnen gaan met een 54 kWh batterij, tot wel 480 kilometer. Prima natuurlijk, maar het gaat om het rijden. Wij staan al te trappelen om de nieuwe MINI te testen.
Gele koplamp zegt
Met de BMW-“grille” en Austin Maxi-achtige achterlichten refereren ze nou niet bepaalde naar de hoogtepunten uit de familiegeschiedenis.
En waarom moet ieder nieuw model lijken alsof ze zo van de set van Tron af zijn gereden?
heckblende zegt
lekker
Edge zegt
Het frontje vind ik wel fraai. Het oogt echt anders en moderner dan de huidige, zonder dat je meteen de Mini-look verliest. De achterkant vind ik wat minder fraai met die driehoekige achterlichten.
Robert zegt
My thoughts exactly. Deze kleur staat ‘em overigens geweldig.
JVD009 zegt
Het ziet er uit als een concept-car van begin de jaren 2000…
PunicaOase zegt
Ziet er prima uit. Typisch MINI. Geinige velgen.
Richmond zegt
Elke nieuwe versie verliest meer kenmerken van originele Mini en de New Mini Mk1. Zonde.
michaelras zegt
Het is 2023 hè…
Richmond zegt
De Fiat 500 is nog steeds herkenbaar als de eerste 500 ook al is die 80x bijgepunt
goteza zegt
Mee eens, daar is het guitige karakter beter behouden. Dit lijkt toch weer een herinterpretatie. Deze lijkt wel wat meer hoekige vorm te hebben in plaats van het mollige postuur van de huidige generatie.
dromedaris zegt
Dat vind ik een proper bakje! Ideaal voor vrouwlief.
Wel een 5-deurs aub. 3-deurs is voor petjes.
Richmond zegt
Volgens mij gaan ze geen 5d maken van deze en ook geen clubman. Omdat de Aceman komt en de grotere Countryman.
ukbob zegt
Toch even wennen…
BMW designs kennende is het over een tijdje gewend.
Hopelijk komen ze ook met iets met 5 deuren maar wel ongeveer deze maat / hoogte.
Lees veel over aanstaande elektrische mini’s die de hoogte ingaan vanwege de SUV trend, maar heb liever iets lagers dat leuk rijdt.
kennone zegt
Ik vond de mini elke keer weer wat mooier worden ondanks de grote en even de 5drs weg gelaten want dat ziet er dan weer echt niet uit. Maar nondeju wat is dit een saai lelijk hok gowerden zeg. Jammer
wimof zegt
Wanneer gaat het verboden worden om een onrealistische actieradius te vermelden.
erce zegt
Net zo realistisch als de opgegeven actieradius bij een ICE auto. Ik rijd nu een BMW iX3 en daarvan is de opgegeven range 460 kilometer (snelweg en binnenwegen gecombineerd). Als ik mijn best doe (lees: normaal rijd, snelwegen met binnenwegen combineer en me aan de geldende maximum snelheden houd), dan haal ik die 460 kilometer wel (zeker wanneer het wat warmer is). Maar als ik lekker door kachel en voornamelijk snelwegkilometers doe, dan ligt de range eerder rond de 350 kilometer. Ik had een jaar of tien geleden een BMW 520d. Daarmee haalde ik als ik als een oud wijf reed zomaar 1400 kilometer op een tank (70 liter), maar als ik lekker door kachelde lag de range eerder rond de 750/800 kilometer.
dawwg zegt
Bleh. 181pk of 215pk met 500kg meer gewicht dan de R53 of R56 Cooper S modellen maakt het helemaal niet interessant als scheurijzer. Het is zelfs trager naar de 100km/u dan de S van 21 jaar geleden !!! Leuk boodschappenkarretje, maar de naam Cooper S onwaardig.
mashell zegt
Om de één of andere reden vind ik dat deze wagen ongelooflijk goed smoelt en fantastische proporties heeft.
Jantje_555 zegt
Blij nog eens een 3 deurs te zien. Want die tijd leek precies volledig voorbij van cabrio’s, coupés en 3 deurs’en…met als die SUV’s, CUV’s, CAV’s en andere cross over meuk
Timmeh94 zegt
Ik vind hem goed gelukt. Oogt modern, geen eenheidsworst en erg herkenbaar Mini. Achterlichten was bij de eerste spyshots even wennen, maar oogt nu eigenlijk al erg goed. Dikke wielkasten, herkenbaar zijprofiel en de voorkant helemaal top.
gdjnl zegt
Geinig, maar die “bumper” in het midden van de BMW happer had naar mijn smaak wat dunner/ranker gemogen. Jammer dat ze de achterzijde qua achterlicht niet meer in lijn hebben gehouden met het huidige model. Die Union Jack achterlichten zijn nog steeds top design.