De nieuwe baas van de Formule 1 heeft reeds een bezoek aan Nederland gebracht om de opties door te nemen.
De Formule 1 is enorm populair in ons kleine kikkerlandje, sinds een Hollandse jongeman gematigd succesvol rondjes rijdt in een auto van een energiedrankjesfabrikant. Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn. En daar waar veel aandacht is voor de sport, daar wil de sport graag zijn.
En dus kwam Sean Bratches, de grote meneer van Liberty Media dat eigenaar is van de Formule 1, op bezoek in Nederland om de mogelijkheden van de Formule 1 in Nederland te verkennen. Waarschijnlijk na het lezen van het bericht van mijn collega Maurits. Natuurlijk werd er gekeken naar Circuit Park Zandvoort en het TT Circuit van Assen. Beide circuits hebben al aangegeven bereid te zijn om een Formule 1 race te hosten. Maar als het aan Liberty Media ligt, wordt het een stratencircuit.
Daarbij zou de voorkeur uitgaan naar Amsterdam, omdat dat internationaal gezien de meest bekende stad is. Maar logistiek gezien zou het een enorme uitdaging zijn, dus een race in 020 lijkt een utopie. Hoe jammer we het ook vinden, want het lijkt ons briljant om Max een donut te zien draaien voor het hoofdkantoor van Milieudefensie. Maar wacht, Formule 1 auto’s in de straten, waar hebben we dat eerder gezien? Juist. 010. Roffa. Rotterdam.
We zullen volgend jaar nog geen huldiging (of crash) van Max Verstappen op de Coolsingel zien, maar dat Bratches tijd vrij heeft gemaakt om ons land te bezoeken, zegt wel degelijk iets. Laten we hopen dat het van de grond komt. Misschien dat de Rotterdam-kenners een idee hebben over het optimale circuit? Mij lijkt het op zich briljant als de Start / Finish in De Kuip kan, en het rechte stuk dwars door de Koopgoot.
Bron: Motorsport.com
Fotocredit: @beekie63 op Autojunk.
viezefreddyw zegt
Hmm, interessant. Logistiek gezien is het inderdaad lastig om het in de grote steden te doen. Maar ja, als het in Monaco kan, kan het overal. En in Monaco kan het al sinds de jaren ’50.
Ik ben benieuwd of hier iets uit gaat komen maar vooralsnog lijkt het me sterk.
Foramen zegt
@viezefreddyw: als je naar de Belgen kijkt hoef je niet persé een race in een grote stad te hebben voor een logistiek drama. Blijkbaar hecht de organisatie van de F1 daar toch niet zo heel veel waarde aan.
p993 zegt
@foramen: nee, maar die hebben wel een naam en racehistorie…Rotterdam, eh, hoe zal ik het zeggen, minder?
Edge zegt
@viezefreddyw: Het voordeel is dan wel dat Monaco niet gekenmerkt wordt door een enorme bureaucratie, onderzoekscommissies en belangengroepen die overal iets van moeten vinden. Je kunt de klok erop gelijkzetten dat die wel allemaal hun zegje willen doen als Liberty en een Nederlandse gemeenten serieus gaan onderhandelen.
M240i zegt
@edge: precies, zie de huidige snelheidslimieten op de snelwegen. 100-130-120-130(6-19) blablabla. Wordt er ergens jaren aan gewerkt, of dat nou een snelweg is of stratencircuit, maar moeten eerst 30 belangengroepen tevreden worden gesteld.
dirkv zegt
@viezefreddyw: Logistiek is dat best wel heel lastig. Van de zomer heb ik een paar maanden in Bakoe gewoond en gewerkt. De stad was twee maanden totaal ontwricht door de voorbereidingen en de opruimwerkzaamheden die de race met zich mee bracht. Straten waren weken afgesloten om het circuit op te knappen, hekken te plaatsen, tribunes op en af bouwen enz. Ritjes die normaal een half uur duurde duurde opeens 2 uur, voor expats niet zo heel erg want die declareren die reis uren wel. Maar veel inwoners van Bakoe zijn niet zo heel erg blij met de race in hun stad.
Maar we zullen zien!
tvklarenbosch zegt
En Utrecht dan? Best bereikbare stadscentrum van NL, en de binnenstad wordt enorm opgeknapt
Gulli zegt
@tvklarenbosch: best bereikbaar zolang je niet met de auto komt zeker
tvklarenbosch zegt
@gulli: er staan een aantal grote parkeergarages aan de rand van de stad, dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet alleen niet het centrum in willen met de auto. Bij elk mogelijke stratencircuit in NL is de auto een drama, en zal je alsnog met het openbaar vervoer de stad in moeten. En dat is in Utrecht redelijk goed geregeld.
Gulli zegt
@tvklarenbosch: Het gaat mij er niet om dat het tijdens een F1 weekend bereikbaar moet zijn maar sowieso. Als je kijkt naar Rotterdam (om dan maar ff ontopic te blijven) heb je grote boulevards zoals Blaak, Coolsingel en de Meent waar je gewoon meerbaans midden door het centrum kunt cruisen. Er loopt een metro onder en een tram boven de grond, je hebt de watertaxi die heel de Maas en zijstroompjes bedient en een vliegveld om de hoek waar internationale vluchten terecht kunnen. En voor de forens idd ook P+R’s aan alle kanten van de stad. Dat is pas goed bereikbaar. Elke keer als ik door Utrecht rij (of Den Haag, of Amsterdam) kom ik huilend het centrum weer uit vanwege alle onlogische kleine straatjes, eenrichtingsverkeersweggetjes of ondoordachte knooppunten. Het ‘scheelt’ wat dat betreft wel dat Rotterdam na ’45 een nieuwe start heeft kunnen maken met de indeling.
pomoek zegt
@gulli: ‘ scheelt’ tussen aanhalingstekens. Rotterdam is inmiddels misschien wel mijn favoriete stad in Nederland geworden. De ‘foutjes’ die bij de wederopbouw zijn gemaakt zijn inmiddels voor een groot deel opgelost. Het is gewoon een fijne stad geworden. Wat autorijden betreft vind ik de Meent en de Coolsingel nog steeds geen fijne straten.
quincy zegt
@gulli: Ik denk dat dat ook een stuk gewenning is, want ook in Utrecht is het niet zo erg als je de routes kent. Ik ben ook aantal keer in Rotterdam geweest en het is duidelijk ruimer dan Utrecht, maar ook daar heb ik vast gestaan.
Als je een iets met een circuit in NL wilt, denk ik dat je het beste de kant van Almere/Lelystad op kan. Lelystad krijgt nu een eigen vliegveld voor internationale vluchten en daar is toch meer ruimte dan in welk van de grote steden dan ook.
Maar liever niet nog een stratencircuit waar niet ingehaald kan worden en de race al bepaald is na de kwalificaties op zaterdag.
mashell zegt
@tvklarenbosch: Het centrum van Utrecht bereikbaar? Als je dat met een Tineke Schouten stemmetje zegt is dat best grappig.
tvklarenbosch zegt
@mashell: beargumenteer dat eens? Met de trein is het zeer goed bereikbaar.
mashell zegt
@tvklarenbosch: we zijn hier op autoblog. Dus we proberen Utrecht met de auto te bereiken, dan hebben we de keuze of we of op de A12 de A27 of de A28 in de file staan. Maar in de file staan dat zul je bij Utrecht.
tvklarenbosch zegt
@mashell: en hoe wil je dat doen als je de race in Amsterdam of Rotterdam is? Of op Zandvoort?
mashell zegt
@tvklarenbosch: dan doen we toch gewoon Assen? Als er een file is bij Assen, dat komt ongeveer eenmaal per jaar voor, bij de TT, dan komt er zelfs nog publiek op af!
toniominestrone zegt
@tvklarenbosch: waar plak je dat milieu vignet?
Nerekop zegt
@toniominestrone: ? gelden ze niets als hybride? Of heb je die dan ook eentje nodig?
thearchitect zegt
@tvklarenbosch: Centrum van Utrecht is sowieso de komende 5 tot 7 jaar een redelijke bouwput, dus dat lijkt me een onwaarschijnlijke optie
tvklarenbosch zegt
@thearchitect: ik zie het elders in het land ook niet gebeuren in die periode. Nu hebben ze de mogelijkheid om er rekening mee te houden
thearchitect zegt
@tvklarenbosch: Infrastructurele plannen omgooien vanwege een F1 race in je stad ?
haha.. ik wil wel getuige zijn van die gemeenteraadszittingen… :)
tvklarenbosch zegt
@thearchitect: dat bedoel ik niet, we gaan geen straten omgooien voor de race. Maar zaken als drempels niet aanleggen, rekening houden met posities van putdeksels etc. kan misschien wel
thearchitect zegt
@tvklarenbosch: Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar ik denk dat zelfs dat niet gaat gebeuren. Vergeet niet, we zitten hier in Nederland. We willen van alles maar het mag niks kosten.
Daarnaast, hebben we de afgelopen jaren genoeg talent gehad in Nederland, de private sector stond niet bepaald in de rij om deze jongens te steunen. Zoals met alle topsport in dat land. Jongens en meisjes die nagenoeg moeten bedelen en als monniken moeten leven om hun sport op hoog niveau te kunnen beoefenen.
Nederland heeft geen topport klimaat, daarom zie ik weinig animo om een stratencircuit te realiseren in Nederland.
Gulli zegt
@tvklarenbosch: Zolang dat grietje van Groen Links op milieu en mobiliteit zit in Utrecht gaat er helemaal niets verbeteren op de autowegen daar, helaas.
https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/college-van-b-en-w/burgemeester-en-wethouders/lot-van-hooijdonk/
Gulli zegt
Wie sluit er nou een straat als de Croeselaan af, een van de drukste verkeersaderen door Utrecht, voor het grootste Centraal Station van nederland langs. En dan reppen over ‘betere bereikbaarheid’. Je zet gewoon alle sluipwegen er omheen extra onder druk, goed werk Lot!
rijnounsdoor zegt
F1 over de bruggen van Rotterdam, zou echt geweldig zijn! En als Pastor mee doet, hebben we kans op de eerste F1 te water!
gwnbmw zegt
@rijnounsdoor: niet de eerste, heel vroeger zijn er in monaco bij het uitkomen tunnel auto’s rechtdoor geschoten ;)
sportevo zegt
@rijnounsdoor: helaas, Alberto Ascari is hem al voorgeweest in 1955: https://www.youtube.com/watch?v=vtxrp52PeDE
rijnounsdoor zegt
@sportevo: het zit die Pastor echt niet mee he!
trustmeiamanengineer zegt
Liever gewoon op een circuit. Maar als het dan perse een stratencircuit moet zijn dan in godsnaam niet in Amsterdam, Nederland is meer dan Amsterdam alleen. Bovendien is het daar al zo achterlijk druk.
Rotterdam is natuurlijk wel geschikt, is ook wat meer ruimte.
fmgarcia zegt
@trustmeiamanengineer: Helemaal mee eens. Ik kom uit Amsterdam en hier kan dat absoluut niet. Dit zal gewoon de eerste Vespa of bierfiets op een circuit worden dan. Zie het al voor me hahaha
arii zegt
Waarom een stratencircuit? Die zijn mega saai, alleen maar 90graden bochten, betonen muren en hekken om heel t ‘circuit’ heen en alles lijkt op elkaar. Doe mij maar een echte circuit
Gulli zegt
Volg de route van de Bruggenloop. Is wel 15km maar een prachtige ronde
pindakoning zegt
Zou onwijs gaaf zijn, maar ik zou niet weten hoe je door Rotterdam een circuit kan laten lopen waar mooie stukken zijn om in te halen
Gulli zegt
@pindakoning: over de Weena naar Hofplein en dan de rotonde aan allebei de kanten openzetten, kunnen ze kiezen of ze de buitenbocht of de binnenbocht willen. De Weena is aan beide kanten breed genoeg om in te halen (DRS open bij NN gebouw tot aan de fontein).
Ik ga eens even knutselen in Maps voor een mooie 5-6km lange baan ?
Gulli zegt
@gulli: oh en bij Hofplein naar rechts de Coolsingel op voor start/finish. Kun je voor stadhuisplein een mooie tribune bouwen en rijden de auto’s voor het stadhuis langs.
lekbak zegt
@gulli: Starten net noord van de erasmusbrug, dan aan de zuid kant heb je brede wegen naar de willems en dan aan de noord kant nog wat bochtjes maken richting de aanloop van de erasmusbrug. Moet te doen zijn. Dan ga ik lekker in de koningshaven liggen met de stuurhut omhoog.
Gulli zegt
Volg de route van de Bruggenloop. Is wel 15km maar een prachtige ronde
https://www.cityguiderotterdam.com/fileadmin/user_upload/Rotterdam/events/sports/bruggenloop/parcours_bruggenllop_rotterdam_2016.jpg
notsobig zegt
@gulli: Mooi alleen lijkt me de Brienenoordbrug niet erg handig, i.v.m. de berijkbaarheid…
Gulli zegt
@notsobig: Nee idd, en ik zie nog niet gebeuren dat ze een 15km lange ronde gaan houden :)
Is nog best lastig om in het centrum iets te plotten, je hebt of veel lange rechte stukken met 90 graden bochten, of veel tussendoorweggetjes waardoor je de mooie uitzichten niet meer hebt. Alleen al over de boompjes van de Erasmusbrug naar de Willemsbrug is bijna 1km rechtdoor :)
ikweethet zegt
Prachtig idee! Trambanen verwijderen, nieuw asfalt en drempels verwijderen, wiens droom is het niet
julez zegt
Ik stel de rondweg van Amersfoort voor.
Papageno zegt
Wacht nog even met juichen. Statutair gezien zit Liberty Global in Nederland. Dus dit was niet de enige reden Mr. Bratches hier was, kan zijn dat hij een afspraak had met de belastingdienst oid..
pomoek zegt
Altijd maar weer Amsterdam. Mooie stad, ik ben er graag, maar het is wel een beetje makkelijk. Er zijn denk ik een hoop mooie plekjes waar ik graag F1 wagens zou zien rondrijden. Ik zou zeggen Zeeland (Neeltje Jans, Brouwersdam) of de Maasvlakte, Flevoland (is in de basis een groot circuit). Waarom niet een GP in Maastricht? Ik verheug me nu al op Engelse commentatoren die het gaan hebben over de legendary ” Kommel corner” .
joostvis zegt
@pomoek: vanuit commercieel perspectief is Amsterdam natuurlijk geweldig, vanuit alle andere perspectieven zal het nagenoeg onmogelijk zijn lijkt me…
technofreak zegt
@pomoek: Circuit “Den Oever-Zurich” lijkt me wel wat.
tymo zegt
Het kán in Almere!
willemseles zegt
@tymo: jazeker , nergens zulke mooi geasfalteerde wegen. Twee de Hollandse brug en stukken snelweg/bochten bij de Floriade 2022 meepakken. Zeer goed openbaar vervoer ,parkeerruimte zat en goed bereikbaar vanaf Schiphol (in 25 min. tegenwoordig, Lelystad Airport eveneens) plus het AMC dichtbij. Helicopterplatforms enz.
Tegenwoordig komen de toeristenbussen hier al de toeristen laten overnachten, omdat het 20km verderop in A’dam veels te duur is en te krap. Noem het ’t Amsterdam-Almere circuit.
willemseles zegt
@willemseles: 2x de Holl. brug over per ronde
berlinetta zegt
@tymo: Alleen wil daar niemand dood gevonden worden.
joostie zegt
@berlinetta: Dan zullen de coureurs zich wellicht wat inhouden… Dat moeten we niet hebben hè.
terazino zegt
Pffff, zit niemand op te wachten toch. Racen doe me op een circuit
Breinstein zegt
Mogen deze auto’s zonder milieusticker wel de binnensteden in?
sportevo zegt
@breinstein: Als we nou gewoon zeggen dat het hybrides zijn, dat klinkt toch altijd goed in de oren van de milieu-freaks? Die denken dan dat ze een soort Prius optocht krijgen.
smiley70 zegt
Naar mijn mening hebben we al genoeg optochten in de F1.
Liever een echt circuit.
theblackstig zegt
‘Nuff said.
https://i.imgur.com/UbnHsQg.png
viezefreddyw zegt
@theblackstig: Dat is wel heel veel rechte stukken en 90 graden bochten. Lijkt wat veel op Baku.
theblackstig zegt
@viezefreddyw: Dat heb je nou eenmaal snel als je rekening wilt houden met de breedte van de weg om races überhaupt mogelijk te maken helaas! Ligt verder wel lekker in het centrum.
lekbak zegt
@viezefreddyw: Als je van de erasmus af komt aan de zuid kant heb je heel veel ruimte om die haakse bochten glad te strijken. Die twee op de willemsbrug ook. Heb je al de helft minder gekke haakse bochten. Dit specifiek stuk aan de noord kant mijdt ik als de pest (drukte, popiejopie gedrag en volstrekt oninteressante winkels is mijn definitie van hel) maar Rotterdam kennende is daar ook wel ergens ruimte om haakse bochten weg te poetsen in iets wat wel leuk is.
yipikaye zegt
Kan iemand Sean Bratches van Liberty Media uitleggen dat ze moeten wegblijven uit, Amsterdam.
Die gasten met Melkertbanen krijgen het nog voormekaar om Max een wielklem te geven.
Misschien is de ring A 10 dan nog wel een optie, dichterbij moet je niet willen.
Rick-dos zegt
Ik heb het al eens eerder geopperd. Een rondje over een paar eilanden in zeeland of door de glooiende heuvels van Limburg.
Dutchdriftking zegt
Stratencircuit, internationaal bekende stad, 020 niet haalbaar. Is Den Haag geen optie? Internationaal een bekende stad (Peace Palace The Hague) en het is tenslotte de hofstad. Haarlem vind ik persoonlijk ook erg geschikt. Is ook een veel leukere stad dan 020.
metalmike zegt
@dutchdriftking: Haarlem :’)
Hou het dan gelijk op het circuit van Zandvoort, dan sta je in Haarlem in de file, zodat je de stad kan bewonderen.
Als er een stad is in Nederland die zeker geen F1 moet organiseren is het Haarlem.
Dutchdriftking zegt
@metalmike: Via A9 en A200 prima bereikbaar.
lekkaah zegt
Kan toch niet zomaar, hoe kun je nou een week lang Amsterdam platleggen? Niet alleen voor de bewoners maar ook voor men die hier werkt. Rdam hetzelfde
Gulli zegt
@lekkaah: Dat doen ze toch het hele jaar al?
lekbak zegt
@lekkaah: In rotterdam word het geld verdiend met de haven. Die paar (enorme) gebouwen die rond de bruggen zitten zijn uitstekend bereikbaar met het ov. Rotterdam zal hier relatief weinig last van hebben denk ik.
mashell zegt
Liever geen stratencircuit. Dat zou het helemaal ontmoedigen om nog in Zandvoort, Assen of het spiksplinternieuwe droomcircuit dat naast de nieuwe nationale luchthaven Flevohol in de Flevopolder komt te liggen. Geen gedoe met geluidsdagen en goed bereikbaar vanuit heel het land!
jeroen20vt zegt
Straten circuit op de ring van Zwolle lijkt me een goed idee
italianmacchina zegt
We weten allemaal dat dit hooooogstwaarschijnlijk toch niet gebeurt. Leuk idee, uitvoering is minder
tkoote zegt
Pak de Maasvlakte – gloednieuw, superstrak asfalt. Ruime wegen, fraaie glooingen door de duinen en heel goed bereikbaar. Bovendien nog zat ruimte voor tribunes en heca
tkoote zegt
@tkoote: *horeca
rikus zegt
Gewoon in Beilen.. Of Ruinen.. Of Vollenhove. Beste keuzes. Punt.
cjdg zegt
Hahahahaha, in het drempel land Nederland een stratenrace in een grote stad.
Als het toch moet, laat ze dan met F1 boten door de grachten van 020 racen.
pomoek zegt
circuitpark Soesterberg?
ghost zegt
In Amsterdam Westpoort valt het prima te realiseren. Zie het probleem totaal niet?!
Nerekop zegt
Gaat helaas allemaal niet lukken dit. Altijd weer wat jankers die het door geluidsoverlast niet door laten gaan dmv eindeloze bezwaarprocedures.
por100 zegt
Stratencircuit in Nederland? Dat gaat niet lukken, maar ik hoop dat ze het proberen. Dan wordt eindelijk eens inzichtelijk hoe belachelijk veel macht, allerhande niet democratisch gekozen stichtingen en verenigingen hebben, in dit land.
In Nederland heeft het gezag niets te zeggen om iets voor elkaar te krijgen …
En welke stad moet het dan worden? Sorry hoor, ben geen Amsterdammer, maar het is de enige stad in Nederland die mag spreken van internationale grandeur/allure.
Rotterdam of Utrecht … dat kunnen ze in het buitenland niet eens uitspreken … ik denk dat dat te weinig aantrekkelijk is voor Liberty
berlinetta zegt
Is de A2 geen optie? Dan wordt er tenminste eens doorgereden op die vijfbaansweg.
Careltje zegt
Rondje Vondelpark zou top zijn!
dakarbemo zegt
F1 in NL, nee dankje. bodemloze $ put en die hebben we al genoeg in NL. Was eindelijk blij met afwijzing voor WK/EK en Olympische Spelen krijgen we nu heel misschien dit…
dakarbemo zegt
@dakarbemo: als t dan toch perse moet gewoon afsluitdijk met aan uiteinde paar bochtjes en klaar is kees.
bassx zegt
Met vluchtheuvels, demonteerbare stoplichten, drempels, run-offs die nodig zijn en andere dingen die een Grade 1 circuit nodig heeft vraag ik me af of we dan niet een layout krijgen die saai is puur omdat er geen andere opties zijn. Daarnaast vraag ik me af of gemeente Amsterdam, Rotterdam of Utrecht bijvoorbeeld een hele week het verkeer in het centrum lam wil leggen voor een F1 weekend. Niet alleen inwoners gaan protesteren maar ongetwijfeld ook bedrijven. Industrieterreinen hebben meestal gewoon 90˚ bochten kruispunten en zal het ook niet spannender gaan maken. Eigenlijk een circuit dat lijkt op Chimay of Reims-Gueux zou dan een logische keuze zijn, maar deze circuits bieden geen boost in horeca inkomsten voor de grote steden. Dat soort circuits is qua logistiek voor wegverkeer een uitkomst maar voor mensen die met openbaar vervoer willen komen een nachtmerrie.
jurgen80 zegt
De enige goede asfaltlaag in Amsterdam ligt in het Vondelpark…
Zou wel een gaaf rondje zijn
Calimero zegt
Amerikaan zeker? Die zeggen vrijwel allemaal dat Amsterdam geweldig was als je vraagt wat ze van Nederland vonden?
Als er zoiets komt dan mag ik hopen dat de eer naar Rotterdam gaat. Al is het alleen maar om het simpele feit dat we in Nederland blijkbaar maar 1 stad hebben waar bijna alle aandacht naar toe moet gaan.
Jammer er zijn gelukkig steden in Nederland die een stuk meer de moeite waard zijn dan 020.
sabrerator zegt
Deze visionairs hebben de oplossing al:
https://youtu.be/N1-4R0tUWEY
Kranprie de Het Binnenhof
clarkson zegt
Goed nieuws! Stap 1 is gezet. De bazen van de f1 zien in dat ze naar NL moeten komen. Stap 2 is inzien dat ze naar zandvoort moeten komen.
vr38dett zegt
Shit hè, wat waren die auto’s toch lelijk he in de header foto
sracert zegt
Maasvlakte?, of had iemand dat al geblogd?. Ik ben in 1x naar beneden gescrold.
sracert zegt
Zandvoort: pas nog geweest: Dorpsstraat geschikt voor paard met wagen alleen via de duinen bereikbaar, toegangswegen alleen voor fietsers (kom niet met de auto!), Station Zandvoort Centraal, leuk voor een “kinder uitje” maar niet voor een F1 evenement. Wordt niks. Next.
sracert zegt
@sracert: Nog even over de dorpsstraat: Als je je wielophanging niet volledig naar de gallemiezen wilt rijden.
cloverleaf zegt
Amsterdam kan bijna niet. Rotterdam kan wel. De rest is niet interessant genoeg. Dus inzetten op Rdam of Assen. Zandvoort ook niet haalbaar.
cloverleaf zegt
Of Texel!!