De Formule 1 schiet gewoon even binnen een dag de deelname van een potentieel nieuw team af. That escalated quickly.
Michael Andretti zit kennelijk op hete kolen om zo snel mogelijk de sport te betreden die hij in 1993 als coureur nog zo snel mogelijk wilde verlaten. Zoals bekend deed de zoon van legende Mario Andretti in 1993 eventjes mee in de F1 en niet eens met de slechtste auto. De Amerikaan was namelijk de teammaat van een zekere Ayrton Senna bij McLaren.
Zware Braziliaanse kluif
De auto was niet slecht, maar zijn teammaat dus ook niet echt. Het bleek een zware kluif voor Andretti om zich staande te houden naast Ayrton, die dat jaar misschien wel zijn beste seizoen afwerkte, onder andere met de legendarische overwinning op Donington Park. Andretti hield het nog geen jaar vol en maakte al snel weer de oversteek terug over de plas, waar hij eerst als coureur en daarna als teambaas een plekje vond in de CART-Serie (later IndyCar). Wel pakte hij overigens in zijn laatste race voor McLaren nog even een podiumpje mee op Monza. Wellicht is het een gevalletje ‘wat had kunnen zijn’.
Mario staat achter Michael
Hoe dan ook wil Andretti nu, zo’n dertig jaar na dato, opnieuw de koningsklasse bestormen, zoveel is duidelijk. Dat gaat dan natuurlijk niet meer om een rol als coureur, maar om een plekje als teameigenaar/teambaas. Vorig jaar probeerde Michael al het team van Alfa Romeo te kopen. Dat liep echter stuk op een geldkwestie. Gisteren kwam echter opeens het nieuws naar buiten dat Andretti een geheel nieuw F1 team aan de start wilde brengen vanaf 2024. Vader Mario, wereldkampioen van 1978, gooide er een ronkende aanbeveling van zijn zoon uit via Twitter.
Financieel interessant
Het budgetcap maakt het in zekere zin interessanter voor partijen om in te stappen in de sport en mee te liften op de groeiende populariteit. Steeds meer inkomsten, minder uitgaven, je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten wat dat betekent. Voor de fans zou het eigenlijk ook wel leuk zijn om voor het eerst sinds 2016 weer meer dan 20 auto’s op de grid te hebben. Doch de FIA heeft in recordtijd koud water op deze bespiegelingen gegooid. The Race bericht dat de FIA op navraag heeft laten weten:
The FIA is not currently in a position to consider or comment on any expressions of interest or applications received from potential new entrant teams in respect of the FIA Formula One World Championship.
De FIA, houdt wel van koude douches uitdelen
Tijd voor nieuwe gelukszoekers?
Het is op zich wel een interessant gegeven, daar Andretti 200 miljoen Dollar zou moeten neertellen om überhaupt een plekje te bemachtigen. Deze Dollars zouden dan onder de tien bestaande teams verdeeld worden, daar zij vanaf dat moment ook de inkomsten met het nieuwe team zouden moeten delen. Maar kennelijk heeft de FIA of hebben de teams hier voorlopig geen zin in. Jammer? Of heb jij geen zin in meer potentiële gelukszoekers en knakenteams op de grid?
griffendahl zegt
Kwalijke zaak, naar mijn idee zou de F1 wel 2 tot 3 extra teams kunnen gebruiken
ghini zegt
@griffendahl: niet mee eens
ArnoldH zegt
@griffendahl: precies dit. Kijk maar naar indycar
tortuga zegt
@griffendahl: misschien is het gewoon een geval van uitrekenen, aangezien de 200 miljoen verdeelt zou worden onde de 10 andere teams, maar dat dan de F1 niet genoeg budget heeft voor extra teams uit eigen zak. Of ze hebben een hekel aan die man
Edge zegt
Storm in een glas water. Het is weekend, de persmeneer of persdame van de FIA heeft gewoon een standaardantwoord de wereld in geslingerd. Reken maar dat Andretti welkom is als ‘ie inderdaad zo ver is als ‘ie zelf meldt.
sportevo zegt
En toch is het een rare reactie. Als het inderdaad om het weekend gaat had je dat ook kunnen laten weten of gewoon wachten tot maandag. Nu maken ze er een zeer cryptische omschrijving van waar je alle kanten mee op kan.
maarteno zegt
en dat verbaasd je van de FIA hoe!?
sportevo zegt
@maarteno: nee, ik vind het raar. Het lijkt er echt op dat de FIA gewoon zegt dat ze er niet op zitten wachten.
cloverleaf zegt
@jaapiyo, je moet bij boulevard gaan werken. De FIA schiet helemaal NIKS af maar zegt enkel niet te kunnen of willen reageren
ghini zegt
@cloverleaf: niet iedereen kan Engels..
rwdftw zegt
Zelf als je het door Google Translate heen haalt krijg je de juiste vertaling.
Strekking van het verhaal : men kan en wil op dit moment niet reageren op geruchten.
De grid mag uit maximaal 22 auto’s bestaan, Er is ook een minimum, ik geloof 16. Verder mag iedereen een poging doen om mee te doen. Er is wel een financiële verplichting, en dat is dat ze 200 miljoen in de pot stoppen.
bischero zegt
@ghini: of Nederlands
HB zegt
@ghini: pcs
sportabgasanlage zegt
Engels blijft een lastige taal
jaapiyo zegt
Sgoe, regel jij ff een goede deal? Ik ben nog beschikbaar op woensdagavonden.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: ik heb ze gebeld. Maar we hebben een probleem. Je schijnt een “radio hoofd” te hebben.
jaapiyo zegt
Ach wat…kortzichtig. Niks wat een beetje nip and tuck niet kan fixen.
kareljansen zegt
@cloverleaf: Het kan natuurlijk ook dat hij gewoon niet begrijpt wat er in de reactie van de FIA staat?
kniesoor zegt
@cloverleaf: Exact. Zolang er geen formeel, van bijbehorende documentatie voorzien verzoek tot toelating bij de FIA binnengekomen is, kunnen die er niets mee. That’s all.
eMiz0r zegt
Je moet toegeven dat het best moeilijk is om van iets wat geen nieuws is een mooi verhaal uit de duim te zuigen. Goed voor adverteerders dus zeker de centen waard!
wimof zegt
Ze kenden niet de juiste mensen,
” het is wie je bent maar eerder wie je kent”
bischero zegt
@wimof: welkom in het echte leven.
maarteno zegt
Maar goed eens met de eerdere reactie hier….FIA zegt nog helemaal niks either way hier. Dit is gewoon “ik kan het noch bevestigen noch ontkennen”.
Henkie zegt
Het is weer een Japie stuk hoor. Een reactie compleet verdraaien. Zucht.
Robert zegt
Ik ben het wél eens met @jaapiyo, dat de FIA hier duidelijk geen zin in heeft. Niets is soms lastiger dan iets te vertalen wat met heel veel om de hete brij heen draaien wordt gezegd.
De uitdrukking “not currently in a position to consider or comment” is feitelijk gewoon een heel politiek correcte -en ingedekte- vorm van zeggen (lees: gelul) dat je er geen zin in hebt, waarbij de toevoeging “in respect of” ook nog eens impliceert dat je nog liever de handen in onschuld wast, dan de verantwoording over die omfloerste afwijzing te willen nemen.
Ik denk ook niet dat het laatste hierover is al is uitgesproken. De FIA heet dan een onafhankelijke (en machtige) autosportfederatie te zijn, de Formule 1 kar was onder de dictatuur van Bernie ‘alles bij het oude laten’ Ecclestone krakend aan het vastlopen, alvorens het de afgelopen jaren weer behoorlijk op gang werd getrokken door de Amerikaanse eigenaren van Liberty Global. En die zullen het weren van een tweede Amerikaanse renstal dus wel eens heel verkeerd kunnen gaan opvatten.
Sterker nog, als je kijkt hoe in de afgelopen jaren de financiële situatie was (en is) bij teams als Williams, Sauber/Alfa Romeo en Haas, dan mag het gerust een wonder heten dat de grid nog niet verder is uitgedund van de huidige tien naar bijvoorbeeld zeven of acht renstallen.; een doemscenario waar al voor werd gevreesd na de instroom en evenzo vlotte uitstroom van kleine teams als HRT, Virgin, Marussia, Caterham en Manor in de periode 2011-2016. En dan tellen we de uitstroom van auto- en motorenfabrikanten (Toyota, BMW, Honda, Cosworth) nog niet eens mee.
mustang750supersnake zegt
waarom werkt de app zo kl.te tegenwoordig? kom op jongens….fix t nou ns🥴🤯👍🏻
sidewalkjoe zegt
@mustang750supersnake: mee eens
ablogjunk zegt
@mustang750supersnake: Tegenwoordig? Dan ben je erg mild voor de vrienden van Autoblog….
Nanning zegt
@mustang750supersnake: +1. Loopt minstens 1 op de 4 keer vast. Hopeloos dus.. Hou zo onbedoeld meer tijd over voor huishoudelijke taken.
toniominestrone zegt
Redelijk denigrerend stukje over de Andretti clan, een van de meest professionele raceteam uit de USA.
jaapiyo zegt
Legende was niet denigrerend bedoeld. Maar wat wel zo is: Michael is een rijk man bij normale standaarden, maar met een geschat vermogen van 40 miljoen Dollar, bij lange na niet rijk genoeg om een eigen F1 team te hebben. Dan heeft ‘ie een zwik andere investeerders nodig die hem het ‘uithangbord’ laten spelen.
Misschien wordt een F1 team hebben wel de investering van de eeuw als de inkomsten echt hetzelfde blijven of groeien ondanks het budgetcap, een beetje zoals bij NBA en NFL teams. Maar in het recente verleden moest je als privateer miljardair zijn om een team op een realistische manier op te zetten. Meestal had je vervolgens mazzel als je als met een paar honderd miljoen op de bank over weer kon vertrekken.
Robert zegt
@jaapiyo: vandaar Eddy Jordan’s gevleugelde uitspraak “the best way to become a millionair is to start a Formula 1 team as billionaire”.
maarteno zegt
ehh dat is gewoon gejat, als hij het al gezegd heeft, van Branson die dat zei over hoe je miljonair kon worden door het starten van een vliegtuigmaatschappij als miljardair…
potver7 zegt
Nou laat maar komen hoor. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ooit had je de situatie dat er meer teams en coureurs waren dan plaatsen op de startgrid, en dan deed zo’n kwalificatiesessie er dus echt toe; voor de achterhoede was het ‘deal or no deal’. En volgens mij geldt er officieel nog steeds een maximum aantal deelnemers aan een race, maar is er nog ruimte voor een extra team. Wat dat betreft is de reactie van de FIA op z’n minst curieus te noemen. Als je je maximum aantal deelnemers nog niet hebt behaald, dan verwelkom je toch iedereen die mee wil doen in het spelletje?
Haas F1 laat zien dat het niet simpel is om potten te breken binnen de F1. Ben eigenlijk wel benieuwd of Andretti dat beter kan. Indycars, en veel andere competities, werken met standaard auto’s waarmee je alleen het verschil kunt maken met de juiste afstelling. Formule1 is een kampioenschap waarbij je ook je eigen auto moet bouwen, dat vergt een heleboel expertise die een gemiddeld Indycar-team niet heeft. Zou wel interessant zijn om te zien wat ze kunnen, en hoe snel ze zich kunnen ontwikkelen.
flyerbunch zegt
Er werd enkel gezegd dat de FIA nog niet op zoek is naar nieuwe teams en dat alles ff on hold staat. Andretti wilt ook maar pas van 2024 aan de start verschijnen dus ze hebben nog wel ff tijd. Hoe dan ook schijnt het laatste nieuws te zijn dat er zelfs al een motor deal rond is. Wie daar zwijgt men nog over, maar het zal niet Mercedes worden want die zitten al aan hun maximum! Meest logische zou Alpine zijn omdat ze wrs grote korting zouden geven of Red Bull met hun Honda connectie.
Edge zegt
@flyerbunch: Dat zeg je leuk, “pas in 2024”. Vergeet niet dat het al 2022 is. Als de FIA op 18 maart bij de World Motor Sport Council al direct goedkeuring zou geven, hebben precies twee jaar de tijd. Da’s pakweg een jaar om een team helemaal van nul uit de grond te stampen en een jaar om met dat team een auto te ontwerpen waarmee je in 2024 van start kunt gaan. Niet onmogelijk, zeker niet als ze de non-listed parts ergens inkopen in plaats van zelf ontwerpen, maar laten we vooral niet doen alsof Andretti alle tijd van de wereld heeft. De FIA zal nu in maart of anders uiterlijk in juni toestemming moeten geven, anders gaat zelfs een racegrootmacht als Andretti het niet redden.