Een revolutie van het puntensysteem in de Formule 1 gaat niet gebeuren.
Geregeld vinden er aanpassingen plaats in het wedstrijdelement van de Formule 1. De ene aanpassing pakt beter uit dan de andere. Wat voor een flinke verandering zou kunnen zorgen is het aanpassen van het puntensysteem zoals je de Formule 1 nu kent.
Formule 1 puntensysteem
Nu is het zo dat coureurs van P1 tot en met P10 punten toegekend krijgen. Iedereen vanaf P11 kan fluiten naar punten. Een wijziging van dit systeem kwam ter sprake om ook punten uit te keren aan coureurs die na de tiende plaats finishen. Dat gaat nu toch niet gebeuren.
Dat is gisteravond besloten na een vergadering tussen de Formule 1 commissie en de FIA. De meeting vond plaats in Londen in het bijzijn van F1 President en CEO Stefano Domenicali en FIA Single-Seater directeur Nikolas Tombazis. Het is de derde keer dit jaar dat de bobo’s bij elkaar kwamen.
Meer testdagen
Er zou unaniem besloten zijn om geen aanpassingen door te voeren aan het puntensysteem in de Formule 1. Daarnaast is er goedkeuring gegeven om negen testdagen te organiseren voor het seizoen van 2026.
De reden om meer testdagen te organiseren heeft alles te maken met de grote wijzigingen in 2026. Vanaf dat nieuwe seizoen vinden er belangrijke aerodynamische wijzigingen plaats om inhalen beter mogelijk te maken. Ook zal er vanaf dat seizoen met honderd procent duurzame brandstoffen worden gereden.
Om teams te laten wennen aan deze ingrijpende nieuwigheden zijn extra testdagen op het programma gezet. Daar is nu goedkeuring voor gegeven. Het huidige aantal testdagen staat op drie. Locaties en data volgen in een later stadium.
Gewicht
Dan nog een kleine aanpassing. Het minimumgewicht voor coureurs is met twee kg toegenomen naar 82 kg. Dat betekent dat het minimumgewicht voor een auto plus coureur 800 kg bedraagt vanaf 2025. Als een coureur niet aan die 82 kg komt krijgt de auto ballast mee. Dat is nu ook al het geval, maar dan met een eis van 80 kg.
Johanneke zegt
Ben erg benieuwd naar de nieuwe auto’s, of ze kunnen waarmaken dat ze een beetje op het huidige niveau qua snelheid blijven. Want ben bang dat we straks gaan zien dat auto’s een seconde of 7 langzamer gaan zijn per rondje. Of iets in die richting.
Vind het punternsysteem prima overigens, veel beter dan vroeger, toen werden er naar mijn gevoel nauwelijks punten uitgedeeld.
petroldrinker zegt
Damn, eigen minimum gewicht van 82kg? ik haal dat voorlopig nog niet hoor, ben ik de enige die dat zwaar vind?
audirs3 zegt
Die coureurs hebben behoorlijk veel spiermassa, en zeker als je dan ook wat langer bent van postuur dan ga je al snel over de 80kg heen
harrie zegt
Als je wat langer bent zit je daar zo op hoor, ook zonder bierbuik.
petroldrinker zegt
@harrie Ik ben +-1.90M ongeveer, en heb moeite om de 70kg aan te raken…. vandaar mn verbazing
Johanneke zegt
Hoe lang ben je? Ik zit op 87 kilo, 1.89 lang. Paar keer per week sportschool, klein beetje bier. Al is het wel een flink gewicht om te halen als je bijvoorbeeld 1.73 bent. Mijn vriendin is 1.75 en die zit (gelukkig) op 61 kilo oid.
petroldrinker zegt
@johanneke zoals hierboven geschreven zit ik rond de 1.90M maar heb moeite om de 70kg aan te raken….
Robert zegt
@petroldrinker: ‘maar’ 82 kilo lichaamsgewicht, dan moet ik 25 jaar terug in de tijd 😂
Ik zit daar 10 kilo boven die, in weerwil van alle initiatieven tot meer bewegen en een gezondere leefstijl, er maar niet meer afgaan.
Dutchdriftking zegt
Dat gewicht voor de coureur is fijn. De tijd dat de coureurs allemaal tussen de 160 en 170cm zaten is wel voorbij, dus niet meer dan logisch. Echter is het totaal gewicht van 800kg wel wat hoog. Als dit naar 750 of zelfs 700kg gebracht zou worden dan zou ik dat als een enorme verbetering zien. Net als verkleinen van de auto’s. Als de auto’s niet zo idioot groot waren hadden we afgelopen weekend veel meer inhaal acties kunnen zien.
gregorius zegt
Op het moment maakt het dus eigenlijk niet uit of je 11e of 20e finisht.
In een tijd waarin over het algemeen vrijwel iedereen de GP finisht, zou je kunnen zeggen dat er wel een incentive moet zijn om toch door te blijven knokken als je tussen 12 en 20 rijdt.
Ook zullen er minder team gewoon de coureur naar binnen halen om de motor te sparen tijdens een slecht weekend.
sportevo zegt
Ondanks dat je er geen punten voor krijgt maakt het wel degelijk uit of je 11e of 20e wordt. Als je zonder punten blijft of je hebt een gelijk aantal punten, dan kijkt men naar je resultaten, dus hoe hoger je finisht, hoe beter.
mashell zegt
Geen punten als je achteraan finished: winnen is belangrijker dan meedoen!
schuimbekje3 zegt
ik verbaas me erover dat, sinds alle kosten, f1 teams zonder theoretische kans op p10 of beter niet altijd stoppen.. ze krijgen geen geld, alles slijt, waarom rijden?