
Rio wie?!
Haryanto, dus niet Alexander Rossi. De Amerikaan werd eigenlijk al door zo’n beetje iedereen beschouwd als de enige logische kandidaat voor het tweede Manor-zitje naast DTM-kampioen Wehrlein, maar die party ging mooi niet door. De uit Indonesië afkomstige Haryanto lukte het echter wel om een stoeltje te bemachtigen. Wat weten we van deze man?
De 23-jarige Indonesiër debuteerde in 2008 in de single seaters en reed vorig jaar GP2. Uiteraard startte de jonge coureur in de karts en wel op zesjarige leeftijd. Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. De uit Surakarta (FYI: ten tijde van Nederlands-Indië heette deze stad Solo) afkomstige coureur eindigde vorig jaar op een vierde stek in het GP2-klassement met in totaal drie overwinningen.
Verder zal Haryanto ongetwijfeld een leuke zak met geld meebrengen naar Manor, een renstal waar hij al sinds z’n GP3-debuut in 2010 aan gelieerd is. We zijn benieuwd of hij zich een beetje kan meten aan z’n kersverse teamgenoot.
Paydriver..
@martinus: een beetje wel, maar het scheelde 1 punt anders was hij 3e in het GP2 kampioenschap. Dat is ook best goed.
@awesome: en ik weet niet waar ik meer waarde aan moet hechten: 4e in het GP2, of WK DTM.
@awesome: Arme Stoffel. Meer punten dan #2 en #3 tezamen. En dan mag #4 een jaarje met een Manor rondcrossen.
Then again; uitzonderingen daargelaten, maar beginnen bij Manor is misschien niet het beste wat je kan doen als je lang in de F1 wil blijven.
@gregorius: Mwah, dat hangt ook maar af van je verdere connecties. Als je onderdeel bent van het juniorenprogramma van een grote renstal is het geen probleem om te starten bij een achterhoedeteam. Red Bull heeft Ricciardo een half jaar bij HRT laten wennen aan de F1, Ferrari zette Bianchi bij Marussia/Manor neer zodat hij ervaring kon op doen met als uiteindelijke doel een Ferrari-zitje. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat als hij dat verschrikkelijke (uiteindelijk fatale) ongeluk niet had meegemaakt, hij nu voor Ferrari of een subtopper had gereden. En nu probeert Mercedes hetzelfde pad voor Wehrlein uit te stippelen. Logisch, want achterin de F1 doe je meer relevante ervaring op dan nog een jaar in het DTM of een opstapklasse.
Maar goed, als je als paydriver bij Manor in moet stappen ben je meestal sowieso geen toptalent. De echte toptalenten zitten al in de F1 of zijn onderdeel van een juniorenprogramma en krijgen zo’n zitje betaald door het topteam. De enige die zich enigszins omhoog heeft gewerkt vanuit de achterhoede is Ericsson, die van Caterham naar Sauber ging. We weten echter allemaal dat dat alles te maken had met zijn Zweedse sponsoren en niks met zijn racetalent…
@Edge: En vergeet Alonso niet die zijn carrière bij het achterhoede team Minardi is begonnen.
@Edge: Toto riep onlangs heel hard van de daken dat Wehrlein niet bij Manor is gekomen als deel van de motorendeal…
Mede mogelijk gemaakt door de 15 miljoen van de Indonesische regering. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, zijn prestaties de afgelopen jaren zijn niet bijzonder te noemen.
@viezefreddyw: En de Indonesische regering heeft dat geld weer van onderandere de NL inzamelingsactie na de Tsunami, want het grootste deel van het hulpgeld is namelijk nooit naar de opbouw en hulp gegaan!!
Paydriver. Dat klopt. Net als Alonso, Schumacher, Lauda en tegenwoordig bijvoorbeeld ook Perez. Niks mis mee dus.
@Robbert89: Er zijn twee soorten paydrivers: Paydrivers die geld gebruiken om in de F1 te komen en daarna hun plek in de F1 verdienen, en paydrivers die zich de F1 in kopen en vervolgens hun geld moeten aanwenden om in de sport te blijven. Gasten als Schumacher, Alonso, Lauda en Perez hebben allemaal hele leuke dingen laten zien, waardoor het talent de doorslaggevende factor werd en niet het geld zoals dat wel bij Maldonado of Ericsson het geval is. Met die eerste groep is helemaal niks mis, maar die tweede groep is een noodzakelijk kwaad. We zien dat soort coureurs liever niet, maar zonder die coureurs waren veel teams nu al omgevallen.
@Edge: Maar je kan pas na een jaar of twee zien welk van de types iemand is, dus het lijkt me wat vroeg om deze coureur nu al als de verkeerde categorie neer te zetten.
Overigens is zijn track record tot nu toe niet bijster indrukwekkend, dus ik vrees ook dat de kans op een verborgen talent niet zo groot is.
@Mairsil: Precies, dat is het hem nou ook. Lauda, Schumacher, Alonso en in mindere mate Pérez hebben zichzelf toch wel in meer of mindere mate bewezen door naar de F1 te promoveren na een jaar waarin ze kampioen werden of in ieder geval top 3 wisten te eindigen.
@Edge: Klopt, maar ik heb geen idee hoe goed zijn auto was, of zijn die in die klasse allemaal gelijk? Ik ben geen kenner, maar als je alleen naar de resultaten kijkt zou je op basis van vorig jaar ook kunnen denken dat Maldonado beter reed dan Alonso in F1.
Zoals gezegd, mijn verwachtingen zijn niet hoog, maar als hij die 4e plek met een prutwagen reed kan er wel hoop zijn. Zo niet, dan is het nog niet slechter dan het vorig jaar was.
@Mairsil: In de opstapklassen rijden ze vrijwel allemaal met exact dezelfde auto’s. Iedereen krijgt een auto met hetzelfde aerodynamische pakket en dezelfde motor en de teams zijn alleen verantwoordelijk voor de afstelling van de wagen. Daar is de auto dus wat minder van belang dan in de F1. Als ik mij niet vergis heb je alleen in de Formule 3 nog enige vrijheid in de vorm van de keuze tussen een VW- of Mercedes-blok achterin de wagen. Maar verder zijn de wagens gewoon per klasse gelijk.
@Edge: mooi verwoord, net wat ik dacht en scheelt weer typen.
Dit was natuurlijk wel te verwachten. Manor is niet in de positie om zomaar een coureur aan te nemen op basis van talent zonder dat hij sponsorgeld meebrengt. Haryanto is geen briljant coureur. Hij reed afgelopen jaar zijn derde seizoen GP2 en werd daarin derde. Max Chilton promoveerde met dezelfde CV naar de F1, Stevens noteerde als beste prestatie een vierde plek in de drie jaar dat hij in het Formule Renault 3.5 kampioenschap reed en Marcus Ericsson ging F1 rijden met als beste resultaat een 6e plaats in het kampioenschap in zijn vierde GP2 jaar. Maar Haryanto brengt wel 15 miljoen mee. Wat dat betreft voldoet hij dus prima aan het eisenlijstje van Manor.
Wie zou sneller zijn? Pay-driver Rio, of Beitske Visser/Suzie Wolff/ Carmen Jordi.
@gregorius: Op basis van de cv’s van Rio en de vrouwen, Rio, zonder twijfel. Zijn resultaten so-far zijn beter dan die van de drie genoemde dames. Beitske Visser gaat nu haar derde seizoen Formule Renault 3.5 Formule V8 3.5 in, dus die zou eventueel het cv van Rio kunnen evenaren door na twee slechte seizoenen in de (sub)top te finishen. Susie Wolff heeft ook nooit echt wat laten zien, is gepensioneerd en zal dus niet meer topfit zijn, en ze ook nog eens 33 wat redelijk oud is voor F1-begrippen. En Carmen Jordá? Die zit enkel bij Lotus/Renault op basis van haar mooie gezichtje en het idee dat mannen hun team gaan steunen omdat er een mooie vrouw bij het team zit. Haar beste kampioenschapsresultaat in drie jaar GP3 was 28e, en ze was ruim 12 seconden langzamer dan Richie Stanaway in de simulator van Lotus, en meneer Stanaway is zelf al niet bepaald een hoogvlieger.
@Edge: 12 seconden per rondje? Of over meerdere ronden?
Wil niet lullig doen, maar als je een beetje handig pukkelgezicht met GT of Forza ervaring een dag in zo’n simulator zet, geloof ik zomaar dat ie aan het eind van de dag meerdere ronden kan achter elkaar kan rijden binnen die 12 seconden zonder de crashen; zeker op de Tilke circuits.
@gregorius: Per rondje, ja. Stanway postte zelfs de telemetrie en alles, maar de berichten zijn naar aanleiding van een fittie tussen hem en Jordá weer verwijderd van zijn en haar Twitter-accounts.
Iedereen die in een Manor rijdt, rijdt achteraan natuurlijk.
Maar alle andere chauffeurs die je noemt horen ook niet in de F1 thuis.
Ik dacht dat Manor wel grote stappen zou zetten dit jaar, maar een auto ontwikkelen met 2 rookies zal wel in het nadeel werken. Ik denk dat Pascal wel veel kennis voor zn leeftijd/ervaring heeft meegekregen van Merc, maar over Rio ben ik eigenlijk zeer sceptisch.