Zelfs in de Formule 1 is het niet mogelijk.
Het Formule E seizoen is nog maar één race oud, of er is al weer nieuws voor de komende jaren. De Formule E is een relatief jonge klasse. De eerste seizoenen was het nog een raceklasse in de kinderschoenen met bijbehorende kinderziektes.
Tegenwoordig rijdt het veld met zogenaamde Gen2 raceauto’s. Deze hebben een paar voordelen ten opzichte van de oude Gen1 Formule E auto’s. Zo hoef je niet bij elke pitstop te veranderen van auto! Dat is natuurlijk niet duurzaam. Mede doordat grote fabrikanten erin stappen, neemt het niveau enorm toe. Hoe hoger het niveau in de sport, hoe spannender en hoe leuker om te kijken. Zeker als het onderling verschil niet groot is.
De Gen2 auto’s moeten dit seizoen en de komende twee seizoenen nog mee. Maar dan gaan de reglementen behoorlijk op de schot, aldus Electrive. Zij hebben van. de FIA wat data weten te ontfutselen en die willen wij jullie zeker niet onthouden. Net als de huidige auto’s zit er een elektromotor op de achteras, maar krijgen ze ook een motor op de vooras. Voordat je denkt het rallyauto’s worden, de motoren op de vooras zijn er alleen om de energie te absorberen, niet om op de wielen af te geven. De auto’s behouden dus hun achterwielaandrijving.
Ook worden de Formule E auto’s een stuk kleiner. Vanaf 2022 zijn ze ‘slechts’ 5 meter lang en 1,7 meter breed. Dankzij een lichter accupakket gaat het gewicht omlaag van 900 kg naar 780 kg. Nog een verandering is dat de pitstops weer terugkomen! In plaats van een complete auto wisselen, gebeurt het middels een extreme vorm van snelladen. Qua motoren en met name vermogen is de FIA er nog niet uit. De eerste is 300 kW (408 pk) tijdens de race en 350 kW (476 pk) in kwalificatiemodus of ‘boost-modus’. Mocht dat qua verbruik niet helemaal lekker gaan, dan kan die FIA nog kiezen voor 250 kW (340 pk) in de race en 300 kW (408 pk) in kwalifcatiemodus. In de zomer van 2020 worden de nieuwe regels definitief bekend gemaakt.
berlinetta zegt
Toch goeie ontwikkelingen. Zou mooi zijn als dit op korte termijn ook in een of andere vorm kan worden toegepast in personenauto’s.
dawwg zegt
@berlinetta: Nee, (extreem) snelladen is niet goed voor de levensduur van je accu, en het budget van Formule E is te klein om voor principiële technologische doorbraken te zorgen op dit moment. Ook de invloed van F1 – wat altijd genoemd wordt – is erg marginaal, andere autorace categorieën zoals het WEC of WRC zijn veel relevanter voor innovaties die we op reguliere straatauto’s terugvinden …
berlinetta zegt
@dawwg: Maat, met die instelling liepen we nog in berenvellen rond. Ik begrijp dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat, maar alle kennis die de fabrikanten hier mee op doen, is nuttig voor personenauto’s.
flutterby zegt
@berlinetta: ik denk dat er genoeg ontwikkeling plaats vind om brandstofauto’s te vervangen voor elektrische. Uiteindelijk wil je als consument een stop van 5 tot 15 minuten maar in dit pit is dit onacceptabel.
galverink zegt
@flutterby: ik zie een kans. Langere pitstops, strandstoel erbij. Fernando Alonso erin.
dawwg zegt
@berlinetta: Wat een stemmingmakerij met je ‘met die instelling’. Het is gewoon marketingpraat dat dit innovatie van straatauto’s versnelt die je klakkeloos napraat …
87sandyd zegt
@dawwg: Kijk, je hebt dus nog steeds ‘die instelling’
Je snapt er geen fluit van of je wilt het niet snappen.
tvklarenbosch zegt
Ben benieuwd hoe ze dit voor zich zien? Pitstops van meer dan 10 seconden wordt niemand gelukkig van
autogeak zegt
@tvklarenbosch: niemand die überhaupt gelukkig wordt van Formule E
niekie1999 zegt
@autogeak: geef ze wat betere banen en we hebben een geweldigde serie denk ik. Maar zo als het nu is gaat t lastig.
mpgc zegt
@niekie1999: die banen zijn juist gekozen in verband met de beperkingen van de auto’s. Doordat men op stratencircuits rijdt met veel haakse bochten lopen de snelheden niet te hoog op. Hoge snelheden en snelle bochten kost veel energie en lever weinig mogelijkheden tot regeneratie op. Dat dan heb je te weinig accu capaciteit. We zullen helaas dus nog wel een tijdje vast zitten aan dit soort banen ?
grasvreter zegt
@autogeak: laatst een race gekeken. Die lui halen niet eens een gemiddelde van 100km/u… Vond het erg saai om te kijken.
87sandyd zegt
@autogeak: Oh jawel hoor. Vaak spannender om naar te kijken dan de Formule 1. Er gebeurd tenminste wat. Maar goed, het is elektrisch dus mensen haten meteen
thomassnelweg zegt
Als mijn tv formule e uitzendt betekent dat dat ik in slaap ben gevallen op de bank. Fijn dat de rijders dan regelmatig van de rust kunnen meegenieten. Powernaps van een minuutje of 20 zijn dacht ik het gezondst.
toniominestrone zegt
Het wil maar niet wennen, op zich zien de bolides er niet verkeerd uit, er rijden goede coureurs in meen, attractieve banen, leuke gevechten maar ik mis toch echt de beleving door het ontbreken van een brullend torretje.
bernoulli zegt
@toniominestrone: zet je er eem bandje met motorgeluid onder. We worden toch overal genept. Motorgeluid in de auto over de speakers, supportersgejuich in het stadion over de speakers, vers broodaroma in de airco bij de Appie. Dan kan dit ook wel.
toniominestrone zegt
@bernoulli: Zeker nooit bij races in Amerika geweest zeker, ik vorig jaar enkele Nascar wedstrijden mogen meemaken,ik kan je vertellen daar heb je geen bandje voor nodig.
bernoulli zegt
@toniominestrone: Nascar is weer nep op een andere manier. Een buizenframe met een boel plastic dat net doet alsof het de sedan van je buurman is.
Maar het geluid is dan wel weer echt.
toniominestrone zegt
@bernoulli: je weet totaal niet waar je het over hebt, de beleving bij zo’n weekend kan je met nog geen 10 GP weekenden evenaren.
bernoulli zegt
@toniominestrone: ja, dat doet geluid he.
niekie1999 zegt
De snellaad functie is leuk, maar het zijn toch de kleinere auto’s waarnaar ik uitkijk. Als je nu kijkt naar de enorme bakbeesten van de F1, maakt het formaat van de auto’s het inhalen ook lastiger. Zeker op stratencircuits.
bernoulli zegt
Gaaf. Bij de pitstop een soort blikseminslag en gaan!
realhustler zegt
Gewoon inductiestrips in de baan, en gaan!
Dutchdriftking zegt
Je kan zeggen wat je wilt, maar als dit er voor zorgt dat op termijn je binnen 10 minuten je auto vol kan laden onderweg dan is het natuurlijk goud!
w0o0dy zegt
Langere pitstops maken natuurlijk dat de strategie heel belangrijk wordt. Lager gewicht en meer vermogen maakt de boel een stuk sneller. Zouden ze in 20/30 seconden genoeg energie erin kunnen rammen om nog langer voluit te gaan? De banen zouden wel leuker kunnen. Heel krap en veel binnen stilstaan in erg langzame bochten. De auto’s smaller maken zou goed helpen bij het racen.
flutterby zegt
Dit kan alleen met Solid State Accu’s..
jmeverts zegt
@flutterby: of condensatoren
flutterby zegt
@jmeverts: met aanhanger en elke ronde laden zeker?
alino zegt
Ik kijk/volg de FE niet meer na een aantal races geprobeerd te hebben. Dit heeft op zich niets met het (gebrek) aan geluid te maken. Op tv hoor je de formule 1 ook amper sinds de v6 hybride.
Ik vind de circuits doodsaai. Als ze eens op echte circuits zouden rijden ipv saaie smalle stratencircuits zou ik het nog wel een kans willen geven. Ik heb ergens gelezen dat dit vooral te maken heeft met de te kleine actieradius. Dus misschien met het invoeren van pit stops en verdere ontwikkeling van de batterijen dat dit in de toekomst wel mogelijk is.
Op zich heeft het het wel potentieel om een leuke klasse te worden. Veel fabrieksteams, goede coureurs met F1 ervaring. Budgetten zullen ook wel de moeite zijn.
stradale888 zegt
@alino: Een andere reden is dat als ze op normale, brede circuits zouden racen het op zou vallen dat het eigenlijk helemaal niet zo rap gaat. De gemiddelde F3-auto is op een gewoon circuit sneller.
jippie zegt
Met Formule E gaat langzaam aan het licht uit voor de autosport.
luckyluck zegt
Het seizoen is twee races oud…
elemento zegt
Accu switch is toch beter
vinz667 zegt
Goeie ontwikkeling. Vind races wel leuk maar 2 punten bederven alles. Fanboost is eerste – het is racen, geen wedstrijd voor de leukste tweets. Andere is de powerboost – Mario kart iemand?