Het gerucht hing al een poos in de lucht, maar de kogel is nu door de kerk.
’t Blijft een beetje vreemd: ontslagen worden omdat je niet genoeg geld betaalt aan je werkgever. Toch komt het daar in het geval van Rio Haryanto min of meer op neer. De Indonesiër slaagde er niet in om de benodigde sponsorcenten bij elkaar te harken en dus is hij z’n stoeltje bij Manor kwijt.
Haryanto had al een contract voor 11 races, waarna zou worden bekeken of hij genoeg geld bij elkaar kon verzamelen om z’n eigen stoeltje voor de rest van het seizoen te financieren. Dat lukte niet en dus is het exit voor de eerste Indonesiër ooit in de Formule 1. Overigens gaan we er niet van uit dat we de coureur wellicht later nog terugzien in de F1. Rio blijft de rest van het seizoen wel reserverijder bij Manor.
Wie Haryanto mag opvolgen is intussen ook bekend. De eer gaat naar Fransman Esteban Ocon en dus niet naar Stoffel Vandoorne. Ocon was hiervoor testrijder bij Renault.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een vreemde wereld….
perry_snijders zegt
Wat leuk voor Ocon!
Ik ga even googelen wie het is.
rob5nismo zegt
@perry_snijders: ocon is de naam waar max het nog wat moeilijk mee kan krijgen als die bij een top team terecht komt
jaccovdzaag zegt
@rob5nismo: Ja. Kachelt ergens achterin de DTM rond ;)
martinus zegt
@jaccovdzaag: Ondanks middelmatig materiaal underperformend hij behoorlijk in die klasse.
Edge zegt
@jaccovdzaag: Klopt, maar in de Formule 3 was hij Max gewoon de baas en won hij als rookie het kampioenschap, en het jaar daarna (terwijl Max lekker in een Toro Rosso racete) won hij als rookie de GP3 titel. Sommige coureurs ligt de DTM nou eenmaal niet. Dat zag je ook met Coulthard en Hakkinen. (Meer dan) prima in formulewagens, maar gewoon niet om aan te gluren in de DTM.
gregorius zegt
@Edge: was het niet zo dat Ocon in dat jaar in F3 een betere auto had (met MB achterin ipv de VW van Max)? Overigens heeft Max de meeste overwinningen gehad dat jaar.
Anyway, Ocon lijkt inderdaad wel goed overweg te kunnen met formula wagens; ik wens m veel succes
perry_snijders zegt
@rob5nismo: Was hij geen testrijder bij Lotus of zo? Of ben ik nu in de war met iemand anders?
Edge zegt
@perry_snijders: Nee dat ben je niet. Ocon is begonnen als juniorcoureur van Lotus en vervolgens overgestapt naar het juniorenprogramma van Mercedes. Dit jaar werd hij wel door Mercedes uitgeleend aan Renault, waar hij hier en daar een vrije training mocht rijden.
rob5nismo zegt
@perry_snijders: bij de formule 3 reed hij max de moeder om het zo te zeggen.
Toen was max de luis in de pels van ocon tenminste dat zei allard kalf toen.
Ocon werd dat seizoen kampioen en max eindigde 3de wat natuurlijk knap is aangezien dat zijn enigste seizoen f3 was
Edge zegt
@rob5nismo: Het was ook Ocon zijn eerste seizoen F3. Het grote verschil zat hem erin dat Ocon in 2012 en 2013 wel al ervaring opgedaan had met formulewagens in de Formule Renault 2.0, terwijl Max toen nog in de karts racete.
martinus zegt
@rob5nismo: Hij deed het goed in tallentenklasses, waar hij ook in ‘de beste’ auto zat..(gp3, F3) maar tussen de grote heren van de DTM laat hij het een beetje afweten: hij heeft 0 van de 64 races in de DTM waar hij aan meedeed gewonnen.
Zelf zei hij over die teleurstellende resultaten in de DTM: [url=http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/340654/ocon-onderaan-in-dtm-niet-gedacht-dat-het-zo-zwaar-was/]
“Niet gedacht dat het zo zwaar was.”[/url]
rob5nismo zegt
@martinus: kan dat hem dat niet ligt.
Kijk maar naar kubica in de rally auto dat gaat ook niet altijd even goed.
Ik zag regelmatig een filmpje voorbij
komen dat hij de auto op zn dak of zijkant in de busjes parkeerde
rob5nismo zegt
Ik hoop op stoffel en dat hij dan zo volgend jaar bij mclaren kan gaan rijden
martinus zegt
Daar missen we niets aan.
Volgens mij is hij letterlijk elke race waarin hij meedeed als laatste geëindigd.
Dan zie ik toch liever een PayDriver als Pastor Knaldonado voor wat reuring in het veld zorgen.
vervanger Ocon heeft trouwens wel wat meer talent dan Haryanto: Ocon won achtereenvolgens de Europese F3-titel en het GP3-kampioenschap.
arii zegt
Jammer, ik had liever Stoffel zien rijden, ook al is Ocon een talentje.
jaccovdzaag zegt
Is officieel, lees ik op diverse sites. Ocon naast Wehrlein
n54coupe zegt
Nou echt alleen vanwege het geld zal ook wel niet de gehele reden zijn.
Haryanto reed heel vaak erg achteraan, en kwalificeerde beduidend slechter dan Wehrlein.
pixeltrooper zegt
haryanto naar reserve ipv exit (al zal dat verschil tussen reserve en exit nihil zijn)
VeniVidiVici zegt
Was te verwachten. Naast zijn slechte prestaties is z’n Indonesische geldpotje ook op.
stfu zegt
Je had vroeger ook zo’n Japanner in de F1 die bij Toyota zat ofzo toch? Ook puur vanwege centjes dat ie mee mocht doen. Lijkt mij een rare insteek van motorsport, waar het naar mijn idee om kwaliteiten en talent gaat.
Gulli zegt
@stfu: Je hebt er meerdere gehad, kies er maar eentje uit :) Er zijn er maar weinig die écht potten hebben kunnen breken voor hun team, sommige helden uitgesloten natuurlijk. https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_drivers_from_Japan
pinut187 zegt
@stfu: Sato?
stfu zegt
@pinut187: geloof hij ja. Weet het niet meer eerlijk gezegd. Zo rond 2001 iig.
Edge zegt
Met Ocon halen ze één van de meest talentvolle jonge coureurs zonder F1 zitje in huis. Goede zet, al zullen de sponsorcentjes van Mercedes er ook wel wat mee te maken hebben aangezien Ocon nog altijd onderdeel uitmaakt van hun juniorenprogramma.
Ergens vind ik het jammer dat McLaren de kans niet heeft aangegrepen om Stoffel Vandoorne daar te stallen. Red Bull liet met Ricciardo bij HRT al zien dat een half seizoen in de achterhoede alleen maar goed is voor je ervaring. Alles wat hij daar aan kennis en ervaring opdoet zou relevanter zijn dan dat wat hij nu opneemt in de Super Formula.
Maar goed, terug naar Ocon. Versloeg Lucas Auer en onze eigen Max in zijn debuutjaar in de F3 om er met de titel vandoor te gaan, en herhaalde dat kunstje (minus Verstappen en Lucas Auer) vorig jaar in de GP3. Hij lijkt mij meer dan geschikt voor een F1 stoeltje, dus ik gun hem deze kans van harte.
Ik ben wel benieuwd hoe dit zijn kansen op een racezitje bij Renault in 2017 beïnvloedt. Dat Palmer vertrekt is vrij zeker en in de Deense media gaan ook stemmen dat Magnussen z’n biezen mag pakken na dit seizoen. Het is geen geheim dat ze bij Renault het liefst een Fransman in de wagen zetten, met Ocon als favoriet. Maar hij kan niet instappen bij Renault als hij nog aan een contract bij Mercedes vast zit, en hij mag natuurlijk ook niet klagen als Mercedes ook in 2017 een stoeltje bij Manor voor hem koopt.
viezefreddyw zegt
Het enige wat me altijd bijbleef was dat Haryanto nagenoeg altijd de hoogste topsnelheid had binnen het hele circus. Verder was ‘ie bijna altijd slechter dan Wehrlein. Maar goed, Haryanto out en Ocon in. Ben benieuwd of het de boel bij Manor verder gaat brengen buiten het geld om. De auto is een en al ruk.
w0o0dy zegt
Haryanto was nooit een grote belofte en kwam eigenlijk ALLEEN door de centen de F1 binnen. Eenmaal daar bleek hij ook gewoon veld vulling al moet gezegd worden dat een minder dan briljante rookie natuurlijk ook wel een lastige uitdaging heeft aan een auto als die van Manor.
w0o0dy zegt
Ocon is erg goed, heb hem al een paar jaar soort van gevolgd maar met meer geluk met de techniek en minder pech had Max hem wel verslagen.
toniominestrone zegt
@w0o0dy: In het DTM rijdt hij momenteel geen deuk in een pakkie boter, hoogstens in de bolides van zijn opponenten.
str8six zegt
Ok doei.