De spanning rondom de rijderskeuze is nog lang niet ten einde.
Dit seizoen is een spannend F1-seizoen voor iedereen die smult van roddels en geruchten. Er is nog geen race gereden maar toch zijn er al heel wat rijderswisselingen geweest in de Formule 1. Het leek een soort domino-effect. Vettel weg bij Ferrari, Sainz juist naar Ferrari en Daniel Ricciardo naar McLaren. Met die laatste overstap heeft Renault een leeg stoeltje gekregen. Esteban Ocon moet nog even geduld hebben voor hij weet wie zijn teammaat wordt. Renault wil eerst de kat uit de boom kijken.
Renault wil tot het begin van het seizoen wachten met het kiezen van een opvolger voor Daniel Ricciardo. “We hebben nog geen race gereden.” Roddels over opvolgers als Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Valtteri Bottas negeert de teambaas van Renault dan ook. Cyril Abiteboul wil eerst een duidelijk beeld hebben van zijn team en talenten uit het Formule 2 team van Renault. Abiteboul houdt alle mogelijkheden open en noemt ook Guanyu Zhou en Christian Lundgaard. De teambaas wilt eerst de resultaten van deze rijders in de F2 afwachten voor hij beslissingen neemt.
Er zijn nog geen F1-races gereden. “We weten nog helemaal niet waar we staan.”, aldus Cyril Abiteboul. Abiteboul wil eerst een indicatie hebben en geen overhaaste beslissing nemen. De keuze voor een opvolger van Ricciardo is een belangrijke. Waarschijnlijk wordt het stoeltje voor meerdere seizoenen gevuld. Renault wil terug naar de top en heeft daarvoor de juiste coureurs nodig.
Renault laat zich niet opjagen door anderen. “We hebben een soort van domino-effect met rijderswisselingen gezien. Ik verwacht dat er nog zo’n tweede domino-effect komt, maar dat zal een paar maanden duren.” Renault zal volgens Abiteboul in de tweede golf rijderswisselingen in de Formule 1 zitten. Ocon zal waarschijnlijk tot het begin van het seizoen moeten wachten op zijn metgezel.
Opmerkelijk dat de teambaas de twee Formule 2 coureurs specifiek benoemd, of zal er toch iemand met Formule 1 ervaring het stoeltje mogen innemen?
Bron: Motorsport.com
Dutchdriftking zegt
Zet Leclerc er maar neer…..
zwepp zegt
@dutchdriftking: Hoe onrealistisch dat ook is, ik ben het helemaal met je eens. Kunnen ze elkaar versterken in de leugens, afgunst en geïrriteerd zijn.
iannuzi zegt
@dutchdriftking: die heeft toch al een goede stoel?
harrie zegt
Naast de in de race wisselvallige Ocon wil je een ervaren kracht lijkt me.
Denk niet dat ze een F2 rookie binnenhalen, tenzij geld de belangrijkste drijfveer is.
berlinetta zegt
Heb ergens anders gelezen dat het ook afhangt van hoe ze de auto dit seizoen weten te ontwikkelen. Kan me voorstellen dat als ze een goede auto weten neer te zetten, ze iemand in de auto willen hebben voor de langere termijn die mee kan groeien naar de top. Als de auto alsnog slecht blijkt te zijn, willen ze misschien een ouder iemand met ervaring die hen nog 1 of 2 jaar kan helpen met de ontwikkeling van de auto.
mashell zegt
Doet een coureur anno nu nog wat aan de ontwikkeling van de auto? Lijkt me tegenwoordig vooral een ingenieurszaak. De modellen berekenen wat het snelste is, wat de beste afstemming is, de coureur geeft feedback over de fijneafstemming waarmee hij zich comfortabele voelt.
SpeedGeek zegt
Als software modellen beweren wat het snelste is en de rijder vervolgens geen vertrouwen in de auto hebt dan is het een heel ander verhaal. Kijk maar naar Vettel afgelopen jaar.
En het verschilt per coureur. Ooit eens een testdag gehad met Renger van der Zande. Bizar hoe hij in details kon vertellen welke wijzigingen er gemaakt moesten worden per wiel. Ook een coureur gehad die bizar snel is maar als je hem vraagt wat er beter kan dan weet hij het niet.
t1mothys zegt
@mashell: juist de technisch begaafde coureurs zijn om hun input belangrijk. Schijnt dat Ricciardo hier minder sterk in is bijvoorbeeld. Een Grosjean (!), Rosberg, Raikonnen en ook Verstappen zijn sterk op dit vlak.
rikv99 zegt
Zou onze eigen Giedo van der Garde geen goede optie zijn voor naast Ocon? Relatief veel race ervaring en niet duur.
pbf3 zegt
Heeft van der Garde de juiste superlicentie?
Edge zegt
@pbf3: Nee, maar dat zou niet veel uit mogen maken. Waar je doorgaans 40 superlicentiepunten moet verzamelen in andere (junior)categorieën, zijn er een aantal uitzonderingen. Zo krijg je je superlicentie automatisch toegewezen als je er de afgelopen 3 jaar eentje hebt gehad, en kan de FIA dispensatie verlenen aan coureurs die langer dan drie jaar geleden voor het laatst een superlicentie hebben gehad. Op die manier heeft Kubica zijn superlicentie voor vorig jaar weten te bemachtigen. Echter ligt de keuze om dispensatie te verlenen in dat geval volledig bij de FIA, dus als ze van mening zijn dat jouw verhaal niet interessant genoeg is of je een koekenbakker bent hebben ze het recht om je aanvraag af te wijzen.
fernie zegt
@rikv99: is 35 en heeft sinds 2013 geen race meer gereden na een niet geweldig seizoen – denk dat die afvalt :).
rikv99 zegt
@fernie: hij is nogsteeds actief in de WEC, wat hem niet slecht afgaat. En wat de leeftijd betreft, maakt dat denk voor die 1/2 jaar ook niet veel uit.
MaartenD zegt
@rikv99: 1 april is al geweest he
royaledeluxe zegt
Volgend jaar gewoon geen Renault F1 team meer: Renault moet minimaal 2 Miljard besparen, 4 fabrieken sluiten en daarmee veel baguette etenden landgenoten ontslaan en werkloos zetten. F1 avonturen zullen wellicht niet meer in het kostenplaatje passen of anders een dikke franse misere in de vorm van stakingen erbovenop
Dus de boel proberen te verkopen aan de meest biedende zie ik eerder gebeuren.
Geen ervaren rijder volgend jaar = minder dure onderneming om over te nemen.
arhanso zegt
Je slaat de spijker op zijn kop!
Misschien is Renault-F1 zijn eigen entiteit. Toch zou het raar zijn wanneer medewerkers ontslagen worden of geld moeten inleveren. De overheid moet weer bijspringen en dan er wel een F1 team op na houden.
poes zegt
@arhanso: uiteraard is het F1 team een eigen entiteit. Maar het is gewoon een dochterorganisatie die veel meer geld kost dan dat het oplevert. Rekenen maar dat het team op de tocht staat. Al zal het dan vast over worden gekocht door een andere partij.
awesome zegt
@poes: misschien staat er weer een rijke Rus op die de auto’s zwart met goud spuit en de naam Lotus koopt. Alweer.
arhanso zegt
Bedankt voor je reactie. Fijn dat je het met me eens bent…
MaartenD zegt
@poes: ik denk dat pappa stroll na Aston Martin ook nog wel McLaren en Renault F1 over wilt nemen, dan afwachten welk team de beste auto ontwikkeld en Stroll Jr. er in??
harrie zegt
Ja maar Abiteboul heeft tegen het management gezegd dat ze volgend jaar meedoen om de titel.
basman147 zegt
Dat roept hij al een paar jaar, maar de realiteit is dat Renault er nooit genoeg geld heeft in willen steken om er serieus voor te gaan.
Edge zegt
Dat gerucht gaat al tijden. Voor de coronacrisis en het hele debacle met Ghosn die volgens het recept van een goede spy-thriller ontsnapte, waren er al geruchten dat Renault eigenlijk helemaal geen zin meer heeft in het F1 project. Alliantiegenoot Nissan was toen volgens de mensen binnen Renault de meest logische partner om de boel over te nemen, maar nu die relatie onder druk staat acht ik de kans klein dat de Japanners nog willen inspringen.
Er is echter wel nog een andere serieuze kandidaat: Panthera Team Asia. Dat is een project, gesteund met Chinees geld, dat in 2022 graag met een nieuw F1 team aan de start wil staan. Het voornaamste obstakel waar ze tegenaan lopen is dat ze nu afhankelijk zijn van de FIA en Liberty, die pas vanaf 2022 willen nadenken over het toelaten van nieuwe teams. Door de F1 tak van Renault over te nemen is Panthera Team Asia niet afhankelijk van het al dan niet toekennen van een extra startbewijs, en heeft men direct goede faciliteiten tot haar beschikking.
berlinetta zegt
Wel jammer dat er dan een fabrieksteam zou verdwijnen voor een klantenteam.
rs001 zegt
De teambaas wilT… *zucht* ??♂️
kenju zegt
“Opmerkelijk dat de teambaas de twee Formule 2 coureurs specifiek benoemd”
Het zijn twee coureurs uit hun eigen ‘Renault Sport Academy’ die in de F2 rijden en potentieel laten zien. Dus zo opmerkelijk is dit niet. Het zou eerder opmerkelijk zijn wanneer hij ze niet zou noemen. Zhou lijkt een interessante optie te zijn. Hij is snel, maakt weinig fouten en verbetert zich ook snel. En zijn nationaliteit zal commercieel ook kunnen helpen. Renault heeft zich voor een flink deel teruggetrokken uit die markt, maar met Nissan/Infiniti zijn ze daar wel actief.
MaartenD zegt
@kenju: is natuurlijk allemaal spielerei om Alonso goedkoper binnen te halen..nee nee, we willen je niet, we hebben nog een paar F2 coureurs
kenju zegt
Alonso binnenhalen zou een domme fout zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat Alonso geïnteresseerd is in een auto waarin hij niet kan winnen.