Wij dachten dat het niet meer kon in het woke 2022, maar de Formule 1 gaat even keihard discrimineren en trekt de knip voor een vrouwelijke raceklasse.
Het is 2022 en dat betekent dat je als witte heteroman in sommige takken van sport een bedreigde diersoort bent. De meeste universitaire opleidingen, met uitzondering van de meest nerderige, zijn tegenwoordig het domein van de vrouw. En ook in de media blijkt dat vrouwen, met name die van LHBTI-persuasie, superieure, onfeilbare wezens zijn. Eraan twijfelen betekent haast automatisch gecancelled worden. De realiteit is soms wat weerbarstiger. Het gerucht wil zelfs dat dit ook maar gewoon mensen zijn, zoals de rest van ons.
Nu zijn wij van Autoblog natuurlijk pro-vrouw. Echter wil het feit wel dat vrouwen niet zo succesvol zijn in die andere passie van ons, namelijk de Formule 1. Er heeft wel eens een handjevol vrouwen meegedaan en een daarvan scoorde zelfs een half puntje. Dat was echter in een race waarin bijna iedereen uitviel…Dus ja, objectief gezien houdt het allemaal niet over.
Nou zou je kunnen concluderen dat er iets intrinsieks in de man dan wel vrouw zit waardoor mannen beter zijn in autorijden of in ieder geval in racen. Maar, dat mag niet in deze tijd. Of tenminste, het ligt eraan welke feminist (m/v/i) je het vraagt. Het kan nog wel eens voorkomen, dat men tegelijkertijd zegt dat je geen verschil mag maken en dat alles aan een gebrek aan kansen ligt, maar dat dezelfde persoon wel vóór een mannen en vrouwencategorie is op de Olympische Spelen.
Dat laatste betekent dan automatisch weer wel, dat er dus toch ergens een scheidslijn bestaat tussen wat een vrouw en een man is, bijvoorbeeld qua genen of hoeveelheid testosteron in het lichaam. Maar ja, dat is dan weer een beetje lastig te verenigen met woke. Dus het blijft allemaal moeilijk laveren voor de wokies.
Formule 1
Het idee dat kansenongelijkheid de reden is voor het gebrek aan vrouwelijke coureurs, achtten wij anno 2022 eigenlijk niet zo houdbaar. De Formule 1 en de teams zouden elke kans om een vrouw aan te nemen als coureur met alle handen die het heeft aannemen. Uiteindelijk is de Formule 1 immers uitermate commercieel. Niks zou nu commercieel interessanter zijn dan een vrouwelijke Formule 1 coureur. Niet voor niks had Danica Patrick ook nooit gebrek aan sponsoren, ook bij wat toch vaak middelmatige resultaten waren.
Het enige obstakel lijkt dus toch die snelheid te zijn. Een vrouwelijke F1 coureur die net zo snel is als Lance Stroll zou gebeiteld zitten in de koningsklasse (m/v/i). Maar ja, Tatiana Calderon was de laatste vrouw die de F2 gehaald heeft en kwam daarbij niet in de buurt van wat Nicholas Latifi klaar heeft gespeeld in de hoogste opstapklasse. Tsja, dan gaat iedereen het als een gimmick zien en werkt het dus niet.
Meer kansen voor vrouwen in autosport
Een aantal jaar heerst nu de gedachte dat het probleem misschien tóch aan kansenongelijkheid en gebrek aan voorbeelden ligt. Omdat in autosport de auto eigenlijk ‘het werk doet’, lijkt het immers zo gek dat een vrouw niet hetzelfde niveau zou kunnen halen. Zodoende is er sinds enkele jaren de W Series, een klasse speciaal voor vrouwen. Hierin wordt gereden met licht aangepaste F3 bolides.
Jamie Chadwick is in alle jaren kampioen geworden en heeft daarmee flink wat prijzengeld gepakt om de F1 opstapklasses te bestormen. Dat was namelijk eigenlijk het doel van de W Series: de kampioen klaarstomen voor de (F4) – F3 – F2 – F1 ladder. Echter, hoewel Chadwick al een tijdje aan Williams gelinkt is, is dit er niet van gekomen.
Volgens de dame die sneller is dan Schumacher, komt omdat ze nog altijd niet genoeg steun had om bij een topteam in de F3 in te stromen. En, daar heeft ze gelijk in, dat is wel nodig om daar goed voor de dag te komen. Ook al zijn de bolides ‘gelijk’, is in de F3 ook het ene team het andere niet. De beste stoeltjes kosten al snel 1,5 miljoen Euro per jaar. Chadwick gaat volgend jaar haar geluk beproeven in Amerika, in een opstapklasse voor de IndyCar Serie.
F1 Academy naast W Series?
Nu de W Series het financieel lastig heeft -de laatste drie races van dit jaar werden *kuch* gecancelled- gaat de Formule 1 zelf maar de handschoen oppakken. Al een tijdje was bekend dat men een initiatief op touw heeft gezet genaamd de ‘F1 Academy’. Officieel komt de F1 Academy te bestaan ‘naast’ de W Series, hoewel het voortbestaan van dat laatste kampioenschap nu wel twijfelachtig lijkt. De races in de W Series werden doorgaans immers ook al georganiseerd in het kader van F1 races.
Verschillen zijn er ook tussen beide klasses. Er is een financieel verschil voor de coureurs, want die mochten in de W Series gratis instappen. Bij F1 Academy legt de Formule 1 weliswaar veel subsidie bij (150.000 Euro per jaar subsidie), maar moeten de coureurs (v) nog altijd dit bedrag ook zelf matchen. Ander groot verschil is de auto: in de W Series is dat zoals gezegd min of meer een F3 auto, bij F1 Academy gaat het om iets wat meer lijkt op de F4.
Teams
De Formule 1 heeft nu ook de vijf teams aangekondigd die elk drie auto’s gaan runnen. Dit zijn bekende namen uit de F3 en F2, te weten ART, Campos, Carlin, het Nederlandse MP motorsport en Prema. In zeven weekenden zullen in totaal 21 races verreden worden. De racekalender moet nog vormgegeven worden, maar het ligt in de lijn der verwachting dat deze races tijdens Grand Prix weekenden plaats zullen vinden. Zo kunnen de jonge coureurs (v) hun kunsten vertonen aan de F1 teams waar ze ooit terecht hopen te komen.
Of er groot talent aangeboord zal worden, moet de tijd leren. Het zal wel nodig zijn, als de jonge coureurs ook echt de F1 willen halen. FIA-baas Ben Sulayem wil voorlopig namelijk niks weten van een quotum in de Formule 1. Daarover spreken noemt hij zelfs ‘onaangenaam’. Ze moeten er komen omdat ze het verdienen, aldus de Emirati. Wij kijken in ieder geval vast uit naar het debuut van Maxine Verstappen.
Ditoxx zegt
Jeetje wat een huil artikel zeg :’)
fanboy zegt
Tja het heeft denk ik veel tijd nodig.
Ik zie het zo, er zijn bijzonder weinig mensen die hun zoon al op zijn 7e in een kart zetten met hoop op een goede coureur, en het zijn er nog minder die datet hun dochter zullen doen.
Dus ja, dat duurt wel even als je op die manier talent wil kweken.
Richmond zegt
Waarom zou ik de autosport mannen en vrouwen bij elkaar moeten zitten als in elke andere sport dat gescheiden is? Wat ze moeten doen is een formule 1 klasse voor vrouwen hebben. Dus met dezelfde regels. Maar dan moeten er genoeg vrouwen mee doen, zodat je in elke klasse genoeg coureurs hebt.
iphonistvongates zegt
kuch..kuch..hatsjoe….korfbal 😉
Net zoals dr. Sheldon Lee Cooper maak ik er geen gewoonte van om mijn medemensen te corrigeren maar mijn OCD Tourette syndroom staat soms/vaak op de autopilotfullselfdrive. 🤷🏻♂️
fedal zegt
En wie moet dat gaan betalen? Ze vinden al dat deze tak van racen voor de heren al te duur is en dan wil jij nog zo’n raceklasse apart voor de meiden zien? Als de dames ook in een f1 willen rijden, dan moeten ze maar sponsoren zoeken en proberen om met de heren mee te kunnen doen maar dit zal nooit gebeuren. Want behalve pr levert een vrouw in de raceklasse niks op.
racerx zegt
Volgens mij is Chadwick best een goede coureur (coureure?), F1 had beter de portemonnee kunnen trekken om haar een solide kans te geven in F3/F2 of zelfs F1. Nu zijn ze haar kwijt aan Indy, wat heb je aan een W series / F1 academy als je talent laat weglopen..?
jaapiyo zegt
Eensch. Aan de andere kant, Chadwick was ook een beetje kieskeurig met die keuze voor een F3 team. Ze had op zich wel kunnen rijden, maar wilde per se een zitje bij een van de topteams (lees: ART en Prema destijds). Ik snap dat op zich wel; de ogen van een boel leken zijn natuurlijk op haar gericht en als je dan maximaal voor punten kan vechten, begrijpen velen dat niet. Maar, ze had ook de gok kunnen nemen, teammaten kunnen verslaan en op die manier richting F2. Ik ben benieuwd wat het wordt in Amerika. Voordeel is daar wel (althans dat had Danica altijd en volgens mij is het nog hetzelfde) dat ze daar alleen het wagengewicht reguleren. Een lichte vrouw (of man, maar oké) heeft dus op zich een licht voordeel.
jje003 zegt
Chadwick heeft de Britse F3 gereden en werd 8e in het kampioenschap. Ze zal rondjes draaien om ons allemaal, maar ook zij is niet goed genoeg om hogerop te komen, hetzelfde geldt voor onze Beitskse. Zij heeft dezelfde opstapklasse gereden als bv Carlos Sainz (FR3.5) en kwam gewoon simpelweg te kort om überhaupt mee te doen voor prijzen. Nu is het tegenwoordig een marketingtruc om mee te doen aan die woke en groene onzin, maar dit neigt toch echt naar ongelijke kansen. In de F1 is het reglementair bepaald dat beide geslachten mogen meedoen. Volgens kenners is de reden dat vrouwen niet hogerop komen vooral te danken aan het feit dat het te zwaar voor het lichaam van een vrouw zou zijn, dan bedoelen ze niet de kracht nodig voor stuur- en pedaal-bediening maar meer de zijdelingse G-krachten. We kunnen dit gewoon accepteren, net zoals we accepteren dat mannen geen baarmoeder hebben, maar nee. Het moet en zal lukken om een vrouw in de F1 te krijgen, puur omdat er anders kritiek is en nadruk ligt op ongelijkheid. Er is een bepaalde coureur die er met kop en schouders bovenuit steekt om deze mening te delen en hier vocaal over te zijn, wat dezelfde fanbase aantrekt met hun woke gedoe. Het is klaar, waarom zou mijn zusje geholpen worden bij een race-carrière maar ik niet terwijl we dezelfde tijden rijden? Dat is toch juist discriminatie?!
donvliet zegt
21 races in 3 weekenden? Dat is pittig voor de dames, 7 races per weekend. Zijn het toch bikkels
toniominestrone zegt
Ach,wat goed is komt snel…
mashell zegt
Bij autosport komt het veel meer op concentratie en ruimtelijk inzicht aan dan op fysieke aspecten. In die zin is juist autosport een sport waarin een gelijkwaardig gemengd deelnemersveld mogelijk zou moeten zijn. Ik ben alleen bang dat door de macho cultuur die met auto’s en aan autosport in het bijzonder verbonden is dat wel nooit zal gebeuren.
HZW zegt
Ze zouden gewoon elk F1 team de mogelijkheid moeten geven om een 3de auto in te zetten, mits een vrouwelijke coureur hem bestuurd.
pomoek zegt
Beetje vreemd om deelname aan de F1 te koppelen aan de “woke” en diversiteit discussie. Alsof de 20 coureurs die op dit moment in de F1 rijden dit puur op talent hebben weten te bereiken. Nepotisme is the name of the game in deze sport. Er is helemaal geen druk vanuit het feminisme om hier verandering in te brengen. Dit is puur een door de FIA of fom zichzelf opgelegde druk. Puur omdat het goed is voor het imago en goed voor de portemonnee.
Een paar jaar gelden was er ook gedoe over het salaris van filmsterren. Een vrouwelijke ster vond het absurd dat haar tegenspeler 6 miljoen krijg en zij maar een miljoen voor een film. Zij wilde net zoveel als hem ontvangen. Het lijkt een logische gedachte. Maar het probleem is denk ik niet dat zij zo weinig krijgt, maar dat die mannelijke tegenspeler zo absurd veel ontvangt. Het probleem is hier niet dat er zo weinig vrouwen in de F1 rond rijden, maar meer dat het absurd duur is om überhaupt in die F1 te kunnen komen. Dat er geen vrouwen in de F1 rond rijden heeft denk ik niets te maken met de kansen die ze krijgen. Het is , blijkbaar, gewoon een fysiek verschil tussen de meeste mannen en meeste vrouwen waarde doorslag geeft
.
jeroenm83 zegt
Dat was een eind scrollen om bij het relevante stuk tekst te komen.
mustang750supersnake zegt
laat ze in bh en string racen….komt alles goed…….meer geld in t laatje, meer aandacht, meer omzet… klaar!