Eindelijk heeft Nyck de Vries een Formule zitje bij een fabrieksteam te pakken!
het is een understatement om te zeggen dat Nyck de Vries er een rampenseizoen op heeft zitten. Hij begon dit jaar bij AlphaTauri in de Formule 1 en die sessie was niet enorm succesvol. In tien races pakte hij nul punten en was hij nauwelijks sneller dan zijn teammaat. Nu moeten we erbij zeggen dat Yuki Tsunoda maar 3 puntjes had en ook de grootst mogelijk moeite had met die zeepkist van het team uit Faenza.
De Vries kreeg zijn congé en Ricciardo mocht een rentree maken. Wat De Vries ging doen, was eventjes niet bekend. Nu wilde de coureur waarschijnlijk even uit de schijnwerpers op vakantie kunnen gaan en vervolgens de mogelijkheden verkennen, zoals een nieuwe opleiding.
Formule zitje Nyck de Vries
Nu heeft Nyck de Vries een stoeltje te pakken bij een fabrieksteam! Gefelicteerd! Hij gaat rijden voor het team van Mahindra Racing in de Formule E. Dat is op zijn minst een bijzondere keuze. Nyck de Vries is namelijk al Formule E-kampioen. Hij reed toen voor het beste team: Mercedes.
Mahindra is niet echt het beste team van het veld. Lucas di Grassi pakte vorig jaar een derde plaats in Mexico (de openingsrace van het seizoen 2022 / 2023) en af en toe pakte Lucas samen met Oliver Rowland wat puntjes voor Mahindra, 41 in totaal. Daarmee eindigde Mahindra vlak achter Nio en voor ABT Cupra (dat laatste was).
Prima beslissing
Is het nu een slechte beslissing van Nyck? Nee, zeker niet. Mahindra is een gigantisch groot automerk (niet in Nederland) en zal Nyck absoluut goed betalen. Sowieso kan Nyck wel wat eisen, want hij is kampioen in deze klasse geweest. Hij zou het team dus bij de hand kunnen nemen.
Daarnaast is het operationeel ook een slimme keuze. Formule E begint pas laat in het jaar en stopt in het voorjaar. Dus dat betekent dat Nyck alsnog alle ruimte heeft voor andere raceklasses. Ondanks dat het in de Formule 1 niet helemaal gelukt is, is Nyck alsnog beter dan 99,5% van de coureurs. Dus onder de F1 is de Fries alsnog een enorme aanwinst voor elk team met serieuze aspiraties.
Nyck de Vries zal dit seizoen samen met Edoarda Mortara gaan rijden.
Edge zegt
Mahindra is wel echt een achterhoede team in de Formule E, dus ik denk niet dat we Nyck vaak op pole of het podium gaan zien. Maar gezien de omstandigheden is het een prima stap voor Nyck. Hij schijnt ook bij Toyota in het WEC te gaan racen, en zoveel Formule E teams die oké zijn met een coureur die rondes overslaat zijn er niet.
Loek zegt
@Edge: is het niet zo dat in de Formule E alle auto’s op min of meer dezelfde basis gebouwd zijn en het veel meer uit maakt wat de coureur eruit haalt? (heb ik ooit begrepen maar nooit perse onderzoek naar gedaan).
Dan zou je juist met Nyck de Vries een heel goede hebben.
Dutchdriftking zegt
Nog even snel zakken vullen en dan met pensioen. Ik snap hen wel.
MaartenD zegt
Ik vind een zitje in het hypercar project van Toyota interessanter dan een zitje in een achterhoede team van de Formule Accu…
willeme zegt
@maarten020: het één hoeft het ander niet uit te sluiten, zoals we vemelden in de tekst. Formule is een van de weinige klasses die in de winter wordt gehouden. Dus Nyck kan prima in de zomer nog andere projecten doen. En achterhoede team of niet: Mahindra is een enorm groot merk dat al lang in de Formule E actief is. Dus wellicht is het niet een sportieve uitdaging, maar kan Nyck in een paar maanden wel lekker wat verdienen. En daar is helemaal niets mis mee, toch? ;-)
pomoek zegt
Hoe is het met de studie Nyck?
rollingstoned zegt
Dat 2 daagse cursusje zal ie inmiddels wel hebben afgerond ;-)
MaartenD zegt
Die heeft net als die tuinkabouter Wesley een cursus gekocht. Heeft verder weinig met de reguliere Harvard opleiding te maken
Fruitcake zegt
Hopelijk hebben ze genoeg reserveonderdelen
str8six zegt
Tja, weer terug bij af..
W115 zegt
Zijn teamgenoot heeft wel een erg kleine kop.
Towel986 zegt
Misschien is het een beetje appels met peren vergelijken maar ik moet denken aan Christian Albers na zijn geplofte F1 carrière. Zijn rentree in het/de DTM was ook in een achterhoede team en daar was hij nog geen schim van z’n laatste jaren bij Mercedes.
In ‘03 en ‘04 was DTM echt dik en gaaf met hem vooraan. En toen maar hopen dat hij via z’n connecties bij Mercedes een stoeltje bij McLaren kon bemachtigen.. haha!