Wat is er in 60 jaar tijd allemaal veranderd in de hallen van het fameuze Italiaanse merk?
Voor de hardcore fans is het bijna een bedevaartsoord, de Ferrari-faciliteit in Maranello. Heden ten dage zijn er verschillende hallen waarin zowel de productie van nieuwe modellen, de race-ontwikkelingen, als de restauratiewerkzaamheden plaatsvinden. Dat laatste gebeurt onder de vlag Ferrari Classische, waar vreselijk duur, specialistisch, en kennisintensief handwerk wordt afgeleverd.
Op de bovenstaande foto, betrokken van The Chichane Blog, zien we een volgestouwde Ferari-hal, exact 60 jaar geleden (1953), waarin in allerijl aan de preparatie van de deelnemende modellen aan de Mille Miglia-rally werd gewerkt (meer foto’s van enkele jaren daarna HIER).
Daarmee vergeleken is Ferrari’s Classische-hal, gevestigd in het oude werkplaatsgedeelte, waar wellicht dezelfde auto’s wederom voorbijkomen, een oase van rust, netheid, en strakke indeling. Italianen worden wel eens gekscherend chaotisch, slordig, en ongeorganiseerd genoemd, maar daar is hier weinig van te herkennen.
We hebben een flinke rits foto’s van het ambachtelijke werk van Ferrari Classische verzameld, en deze in een gallery gezet. Klassiekerpr0n voor de Ferrari-fetishist dus. Als bonus doen we er ook nog een rijtje bodies bij, zoals ze in 1966 in de hal stonden (opklik voor groot). Herken jij de modellen?
reventon zegt
Toen Ferrari’s nog mooi waren en nog vol passie zaten.
TimoBac zegt
@reventon: Zeuren over passie slaat nergens op; zover ik kan zien zit er nog genoeg passie in een gemiddelde hedendaagse Ferrari. Dat er meer regels en wetten zijn gekomen die auto’s veiliger maken maar het moeilijker maken voor ontwerpers om ‘los te gaan’ bewijst dat nogmaals. Het blijven indrukwekkende en fantastische auto’s met een historie om van te kwijlen. Vroeger was heus niet alles beter, zeker kwalitatief gesproken niet. Over schoonheid valt overigens wel te twisten.
desjonnies zegt
@TimoBac:
Een historie om van te kwijlen?
Enzo was gewoon een oplichter.
Die, toen ‘ie weg ging bij Alfa Romeo zei “Dat het leek alsof hij zijn meder had doodgestoken ” ja, ja.
Die totaal niet geinteresseerd was in productiewagens, maar ze bouwde ” omdat er altijd wel een paar honderd gekken waren die ze zouden kopen ”
1 van de redenen waarom het altijd onbetrouwbare krengen van dingen waren, er werd gewoon van de plank bij Magneti Marelli, Veglia en Carello gekocht
bestemd voor Fiats en of Alfa’s
De man heeft zichzelf weten te verheffen tot een mythe, dat weer wel.
En vele Italiaanse design huizen zijn ‘los’ kunnen gaan op het creëren van modellen.
Hij reed zelf trouwens Peugeot en Mini ( 3 stuks) in de zestiger jaren.
En een 250 GT van ‘de zaak ”
Ontworpen door zijn vriend Pininfarina
stirling zegt
@desjonnies: Enzo was een succesvolle ondernemer, ben je dan gelijk een oplichter?
desjonnies zegt
@stirling:
Neen, driewerf neen, maar lees de man zijn biografie en er is ineens niets heiligs meer aan.
En die verering vind ik zo vergezocht.
Daarbuiten heet mijn Italiaanse spuiter plaatwerker de oude Enzo , en die is 100%
ropbp zegt
@reventon: niet om het één of ander. Ik denk dat de heren van deze afdeling meer passie hebben voor hun vak dan toendertijd. Chaos staat niet per definitie gelijk met passie.
schellekens006 zegt
@reventon: klopt nu is het nix meer je hebt gelijk duh!
berlinetta zegt
@reventon: Ja, want nu zijn het maar stukken blik waar je met een bedroefd gezicht achter het stuur zit.
jrk68 zegt
@berlinetta:
Als ik zie hoeveel er aan splinters gereden worden en/of affikken dan zou ik daar geen vrolijk gezicht bij trekken als ik er één had.
Ik zou hem best knijpen met het idee wanneer de mijne het tijd vindt voor een spontane zelfontbranding.
BTW: ooit gehoord van de uitdrukking “niet meer kunnen lachen van de kwartjes”?
lambo4all zegt
@jrk68: ferrari’s deden vroeger nog véél meer aan zelfontbranding, het verschil was dat je dat van 9 van de 10 nooit wist.
t00n zegt
@reventon: hipster? ;)
ferrari94tr zegt
@reventon: Passie ha, Enzo Ferrari bouwde auto’s voor het geld zodat het raceteam geld had. Eigenlijk zijn Ferrari’s dus de meest zielloze auto’s, compleet commercieel.
t00n zegt
@reventon: Een nieuwe ferrari is ook top hoor;) Kijk maar eens naar die 458.. Vicki Butler Henderson begon ervan te wenen toen ze ermee reed voor het programma Fifth Gear. Er lijkt mij dan genoeg passie en emotie in de wagen te zitten.. :p
http://www.youtube.com/watch?v=0xXz_qP0CyY @3min46
lemans96 zegt
@t00n: Inderdaad een briljant stukje. ;-)
Dat er grote verschillen zijn tussen toen en nu is natuurlijk niet meer dan logisch.
Ferrari blijft ook voor mij een toonbeeld van italiaanse passie. Dat die Enzo nou zo’n zak was, daar kunnen die arme auto’s natuurlijk niks aan doen. Auto’s die overigens grotendeels door mannen met passie gebouwd en ontworpen werden/worden.
Megakix zegt
@t00n: postnatale reactie van Vicky…vrouwen huilen op de meest vreemde momenten…toevallig deze keer in een 458..zou er niets achter zoeken.
bollegek zegt
@reventon: tja het is eigenlijk zonde dat zij met zulke passie auto’s bouwen en vervolgens het merk helemaal uitmelken met petjes en t-shirtjes. Maar verder echt respect voor die vaklui daar!
passie zegt
Ik wist niet dat een f 50 en een enzo nu al klassiek zijn
snorrie11 zegt
@passie: Het gaat erom dat die auto’s niet meer gemaakt worden.
dragspert zegt
@passie: het waren al klassiekers nog voor dat ze bij de klant afgeleverd werden! Met name de F50 blijf ik een plaatje vinden.
passie zegt
@dragspert: f50 is i.d. een plaatje, de enzo en la ferrari vindt ik maar niks. Onlangs in maranello in het museum geweest die la ferrari is wel erg lomp
sulobb zegt
Ferrari blijft een merk die zijn karakter blijft behouden….
alcantara zegt
Wow, gaaf! Furraries zijn fett!
VWJH zegt
Lijkt mij een mooie baan om aan die klassieke auto’s te mogen werken in zo’n mooie werkplaats.
replicant zegt
Ongelofelijk mooie Garage :O
Wat een auto’s/geld staat daar.. WOW
ronin1130 zegt
Eigenlijk is de opkomst van de overwegende invloed van aandeelhouders de doodsteek, en dat geldt niet alleen voor Ferrari.
RazorHead zegt
foto’s die me blij maken op deze regenachtige dag, fantastisch!
renesf zegt
Wat een chill baantje heb je dan.
hjemloes zegt
Jaaren geleden (toen ze de Gallardo aan het ontwerpen waren) was ik bij Lamborghini, ze hadden een klein museumtje waar je eigenlijk tijd moest bestellen om binnen te komen. Gelukkig was er een heel aardige meneer die ik en mijn familie binnen laaten. En daar kon je door een raampje de fabriek zien.. zag er ook heel relaxed uit, mensen liepen van auto naar auto, gingen een beetje kijken en knutselen en dan door naar de volgende..
hjhj zegt
echt genoten van die mooie foto’s van de classiche werkplaats!
Rossifummi zegt
Kwijl…
tmenges zegt
Ja mensen vroeger, Toen t geluid van een ferrari nog écht was en je de techniek kon horen…. http://www.youtube.com/watch?v=1BLA08rXcXc
Rick-dos zegt
Je hebt passie en je hebt passie. Uitgangspunten van toen en nu zijn op twee verschillende gedachtegangen geënt.
Kijk, alleen al naar Ferrari van toen en nu. Straatauto’s van toen werden alleen gebouwd om de grote liefde van Enzo, de racerij, te kunnen financieren. Raceauto’s van nu worden alleen gebouwd zodat straatauto’s en merchandise verkocht kunnen worden. Het lijkt misschien geen groot verschil maar dat is het wel. Door die shift of focus heb je nu met een hele andere passie te maken (het tevreden houden van aandeelhouders) dan toen. De vraag is alleen welke spreekt je meer aan?
Ik persoonlijk hou meer van de oude passie. Het idee dat je van je, feitelijk, uit de hand gelopen hobby een fabriekje neerzet en vervolgens met kennissen een auto creëert om races mee te gaan winnen. Misschien is dat een beetje overgeromantiseerd, maar feit blijft dat we dat niet meer zien in de autoindustrie. Is dat de schuld van de autoindustrie? Ik weet niet, de consument heeft daar natuurlijk ook z’n aandeel in.
ropbp zegt
@Rick-dos: Helaas werkt die ouderwetse passie niet meer anno 2013. Kijk maar in Engeland. Daar barstte het van de passiefabrikantjes. De enige die het tot nu toe zonder grote problemen heeft overleefd, is Morgan. De rest leidt een armoedig bestaan. Als ze blijven bestaan (TVR).
Rick-dos zegt
@ropbp: Nee, klopt. Is ook een beetje mijn punt hierboven. Tijden zijn veranderd en normen zijn nu anders. Alleen zijn die normen en de pr-verhalen achter de auto’s van tegenwoordig mij te oppervlakkig geworden, waardoor mijn passie voor auto’s niet meer is van wat het ooit geweest is. Mijn fascinatie voor auto’s is ook niet meer dan oppervlakkig geworden. Ik bedoel een auto is mooi of niet, de sprint van 0-100 km/u is fantastisch of niet en ga zo maar door. Voor de rest is het niet meer echt interessant en het verhaal achter de auto al helemaal niet.
ropbp zegt
@Rick-dos: tja, dat is van alle tijden. Of het toen beter was, weet ik ook niet. Ook in die tijd leken auto’s op elkaar. Dat hoor je nu ook. De sleutelaars van toen zijn ingewisseld door elektrospecialisten die er vast ook weer lol aan beleven om hun auto te tunen.
Wat ik zelf jammer vind, is dat er per land zoveel veranderd is. In de jaren ’70 zag je in Italië nauwelijks auto’s uit andere landen dan Italië. In Spanje had je alleen auto’s die daar geproduceerd werden (met toestemming van Franco). In Frankrijk reden hoofdzakelijk Franse auto’s rond, etc. Nu knalt alles door elkaar heen en kun je aan de automerken niet meer zien waar je rijdt. Zelfs de nummerplaten zijn vereuropeest. Prachtig toch, die kleine Italiaanse voor platen……
yerrie zegt
Ik ga ff een sollicitatiebrief schrijven
bollegek zegt
@yerrie: ik snap hem “FF”
corne695 zegt
Ik merk hier alleen maar dwazen die zelf een opel corsa rijden op. Ferrari is een merk met historie. En dat blijft zo. Puur italiaans. Wacht maar tot je zelf eens een klassieke en moderne Ferrari hebt gereden. Dan praat je anders