Tegen wil en dank in.
Het is bijna niet voor te stellen, maar ooit was Williams het beste team van het veld. Met name in de jaren ’90 beleefden de Britten enkele hoogtepunten. Sterker nog, soms waren de auto’s van Williams zo ontiegelijk goed, dat zelfs mensen als Damon Hill en Jacques Villeneuve wereldkampioen konden worden.
Niets ten nadele van Hill en Villeneuve verder, maar elke redelijke coureur zou met die Williams wereldkampioen zijn geworden. Het team gleed daarna beetje bij beetje af met enkele oplevingen, zoals de samenwerking met BMW. Ook in het recente verleden deed Williams het echt niet slecht. Maar dit jaar zijn ze zeldzaam abominabel slecht begonnen.
Nu gaat het met het stapjes vooruit, maar het duurt even voordat je aansluiting vindt. Maar er is nog meer goed nieuws: Williams heeft een motorendeal getekend met Mercedes. Voor de komende vijf seizoenen zal Williams aan de start verschijnen met een Mercedes power unit onder de kap. Details over de deal zijn niet bekend, maar het is opmerkelijk dat er een deal is, net nadat bekend is gemaakt dat Williams over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies draaide van 16.8 miljoen pond.
Het is in elk geval goed om te weten dat het roemruchte team nog even op de grid zal verschijnen. Naast de progressie die gemaakt wordt met de huidige Williams, is George Russell een aangename verrassing. De terugkeer van Robert Kubica verloopt minder soepel, ondanks het WK-punt dat hij scoorde tijdens de GP van Duitsland. De geruchten duiden erop dat reservecoureur Nicolas Latifi klaar wordt gestoomd om de sympathieke Pool te vervangen. Gezien het contract van Kubica en diens sponsorgelden zal dat pas voor het volgende seizoen gebeuren.
HZW zegt
Williams verliezen voor Formule1 zou een kwalijke zaak zijn, IMHO.
Laten we hopen dat ze de komende 5 jaar weer om podium plaatsen kunnen gaan strijden.
bobje zegt
@HZW: ach, wat maakt het uit. Over 10 jaar is er geen F1 meer
yipikaye zegt
@bobje: wat is jou punt?
nikilaudaferrari zegt
@yipikaye: Nou: ik denk dan @bobje bedoeld dat de F1 het probleem heeft dat het niet meer echt relevant is als “proeftuin” voor de auto industrie. Elektrisch is de toekomst en daar past Formula E veel beter bij. De mega overweldigende sound van V12 / V10 is weg en daarmee een groot stuk van de beleving van F1 voor het publiek. Nu is het halfslachtig: die dingen klinken niet meer goed, zijn te zwaar en te groot (lang). Dus dan vind ik eigenlijk dat F1 all-the-way moet gaan – dus volledig elektrisch. Dan betalen die mega-investeringen zich misschien ook nog eens uit voor ons als gewone burgers en kunnen we misschien accu’s krijgen van half het gewicht en tien keer de capaciteit.
bobje zegt
@yipikaye: mijn punt is dat er altijd teams bijkomen en dat er teams gaan. Williams is dar geen uitzondering op. En daar komt bij dat ik echt denk dat er straks geen F1 meer is en mogelijk ook geen Ferrari e.d. Wij doen net alsof we zonder auto reddeloos verloren zijn….. de auto met verbrandingsmotor is er net 130 jaar. Daarvoor hadden we miljoenen jaren geen auto’s. En over 100 jaar ook niet meer.
Breinstein zegt
Het mooie is dat hiermee wordt bevestigd dat Mercedes voor minimaal 5 jaar nog (als motorenleverancier) actief blijft in de Formule 1. Gaan toch hardnekkige geruchten dat ze er (vergelijkbaar met Audi en Le Mans) ermee willen stoppen ivm gebrek aan competitie.
transaxleman zegt
@breinstein: de ontwikkelingen van Honda en Ferrari zijn nou niet echt gebrek aan concurrentie. Kan me echter wel voorstellen dat een keer klaar zijn met huidige F1, raakvlak met hun auto’s wordt steeds kleiner. En het marketing verhaaltje moet nog wel geld opleveren aan het einde van de maand
karaya zegt
@breinstein: Audi liep juist weg toen ze serieuze concurrentie kregen.
azuli zegt
@breinstein: Onzin! Audi is gestopt omdat ze wisten dat ze van concurrent Toyota gingen verliezen. Zij zagen dat Toyota zo goed werd. Dat Audi beter kon stoppen op hun hoogtepunt.
transaxleman zegt
Kenmerkend aan de jaren dat Frank nog de baas was is dat er altijd flinke dalen waren en korte pieken. En met Claire zijn het alleen nog maar dalen geweest.
Williams gaat in de huidige F1 echt niet meer een top 3 team worden, top 5 ook niet.
Maar ze zijn het enige team waar de eigenaar de naam op pitbox heeft staan, en dat is gewoon gaaf
veloce zegt
@transaxleman: en HAAS (En straks ook weer Sauber als contract Alfa afloopt)
laptom zegt
@veloce: Sauber is geen eigenaar meer en de Haas is in feite een Dalara….
dirkv zegt
@willeme: Is het niet zo dat een race team zowiezo geld kost? RB, Mercedes, Ferrari en de rest pompen honderden miljoenen in hun teams die dat dan netjes verbranden.
Nu krijgen de grote drie hun geld wel weer terug door de bekendheid die ze daardoor creëren en de auto’s en drankjes die ze daardoor extra verkopen.
Hoe moet ik dat dan zien dat Williams ca 20 miljoen euro verlies maakt? Begroting tekort of zo?
mark997gt3 zegt
@dirkv: denk dat het best mogelijk is om een raceteam winstgevend te maken. Williams is echt niet in staat om jaar in jaar uit 20 miljoen te verliezen. Denk dat ze ook gewoon zwarte cijfers schrijven.
sportevo zegt
@mark997gt3: Williams is niet alleen een raceteam maar hebben ook nog een hele andere business (Williams Advanced Engineering) erbij waar ze van allerlei technologie ontwikkelen en testen voor verschillende doeleinden en klanten. Misschien dat Williams F1 geen zwarte cijfers draait maar de Williams Group wel.
paginl zegt
@sportevo: onder andere de hybride techniek in Porsche is van Williams
jaco zegt
@dirkv: je kent toch die oude grap over hoe je miljonair wordt in de Formule 1? Als je dat wilt dan moet beginnen als miljardair…..
bernoulli zegt
Alsof je de Williams-wiki door een bak citroenzuur haalt.
galverink zegt
Ik vind de kop van dit bericht respectloos. Alsof de auteur alleen kennis heeft van de laatste 10 jaar en geen historisch besef.
mashell zegt
@galverink: als je iets meer leest dan alleen de kop van het artikel, die pakkend en helaas ook best accuraat is, dan kom je er achter dat je onderbuik ten onrechte aan het opspelen is. Dus een Rennie slikken en alles komt weer goed.
ericd zegt
Tijd om de docu uit te zenden over FRank Williams, die ik een tijdje terug op de BBC zag. Tragisch verhaal, de man was alleen maar bezig met F1. Zijn vrouw leed er onder, maar was niet bitter, stierf wel aan kanker. Frank heeft totaal geen sociaal leven. Gehandicapt zijn maakt alles ook niet makkelijker. Naar verluidt , woont hij nu boven de F1 werkplaats.
simon91166 zegt
Zou veel beter voor het team zijn als Kubica word vervangen. Niet alleen omdat hij snelheid te kort komt maar ook vanwege de sponsor Orlen die hij meebrengt. Williams rijd nu op benzine en olie van Orlen maar daardoor schijnen ze behoorlijk wat vermogen in te leveren t.o.v. de benzine en olie van Petronas… Dus ze brengen 23 miljoen mee maar je gaat er wel minder hard van