Verandering is goed, of zo.
Sinds de Formule 1 uit handen is genomen van Bernie Ecclestone en in de handen van Liberty Media is gekomen, is de focus meer komen te liggen op de behoeften van de fans. De mate waarin de raceweekenden voor de voldoende prikkels zorgen, is voor hen dus een belangrijk punt van discussie. In een nieuwe poging de koningsklasse van de autosport spannender te maken, overweegt de Formule 1 de kwalificatie aan te passen.
Bij wie het brein direct flashbacks vertoont van een verleden waarin de coureurs slechts één poging kregen een snelle tijd neer te zetten, moeten we teleurstellen. Nee, de Formule 1 zal op korte termijn de manier waarop er gekwalificeerd wordt niet terugdraaien naar de enerverende one-shot qualifying. In plaats daarvan wil de Strategy Group (een groep F1-teams die manieren bedenken om de sport te verbeteren) de kwalificatie in nog meer stukken hakken.
Waar we momenteel met drie sessies te maken hebben, waarbij er stapsgewijs vijf coureurs afvallen per onderdeel, lijkt het de Strategy Group nog spannender wanneer de kwalificatie in vier delen wordt verreden. In dit geval moeten er na afloop van ieder deel telkens vier coureurs afvallen. Dit betekent dat het laatste gedeelte (Q4) bestaat uit slechts acht auto’s.
Afgezien van het feit dat de kwalificatie hierdoor (als het goed is) spannender wordt, biedt het meer auto’s in het middenveld de mogelijkheid op de “juiste band” te starten. De laatste tijd lijkt het namelijk alsof de coureurs die het laatste gedeelte van de kwalificatie niet halen, juist profijt hebben van de vrije bandenkeuze die daarbij komt kijken. Daarnaast moet het hierdoor voor de snellere coureurs lastiger worden om te kwalificeren op een hardere band, omdat er nu twee plekken minder zijn te vergeven.
Er zijn klaarblijkelijk voldoende manieren waarop dit de sport kan helpen. Aan de andere kant, voorlopig staat het plan nog in de kinderschoenen. Daarbij is het nog maar de vraag of het plan door de FIA geaccepteerd wordt als alles in kannen en kruiken is. De tijd zal het ons leren. (Bron: RaceFans)
viezefreddyw zegt
Het blijft lastig, een kwalificatie spannend maken. Twee jaar terug hebben ze het al eens geprobeerd en dat liep op niets uit. Dit plan klinkt zo gek nog niet, maar het is lastig te voorspellen hoe het in realiteit zal uitpakken.
royaledeluxe zegt
@viezefreddyw: Inderdaad, het was 2 jaar geleden de verkeerde stap, en dat hadden ze snel door ook. Maar het kan toch niet zo moeilijk zijn.
Ivm de bandenstrategie. Voor de quali begint maak je een eenmalige keuze uit de 3 die er voor de race werden voorgesteld door Pirelli. Daarmee doe je alle 4 de quali’s. Dan moet je maar op voorhand afwegen of je de snelste wilt zijn of langer rijden op dezelfde set banden waarmee je de qualificatie hebt beeindigd. Zou het volgens mij spannender maken, zeker in de top en het kan voordelen hebben voor het middenveld.
rob5nismo zegt
Beetje moto gp achtige praktijken
willeme zegt
Formule 1 moet voornamelijk die races interessant maken. Quali maakt niet zoveel uit. Die optocht van bandensparende en brandstofsparende auto’s werkt niet. Althans, als het als entertainment verkocht moet worden. Minder downforce, minder grip, meer vermogen, meer kabaal en meer hysterie. Plan de races niet wanneer de kans groot is dat het droog is, maar juist andersom. Het F1 circus stopt pas in november. Juist DAN moet je rijden op Spa en Silverstone. Die moet je juist niet doen in de zomer. Als we dan toch in de zandbak moeten racen, doe het midden in de zomer, niet in het najaar. Verbied team orders. Bij uitvoering van teamorder verliest winnende auto zijn punten en moet ‘ie ze aan degene die hem voorliet geven. Dan had Bottas gewoon dubbele punten gehad. Talentloze paydrivers krijgen 350 compensatie pk’s, maar 50% smallere banden. Als Lewis Hamilton in een Mercedes zit, moet hij standaard achteraan starten. Mocht ook dan F1 saai blijven, doe dan precies wat Nintendo deed met Mario Kart. Banaantjes, bommen etc. Hoe moeilijk kan het zijn?
kobus1967 zegt
@willeme: is dit een open sollicitatie?
rufctr01 zegt
@willeme: of de banden hetzelfde laten en mensen vrij laten of ze wel of geen pitstop doen.
Hamilton had zijn banden aan gort en Verstappen niet. Dan komt het meer op de coureur aan…
fmgarcia zegt
@willeme: Leuk, maar als je de top 6 achteraan laat starten heb je na 10 laps dezelfde uitslag. Kwali is imo wel toe aan verbetering hoor. Zou alleen niet weten hoe. De races moet je niet aan gaan kutte.
willeme zegt
@fmgarcia: je hebt gelijk. Ze moeten een ronde wachten! Dat probleem ook getackled ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: Pfoe, als je dit plan voorstelt aan ome Bernie krijgt hij spontaan een rolberoerte!
kaeser zegt
@willeme: bijtanken zou weer toegestaan moeten. Gaan ze vanzelf harder rijden en is er meer variatie in gewicht. Strategisch komt er dan ook weer veel factoren bij.
okdoei zegt
@willeme: offfff geef ieder team een vast aantal banden van iedere compound aan het begin van het seizoen. Iedere race mag je 3 compounds meenemen, die wissel in de race blijft staan. Maar dan krijg je wellicht wel compleet andere strategiën per race per team/auto. Daarbij komt dat je niet onbeperkt supersofts kunt inzetten want op een gegeven moment gedurende het jaar ben je daar doorheen. Stel dan ook voor om 5 compounds te doen. Supersoft, soft, medium, hard en superhard. Beetje overzichtelijker. Intermediates en wets zijn wel onbeperkt aangezien je dit niet kunt plannen.
wpgt zegt
“Plan de races niet wanneer de kans groot is dat het droog is, maar juist andersom. Het F1 circus stopt pas in november.” Leuk voor tv, minder leuk voor de echte toeschouwer.
“Verbied team orders. Bij uitvoering van teamorder verliest winnende auto zijn punten en moet ‘ie ze aan degene die hem voorliet geven.” Dan ga je omgekeerde teamorders krijgen.
“Mocht ook dan F1 saai blijven, doe dan precies wat Nintendo deed met Mario Kart. Banaantjes, bommen etc. Hoe moeilijk kan het zijn?” Hamilton krijgt dan binnen een jaar CTE door alle blauwe schilden.
metalmike zegt
@wpgt: Hoe ga je ooit teamorders verbieden? Dat is onmogelijk.
Dan duurt de pitstop bij de ene nét een seconde te lang, of krijgt iemand via de radio ‘mode 5, strat 2’ te horen oid, oftewel een verborgen order.
Verbannen ga je het toch niet…
Robert zegt
@metalmike: die verschillende modi in de motormanagement settings; nog zo iets wat ze per direct zouden moeten verbieden. Gewoon weer de verantwoordelijkheid leggen bij de coureur en z’n rechtervoet.
pomoek zegt
Volgens mij is de oplossing: koppel de coureurs los van de teams. De coureurs zijn in dienst bij de FIA. Elk jaar degraderen er 2 coureurs naar de F2 en promoveren de 2 beste F2 rijders naar de F1. Die krijgen dan 2 jaar de tijd om zich te bewijzen. Elke race zijn er 200 punten te verdelen. Elk punt is 50.000 dollar waard. Als je wint krijg je 26 punten, nr 2 20 punten, nummer 3 18 punten, nummer 4 16 punten enz. Als je als laatste eindigt krijg je 0 punten. Dat komt op ongeveer 200 miljoen dollar per jaar te verdelen over 20 coureurs, dat is vergelijkbaar met het gecombineerde salaris van alle coureurs nu.
Er zijn 10 teams met elk 2 auto’s en 20 races. Een coureur rijdt gedurende een seizoen dus 2 keer voor ieder team. Zo komt de beste coureur boven drijven. De ene keer rijdt de coureur in een MB, de andere keer in een McLaren. Spektakel gegarandeerd en teamorders zijn dan a thing of the past. Elke rijder raced dan tenslotte alleen maar voor zichzelf.
Dan de auto’s. Een aantal onderdelen worden gewoon standaard, zoals de vloer, versnellingsbak, ophanging dat soort zaken. Die zijn nu toch al (bijna) niet zichtbaar, voor veel fans totaal niet interessant en kosten veel geld om te ontwikkelen.
Elk team dat zijn eigen motor bouwt stelt 4 motoren beschikbaar voor de andere 6 teams. Die worden verloot of op een andere manier verdeeld. De motoren krijgen standaard specificaties (h*b*l) zodat de teams ze makkelijk kunnen inbouwen in hun auto.
Ben ik wat vergeten?
mashell zegt
@pomoek: ik denk dat je vergeten bent dat het in de formule 1 niet draait om de spannendste races, niet om de beste coureurs. Het draait om het hoogste niveau van engineering. Het is de race klasse waarin ingenieurs binnen de regelementen de snelste wagen bouwen, met zo min mogelijk standaard onderdelen. Natuurlijk zijn de TV gelden en de sponsoring essentieel om het feestje te betalen maar we moeten het hart van de F1 niet overboord gooien.
pomoek zegt
@mashell: mee eens, maar er zijn nu ook al zalen standaard binnen de F1. Er zijn op dit moment maar 4 motoren bouwers en een banden leverancier. Ik denk dat het slimmer is om eenzelfde vloer te hebben dan een aangepaste voorvleugel. Die laatste is goed zichtbaar, de eerste is vooral zwart.
Gulli zegt
@mashell: ik denk dat de meeste teams inmiddels voor het geld rijden en niet meer voor de sport. Nou ja de coureurs willen wel racen maar de overlords niet. Er moeten 20 rijdende reclamezuilen netjes door een gesponsorde bak rijden en iedereen moet genoeg screentime hebben. Er mag niemand dood want dan lopen de inkomsten terug.
Als je wint krijg je meer geld dus doe je er alles aan om jouw hoofdpoppetje te laten winnen, ook als dat betekent dat het echte racen ff op de tweede plaats komt te staan.
berlinetta zegt
@pomoek: Ja, je vergeet dat op die manier geen enkele fabrikant wil meedoen omdat het niet meer interessant si voor ze.
pomoek zegt
@berlinetta: dat denk ik niet. Uiteindelijk wint er natuurlijk ook een team een kampioenschap.
vroaaar zegt
@pomoek: ja, je vergeet dat de circuits behoorlijk verschillen. Dus dan wordt het toch een loterij voor de coureurs.
pomoek zegt
@vroaaar: klopt. Maar dat is eerlijker dan het huidige systeem. Alonso maakt in geen enkele race kans op de overwinning terwijl Hamilton bijna iedere race een grote win kans heeft. Stel dat de gemiddelde F1 loopbaan 10 jaar is, je hebt als coureur natuurlijk niet elk jaar pech of geluk.
sportevo zegt
@pomoek:
Op zich leuk maar in de praktijk werkt dat niet. Coureurs en teams hebben beide sponsoren. Hamilton heeft bijvoorbeeld Tommy Hilfiger binnengehaald als sponsor bij Mercedes maar die zullen hem anders ook wel persoonlijk hebben gesponsord. Red Bull heeft Pepe Jeans. Dat gaat botsen als Hamilton zijn race bij Red Bull gaat rijden.
Verder moet elke rijder/team elk weekend opnieuw aan nieuwe mensen/auto’s wennen. Leuk voor die goede coureur die een auto binnen 2 rondes kent maar een samenwerking met een engineer is ook belangrijk. Daarnaast krijgt een team elk weekend andere, wisselende feedback van de rijders. Daar kun je moeilijk een auto op verder ontwikkelen omdat er geen referentiekader meer is. Of je moet weer gaan testen met een testrijder.
Tijdens de race zal voor een team het team belang veel belangrijker zijn dan het belang van de rijder. Nog meer zullen teamorders plaats gaan vinden waarbij het teambelang voor een team voorop staat. Want een team kan alleen maar (commercieel) profijt halen uit een team kampioenschap maar niet uit een rijders kampioenschap. Andersom werkt hetzelfde, waarom zou een rijder zichzelf opofferen voor een teamprestatie terwijl hij ook kampioen wil worden?
Jouw idee werd/wordt volgens mij deels in bepaalde merkencups toegepast zoals de Maserati Trofeo. Maar daar worden alle auto’s centraal door de fabriek (of door een speciaal team) gerund en verhuurd aan rijders. Daar werden de auto’s ook via loting toegekend.
pomoek zegt
@sportevo: Wat sponsoring betreft zal er inderdaad het een en ander moeten wijzigen. Maar op zich is het niet zo’n probleem. De coureurs krijgen salaris van de FIA, als ze daarnaast nog geld willen verdienen zullen de persoonlijke sponsoren zich moeten committeren aan het nieuwe format.
Wat je zegt over teamorders begrijp ik niet. Als rijder wil je kampioen worden en zoveel mogelijk punten verzamelen. Voor het team maakt het niet uit of rijder a of rijder b vooraan rijdt. Zelfs als er al teamorders worden gegeven, blok die Ferrari een paar ronden dan kan onze andere Mercedes coureur de race winnen, kan gemakkelijk genegeerd worden. Wat heb je er immers aan? En wat Bottas deed in de afgelopen race is al helemaal snijden in je eigen vlees. Geen coureur die daar aan begint. Door de band tussen team en coureur door te knippen ben je juist van teamorders af. Dat gaat je in het huidige systeem never nooit lukken.
Ik was inderdaad nog iets vergeten. Geen updates aan de auto tijdens het kampioenschap. Met andere woorden: De auto is af aan het begin van het jaar. Vanaf dat moment kan het team gaan werken aan de auto van het volgende jaar en daarbij gebruik maken van de data die ze gedurende het jaar verzamelen. Dat betekend dat teams ook van elkaar verschillende oplossingen gaan bedenken voor de problemen die ze tegen komen en niet snel de oplossingen van een ander team kunnen kopiëren.
Ik kan me voorstellen dat een rijder zijn eigen engineer mee neemt naar elk team, maar inderdaad, je zult als rijder je snel moeten kunnen aanpassen aan een nieuw team. Maar dat zie ik eigenlijk niet als een probleem.
gregorius zegt
Typisch F1 / LM / FIA. Zeggen dat ze het leuker willen maken en dan aandacht leggen op een punt dat dit veel uitmaakt in plaats van te focussen op de onderdelen waar wel wat te behalen valt.
Anyway, Q wordt alleen interessant als je een one-shot hebt; of een versie van en one-shot. Alle aandacht op jou; zo hard mogelijk. Op de limiet of erover.
jaapiyo zegt
Ja die one shot qualifying. Waarom werd die ook alweer afgeschaft?
transaxleman zegt
Diagonaal banden met profiel, achtervleugels eraf, auto 10cm omhoog zetten.
Dan wordt t vanzelf weer spannend
robin78 zegt
Nog een idee: kwalificeren op vrijdag voor sprintraces op zaterdag. Eerst een race van nr. 11 tot 20 over 5 rondes. Vervolgens een race voor 1 tot 10. Daarna een race met de eerste 5 van de laag gekwalificeerde en de laatste 5 van de hoog gekwalificeerden. Grid straffen toepassen op de sprintraces en niet zondag. Punten 10 voor nummer 1 aflopend tot 4 punten nummer 5. Winnaar race 3, 3 punten aflopend tot 1 voor nummer 3 van race 3. Volgens mij krijg je dan races waarbij het verschil kleiner is en daardoor spannender.
Alex_79 zegt
De reden dat de Strategy Group aan die kwali ligt te morrelen komt van de circuitpromotors. De vrijdag en zaterdag zijn eigenlijk niet spannend genoeg om de bezoekers te lokken op dit moment heb je los van lokale klasses meestal de volgende opzet
– vrijdag trainingen en kwalificaties GP3, F2, trainingen F1, trainingen en kwali Porsche Cup (soms), verder geen races
– zaterdag races GP3 en F2, soms race Porsche Cup, trainingen en kwali F1
– zondag races in alle klassen
De promotors riepen de vorige keer dat er aan de kwali gesleuteld werd ook al dat de zaterdag spannender moest, want van 9 a10 uur (einde van de eerste GP3 race) tot aan 16.45u ( meestal de start van de eerste F2 race) werd er eigenlijk niet geracet, alleen getraind of gekwalificeerd . De eliminatie kwalificatie is maar om één reden mislukt, omdat het niet werd toegestaan aan rijders om een begonnen rondje af te maken, zoals in de knockout kwali nu wel gebeurt. Daardoor hielden teams die toch al geen tijd meer konden zetten liever hun kruit droog. De Oneshot kwali was qua resultaat heel vermakelijk omdat men zich in racetrim moest kwalificeren. O.a. Jarno Trulli, Fernando Alonso en Mark Webber waren heel goed in die omstandigheden om een lastige te langzame auto met weinig benzine voorin op de grid te krijgen. Het probleem was, er was NOG minder actie op de baan dan eerst (minder rondjes hè) en de grid ging zo erg door elkaar dat sommige topteams die wel de volledige lading benzine aan boord hadden voor hun racestrategie alleen een “banker lap” neerzetten (rondje om binnen de 107% regel te vallen)
Wat betreft het spannender maken van de zaterdag kan Liberty een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld de ITR. Die organiseerde bv in de seizoensopener zowel de DTM als de F3 Euroseries als de World Rallycross. Toeschouwers hadden van 8 tot 18 een prima dag met veel entertainment. Dan loopt ook de catering beter, zijn mensen eerder geneigd langs de baan bier of snacks te kopen en het belangrijkste… ze komen terug. Eigenlijk zou er in een GP weekend nog een klasse bij moeten die exclusief op vrijdag en zaterdag racet. De enigen die dat hebben geprobeerd zijn Australië (waar de Supercars vier korte wedstrijden reden, 2 op vrijdag, 2 op zaterdag) en in Maleisië, waar een aantal jaren terug de TCR toerwagens een drietal races reden, iedere keer als eerste in het programma.
alfafan21 zegt
Wat denken jullie van geen mogelijkheden om vanuit de pits te communiceren met de rijders? En geen mogelijkheden om vanuit de pits ook maar iets te veranderen aan de instellingen. Als de coureur naar binnen wil voor nieuwe banden dan drukt hij op knopje A en heeft hij een probleem dan drukt hij op knopje B. Dan weten ze dat hij binnen komt en waarvoor. Kunnen al die gasten achter de computerschermen naar huis en wordt de F1 spannender en goedkoper.