Wie van de drie?
Sinds de ingang van het tweede turbotijdperk is de Formule 1 bijzonder eentonig geworden. Mercedes presteert uitermate constant en eigenlijk zijn het alleen Ferrari en Red Bull die het de Duitsers enigszins lastig kunnen maken. Zeker sinds de auto’s in 2017 zijn overgestapt op een design dat nog meer focus legt op de aerodynamica, kunnen de kleinere teams ook op een extreem goede dag amper tippen aan de drie huidige grootheden van de sport.
Hierom is het niet vreemd dat de Formule 1 en de FIA momenteel hard werken aan een oplossing om het racen spectaculairder en minder voorspelbaar te maken. De Formule 1-auto van 2021, het jaar dat de veranderingen geïmplementeerd moeten worden, begint nu langzaam maar zeker de juiste vormen aan te nemen.
De Formule 1 en de FIA zijn er met deze potentiële auto-ontwerpen niet alleen op uit om het racen te verbeteren, tegelijkertijd willen ze de auto’s meer tot de verbeelding laten spreken. Zoals ze het zelf zeggen, moeten de auto’s dusdanig aantrekkelijk zijn, dat de volgende generatie kijkers posters ervan boven het bed wil gaan hangen.
Eerder deze week lekten er al een aantal platen uit van de desbetreffende persconferentie, maar vandaag toont de Formule 1 de drie designs in het geheel.
Concept 1
Bij het eerste concept lijkt de auto nog relatief veel op de huidige bolides in de Formule 1. Dat gezegd hebbende, ziet het er minder complex uit. De voorvleugel, bijvoorbeeld, is misschien ongeveer even breed, er zijn veel minder fysieke delen aanwezig om de lucht een bepaalde richting in te sturen. Het voornaamste doel bij dit concept is de manier waarop de Halo in het ontwerp van de auto is verwerkt.
Concept 2
Het tweede concept is zowel verfijnder als agressiever gestijld. Hierdoor oogt de auto aan de ene kant als een straaljager, aan de andere kant doet het juist meer denken aan de Formule 1-auto’s van het verleden. Ergens logisch, want de ontwerpers hebben verschillende kernmerken van bolides uit de jaren ’70, ’80 en ’90 in het design verstopt. Daarnaast is de achterzijde nog strakker geknepen, zodat de auto meer de vorm van een Coca Cola fles aanneemt, en zien we de gigantische velgen. Overigens is het fijn dat er hier wordt gekozen voor een kleine voorvleugel. Hierdoor wordt de aandacht meer gericht op mechanische in plaats van aerodynamische grip.
Concept 3
Eigenlijk is het oneerlijk tegenover het derde studiemodel om het tweede concept te vergelijken met een straaljager. Immers, het laatste concept lijkt veel meer op een agressief ontworpen fighter jet dan de auto hierboven. We kunnen dit studiemodel dan ook bestempelen als het meest onrealistische voorbeeld. De kans dat de auto’s er in 2021 er zo futuristisch uit gaan zien, is relatief klein. Aan de andere kant, de Formule E heeft de stap al gezet. Het volgende seizoen zullen ze rijden met auto’s die buitengewoon veel lijken op het derde concept.
autospotterkerkrade zegt
Ziet er wel futuristisch uit
dillinger zegt
Mij maakt het niet uit welke van de 3 ontwerpen het zal worden. Ik wil spannende races, veel inhaalacties en vooral terug een mooier geluid!
lacker zegt
@dillinger: Precies, maar niet helemaal. Dan kunnen we net zo goed naar de Volvo 360 Cup kijken.
Ook al, Theo Knoop, Thom Slaats, Maiko en Jos Buurman vechten ook daar meestal om de puntjes.
rammillius zegt
@dillinger: Indy 500, NASCAR dus. Mijn zegen hebben ze. Gelijkwaardige auto’s. Veel inhaalacties en flink geluid
basv zegt
Dit soort ontwerpen zijn leuk, maar uiteindelijk zal het er in 2021 heel anders uit zien nadat de designers elk stukje van het reglement uit gepluisd hebben. Daarna zal het de FIA weer enkele jaren duren om het reglement dicht te timmeren totdat het eindelijk op het beoogde ontwerp zal lijken.
dappers zegt
@basv: precies dit. je kunt mooie glooiende zaken uittekenen, maar dat is niet wat het beste werkt voor de winst.
kilum zegt
Lewis reageerde ook al. “Actually from the front looks pretty shit” En daar ben ik het best wel mee eens.
Edge zegt
@kilum: Bedoel je die reactie op z’n Instagram Story? Want daar zegt hij juist dat hij heel graag zo’n auto wil besturen en dat het er “dope af” uit ziet
trustmeiamanengineer zegt
Leuk hoe ‘t eruit ziet… Maar veel belangrijker is de gebruikte techniek, geluid en welke actie het op de baan levert. Het is immers een racewagen, geen kunstobject.
onnes zegt
#2 mag hem wel worden. Spoilers niet voor/boven de banden vind ik toch het mooiste (net zoals het voor 2009 was?)
gregorius zegt
Ontwerp 3 heeft de kleinste achterspoiler (oppervlakte). Dus als het 1 op 1 wordt opgenomen, doe dan die maar.
Desnoods rijdens ze en blokkendozen: het gaat erom dat met hun eigen auto niet laat overhitten op het moment men dicht achter de voorganger rijdt. Als je dichter op de voorganger kan rijden (voor meer dan 1 rondje), heb je ook geen DRS meer nodig.
Bekende verhaal: Meeste downforce komt toch van de vloer; terwijl de vleugels leuks iets toevoegen, maar ook het meeste voor de achtervolgers verergeren.
bfvo zegt
Ik wil de MP4/6 terug, inclusief de Honda V12!
560pk zegt
@bfvo: Gordon Murray’s Brabham BT 46 (zonder “fan”).
jochempie zegt
Ik ben industrieel ontwerper en digital surface modeler en zelfs ik vind een gestylede F1 auto complete onzin. F1 gaat om steeds sneller en geavanceerder worden, niet om style. Bovendien zijn moderne open wheel racers sowieso fucking lelijk. Zo mooi als een 1967 Lotus Cosworth 49 zal het toch nooit meer worden.
sabrerator zegt
@jochempie: of de Gurney Eagle.
Afgelopen weekend nog op Goodwood
phaeton zegt
@jochempie: Da’s dan ook vijftig jaar geleden. Vijftig!
Jochempie zegt
@phaeton: Beauty is timeless :)
balboni zegt
Nummer 3 wel kicken hoor
lambowambo zegt
De vorm vind ik niet zo boeiend eigenlijk, een mooie livery en een goed geluid des te meer.