Alles proberen om het maar spannender te maken.
Het gezeur over dat de Formule 1 niet spannend genoeg zou zijn, drijft de hoge heren binnen de sport tot bizarre hersenspinsels. Met de invoering van de nieuwe reglementen van 2021, die als voornaamste doel hebben de onderlinge verschillen te verkleinen en meer inhaalmogelijkheden te creëren, moet ook een nieuwe manier van kwalificeren worden geïntroduceerd.
In een bericht van Auto, Motor und Sport wordt vandaag een van de vele voorstellen voor de nieuwe regelgeving van 2021, die aankomende oktober afgerond moet zijn, belicht. Volgens het blad is de organisatie inmiddels afgestapt van het idee om bijtanken terug te brengen. Een andere kunstmatige manier om de races interessanter te maken, leeft in de vorm van zogenaamde kwalificatiewedstrijden.
Momenteel ligt er een voorstel om gedurende het seizoen van 2021 bij tenminste vier Grand Prix’ een kwalificatiewedstrijd te houden. Het idee is vrij simpel: in plaats van op de huidige manier te kwalificeren, moeten de coureurs op zaterdag in omgekeerde volgorde van het klassement een startopstelling vormen. Wat volgt is een zekere ‘Mini-Grand Prix’ van ongeveer 100 kilometer (pak ‘m beet 1/3 van een normale GP), waarvan het resultaat vervolgens de startopstelling voor zondag bepaalt. Op deze manier starten de meest dominante rijders achteraan en moeten zij zich zo snel mogelijk omhoog te zien werken, om zo een betere startpositie voor de daadwerkelijke race op zondag te claimen. Als gevolg moeten we niet alleen op zaterdag meer inhaalmanoeuvres zien, maar ook op zondag.
De organisatie heeft voor ogen dat deze Mini-Grand Prix’ op circuits worden gehouden waar inhalen niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan parkoers als Shanghai, Paul Ricard, Barcelona en mogelijk zelfs Zandvoort.
Het idee is uiteraard nog niet in de regels opgenomen, maar het is een interessant punt van discussie. Wat denken jullie: is dit een goed, of juist een heel slecht plan?
rob5nismo zegt
Ik denk dat het een blamage wordt net als toen die keer met de aftellende klok dat er elke keer iemand om de 2 min afviel
jaapiyo zegt
Slecht plan dit soort gimmicks imho.
mikespek zegt
Wordt niks. Tijd om de kwalificatie motoren terug te halen, blokken die zover opgeschroefd zijn dat ze de kwalificatie net wel of net niet redden, ipv auto’s in safemode naar de kant rijden, vlammende motorblokken waar de zuigers uitvliegen
lekkerlinksrijden zegt
@mikespek: die gillende V10, dat geluid ging door merg en been. Ferrari nog als enige met de V12, niet alles was vroeger beter maar dit wel
vaakbenjetebang zegt
Dan nog liever het kwalificatieformat van vroeger, waarin je je eerst maar eens moet zien te kwalificeren voor de hoofdrace. Goed, dat kan tegenwoordig natuurlijk niet meer (want geld, uitzendrechten, gedoe), maar dan gaat het tenminste ergens over.
dsdh zegt
@vaakbenjetebang: Williams deed hier onbedoeld aan mee hoor, begin dit seizoen. Denk dat mw Williams er aardig wat bussen Rexona doorheen heeft gejaagd, toen ze bijna te traag waren om mee te doen
dappers zegt
Ik denk dat ze meer mensen langs de baan willen op zaterdag….
Persoonlijk lijkt me de manier van de FormulaE met de startgroepen een vermakelijkevariant.
video erover: https://www.youtube.com/watch?v=RUxZQFNEYTI
Dutchdriftking zegt
Gaat niet werken. Gewoon regels 5 jaar het zelfde houden. Dan hebben kleine teams kans dichterbij te komen.
svdv zegt
Mij lijkt het eigenlijk hartstikke gaaf!
mashell zegt
@svdv: maar dit heeft het enorme risico dat de kwalificatierace veel meer de moeite waard is om te bekijken dan de hoofdrace.
aadzor zegt
Het gaat in ieder geval de kosten niet drukken. Moet je bedenken dat sommige mindere goden hun plek met hand en tand proberen te verdedigen. Veel meer schades of auto compleet herbouwen een nacht voor de race.
bierbuik zegt
De meeste hier vinden het niks zo te lezen, maar het lijkt mij een spectaculair idee! Veel inhaalacties, plus betere kansen voor degene onderaan de competitie. Ik zeg doen, leuk voor de kijkers, stuk uitdagender voor de coureurs
deeberton zegt
Een leuk idee. Lijkt me dezelfde soort spanning toevoegen zoals in bepaalde Britse raceklasses, waar een race uit twee heats bestaat, waarbij de uitslag van heat 1 de omgekeerde startopstelling is voor heat 2.
Om alle spanning terug te brengen zie ik liever silhouette racers. Het “win on sunday, sell on monday” principe kan van mij de boom in.
alassad zegt
Of nog beter – startopstelling altijd de omgekeerde volgorde van voorgaande race. Da’s pas kostendrukkend
deeberton zegt
@alassad: plus 1
mashell zegt
Je zou ook een dobbelsteen kunnen inzetten om de startvolgorde te bepalen, of lootjes trekken of natuurlijk gewoon Jomanda vragen. Allemaal net zo toepasselijk als in omgekeerde volgorde starten, als je wilt dat deelnemers succes nastreven moet je succes niet bestraffen. Dit voorstel is niet alleen oneerlijk maar ook veel te spectaculair, de kans op crashes en gewaagde inhaalmanoeuvres is enorm, het overschaduwt straks de hoofdrace.
dees zegt
Onzin, ze moeten gewoon de verschillen tussen de teams kleiner maken. Want het is nu al jaren zo dat de beste auto kampioen word.
Zorg ervoor dat nieuwe regels ver van te voren bekend zijn zodat men tijdig aan de nieuwe auto kan werken.
Zorg ervoor dat het ontwikkelen van een nieuwe auto betaalbaar word voor de kleinere teams.
autodrome zegt
Wat een onzin zeg, een recept voor schade dus nog hogere investeringen …
grrrrommmmm zegt
waarom niet russische roulette? de winnaar heeft de pole…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik heb al veel reacties gelezen, maar het is volgens mij veel simpeler: de topteams rijden na 3 rondjes gewoon vooraan, dus het verandert niks. De verschillen tussen de teams zijn gewoon te groot om het spannend te krijgen, of althans zo spannend als vroeger…
mick0210 zegt
Gewoon terug naar iedereen 1 rondje. Alles of niks. Geeft veel verraserende resultaten.
boriske zegt
Al dat kunstmatig gedoe zeg. De beste is de beste, punt ! Live with it.
Alsof ze gaan zeggen dat Barcelona te sterk is en Messi maar eventjes mag spelen of zo.
nietcreatief zegt
De start voor de hoofdrace in omgekeerde volgorde van de kwalificatie. Dan sturen Ferrari, RB en Mercedes hun coureurs voor de kwali met een fiets de baan op om pole voor de volgende dag zeker te stellen..
ericd zegt
Auto voor een finale keer anders specificeren. Terug van de belachelijke lengte van 5,70 meter nu (lengte van een RR Phantom) naar 4,50 meter. Breedte 20 cm van af choppen. Betekent meer ruimte om in te halen. Inhaalacties duren 2,20 meter korter.
realhustler zegt
Stalen remmen, geen bandenwarmers. Meer ground effect, minder vleugels, geen drs. 2 pitstops verplicht maken