Het seizoen is alweer even voorbij, maar ik moet het toch nog één keer over de Formule 1 hebben. Gisteren maakte de FIA namelijk bekend dat Cosworth de standaard motoren voor de Formule 1 gaat produceren. Het tegenvoorstel van de teams werd als “een lachertje” afgedaan door Max Mosley. Samen met de nieuwe regels voor de aerodynamica, de nu al standaard banden en de te ontwikkelen standaard versnellingsbak en aandrijflijn zal dit ervoor zorgen dat elke vorm van bezieling in 2010 verdwenen zal zijn uit de Formule 1.
Natuurlijk, elk team zal nog zijn eigen visie los kunnen laten op het chassis, maar ook daar zal weinig speelruimte overblijven, aangezien de standaardonderdelen er wel gewoon op moeten passen. De mogelijkheden voor de verschillende merken en teams om zich te onderscheiden zullen in de toekomst dus beperkt zijn tot de stickers en de kleur van de body. Natuurlijk heeft het voordelen voor de competitie dat de wagens qua prestaties gelijk worden, maar het is wel compleet in strijd met het traditionele idee dat de Formule 1 innovatief en flamboyant moet zijn. Als we naar gelijkwaardige auto’s willen kijken kunnen we ook gewoon naar de Swift Cup zappen op zondagmiddag.
Het spreekt voor zich dat het voor de verschillende teams veel interessanter is om met een eigen motor te kunnen rijden. Het is de belangrijkste onderscheidende factor in de sport. Overigens houdt de FIA wel een klein beetje de deur open door de huidige motoren toe te laten, mits deze niet krachtiger zijn dan de standaardmotor. Tevens is er een optie om een eigen motor te bouwen volgens de specificaties van de nieuwe standaardmotor. Wat ik niet snap is dat die laatste optie ingebouwd is als je de kosten terug wil brengen. Teams die hiervoor zouden kiezen moeten alsnog diep in de buidel tasten om die motor zelf te bouwen en ik denk dat je hiermee alsnog geen “standaard” motor krijgt. Vermogende teams zullen dan namelijk toch nét even de betere materialen en technieken gaan gebruiken. De afwerking van een in eigen beheer gebouwde McLaren Mercedes motor zal waarschijnlijk net even op een hoger niveau liggen dan die van de Cosworth motoren die aan de lopende band geproduceerd worden in een fabriekje in Horthampton. Niet omdat de mensen bij Cosworth geen vakmensen zijn, maar Cosworth heeft een beperkt budget. Ze hebben een vaste leverprijs afgesproken en kunnen dus minder geld uitgeven. De teams die zelf produceren hebben andere belangen dan de standaardleverancier die leeft van zijn marge. De eerste de beste cijfers over budgetten voor de motoren in de Formule 1 die ik tegenkwam via Google: in 2003 spendeerde Ferrari 175 miljoen dollar aan alleen de motor. Nu weet ik dat de motoren tegenwoordig langer mee moeten gaan en dat er niet meer tijdens het seizoen ontwikkeld mag worden, maar dat verandert niets aan het feit dat vermogende teams véél meer geld beschikbaar hebben om de motor te ontwikkelen. Cosworth gaat de motoren leveren voor ongeveer 6,5 miljoen euro per seizoen. Nu weet ik dat de dollar niet heel gunstig staat tegenwoordig, maar dat is wel een erg groot verschil. Welke zal het betrouwbaarst zijn en het soepelst lopen denk je? Die van Cosworth? Ik denk het niet. Oftewel: deze door de FIA ingebouwde escape lijkt grote onzin.
Dat er achterlijk hoge budgetten beschikbaar zijn in de Formule 1 is een feit. Natuurlijk zijn de bedragen nu veel hoger dan vroeger maar je koopt ook geen brood meer voor een stuiver. Waarom is er, als kostenbesparing zo belangrijk is, gekozen voor het peperdure en nieuw te ontwikkelen KERS systeem? Verschillende teams laten dit links liggen omdat het ze teveel kost. Waarom is er niet gewoon gezegd: hier heb je een standaard KERS systeem van de FIA, verwerk dat in je auto? Nu ontwikkelen alle teams het systeem los van elkaar, wat enorm veel geld kost. Daarnaast worden de minder vermogende teams benadeeld omdat ze straks geen gebruik kunnen maken van het systeem. De FIA voert een totaal tegenstrijdig beleid, zo lijkt het. Aan de ene kant moet de hand op de knip, aan de andere kant moeten teams kosten maken om te innoveren en vernieuwen. Hoe krom is dat?
Maar goed, de economie liegt niet. Honda stapt niet voor niets uit de koningsklasse van de autosport, de kosten moeten omlaag. Wat ik mij daarom afvraag: waarom wordt er door de FIA niet gewoon een standaard budget ingesteld? Waarom voert men niet gewoon een regel in waarbij gesteld wordt dat een team maximaal 10 miljoen dollar mag besteden aan een motor, 5 miljoen aan een chassis, 5 miljoen aan aerodynamica, en tweehonderd euro per race aan wc-rollen voor het personeel? Het is redelijk eenvoudig te controleren, teams krijgen gewoon een paar toezichthouders die de uitgaven bewaken, dat moet niet al te moeilijk zijn. Deze toezichthouders rapporteren aan de FIA en rouleren tussen de verschillende teams om partijdigheid te voorkomen. Zit er iets op de auto (of de wc-rol houder) wat niet te verantwoorden valt uit het bepaalde budget dan volgt eerst diskwalificatie voor één race. Fraudeert een team opnieuw dan lopen de straffen op en als het te gek wordt gaat de stekker er gewoon uit voor de rest van het seizoen. Als de sancties hoog en vooraf vastgesteld zijn laten ze het echt wel uit hun hoofd om de boel te belazeren. Om te voorkomen dat het aantal innovaties terugloopt kan de FIA uit elk team een aantal mensen aanstellen voor een commisie die mag nadenken over noviteiten die volgens standaarden van de FIA doorgevoerd kunnen worden. Bekostiging kan uit een pot die in het budget wordt opgenomen. Eventueel kan nagedacht worden over extra fondsenwerving bij de rijkere teams door in ruil hiervoor bijvoorbeeld extra ruimte op het paddock beschikbaar te stellen om relaties te ontvangen.
Wellicht is dit systeem wat ik even uit mijn mouw geschud heb niet perfect. Wel denk ik dat het een stuk meer zoden aan de dijk zet dan de belachelijke regelgeving die de FIA de laatste jaren heeft gevoerd om de kosten te verlagen terwijl anderzijds de kosten weer worden opgedreven door systemen als KERS niet efficiënt in te voeren. Het voorstel van de teams was misschien een lachertje volgens Max Mosley, de nieuwe motorenregel is pas een lachertje als teams zelf hun motoren mogen bouwen. En dat gaat toch wel gebeuren want ik kan me niet voorstellen dat de fabrikanten in de sport blijven als ze allemaal met een Cosworth moeten gaan rijden. En de Formule 1 met drie of vier teams wordt geen hit. Zoiets hebben ze al eens geprobeerd in Amerika en dat kon niet op applaus rekenen.
RenJie zegt
mooi stukkie hoor!
Quintijn zegt
Goed verhaal! Op deze manier werkt de FIA een sport met 60 jaar geschiedenis over de klink in 2 jaar tijd. Als we naar allemaal dezelfde auto’s willen kijken, zappen we wel naar A1GP wat alle charme mist van de F1. Ik zou zeggen stuur je brief naar naar Bernie en Max ;-)
ps. los daarvan zijn de auto in het nieuwe reglement extreem lelijk!
MrSwift zegt
Goed geschreven, maar wat is KERS?
Dat zou je kunnen introduceren voor je erover begint :)
Linkador zegt
Kan men ergens gokken op de datum van een construteurs formule?
Een open source aanpak zou ook kunnen. Al de onderdelen zouden moeten worden aangekocht in een gezamelijke shop. Al de teams zouden zowel leverancier zijn als klant. Geen spionage meer en van elke vooruitgang kan iedereen profiteren en op verder bouwen.
Het voordeel van een ontwikkeling heeft het team dat het ontworpen heeft voor een race of twee.
Rick dos zegt
De FIA, Max Mosley, Ecclestone en kornuiten dénken te weten wat de toeschouwer wilt zien, en dat is: inhaalacties.
En dat klopt ook. Het is immers niet leuk om te kijken hoe de coureur met de beste start elk rondje een seconde wegloopt en vervolgens met een seconde of 20 de race wint.
Máár om nu te zeggen dat als we dát zouden kunnen bewerkstelligen door dit soort idioterie ineens de F1 weer aantrekkelijk zou worden is een heel kort door de bocht redenatie.
Waarom keek ik (en als ik zo vrij mag zijn, wij) naar F1. Het was een combinatie van factoren. Het was de glamour, het was de strijd, het was om te zien hoe een constructeur weer wat uit de hoge hoed had getoverd om weer het voordeel te kunnen krijgen, het was het spelletje tussen leven en dood, enfin, het waren zoveel verschillende factoren wat de F1 interessant maakte.
Maar wat hebben we tegenwoordig? Wij hebben coureurs die te schijterig zijn om één woord verkeerd te zeggen, dat ze gereduceerd zijn tot niet meer dan tamme papegaaien. Want stel je voor dat ze emotie laten zien! Daar gaat je image als F1 en constructeur….
Wij hebben coureurs die in de auto meer bezig zijn met de regels dan met het racen. Wij hebben coureurs die eerder aan hun veiligheid denken dan aan de strijd.
En dan wil men nu ook nog tornen aan de, tot op zekere hoogte, enige vrijheid dat een team nog had. De auto.
Waarom zouden wij als toeschouwer naar een gestandariseerde sport willen kijken? Wat maakt dan nog het verschil tussen F1 en bijv. A1GP? Waar A1GP zélfs Ferrari motoren heeft!!
Al met al is de FIA al een hele tijd bezig om de sport langzaam dood te slaan. Met als argument dat ze het voor, u, de toeschouwer doet. En is dat het niet dan is het wel het milieu. En is dat het niet dan zijn het wel de kosten.
Allemaal horse manure….
Timpreza zegt
Het artikel houdt niet veel steek. F1 moet heel dringend iets doen om de kosten te besparen. Budgetten beperken kan je niet controleren.
Standaardonderdelen is een heel goed plan, ook al steigeren sommigen bij het idee. Wat was de Ford DFV vroeger? Er was geen standaardmotor, maar die ene motor dreef wel de meeste teams aan van ’67 tot ’83. 16 jaar met dezelfde motor voor de meeste teams, en toch waren alle wagens heel verschillend.
Die vergelijking met kosten en betrouwbaarheid van die motor gaat niet op.
Kijk naar de bandenoorlog een paar jaar geleden tussen Michelin en Bridgestone. Daar gingen ook miljoenen naar evoluties en ontwikkelingen gewoon omdat elke fractie telt. Het mag kosten wat het wil, zolang het maar opbrengt. Elke race waren er nieuwe compounds speciaal gemaakt en getest voor en door de topteams. Nu Bridgestone alleenleverancier is hoeven die slechts een paar compounds te maken voor een heel seizoen en iedereen moet het ermee doen. Kost een pak minder. Geen exotische materialen of andere extreme kosten die nauwelijks iets opbrengen.
Als constructeurs dreigen op te stappen… Laat ze maar gaan, ze gijzelen de sport nu toch maar. Het is hem om de reclame te doen, niet om de sport. Reclame om de winst uit verkoop van seriewagens te halen.
Brengt het niet op, dan stoppen ze er maar mee. Zie Honda.
Laat ze doen, het word goedkoper en er zal weer plaats zijn voor kleine fanatieke teams zoals Prodrive bvb.
Tot 10 jaar geleden had je nog de ‘echte’ teams die F1 reden uit passie voor de sport. Zoals Williams, Sauber, Jordan, Benetton, Mclaren. Ferrari was de enige ‘constructeur’, maar die zijn groot geworden met F1. Allemaal wel met een motor van een constructeur, maar sinds de belangen van de constructeurs in die teams zijn toegenomen hebben die constructeurs veel te veel invloed gekregen.
Budgetten zijn omhoog geschoten omdat hun belangen groter werden, maar die draaien hun hand er niet voor om om te stoppen. hun hart ligt bij de verkoop, niet bij F1. Moest Renault nog een jaar langer slecht presteren zie ik die mannen ook stoppen. Op voorwaarde dat het direct een pak betaalbaarder word zijn die constructeurs vervangbaar.
Laat nog eens die klantenchassis toe, en je zal de grids zien groeien.
Zolang de vrijheden in chassis er blijven zal F1 echt niet veel veranderen voor de toeschouwers. Wist je dat het motorblok voor alle teams toch al voor een paar jaar vast lag? Enkel een paar onderdelen mogen veranderd worden, en daar kruipt schandalig veel geld in. Een standaarmotor zal echt niet zoveel veranderen. Behalve dat een constructeur stijgert bij de gedachte dat hij het zal moeten doen met de motor van een ander. Heeft de standaard ECU trouwens slechte dingen gedaan bij de F1 dit jaar? Ik dacht het niet. Tractiecontrole en andere electronica is terug onder controle te houden en verboden.
Volgend jaar terug slicks ipv die moeilijk te besturen gegroefde banden en (lelijke) wagens die zo ontworpen zijn zodat gaan kunnen inhalen. Het word wennen aan de wagens, maar let op mn woorden, we gaan heel mooie races zien.
Guan zegt
Mooi verhaal, maar dezelfde vraag als MrSwift: KERS?
Thibaut zegt
Vind het jammer, ik volg je volledig.
de introductie van KERS is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
F1 moet het uitstalraam blijven van technologie, en dat is de laatste jaren toch niet echt meer te zien, standaard dit, standaard dat..
Rick dos zegt
KERS= Kinetic Energy Recovery System.
Zie het als het Efficient Dynamics van BMW waarbij bij het remmen de energie die daarbij vrijkomt wordt opgeslagen.
Maar dan voor F1. Alleen krijg je hierdoor een extra boost in power.
Roderik zegt
Ik ben voor een energielimiet in de vorm van de maximale energie de een auto tijdens de race mag gebruiken en verder alleen veiligheidsregels. Op die manier zorg je dat innovativiteit beloond wordt en niet alleen een gigantisch budget. Ook zal de Formule 1 op die manier meer voor de autoindustrie kunnen betekenen.
@MrSwift
KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System. Het komt er op neer dat remenergie gebruikt kan worden om even wat meer pk’s te hebben, waardoor er meer inhaalacties zouden moeten komen. Dit systeem zou elk jaar een grotere rol moeten spelen. Dat probeert de FIA te verwezenlijken door elk jaar de maximale kracht die het systeem produceert te verhogen.
F1-freak zegt
@Guan en MrSwift: KERS is het systeem voor het opslaan en hergebruiken van de energie die vrijkomt bij het remmen (KERS=Kinetic Energy Recovery Systems http://en.wikipedia.org/wiki/KERS )
Ik vind het een goed plan om iedereen zo’n vastgesteld budget te geven, want ik vind ook dat F1 een sport met allerlei innovaties moet blijven. Verder: applaus voor Rick Dos voor zijn mooie pleidooi voor het behoud van de sport.
Marly zegt
Leuk geschreven.
Dat het stuk niet waterdicht is klopt wel. Het is natuurlijk onzinnig om een standaard budget vast te stellen. Hier voor zijn een aantal redenen.
Het gebruik maken van toenemende schaalvoordelen. Iets wat bij Ferrari intern gedaan kan worden zal in de boeken minder kosten dan dat Force India dat moet laten uitbesteden. Ferrari zet het gewoon te boeken als ontwikkelingresearch voor een nieuw inovatief ontwerp voor een prototype van Maserati. Dit wordt erg moeilijk te controleren.
Een andere reden waarom het niet zal werken zal ik uitleggen aan de hand van een simpel voorbeeld: Toen wij nog allemaal posters van diablo’s aan de muur hingen, kregen wij zakgeld. Van dat zakgeld kon je rondkomen. Aan snoep, knikkers en lego geen gebrek. Nu hebben we, hopelijk, deze fase achter ons gelaten en rijden we auto’s hebben huizen en vrouwen. Als jij nu qua inkomsten terug gezet zou worden naar dat zakgeld van toen zal waarschijnlijk faillissement erg dichtbij komen. Wat je nu hebt kun je er simpel weg niet meer van betalen. En voila…. leg deze link voorzichtig met een F1 team en dat zal waarschijnlijk verklaren waarom het niet zou werken….
Jochempie zegt
nu ga ik al helemaal niet meer kijken.
BART! zegt
De regelgeving van de FIA is een grote lappendeken, ieder jaar worden er steeds meer stukjes bijgeborduurd om het de races ” spannender” te maken. Of voor het milieu, of voor de toeschouwer.
Mijn mening: Laat de heren dit jaar nog met de regelgeving van vorig jaar doorrijden, scheelt weer geld in ontwikkeling van zaken die aan de nieuwe regels moeten voldoen.
In de tussentijd: Ga met iedereen om tafel zitten en nodig ook eens mensen van buiten uit: journalisten, vertegenwoordigers van fanclubs, zgn experts etc etc en peil meningen op internet. En begin dan van voor af aan met een nieuw reglement voor seizoen 2009-2010 waarvan de basis goed is.
En niets geen standaard motoren: trekt de ziel uit de sport!!
C6.R zegt
Goed stukkie en een heel aantal spijkers op den spreekwoordelijke kop!
Ik volg de F1 al jaren, maar heb nu heel erg mn twijfels over om dit de aankomende seizoenen te blijven doen. KERS, aerodynamica regels en een standaard motor… jakkie! Ook het idee van de medailles vind ik maar niets, tuurlijk moet er iets gedaan worden om te voorkomen dat iemand met heel weinig overwinningen WK kan worden, maar ga dan terug naar de regel van 10 punten voor de winnaar en 6 voor nummer 2!
Wel positief is dat de traction control weg is en dat er weer slicks komen, maar of dat de negatieve kanten kan compenseren?
Budgetten zijn volgens mij niet zo’n probleem, teams kiezen er toch zelf voor om er zulke bedragen in te steken? Mijn uitgavepatroon wordt ook in toom gehouden door het feit dat ik niet failliet wil gaan… Jammer voor de kleinere zelfstandige teams maar die hebben wat mij betreft sowieso niet zo veel meer in de F1 te zoeken tegenwoordig.
sjaak zegt
Budgetten vaststellen gaat idd niet werken omdat het gewoon niet te controlleren valt. Dat Honda nu weg is heeft trouwens niks met geld te maken maar met het feit dat ze al 2.5 jaar niks presteren ondanks een gigantisch budget. Nu hebben ze gewoon een makkelijk excus om eruit te stappen ipv te moeten zeggen eigenlijk hebben we er niks van gebakken en daarom stoppen we.
Daarbij doet de FIA niks anders dan steeds de verkeerde dingen aanpakken. De dingen waar F1 voor stond pakken ze steeds meer aan, zoals motor ontwikkelingen en juist de dingen die de sport nu nadeel geven pakken ze niet of op de verkeerde manier aan zoals aerodynamica. Dat de kosten zo hoog zijn is omdat ieder team onderhand 2 windtunnels en een CFD systeem 24/7 heeft draaien omdat alles zo vast zit in regels dat je alleen met de aerodynamica nog winst kan behalen. Dit heeft nu ook tot nadeel dat auto’s voor geen meter meer kunnen inhalen.
Wat de FIA moet doen is zelf een aeropack maken waarvan ze weten dat auto’s ermee kunnen inhalen. Vervolgens laten ze hier en daar wat aanpassingen toe, iedereen rijd namelijk met een eigen chassis ed dus je moet hier en daar wat kunnen aanpassen om het eerlijk te houden maar grotendeels zit het gewoon vast. Heeft 2 voordelen: Kosten gaan dramatisch omlaag, aangezien je toch bijna niks mag aanpassen heb je geen 2 windtunnels nodig. Voordeel 2 is dat auto’s nu kunnen inhalen zonder problemen van de aerodynamica.
Vervolgens laat je motorontwikkelingen weer toe (en doe je ook meteen ff de v10 terug) want dat is immers waar de grote autofabrikanten hun reclame mee halen, met het mechanische deel wat ze bouwen, niet met het aeropack, het zijn geen vliegtuig bouwers. Ook schaf je motorlevensduur regel af en gaat terug naar 1 motor per race. Kosten gaan omhoog, maar iedereen heeft jaaaren zo geracet en er zijn nooit echt klachten geweest over de motor kosten. Daarbij zal je voor de kleinere teams altijd een limiet kunnen instellen wat bv Ferrari voor een motor mag vragen.
Om toch weer kosten te besparen zou je bv de versnellingsbak wel kunnen limiteren of misschien zelfs wel standariseren aangezien dit opzich niet zo’n boeiend onderdeel is kwa prestaties ed terwijl er wel enorm veel geld heen gaat.
Maar de grootste verbetering zal zitten in Bernie dumpen. Die gast laat al het geld naar zijn bedrijven gaat, teams zien er veel te weinig van terwijl hun voor de sport zorgen. Ook stoppen met die debiele fly away races ergens in een zandbak op een dodelijk saaie door tilke ontworpen baan en gewoon weer terug naar de races op de klassieke banen in Europa. Die 600miljoen mensen die op tv kijken geven er echt geen fuck om of de multimillion dollar motorhomes nou wel of niet passen of dat alles er heel netjes uitziet voor de vips. Die komen voor de race.
JPM zegt
Die standaard motoren gaan er niet komen.
Jorrit zegt
Ik kan me behoorlijk goed in het stuk vinden, leuk geschreven ook.
Een vast budget kwam ook bij mij in mijn hoofd op, alleen is de controleerbaarheid daarvan volgens mij zeer lastig.
Verder heeft Rick dos min meer al gezegd wat ik ook kwijt wil; de sport heeft voor het grootste deel zijn ziel al verloren. Het is zeer spijtig dat een stel oude heren totaal niet in de gaten lijkt te hebben wat het publiek nou daadwerkelijk wil.
Zodra ze die standaardmotoren gaan invoeren is het wat mij betreft R.I.P. Formule 1. Ik ga er in ieder geval niet meer naar kijken, en veel van mijn familieleden deden dat bovendien al niet meer; go figure.
Brambo zegt
Een algemene reactie: Niemand kan zich toch voorstellen dat Ferrari, BMW, Mercedes, Toyota of Renault plots met een Cosworth V8 zullen racen? Waarom zou iemand dan nog een Ferrari kopen? Voor de rode kleur? Want voor de motor moet je ’t niet doen, je kan er immers evengoed een Cosworth in leggen blijkbaar.
Wil maar zeggen dat ik denk dat dit een drukkingsmiddel is van de FIA om de FOTA in een bepaalde richting te sturen. Het zal er wellicht nooit van komen, en áls het er toch van komt zal het zeker zonder BMW, Ferrari en consoorten zijn.
Marly zegt
Nog even een kleine toevoeging.
Als ik alle reacties en alle stukken op f1 sites lees. Dan wordt ik echt bang dat dit idd een beetje het einde is van de Formule 1 zoals we het nu kennen. Het gaat niet zo zeer om de daadwerkelijke regels en veranderingen. Maar wat een grote en belangrijke factor hierin is, is de geloofwaardigheid en het imago van de sport. De associatie die Formule 1 oproept zal veranderen/verschuiven. Waarbij je eerst direct dacht aan gigantisch snelle bolide’s met flamboyante teambazen en coureurs, wordt het nu steeds meer een politieke optocht van rijdende etalages.
De steeds groter wordende inlvoed van de (sport)marketing heeft hierin een grote rol in gehad. Tevens is de invloed tweedelig. In eerste instantie heeft de grote belangstelling en wereldwijde zichtbaarheid van de sport er voor gezorgd dat er steeds grotere geldbedragen mee gemoeid raakten. Sponsoren gingen meer en meer investeren. Dit heeft voor technologische vernieuwingen gezorgd, waarvoor anders geen budget was.
De keerzijde van de medaille is dat de grote invloed van de sponsoren er voor heeft gezorgd dat sponsoren, en dus ook het team, er groot belang bij hadden om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Races uitrijden is immers een grotere kans op zoveel mogelijk airtime van de auto en zou houdt je de sponsoren tevreden. Je kunt dan ook niets aan het toeval overlaten, er wordt alles op alles gezet om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Het is voor een groot merk (sponsor) natuurlijk interessante marketingstrategie om in de hoogst mogelijk koningsklasse van de autosport te adverteren.
Door dit stukje commercialisatie verdwijnen dus ook de flamboyante teambazen en coureurs. Het beste voorbeeld hiervan is uiteraard Lewis Hamilton. Die mag dus niets verkeerd doen en zal dus ten alle tijde een politiek correct antwoord geven. Het wijderzijdse belang van de sponsor alsmede de renstal hoef ik denk ik niet nogmaals uit te leggen.
De zojuist besproken situatie in combinatie met de huidige ontwikkelingen zullen dan misschien ook wel weer zijn eigen tweedeling hebben. We draaien het even allemaal om.
Als de budgetten omlaag zouden gaan. Met wat voor maatregelen dan ook. Dan zijn daar ook kleinere marketing en sponsorinkomsten voor nodig. Met kleinere sponsorbedragen zal wellicht ookhet belang van de sponsoren afnemen wat direct gevolg heeft voor de invloed binnen de bedrijfsvoering.
Als sponsoren nu minder te vertellen hebben, krijgen wij dan ook de de ludieke acties, flamboyante teambazen en sigaretten rokende coureurs weer terug???
VonStroke zegt
Misschien is net positief dat de huidige F1 zoals we die kennen (zichzelf?) om zeep helpt. Iedereen is het denk ik over eens dat het zo niet langer verder kan. De F1 is terminaal ziek en het wordt tijd dat er een eind aan gemaakt wordt. Dat kan je spijtig vinden en dat is het misschien ook wel, aan de andere kant creëer je zo ruimte voor een nieuwe koninginneklasse. Bernie & co moeten eruit, eenmaal dat gebeurd is kunnen enkele grote teams gewoon zelf een kampioenschap uit de grond stampen. Dat moet geen probleem zijn. Zo kunnen ze zelf regels en wetten schrijven en komen de inkomsten gelijk terug naar hen.
Moet best kunnen, toch?
erik zegt
ze zouden ook weer gewoon de vleugels kunnen afschaffen en de motoren tot 1,5 liter beperken, dan krijg je weer vliegende sigaren die four wheel driftend door de bocht gaan! dat is pas leuke f1
Franco zegt
@Erik,
Dat heet nu FF1800… :mrgreen:
OT;
Mss. dat de teams zich maar weer op de GPWC moeten richten.
Zelf vind ik het onzin, om de teams aan te wijzen als de schuldigen. Het is immers de FIA geweest, die zowat elk jaar met een stapel wijzigingen aan kwam lopen.
Dat en de geldhonger van Bernie Ecclestone, die een “geheime” verdeelsleutel hanteert bij het verdelen van het geld over de teams! Daar komt nog bij dat Mosley geen gestandaardiseerde KERS wilde, wat een bom duiten zou besparen. Een beetje hypocriet, opa Max!!!
Het was beter geweest om de 3000 cc V10 te voorzien van een standaard ECU. Die V10 zat toch al aan het einde van zijn technologische mogelijkheden…
Citrofiel zegt
Inderdaad is de FIA heel erg verkeerd en tegenstrijdig bezig, er zit geen logica in. Ik hoop eigenlijk dat er hierdoor teams mee gaan stoppen (naast Honda) en dat daardoor de FIA zijn fout in gaat zien, en het het liefst zo snel mogelijk terugdraait. Maar dat zal wel niet gebeuren, en zo wordt de F1 langzaam steeds minder boeiend…
Nick` zegt
Goed verhaal, ik ben het er helemaal mee eens. Als je zo alles opsomt valt het toch wel heel erg op dat er iets niet klopt.
In mijn ogen is Bernie Ecclestone alleen maar bezig met te veel geld te verdienen (denk aan circuits in Azië) en geeft hij de teams de schuld van alle problemen. Hij is toch de grote baas? Durf die verantwoordelijkheid dan te nemen! Hij heeft de F1 groot gemaakt en breekt dat nu weer af, waarom? Om zijn opvolger met een kansloze sport aan de slag te laten gaan? Tja..
Inderdaad, eigenlijk zouden de constructeurs ook meer druk uit moeten oefenen op de FIA. Komen er standaardmotoren enz., dan stoppen alle constructeurs ermee en richten ze een eigen Formule 1 op.