De kans is niet gering dat jij net als velen het gevoel van een lichte hartverzakking hebt ervaren, toen je de rekening gepresenteerd kreeg voor de reparatie van schade aan je auto. Helaas is vaak genoeg aangetoond dat bij reparaties meer wordt vervangen dan strikt noodzakelijk. Natuurlijk niet bij de bonafide garage waar jij altijd komt, maar het komt voor.
Niet geheel verwonderlijk dus wanneer een gevoel van achterdocht je zou kunnen bekruipen, nadat je weer een beetje bent bijgekomen van de eerste schrik. Natuurlijk is het niet zo dat iedere garage je altijd een poot uitdraait, want het merendeel is gelukkig gewoon te goeder trouw. Ik zeg dit omdat ik niet alle garagehouders van Nederland over me heen wil hebben.
Aart Vierhout, eigenaar van Autoschade De Weerd in Nunspeet, trekt het zich aan dat klanten geregeld schrikken van zijn facturen. Samen met autobedrijven, assurantie-adviseurs, verzekeraars, lakbedrijven, toeleveranciers en specialisten, heeft hij een fotoboek samengesteld waarin de klant een chronologisch overzicht krijgt van het schadeherstelproces. Op die manier wil hij inzichtelijk maken wat er allemaal komt kijken bij vakkundig herstel. Het boek laat in woord en beeld zien hoe een modern schadebedrijf te werk gaat. Foto’s en korte toelichtende teksten voeren de klant mee met de verschillende fasen en stappen in het autoherstel. Alle betrokken partijen hebben een zichtbare rol.
Hopelijk snap jij straks dan ook dat aan gedegen vakmanschap nu eenmaal een prijs(zig)kaartje hangt, maar blijf ondertussen wel kritisch. (via: automobielmanagement)
wapz zegt
Als ze nou foto’s zouden maken van het daadwerkelijke herstel van je eigen auto, kan je er mooi een archiefje van maken als je je auto wilt verkopen. En kan je zien dat je niet bent belazerd.
SPK zegt
Maar dit doet nog steeds niks aan het onnodig vervangen van onderdelen. Eigenlijk zouden ze voor elke reparatie zo’n fotoboek moeten maken, kan je zien wat er gebeurd is.
Mean Green zegt
Waar is dat fotoboek te zien?
Dimitri zegt
@Wapz:
En wat moet dat allemaal kosten? Wordt je factuur uiteindelijk nog duurder..
Marnix zegt
Wat een bullshit zeg.
Dit zie ik als excuus de prijzen weer te verhogen voor het desbetreffende bedrijf.
Pruts0r zegt
Autobedrijven zijn proffesioneel genoeg om van te voren in te schatten wat een reparatie gaat kosten.
Vraag gewoon naar een ‘all inclusive’ reparatie. Doe dit bij een aantal garages en je pikt de fraudeur er zo uit.
Ik spreek uit ervaring, ik doe het al jaren zo!
ju zegt
Meestal ligt het probleem ergens anders…
Ze zeggen dat ze heel het achterstuk hebben verwijderd en er nieuwe ingelast hebben.
Wat ze hebben gedaan: Alles een beetje rechtgeklopt met een hamer en een laagje verf/plamuur erop.
Dat moet aangepakt worden!
alberto de piento zegt
@ ju
dit is niet overal zo.
Gelieve niet klein van geest te zijn en mee te doen aan veralgemening.
Tinus zegt
Klanten zoals Marnix dwingen bedrijven ertoe dit soort acties te ondernemen.
Als bedrijf moet je acties verzinnen om wantrouwende mensen je eerlijkheid te kunnen tonen. Omgekeerde wereld.
Zoals de waard is….
timberleek zegt
@ alberto de piento
maar het komt nog wel veel voor.
me broer had een audi 80. die piepte rechtsvoor als je door een bocht ging of remde/gas gaf. nou dan maar naar de garage.
de rem liep aan. nieuwe remschijven erop. was weer goed. maar wel aftellen btw. ze hadden hem ook getest en ze hoorden niks meer.
maar natuurlijk was het als vanouds gepiep.
weer terug. ze gingen hem wel weer even nakijken. uiteindelijk een paar armen vervangen. ook lekker betaalt en ze hoorden niks meer (getest)
3 keer raden.
nog steeds gepiep
uiteindelijk zelf maar audi nederland gebeld of zij wat wisten. ja het kon wel eens een lager zijn. naar de garage. nee dat kon niet. hadden ze al naar gekeken en die waren in orde. gingen ze weer dingen aanpassen en vervangen. natuurlijk tegen betaling en naderhand nog steeds gepiep.
uiteindelijk maar zelf onder de auto gaan liggen met een set sleutels en een nieuwe lager erin gestopt. (5 euro). en tadaa. weg met gepiep.
tot zover de vakkundigheid van de garages. (het zijn er meerdere. ik heb er meerdere verhalen over gehoord.)
VLS54 zegt
Is toch goed dan?!
westy B zegt
Ik rijd in 2006 met een Audi A6 tegen een Ford Escort op een rotonde in Italie.
De Audi had een kras op zn bumper de Ford een deukje in zijn rechterachterportier en een wieldop kapot.
Reparatiekosten aan de Ford zijn door de verzekering uitbetaald en geraamd op 7836 euro. Moet ik nu het fotoboek van de reparatie opvragen of het psychiatrisch verslag van de verzekeringsexpert?
Citrofiel zegt
Leuk idee, maar een boek? Alsof je het bewaart… Een foldertje voldoet wel, en is natuurlijk goedkoper.
@ westy B; Italianen kunnen goed lobbyen. Zie Berlusconi. ;)
bozewolf zegt
Waar is dan zo’n fotoboek ter voorbeeld?
@ westy B: Gezien je scherpe opmerking aangaande de psychiatrische toestand van de verz.expert hoef ik je niet te vertellen dat daar een vislucht aan hangt, of wel? :)
Race_Kees zegt
Ja….er wordt totaal niet gesjoemeld in die sector….
Daarom hebben ze altijd twee prijzen:
1. Als het een verzekeringsklus is.
2. Als het een klus voor eigen kosten is, in het laatste geval gaat er altijd een paar honder euro af vreemd genoeg.
Ach ja, wie ben ik om ze die centen niet te gunnen.
Lennard zegt
@ Race Kees
Natuurlijk word er gesjoemeld in deze sector. Noem er maar is eén waar dat niet zo is. Iedereen is hebberig..
Bij particuliere schades kun je meestal ook 2 prijzen krijgen. Eén waarbij de auto wordt gerepareerd zoals het hoort en eén voor de klanten die zo goedkoop mogelijk uit willen zijn.
Het verschil in prijs kan meerdere oorzaken hebben.
Voorbeeld: Deurtje spuiten
– niks demonteren
Deurlijsten, raamlikkers, handgrepen en spiegels laten zitten.
Resultaat: plakranden als dit allemaal word afgeplakt
– niet uitspuiten
Bij metallic kleuren is uitspuiten van de kleur meestal nodig om kleurverschil te vermijden. Doe je dit niet, heb je dus grote kans dat er kleurverschil is
– minder tijd besteden aan plaatwerk
Deuken vol smeren met plamuur ipv uitkloppen. Plaat niet kaal slijpen voordat de plamuur word aangebracht
Resultaat: hierdoor heb je kans dat de reparatie plek naar verloop van tijd aftekend in de lak
En zo zijn er nog meer dingen waar een bedrijf in kan snijden om de klant een zo goedkoop mogelijke offerte aan te bieden.
Wat de meeste mensen vergeten is dat hierbij ook meteen de kwaliteit van de reparatie zal verminderen.
Aan het eind van de dag is dat bedrijf ook geen liefdadigheids-instelling. Er moet gewoon geld verdient worden net als elk ander bedrijf in de wereld
Catch2 zegt
@Race Kees
we all got to make a livin’.
alleen, door zulke grapjes blijven de autoverzekeringen duur.
Arjan zegt
@ Race kees
Dat geintje met twee maten meten ken ik.
Ikzelf had me linker spatbord wat naar binnen gereden, nadat ik een kusje had gegeven aan een opel corsa :P
Kosten verzekeringswerk: 400 a 500 euro
Kosten voor mij: 250 a 300 euro
Blijft toch vreemd he het schade- en verzekeringswereldje
DennieFR zegt
@ Arjan
Dat is met en zonder de btw,gewoon zwart dus ;)
opel88 zegt
Tja en mocht je dan je foto willen publiceren op internet dan kan je mooie een accountje op auto83.nl aanmaken! dat werkt makkelijk en een goeie mogelijkheid tot fotoboek beheren!
heb ik ook gedaan, mijn profiel is http://auto83.nl/index.php?p=u/jaap
Hey groeten !!