Net als in 2013 presenteert Audi een lekker extreem TT-concept aan de Wörthersee. Na de breek meer specificaties en live-plaatjes van de krachtpatser.
De ’turbo technology’ is niet alleen een uitgebouwde Audi TT met 2.5 TFSI en 600 pk, het is ook een compromisloze lichte wagen. Het totaalgewicht bedraagt 1.396 kg, en mede daarom (een andere reden is het zetje van de e-turbo) accelereert de auto in 3,6 seconden naar de 100. De topsnelheid bedraagt 310 km/u en schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak.
Naast de verbredingskuur (Audi zegt inspiratie te hebben opgedaan bij zijn eigen Audi 90 IMSA GTO uit de jaren ’80) verkaste de uitlaat naar een centralere positie, voor het achterwiel. Deze TT is 1,97 meter breed, maar liefst 14 centimeter meer dan standaard.
Naast 600 pk levert hij ook meer dan 600 Nm tussen 3.000 – 7.000 rpm. Het sommetje komt zo uit op 240 pk en 260 Nm per liter. Mooie detailopnames vind je in de gallery, het filmpje vind je HIER.
racerx zegt
Totaal geen 0000 liefhebber, maar dit vind zelfs ik briljant!
Zjonnie zegt
Apart apparaat, wel geinig ding ook
styns zegt
Veel dikker dan een r8
rolov zegt
@styns: zo wel ja
Orichy zegt
Net als racerx hierboven, geen liefhebber van de TT, maar als je dit dus kan bouwen, waarom bouw dan zo’n vreemde gewone TT en R8, dit is zoals het hoort, dat trekt aandacht en heeft topprestatie en toppotentieel.
Maken en de gewone TT en R8 eruit.
gtwillem zegt
@Orichy: hahahaha, goede businesscase. Je moet die TT’s en R8’s nog zeker in het assortiment houden. Die verkoop je vaker en er zitten lekkere marges op. Dit soort extreme projecten spreken enorm tot de verbeelding, maar zijn geen verkooptoppers. Dit zijn meer dan image-builders.
trustmeiamanengineer zegt
Gaan ze toch nooit echt maken. Veel te spannend voor Audi. Ze hebben het wel nog proberen te compenseren door ‘m in saai lease grijs uit te voeren.
Svensson zegt
-edit: working on it-
Dutchdriftking zegt
Op de spoiler en velgen na top. Ik zeg maken.
JamesBond007 zegt
Heerlijk dat dit (tijdelijk saaie) autobedrijf weer echte toffe bakken gaat maken! Net als vroeger! Althans dat hopen we dan maar!:)
bassx zegt
Leuke auto voor in de GT klassen van autosport.
bofkont zegt
Zeer dik.
agera zegt
Wat zou het leuk zijn als ze achterwielaandrijving in een gewone tt komt
Mika_Hakkinen zegt
Vorige tt en r8 waren mooier.
autobart zegt
Geinig ding, als hij maar niet weggevaagd wordt zoals het in 2010 gemaakte ‘Quattro concept’…
bouwvakkert zegt
Wat een brute bak zeg!
gash zegt
Ze hebben bij Audi inspiratie opgedaan bij de Seat Leon Cup Racer.
[img]http://www.motorvsmotor.com/wp-content/uploads/2013/06/leon_cup_racer_2.jpg[/img]
87sandyd zegt
Sehr schön und mit elektronischen Verdichter jaaaaa, super toll
gtwillem zegt
Als ze hem iets minder extreem maken is ie beter te verkopen. 400-450pk is zat. En een iets kleinere vleugel. En een iets minder extreme bodykit. Maar wel gestript. Kun je een soort Cayman GT4 RS cocurrent maken.
extuned zegt
Voorproefje van een nieuwe Audi Quattro? (Audi plz?)
HZW zegt
Zal net als de 2010 vijfcilinder quattro concept zo het museum ingeschoven worden.
HZW zegt
@gtwillem hier is een render van iets minder extreem.
http://www.autojunk.nl/2015/05/audi-tt-rs-2017-2
gtwillem zegt
@HZW: thanks! Nou, een mooie TT-RS Plus Club Sport klinkt wel erg smakelijk!
HZW zegt
https://www.youtube.com/watch?v=R3Znywokh7g
HZW zegt
In de video wordt gezegd dat het uiterlijk van deze concept in grote lijnen het uiterlijk van de komende TT RS is.
biohazardracer zegt
Moddervet! Letterlijk! HEBBEEEEEEN!!!!
mrrallycross zegt
Gaan ze weer dtm racen met een tt?
HZW zegt
Niet aannemelijk, de minimum wielbasis in de DTM regels is een stuk groter dan die van de TT, vandaar de A5/RS5 DTM.