Jaja, u leest het goed, de Formule 1 wordt spannender! Want hoewel het dit seizoen nog meevalt doordat Ferrari en McLaren goed aan elkaar gewaagd zijn en Albers af en toe flauwe grapjes met z’n crew uithaalde, de Formule 1 is gewoon saai. Niet alleen ik vind dat, ook Jeremy Clarkson is het op dat punt volledig met mij eens. Helaas moeten we nog eventjes geduld hebben, want de Formule 1 blijft nog saai tot 2010.
Tussen 2009 en 2010 zouden namelijk volgens de OWG (de F1’s Overtaking Working Group, een speciale commissie voor het fenomeen inhalen dus…) stapsgewijs veranderingen doorgevoerd kunnen of moeten worden, waardoor het spektakel van Formule 1-races verhoogd wordt. De veranderingen hebben vooral te maken met aangepaste aërodynamica, waardoor inhalen beter mogelijk is. Tot deze wijsheid is het OGW gekomen na uitvoerige test in een Italiaanse windtunnel met 1:4 schaalmodellen. Grappig (of triest?) detail is dat deze testen door alle F1-teams financieel zijn ondersteund, behalve door Spyker. Echter, enigszins logisch is dat natuurlijk wel (via).
De veranderingen zijn:
* Bredere voorspoiler
* Smallere en hogere achterspoiler
* Steilere diffuser
* Verwijderen van de ‘winglets & bargeboards’
* Eventuele herintroducering van volledige slick-banden in 2009
De G-krachten die coureurs momenteel moeten verduren, zullen met deze aanpassingen waarschijnlijk ook wel wat afnemen. Verder zou ik zeggen: laat die veranderingen maar komen en liever vandaag dan morgen (of 2010…)!
K. zegt
Waar blijft de oude tijd met de ‘kont opzij’ rijstijl….?
EDIT: Wordt aankomend jaar de TC niet afgeschaft?
Xiphos zegt
dit werd tijd, zo komen er tenminste weer egte race’s en krijgt de coreur zelf ook nog eens wat te doen :P
Timmie zegt
Als ze maar geen toeren uithalen zoals in de LMP-series, waar de Porsche RS Spyder 50 kg extra zou moeten meesleuren en bovendien een amateur als één van de piloten moét hebben… Schandalig gewoon. Een team wordt bestraft omdat ze een betere wagen gebouwd hebben…
jamesBROWN zegt
Woohoo, slicks!
Coolguy zegt
En niet vergeten: volgend jaar geen tractiecontrole meer!
Coolguy zegt
Eneuh… prachtig artikel van Clarkson. :D
tommy zegt
wordt de downforce niet verhoogd door die aanpassingen?
meer downforce=>meer G
Tiemen zegt
TC ABS automatisch schakelen kortom, alles met control in de naam kan er helemaal uit! Het zou ook al eens helpen als ze die gasten als Yamamoto en Ide verbannen uit de Formule1
Dr. Bronx zegt
boeiend er is geen reet aan en er zal nooit wat leuks aan zijn…
Bertjan zegt
@ Timmie
“Als ze maar geen toeren uithalen zoals in de LMP-series, waar de Porsche RS Spyder 50 kg extra zou moeten meesleuren en bovendien een amateur als één van de piloten moét hebben… Schandalig gewoon. Een team wordt bestraft omdat ze een betere wagen gebouwd hebben…”
Daar is niets vreemds aan hoor, dat gebeurd aan de lopende band. In WTCC, DTM, Formule 1, WRC, AMLS, overal wordt getracht een bepaalde mate van competitie te garanderen door de regelementen. Bovendien is er in sommige klasses zoals AMLS etc nog eens een bepaalde hierarchie zoals in dit geval de LMP1 en 2 klasse. Die is er niet voor niets en als de technologie de regelementen inhaalt worden ze gewoon aangepast om het evenwicht weer te herstellen. Bovendien lijkt het alsof Audi nu bevoordeeld wordt, maar zij zijn ook regelementair aangepakt toen ze met de diesel gingen rijden en die bovenmatig competitief bleek.
Het probleem is bij de F1 op dit moment eigenlijk niet eens zozeer dat het niet competitief genoeg is maar dat het theoretisch fysiek bijna onmogelijk is geworden door de technologie om in te halen op een aantal banen , juist DOORDAT het zo competitief is. Als de verschillen zo klein zijn kun je er maar zeer lastig dicht genoeg bij komen omdat je van de baan af knettert door het gebrek aan downforce wat er gegenereert wordt als je kort achter elkaar rijdt (toch vrij essentieel als je wilt inhalen). Kan alleen maar positief uitpakken als op dat gebied aanpassingen worden gedaan. Terwijl ook dit voor teams het kwijt raken van een competitief voordeel kan betekenen omdat het bekend is dat teams als Ferrari hun aerodynamica zelfs ontwerpen om zo veel mogelijk “vuile” lucht te genereren achter de auto.
J. zegt
@K. Het is geen rally, op circuits is er gewoon een ideale lijn, en dat is de lijn waarmee je de hoogste gemiddelde snelheid kunt houden over het gehele circuit.
Met de kont opzij zorgt alleen voor ‘flat spots’ op de banden, waardoor ze kaas worden, en je wordt als coureur vlak na de bocht meteen ingehaald door je achterliggers als je je auto in een ‘drift’ gooit.
Overigens wordt er al gezeurd over het weinige inhalen in de F1 sinds mensenheugenis. Mensen verwijzen wel altijd naar de ‘mooie’ jaren van 15 jaar terug maar toen zeurden de fans net zo hard.
Het weinige inhalen hoort gewoon bij de F1, en als er perse meer ingehaald moet worden dan nu moeten ze zorgen dat coureurs meer fouten maken, traction control weg is dan al een goede stap. Daarnaast was het een fout om het verschil tussen winnen en tweede worden maar 2 punten te laten zijn, dit moet uitgebreid worden. Hou de huidige puntentelling, maar geef de 10 punten aan de nummer 2 van de race, de nummer 1 moet dan 15 punten krijgen en dan is het hele idee van ‘berekenend WK’ worden weg.
BM zegt
Ik vind het zo prima, verandering mag, maar niet drastisch. Dat gezeik dat het altijd maar tussen ferrari & McLaren draait moet maar eens afgelopen zijn. Renault was een verassing en BMW doet ook zijn opmars. Bij de eredivisie ging het (als we het over de afgelopen 10 jaar bekijken) om Ajax, Psv of Feyenoord (Met AZ als verassing erbij).
Pannekoek zegt
Ja en de auto’s moeten volgend jaar al 20 cm smaller worden, de banden worden dus ook wat smaller, en daarom mogen slicks weer..
robert zegt
ik kijk tegenwoordig naar de MotoGP. Echt lachen, inhalen, vallen, kapsones, gevaar. Dat is daar allemaal nog. In de formule 1 niet.
K. zegt
EDIT: Wordt aankomend jaar de TC niet afgeschaft?
Volgens mij komt het niet alleen door TC, maar ook door de hoeveelheid aerodynamica die er nu op de auto zitten. De auto’s hebben tegenwoordig veel grip. Hoe meer de grip des te lastiger het wordt om over de grens te rijden, er is namelijk nauwelijks speling meer. Als je dan grip verliest, ga je al zo hard dat je geheid van de baan vliegt. Dus kont opzij is tegenwoordig gelijk kont achter ste voren.
Of heb ik het mis? :S
K. zegt
Goed voorbeeld van ‘Kont opzij’
http://www.youtube.com/watch?v=2n38_gd4Jfc
en ‘kont van zij’
http://img-2007-03.photosight.ru/03/1956412.jpg
dekster zegt
Gewoon de mechanische grip omhoog halen is al meer dan genoeg in mijn ogen, nu zijn die auto’tjes kwetsbare kuikentjes, bij de minste wind-verandering veranderd het rijgedrag en zijn ze beperkt.
Wie wil dat nu?… Niemand
Ik wil stevige struisvogels zien ipv kwetbare kuikentjes
GOD zegt
dat is juist wat de F1 saai maaktal die regeltjes elk jaar weer het is te gecontroleerd en te veilig
als ik terug denk aan vroegah in de tijd van Senna, Alesi, Berger, broeki Verstappen, broekie schumacher etc. dat waren nog eens tijden.
elke race gingen er minimaal 2 a 3 spectaculair over de kop en mijn moeder altijd compleet panisch “die is dood die is dood” en me hart ging bonk bonk bonk, en helaas ging er af en toe ook iemand dood, één keer zelfs 2 in een weekend, full slicks ieder team kwam met de meest aparte auto’s en technologie aanzetten en als er bij de start iets gebeurde rende ze allemaal over het circuit terug naar de pit om snel in de reserve wagen te springen
totaal hectisch maar dat maakte de F1 juist zo spannend
ik stond als kleine koter samen met me broer vroeg op om naar de race te kijken en zodra de lichten op rood gingen hadden we het niet meer van spanning en werden helemaal gek, ik mis die tijden
Maarten zegt
Ergens is het goed dat er over wordt nagedacht, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer jammer dat er steeds meer wordt beperkt: Iedereen dezelfde voor- en achtervleugel, zelfde banden, etc. Maar goed, op de huidige wijze is men op dit punt beland, dat de Formule 1 niets meer en niets minder is dan saai rondjes rijden
Scooperdepoep zegt
Yo redactie,
F-1 saai? Het is enorm spannend sinds jaren, of zijn jullie die 7 jaren vergeten dat er altijd 2 Ferrari’s 1 rondje op alle andere auto’s voorlagen? Eindelijk competitie, een nieuwkomer die notabene het kampioenschap leidt…. echt slap gelul dat het saai is… daar wordt ik nou zooo moe van.
Scooperdepoep zegt
Oh ja, en dan voor de zeikerds die het vroegah allemaal beter en echter vinden…. het feit dat je nu een ouwe L*L bent geworden betekend niet dat omdat jij vroeger er leuker uitzag of je leventje beter was, dat de F-1 dat ook was ;- )
EDIT: af en toe word ik ook moe van vermoeide personen die zeuren over dat het niet saai is…
m5 zegt
en de 10 pitters terug zonder toeren begrenzer en zonder engine freeze dan begint het erop te lijken ;)
J. zegt
@K. Die manier van ‘kont opzij’ komt volgens mij door het ground effect. Tegenwoordig mag hier in de F1 nauwelijks meer gebruik van gemaakt worden omdat het te gevaarlijk is.
Soms als je een bocht niet meer kon halen door een te hoge snelheid kon je door juist extra gas bij te geven alsnog heelhuids door de bocht komen doordat het ground effect de auto dan zo strak tegen de grond duwde.
De snelheid in de bochten wordt daardoor veel te hoog, en dat is nu precies hetgene dat de FIA wil voorkomen.
josje zegt
de ergste fout die er is gemaakt, is het aan banden leggen van het aantal toeren p/m die een motor mag draaien, en het vermogen.
hierdoor kunnen ze nouwelijks meer inhalen, omdat alle auto’s even hard rijden op het rechte stuk! daarnaast hebben ze nu inderdaad last van “vuile” lucht wanneer ze kort achter hun voorganger rijden in een bocht, waardoor ze er niet kort achter kunnen komen om zo te “slipsteame”
de formule 1 WAS een klasse waarin een aantal constructeurs zaten die een auto de baan opbrachten, en daarmee lieten zien wat ze technisch in huis hadden. Ik heb laatst nog een wedstrijd gezien waarin Ferrari (het jaar waarin ze met nummer 27 en 28 reden) supersnel was, mede omdat ze een soort automaat erin hadde liggen. nadeel van de ferrari was de automaat, omdat deze niet betrouwbaar was.
in mijn ogen moet het volgende gebeuren:
*TC en andere hulpmiddelen verbieden. Rijders krijgen een wagen onder hun kont waarin ze ZELF moeten rijden, en niet geholpen worden.
*weg met die domme regeltjes van de afgelopen jaren. laat de constructeur weer vanalles proberen om de concurrentie voor te zijn! wanneer iemand komt met iets revolutionairs, neemt dit meestal risico’s met zich mee, waardoor ze wel snel zijn, maar misschien niet betrouwbaar.
* paar regeltjes waarin de maten van de auto staan vermeld, gewicht en dergelijke. voor de rest moge ze het zich uitzoeken
Laus zegt
er zijn gewoon te veel regels. Ze moeten niet miepen en gewoon het meeste budget rustig laten winnen. En als er dan her en der eentje tegen een muur klapt, is risico van het vak.
Als ze nou 3 kwart van het reglementenboe verbranden, ga ik de F1 wel weer volgen. Waren goede tijden toen er 1 overheersend team was. Moet de rest maar beter z’n best doen.
FordGT(sam) zegt
Dit is wel betere enzo steile diffuser enzo maar eehh die ontwerpers verzinnen zo weer wat anders erbij hoor dus verwacht maar niet te veel van ‘2010’
FordGT(sam) zegt
Dit is wel betere enzo steile diffuser enzo maar eehh die ontwerpers verzinnen zo weer wat anders erbij hoor dus verwacht maar niet te veel van ‘2010’
AudiPower zegt
F1 is nou de saaiste AutoSport!!! ze zijn alleen maar aan he rijen ze kunnen echt niet inhalen F1 Drivers zijn gewoon BANG!!! MotoGP is 100x vetter