De Britten blijven maar draaikonten over mogelijke deelname aan de koningsklasse.
Volgens de grapevine van een maand of wat geleden zou AM als naam-/titelsponsor worden verbonden aan Red Bull. Dat klinkt naar de huidige stand van zaken nogal onwaarschijnlijk. Aston Martin is deels eigendom van Mercedes, dat halsstarrig weigerde om Red Bull en Toro Rosso van krachtbronnen te voorzien in de Formule 1.
Red Bull kunnen we dus van het lijstje met kanshebbers strepen, maar er zijn nog meer teams die met Mercedesblokken in de rondte rijden. Met Williams zouden gesprekken hebben plaatsgevonden, maar vooralsnog lijkt Force India de enige échte kanshebber op een deal met de Britten.
Aston Martin is er echter nog niet over uit wat het gaat doen en stelt de beslissing uit tot januari. Het merk wil zich namelijk niet primair focussen op de F1, maar ook op andere klassen. De beslissing heeft dus wat meer voeten in de aarde dan enkel een paar stickertjes en een zak geld.
gregorius zegt
Pardon my French; maar houdt toch op.
Zolang Aston Martin geen chasis en/of motoren levert aan de F1, doet Aston Martin niet mee aan de F1. Ze kunnen er wel een naam op zetten, of desnoods een naam op een Mercedes blok; maar het zijn niet de mensen van AM die het doen.
Het antwoord zal dus zijn: niet in de nabije toekomst.
rolov zegt
@gregorius: bij redbull staat toch ook infiniti op de auto?
handigeharry zegt
@rolov:
Juist en Lotus had 0,0 met Lotus cars van doen.
Aston gebruikt nu nog Ford motoren in hun straatauto’s, dat wordt dus Mercedes dus ik snap ook niet waarom Force India niet verder zou kunnen als Aston Martin F1.
De F1 is immers niets meer dan een marketing circus.
Nemus zegt
@handigeharry: fout, het onlangs overge,omen Lotus had weldegelijk banden met de autofabrikant (lees: Proton). Het waren namelijk zij die het ‘echte’ Team Lotus (uit de overblijfselen van het F1-team) via een belachelijke procedureslag het recht op de naam ‘Lotus’ ontfutselden. Danny Bahar (ja, dié gozer) zat daar nog voor iets tussen, samen met Gerard Lopez (de echte teameigenaar). Niet dat ze er veel marketingvoordeel uit gehaald hebben, maar kom.
henkhupelschoten zegt
@rolov: Infiniti = nissan ≠ renault…
roppp zegt
@henkhupelschoten: behalve dan dat Renault de eigenaar van Nissan Is.
rolov zegt
@henkhupelschoten: ja dat snap ik maar dan was Jaguar ook eigenlijk ford .
jaapiyo zegt
@gregorius: Tsjah, ik snap je punt wel, maar hoeveel Mercedes zit er in Mercedes, uiteindelijk is de plaats waar het chassis gebouwd wordt de oude BAR/Honda/Brawn fabriek en het bedrijf wat de motoren bouwt het oude oorspronkelijke Ilmor. Renault dat nu weer onder die naam gaat opereren is het oude Toleman/Benetton/Renault/Genii/Lotus. Zij maken de motoren dan tenminste nog wel in het Franse Viry-Châtillon (vroegah samen met Mecachrome).
Wat dat betreft zijn die merknamen allemaal tot op zekere hoogte te relativeren tot marketing, muv misschien Ferrari.
Dutchdriftking zegt
AM, het is leuk, maar doe maar niet. Jullie kunnen jullie budget verstandiger gebruiken.
Hupke zegt
Ach dat schrijft ieder auto blad al meer dan 15 jaar, en er gebeurt niets.
Ze hebben trouwens niets te winnen en alles te verliezen met een deelname.
jaapiyo zegt
@Hupke: Mwah…het gaat niet zo heel goed met de verkopen van AM, ik denk dat een beetje extra street cred door een F1 deelname best wel goed kan zijn voor ze om de introductie van de DB11 luister bij te zetten.
En als ik de plannen goed begrijp zou Diageo de rekening min of meer betalen voor dit plan dus het kost AM niet de hoofdprijs.
Maar dat gezegd hebbende heb ik gisteren nog gelezen dat achter de schermen door de eindbazen al besloten is om het niet te doen en dus heb ik de indruk dat vooral de paarse broeken van AM dit idee nog even in leven houden voor wat gratis PR.
roppp zegt
@Hupke: Spyker heeft er ook een heleboel auto’s meer door verkocht :-))))
csx3000 zegt
Marketing dmv James Bond is niet genoeg, maar achteraan rijden in de F1 zet ook geen zoden aan de dijk.
stephanotis zegt
@csx3000: Marketing door James Bond is een hoofdprijs, kijk maar naar het succes van de vorige, Skyfall. Ik kan me uit mijn jeugd nog een uitzending van Simonskoop herinneren waarin Rob Slotemaker ‘de’ witte Esprit uit The Spy Who Loved Me aan de tand mocht voelen, onvergetelijk.
En Max Verstappen leverde de sponsoren afgelopen seizoen al gauw vele tientallen miljoenen op aan uitgespaarde advertenties elders, als hij vooraan had gereden had hij nooit die 49 inhaalacties kunnen maken.
lincoln zegt
@stephanotis:
LOOOOOOL .. simonskoop .. met die verschrikkelijke opa ..
wat een brok paardelul was dat ..
uit de tijd van NL 1-2 en 3 ofzo ..
als jij er niet over begon had ik er nooooooit van mijn leven meer aan gedacht ..
roppp zegt
@stephanotis: wij meteen naar de Lotus dealer voor proefrit. Helaas nergens zo’n dealer te bekennen. Maar ja, dat was in de 70’er jaren.
Nemus zegt
Goed idee! Ik ben overtuigd van de nakende deal met Force-India, maar dit is een moeilijk verhaal. Bovendien vind ik het fout om te zeggen dat ze enkel zouden meedoen als ze motor en chassis zouden kunnen ontwerpen. Er is geen énkele top-raceklasse (laten we de geweldige GT3 even buiten beschouwing) waar Aston Martin de laatste 30 jaar nog zélf iets ontwikkeld heeft. Aston Martin is zéker geen Ferrari of Mclaren, ze hebben geen geld of know-how om zoiets te ontwikkelen.
Aston Martin stapt erin als titelsponsor, en trekt zoch over enkele jaren terug wegens te weinig Return-on-investment…
fit4fun zegt
Voor Spyker was het ook al zo’n goed idee……
Alfarobert zegt
Ik ben dus niet de enige die meteen aan Spyker denkt.Hebben ze daar bij Aston Martin niks van geleerd dan?.Binnenkort ene Victor M als CEO?
Nemus zegt
James Bond rijdt niet in een Spyker…
Wat ik daarmee wil zeggen is dat AM wel meer heritage en race-ervaring heeft dan een zeepbel-automerk uit Zeewolde…
En de arabische eigenaars hebben wel meer centjes dan die Victor Blaaskaak…