Onbekend maakt Formule E onbemind. Onterecht!
Dit weekend waren de afsluitende races van het Formule E seizoen 2024. In Londen werd in de laatste 2 races de gehele stand in de top3 van het kampioenschap nog even door elkaar geschud. Pascal Wehrlein ging er uiteindelijk met het kampioenschap vandoor.
De setting in Londen was opvallend te noemen, we hebben het hier namelijk over 2 indoor races afgelopen weekend. De helft van het parcours ging door het ExCel International Exhibition Centre. Daar stonden ook alle tribunes. De rest van het parcours ging over het buitenterrein. En wat blijkt, 24 Formule E auto’s maken toch best veel geluid wanneer ze op je af komen rijden in een hal. En dat ruikt gewoon naar een elektrische indoor kartbaan!
Koploper klassement verkloot laatste race
Nieuw-Zeelander Nick Cassidy ging als leider in de tussenstand dit weekend in. De Jaguar rijder moest dus in Londen voor het thuispubliek van het Jaguar team de titel binnenhalen. Maar het werd niet het weekend van het Jaguar team. En niet alleen omdat de Range Rovers van het team op de parkeerplaats van ons hotel allemaal inbraakschade hadden…
Jaguar haalde wel voor het eerst de constructeurstitel binnen. Maar Porsche ging er met Pascal Wehrlein met de belangrijkste titel vandoor.
Bij Formule E zijn er ook al punten te verdienen tijdens de kwalificatie. Dat werkt via een shoot-out systeem. Dat ken je van het EK voetbal, alleen kwam Cassidy dit weekend al in de groepsfase Engeland tegen…
De race op zaterdag werd vervolgens een prooi voor Pascal Wehrlein, maar niet voordat we eerst getuige waren van een groot aantal (mislukte/dwaze) inhaalacties en tactische positiewisselingen. Ja, het was gewoon spannend, ook voor de kijker die niet het hele seizoen al volgt. Dat komt natuurlijk ook omdat Formule E geen opleidingsklasse is, je kent dus sowieso veel van de coureurs. In de pitbox van DS Penske lopen bijvoorbeeld Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne. En voor ons Nederlanders lopen er ook nog een Nyck de Vries en een Robin Frijns rond.
Formule E nog niet geschikt voor permanente circuits
Formule E wordt vooral op tijdelijke circuits verreden en omdat de uitstoot tijdens de race natuurlijk minimaal is (op het rondvliegende rubber na), zoekt de FIA vooral de binnensteden op. En daar is het vrij lastig om leuke circuits te maken. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van een tijdelijk circuit.
De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn om dan op permanente circuits te gaan rijden. Maar daarvoor zijn de auto’s op veel circuits naar eigen zeggen niet krachtig genoeg. Volgend jaar krijgen de Gen 3 auto’s een opvolger in de vorm van de Gen 3 EVO. Die heeft een aantal grote verbeteringen in petto voor het 11e seizoen van de Formule E die in december 2024 weer aanvangt in Sao Paulo.
Die auto moet op alle vlakken veel sneller en sterker zijn zodat bijvoorbeeld op Monaco een 2 sec snellere kwalificatieronde mogelijk zou moeten zijn. Voor de toekomst van Formule E is het belangrijk dat de raceserie uiteindelijk de stap kan maken naar permanente circuits.
Nou is F1 de laatste paar races ook ineens weer spannend/vermakelijk/verrassend, dus dat is ineens geen argument meer om naar alternatieven te zoeken. Maar als je je nog een gaatje in jouw drukke weekenden hebt dan is Formule E wel het proberen waard.
De laatste 2 races van dit seizoen hebben er in ieder geval voor gezorgd dat wij in december 2024 toch benieuwd zijn naar de start van het nieuwe seizoen.
Krijgt Formule E bij jullie nog een kans om jullie harten te veroveren?
Foto’s: Team DS Performance Penske Motorsport
sizedoesmatter zegt
Nope, racen zonder brullende V8, jankende V10, huilende V12, en zelfs de huidige brul van de bescheiden V6jes; dat is voor mij geen racen.
Net zoals de knetterende uitlaten van de rally-vierpitters vind ik héérlijk.
Niet dit accu-wasmachine-gejammer.
alcantara zegt
Omdat geen Max! We willen Max zien, de rest boeit niet.
michaelras zegt
het lijkt er overigens op dat als het publiek alleen maar Max ziet winnen, dat het ook niemand meer boeit, zelfs in Nederland niet ;-)
Flutterbear zegt
Wil het best kijken… maar waar? Helaas geen onderdeel van F1TV of YouTube zoals in andere regio’s.
Robert zegt
Dit, dus. Ik heb vroegere seizoenen wel gekeken, maar de laatste twee seizoenen niet meer. Ik moet ook wel zeggen, dat het soms wel wat gekunsteld overkwam met die power to pass en zo. En er zijn races geweest die qua ‘optocht door de stad’ moeiteloos konden wedijveren met de Formule 1 in Monaco.
CL65 zegt
Niet echt rocket science; wat zijn traditioneel de saaiste races? Juist ja, straten circuits. Heb het vaak de kans gegeven maar ze kunnen net goed op rails rijden.
lekkerlinksrijden zegt
Het is als bbqen zonder vlees, best geinig maar niet het echte werk
scoobyej20 zegt
Nee! Dat stomme gezoem van die frikandellen slaat echt nergens op. Het NK slakracen in onze achtertuin is nog spannender.
tweetyv6 zegt
zzzzzzzZZZZZZZZZZZzzzzzzzzz…..
Oftwel: kutgeluid.
verdebosco zegt
Het is inderdaad gewoon het gebrek aan geluid. Net van die radiografische autootjes. Iets voor nerds. Maar ja, van Buckler naar 0.0 duurde 30 jaar. En alcoholvrij is nu best populair… En Max zat zaterdagavond tot laat achter de computer te racen. Ook een nerd. Of is het iets voor de jonge generaties en wordt “F1 0.0” ooit heel populair?
a_buis zegt
Als hij wint zegt niemand wat of is het zelfs “geweldig” en nu hoor je commentaar. Ook van mij trouwens: foei Max ga eens op tijd je mand in!!
isleofman zegt
Het is allemaal beleving. Zeker bij een bepaalde generatie denk ik.
sanderkomnogeensergens zegt
“We” kijken niet omdat alles B-klasse is. B-garnituur coureurs, b-merken, b-teams, b-circuits, b regeltjes om het spannend te houden. Alles B.
a_buis zegt
Miste nog link met Ali-B
verdebosco zegt
Trali B? Die komt voorlopig niet kijken.
michaelras zegt
gelukkig zijn de A-regeltjes altijd top…. ;-)
awesome zegt
De vraag is al beantwoord in het artikel: Ze zijn te traag voor echte circuits.
En ik heb helemaal niets met stratencircuits.
Daarom heeft IndyCars ook geen indruk op me gemaakt. Op circuits gaan ze maar 1 kant op en anders is het een stratencircuit.
En ja, ook Monaco F1 is geen moer aan en blijf ik niet eens meer voor thuis.
HZW zegt
Racende stofzuigers, met verschrikkelijk geluid, werkt op mijn zenuwen die dingen.
THSD zegt
Omdat Lewis Hamilton zegt “the sound has been manipulated”
Tony EV zegt
Begin dan ook eens met er iets over te schrijven…
awesome zegt
Dat is met regelmaat gedaan.
michaelras zegt
dat deden we al eens een seizoen, maar dat was wellicht ook te vroeg…
SpeedGeek zegt
Ik heb te veel om naar te kijken. IMSA, FIA WEC, Porsche Cup, F1, GTWC, VLN en de beste van dit rijtje: de Michelin Mazda MX-5 Cup.
Er zijn niet genoeg uren dagen in de week om ook nog FE te volgen.
michaelras zegt
fair point
sanderz28 zegt
Ik kijk niet regelmatig maar ik heb afgelopen weekend wel gekeken. Was zeer vermakelijk doordat sommige kampioenskandidaten domme fouten maakten en ze gebruiken soms net als botsauto’s. Het word overigens gewoon uitgezonden op ziggo sport.
Flutterbear zegt
Gewoon achter betaalmuur van 15 euro per maand..
petroldrinker zegt
Ik hoor al teveel zoemende autos om mij heen tegenwoordig op straat, ga ik niet in mn vrijetijd nog vrijwillig naar nog meer gezoem luisteren/kijken….
Arvado zegt
Kijk het niet omdat het niet om aan te gluren is. Die achterlijke attack mode slaat nergens op. Zeker als er vlak daarna een SC of FcY komt. De attack mode tijd blijft namelijk gewoon doorlopen en is je race verknald. Daarnaast verlies is eerst veel tijd (en vaak plekken) om attack mode te activeren, dit moet je dan eerst weer goed maken voordat je daadwerkelijk in de aanval kan. Gelukkig is die fanboost er al af.
Daarnaast zijn de circuits vaak saai, heel moeilijk in te halen waardoor er veel divebombs zijn met domme crashes tot gevolg. Als ze op normale circuits uit de voeten kunnen en daar ook gaan rijden en push-to-pass gaan gebruiken inplv. attack mode zou het al een stuk leuker zijn.
michaelras zegt
is attack mode eigenlijk niet even raar als DRS… ? Het zijn natuurlijk allebei lapmiddelen voor te weinig inhaalmogelijkheden
SnelleJelle84 zegt
Tsukuba circuit in Japan is een permanent circuit waar ze waarschijnlijk wel tot hun recht komen. Iets voor de Gran Turismo fans denk ik
mc96 zegt
Ik heb een hekel aan stofzuigen. Dan hoef ik er op tv toch niet naar te gaan kijken.