Dit belooft wat te worden.
Het idee dat alle voertuigen moeten worden voorzien van een elektrische aandrijflijn heeft inmiddels ook de motorenindustrie bereikt. Waar Harley-Davidson inmiddels al een volwaardig productiemodel klaar heeft, staan ze bij Triump nog aan de vooravond van een dergelijke omslag. De Britten vertellen deze week druk bezig te zijn met het ontwikkelen van de techniek voor zijn nieuwe generatie motoren.
Vooralsnog heeft Triumph dus geen elektrische modellen te presenteren. Wel deelt het merk dat het de handen ineen heeft geslagen met een aantal deskundigen uit Groot-Brittannië, om zijn stap in de richting van een (deels) elektrische toekomst op een zo vlekkeloos mogelijke manier te zetten.
Met onder andere de Advanced Engineering-afdeling van het Formule 1-team van Williams aan boord moet het project een succes worden. Terwijl de renstal van de Britse equipe grote moeite heeft het hoofd boven water te houden in de koningsklasse, blijft Williams Advanced Engineering opdrachtgever na opdrachtgever binnenhengelen. Het helpt bijvoorbeeld ook Singer Vehicle Design met het maken van deze fantastische Porsche. Bij Triumph verzorgt Williams het lichtgewicht batterijontwerp.
Naast Williams Advanced Engineering helpen ook Integral Powertrain, WMG en Innovate UK bij het realiseren van de ambities van Triumph. Het merk heeft bekendgemaakt al twee jaar aan een project (TE-1, genaamd) te werken, waarbij de focus ligt op het ontwikkelen van een aandrijflijn die uiteindelijk in de elektrische motoren terecht moet komen. Het is voorlopig echter nog niet duidelijk wanneer de eerste elektrische motor van Triumph op de markt komt.
theladystig zegt
Sonde! Een motor moet je aan horen komen (voor de veiligheid natuurlijk ;) )
Zo’n relatief zware accu komt het zwaartepunt ook niet echt ten goede.
lincoln zegt
@theladystig:
Ach joh .. dat is ook maar relatief ..
potver7 zegt
@theladystig: die accu’s kun je best laag leggen, dat zal het probleem niet zijn. Groter probleem is dat het totale gewicht hoger wordt, wat met name in het snellere bochtenwerk link kan worden ivm het toch heel beperkte contactoppervlak met het asfalt. Aan de andere kant maakt het de ontwikkeling van tweewielaangedreven motoren mogelijk…
theladystig zegt
@potver7: Ik zie het nut van 2 wiel aangedreven motoren niet zo. Verder eens al is het hoge zwaartepunt ook vervelend bij motoren vind ik. Zelf meerdere motoren gereden maar dat verschil merk je echt.
wpgt zegt
@potver7: 2-wiel aangedreven motoren werden al vorig decenium gebruikt bij de dakar rally’s. De WR450F 2-Trac met hydraulische aandrijving van t voorwiel.
lincoln zegt
Rijden al 100den prototypes rond ..
Hobbyisten genoeg die het al geperfectioneerd hebben tot huidige maatstaven ..
Zonder hulp van een F1 batterijen specialist ..
breakingpoint zegt
@lincoln: ieder motormerk is wel in een hobbyist zijn schuur ontstaan..
chriscross zegt
Met het engineering team van Williams moet het een succes worden. Ze kunnen zich beter gaan focussen op de Formule 1
johnwaters zegt
Een beetje hetzelfde systeem als destijds de Lada Samara met een door Porsche ontwikkelde motor. Zoiets levert meestal leuk ogende kleppendeksels op, maar ook niet meer dan dat.
janmetdelangeachternaam zegt
Je moet wat als je formule 1 geen inkomsten brengt
Dutchdriftking zegt
Zo jammer dat Williams momenteel eerder negatief dan positief is……
xytras zegt
Het zwaartepunt hoeft geen probleem te zijn, dat valt wel op te lossen en het gewicht, op termijn, ook. Sowieso moet je er rekening mee houden dat je bij het drooggewicht van een conventionele motorfiets nog een 20kg mag bijtellen eens alle vloeistoffen aan boord zijn en je tank volledig is gevuld.
Zero begint mijn inziens best in de buurt te komen qua rijbeleving en gewicht, qua koppel is het zeker al geen probleem. De prijs is echter nog een ‘klein’ struikelblokje…
JanJansen zegt
Williams heeft ook de ontwikkeling van de elektrische Brompton gedaan. De hardware is prima. De software een ramp. Als je er op fietst is de trapondersteuning alles of niets. Rijdt van geen meter.