Ooit had je absoluut je handen vol aan een Formule 1-auto, maar tegenwoordig is de uitdaging ver te zoeken. Dat moet anders, want de races kunnen wel weer wat meer spanning gebruiken.
Het is elk jaar hetzelfde riedeltje: de reglementen worden aangepast, in de hoop dat de boeiende gevechten in de Formule 1 niet langer op een hand te tellen zijn. Vervolgens is iedereen na de Grand Prix van Australië enthousiast en vergeten we even dat op dat circuit altijd leuke races te zien zijn. Na een paar wedstrijden op de asfaltpaleizen van Hermann Tilke blijken we toch weer naar dezelfde optocht te kijken, met in 2014 Lewis Hamilton of Nico Rosberg als racewinnaar.
De FIA is daarom een onderzoek gestart naar dé manier om de sport weer populair en aantrekkelijk te maken. Zo moet het moeilijker worden om de wagens te besturen. Want laten we eerlijk zijn: zo zwaar als Ayrton Senna en Alain Prost hebben de toppers van vandaag het absoluut niet. Dat daar een studie voor nodig is, zegt overigens al genoeg, want zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn.
De autosportfederatie zou vooral de banden, afmetingen van de auto’s en aerodynamica willen aanpakken. Dat klinkt in ieder geval al een stuk beter dan het kunstmatige DRS en KERS, want dat heeft natuurlijk weinig te maken met écht en puur racen. Daarnaast wordt er gekeken naar het verbieden van bepaalde vormen van radio-communicatie, zodat coureurs eindelijk weer zelf moeten nadenken over hun wedstrijd.
Aangezien de FIA druk bezig is met deze studie lijkt dit ons een mooi moment alvast wat suggesties richting Parijs te sturen. Kom maar door in de comments.
norge zegt
Studie? Kijk eens goed naar een F1 uit de zeventiger jaren..(liefst 1975 Ferrari)…En gebruik dit als basis voor de nieuwe regels.
JordyS zegt
@norge: Haha, ja het is eigenlijk te lachwekkend voor woorden dat hier een studie/onderzoek naar gedaan moet worden…
norge zegt
@norge:
stephanotis zegt
@norge: aub de t2 van ’76 zonder luchtdoos
rolov zegt
Aërodynamica vrijgegeven. En de hybride techniek ook. Motoren Allemaal hetzelfde. Dan wordt het interessant. En tanken weer erbij.
motoragent zegt
@rolov: Aerodynamica juist niet vrijgeven, dan krijg je van die rijdende spoilers die op rails door de bochten gaan. Close racing zit er dan ook niet meer in omdat je simpelweg niet meer in de buurt van andere kunt rijden door downforceverlies. Ik zou juist de earodynamica aan banden leggen en de teams weer lekker laten stoeien met mechanische grip, dan krijg je weer glijdende auto’s en veel meer close racing.
Ohja, en weer rijden op échte circuits, dus weg met die parkeerplaatsen in de buitenbocht en terug met de grindbakken en het gras. Een foutje mag best afgestraft worden…
gregorius zegt
@motoragent: ‘Bestraft’ moet t zeker worden, maar het probleem is dat je een circuit niet met opzet weer minder veilig kan maken: een klapper is leuk, maar met elkaar, en niet in een muur. Wat een optie is dat je voor de race de uitloopvlakken met een afgevende rode verf beschilderd (dus op de stukken waar men de bocht de hard heeft genomen en die ruimte nodig heeft). Heb je rode verf op je band, stop & go. Ook leuk voor de kijker; is er weer iets meer te zien.
Of je gooit eerst een strip met 20 cm diep gravel erin voor 2 meter, om daarna, 20cm lager de baan te vervolgen; een chicane aan het eind, voor een oprit, met grind eromheen, waar je met max 30km/h doorheen kan zorgt dan voor de het nodige tijdverlies; wat dus het verschil in rijderskwali naar voren brengt.
En de spin die komt omdat men iets raars door bij het begin van de bocht of te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen, die moet je niet bestraffen: want daar is het tijdverlies duidelijk en leuk om te zien. Uiteindelijk zijn het de kijker die de ‘sport’ betalen.
Bartez zegt
Ik zeg:”weg met die stuurbekrachtiging en schakelen met het pookje” :-)
sirdrinksalotofpetrol zegt
Geef de heren coureurs 1 volle tank, 1 setje banden, geen communicatie tijdens de race anders dan pitborden, allemaal dezelfde ECU en software en een klapzoen van pitspoes…….dan kunnen de coureurs hun talent laten gelden.
mashell zegt
Of Senna en Prost nou de goede voorbeelden zijn?. Die reden begin jaren 90 op het hoogtepunt van het gemakkelijk rijden nog. In 1994 is de FIA begonnen met het moeilijker maken, waar een hele hoge prijs aan bleek te hangen.
tupperware zegt
@mashell:
Yep, zeker de actief geveerde Williams was een auto waar ie oma nog mee zou winnen.
Ik heb hier al wel een paar goede tips gelezen zoals downforce drastisch verminderen, stuurbekrachtiging eraf en gewoon weer terug naar “old school” circuits.
Vraag gelijk welke coureur welk circuit ze fantastisch vinden om te rijden en steevast staan Spa en Suzuka boven aan het lijstje.
Pulizano zegt
@mashell: Gemakkelijk rijden? Geschift is een meer gepaste omschrijving. Kijk dan maar hoe Ayrton Senna in ’88 met 1200pk, manuele bak en zonder tech hulpmiddeltjes door Monaco raast.
http://www.youtube.com/watch?v=GTJZTc1U1tM
tupperware zegt
@Pulizano:
Leuk filmpje, alleen is het uit 1990.
Destijds reden ze met een 3.5 V10, en die haalden echt de 1200pk niet, volgens Mclaren zelf leverde de Honda V10 in de MP4/5B 710pk.
Die 1200 paardjes hadden ze tijdens kwalificaties in 1984, het tijdperk van de turbo’s.’
camber24 zegt
@Pulizano: filmpje is wel erg versneld afgespeeld..
Kvgorp zegt
Gewoon de top met extra kilo’s aan gewicht in de auto laten rijden werkt bij andere classes ook prima.
eulo zegt
Nou, geef mij maar zoiets als het duel Arnoux – Villeneuve uit de late jaren 70, vier wielen, motor, en stuur, de rest was voor de rijder kan weinig tegenop op dunkt me
http://www.youtube.com/watch?v=I-JBDGWZsMY
heidi zegt
Hier een suggestie: Een verplichte wissel van diegene die aan kop rijdt. Iedere 3 á 4 ronden wisselen. Dan lijkt het net echt.
donvliet zegt
Spannende races krijg je door de auto’s gelijk aan elkaar te maken, maar dat is wel een erg grote verandering van het f1 concept
breakingpoint zegt
motor vooraan en achterwielaandrijving!!!!!!!!!
axel968 zegt
Ik heb liever een fatsoenlijk geluid in plaats van dat stofzuiger geluid van nu
reistje zegt
Ze moeten de combinatie van aero en power moet weer gebalanceerd worden. Terwijl aero en downforce enorm zijn verbeterd de laatste 30 jaar. Is de power output weinig tot niks gestegen.
Vroeger leek het alsof ze een raket bestuurde en nu lijken ze aan de grond gelijmd.
De huidige brandstofregels zijn te scherp. Ik vind dat er brandstofregels moeten blijven maar dan meer zoals vroeger, deze regel was te strikt. Nu kunnen ze niet normaal rijden en presteren omdat ze anders teveel verbruiken…
Het is een koningsklasse, maar de voortgang (behalve aero dan) lijkt weinig te zijn de afgelopen jaren als je het vergelijkt met andere klassen zoals Le Mans.
Persoonlijk vind ik het te klinisch en te streng geworden. Iedereen is zo politiek correct, de corours laten geen persoonlijkheid meer zien. En als iemand doet een donut na zijn overwinning en krijgt een boete… en ooo-oooh als je ook maar naar een lijn kijkt waar je niet overheen mag krijg je al een drive-through penalty.
stationcar zegt
Als echte autoliefhebber heb ik formule 1 nooit begrepen, wat is er nou aan om te kijken naar lelijke auto’s die op een dartpijl lijken die heel hard rondjes rijden?? Boring…
Het klinkt/klonk niet als toffe auto’s, dus in mijn ogen is de enige overeenkomst met auto’s dat er 4 wielen aan zitten, maja dr zitten ook 4 wielen aan een winkelwagentje…
p924 zegt
@stationcar: . . ehm . . nou wil ik niet l*llig overkomen hoor, je bent een echte autoliefhebber maar je hebt niets met autosport en je nickname is ‘stationcar’ , , ,
lamborgfan zegt
@p924: hmm.. Ergens snap ik zijn punt. Als je het WTCC neemt, daar gebruiken ze nog enigsinds “standaard” productie auto’s. De F1, zijn eigenlijk gewoon vliegtuigen op wielen bij wijze van.
Ik duik tien keer liever zelf de kartbaan op met wat vrienden, dan dat ik mn tijd verdoe aan een F1 race kijken.. Toch ben ik nog altijd een Die Hard autoliefhebber. Vond vroeger Rallysport ook vele malen interessanter dan F1, DTM etc.
str8six zegt
@stationcar: mietje
stationcar zegt
@str8six: bedankt! Als het daarvan moet afhangen vind ik het geen punt om mietje te zijn. Ik doe liever echt toffe dingen met mn tijd, zoals vandaag: ben met een vriend wezen touren in Luxemburg en Duitse Eifel. Dat doen autoliefhebbers: rijden! Voor de tv hangen hoe anderen rondscheuren vindt ik niet boeiend, ik wil zelf actie!
cthijs zegt
Alle regeltjes overboord ,laat de fabrikanten een wagen bouwen die alleen aan een bepaalde afmeting moet voldoen en laat ze er zelf een motor in knutselen.want alleen dan krijg je de competitie terug de banen zijn tegenwoordig zoveel veiliger als vroeger dus de veiligheid van de auto’s kunnen ze zelf ook goed regelen,moet je na een half seizoen maar eens kijken hoe interessant het word
RazorHead zegt
Ik denk dat de terminologie hier niet 100% juist is.
Het is op deze moment zeer moeilijk om een F1 auto te besturen met 4894156189 verschillende settings die je om de haverklap moet veranderen. Men zou beter dat meer aan banden leggen.
Dat de F1 fysiek minder zwaar is als vroeger dat is inderdaad correct. Dat zie je zelf al aan de rondetijden en de G krachten die men nu haalt in bochten.
Maar fysiek zwaarder = meer G krachten = meer aero
en zei men niet dat men minder aero wou omdat dit het spektakel ging verbeteren, met name close racing ? Juist.
series2 zegt
Je kan formule 1 maar op één manier leuk maken en dat is door alle regels te vervangen door één regel. Namelijk, geen regels! Misschien dat er dan nog Ieuke creaties voorkomen met een vacuümzuigende turbinemotor of een auto met een piepkleine kernfusiereactor als krachtbron. Misschien wordt de sport zo minder glamoureus maar dan ben je wel gelijk van dat hippe gin Ramos Fizz sfeertje af. En heb je gewoon kerels achter het stuur in plaats van fancy boys als l. Hamilton. Kerels die vechten om diegene die voor ze rijdt ín te halen! Plus dat er op deze manier echt vernieuwende techniek wordt uitgeprobeerd. F1 wagens van nu zijn zowat minder efficiënt dan gp2 wagens!
macready zegt
Hoezeer ik de meeste reacties ook begrijp en deels onderschrijf, lijkt het mij NIET verstandig om terug te gaan in de tijd. Formule 1 is altijd het paradepaardje geweest van de autosport, de tak waar ontwikkelingen plaatsvinden die binnen enkele jaren (of decennia) ook regelmatig terug te vinden zijn in auto’s op de straat.
Op het moment dat je de aerodynamica en downforce in het algemeen weer verder gaat beperken en reguleren, meer moderne electronica gaat verbieden, auto’s meer onderdelen laat delen en per saldo de auto’s weer langzamer maakt, draai je in feite juist de F1 de nek om. Hoezeer ik de oude jaren ook waardeer, je kunt niet terug.
Ten eerste door het simpele feit dat de GP2 auto’s rondjes gaan rijden om de F1 auto’s. Auto’s die langzamer zijn dan een sub klasse, zijn niet het uithangbord van de staat der techniek.
Daarnaast is de F1, zeker die van de laatste 3 á 4 decennia, nooit van het type close racing geweest, zoals je dat terugvindt in de toerwagens en zeker niet zoals bij de de klassen met vrijwel gelijk materiaal. Dat is ook nooit de opzet geweest. Om fabrikanten geïnteresseerd te houden vele miljoenen per jaar te spenderen om races te winnen én nieuwe technieken te ontwikkelen, is ongelijkheid (of eigen ontwerpen zo je wilt) eerder een must dan een last.
En ik vrees met grote vrees dat we toch weer snelheid verloren zullen zien gaan en meer eenheid gaan zien bij gebruikte onderdelen, om meer gelijkheid. De genoemde punten als aerodynamica en banden, zijn exact de punten waar de FIA als een rode draad de laatste 2 decennia elke keer op terugvalt. Denk aan de smallere banden, groeven in de banden, denk aan de kleinere en smallere spoilers, etc.
Ik zou zeggen, houd de aerodynamica ongemoeid, maar voeg kunstmatig meer mechanische grip toe door alleen nog zachtere banden toe te staan. Keus in hardheid mag blijven, maar per saldo gewoon een flink stuk zachter. Je krijgt daardoor nog meer wissels en door snellere slijtage meer strategische mogelijkheden en beslissingen (zonder tussenkomst van de pits lijkt mij prima, gewoon ad hoc bij de immer veranderlijke omstandigheden). En daaruit volgen ook meer inhaalmogelijkheden door meer ongelijkheid in slijtage (nieuw vs oud, afhankelijk van moment van wissel) én door extra mechanische grip meer mogelijkheden om dichter bij te komen en te blijven bij kortere bochten om zo de slipstream weer interessanter te maken.
Visueel mag van mij ook magnesium z’n herintrede doen als materiaal aan de onderkant met lokaal een tikje minder bodemspeling. Functioneel een prima materiaal, maar voor het oog een lust als de vonkenregens er weer vanaf spatten. Zeker nu er een enkele keer ook in het “donker” (dimmen die lampen, wij en de rijders zijn niet blind…) wordt gereden.
Kort gezegd, echt close racing van start tot finish (uitzondering daargelaten natuurlijk) zal het nooit worden, daar is het de klasse niet voor, maar closer moet mogelijk zijn zonder brute offering van technieken en snelheid.
Ceterum censeo, de begrenzer en verbruikslimieten (en dus ook short shiften) delendum esse. Desnoods weer een kleinere tank, maar efficiëntie wordt en werd allang gestimuleerd vóór invoering van de nieuwe regels. Ja het waren (en zijn) slurpers maar ook hier geldt: doel totaal voorbij gestreefd.
macready zegt
@macready:
Facepalm, het belangrijkste punt van dit topic niet eens direct aangesneden, maar dat is wel direct aan bovenstaande verbonden:
Je maakt het de coureurs niet of nauwelijks moeilijker door te knoeien met de mechanische grip en/of aerodynamica. Ja, de auto’s tot eind jaren ’80 (en wellicht ’94) waren een stuk lastiger en zwaarder te besturen, maar daar staat tegenover dat de coureur nu veel meer knoppen tot zijn beschikking heeft waarvoor zijn input wordt verlangd. De meeste beslissingen hiervoor (en voor strategieën) zijn hem uit handen genomen door de teams, dus die geven we terug zoals aangegeven hierboven.
Maar reken maar dat bijv. een Alonso nog steeds de ballen uit zijn broek rijdt om het verschil in snelheid tussen de Ferrari en o.a. de Mercedessen (deels) te compenseren. Dat ze na de race fitter ogen, heeft niet alleen te maken met toegenomen comfort, de rijders zijn ook gewoon fitter… Verplicht een sixpack wegdrinken elke avond dan maar? ;-)
jaapiyo zegt
Het eerste wat ze moeten doen is de valse notie loslaten dat er vroeger elke race heel veel actie op de baan was. In realiteit is er waarschijnlijk nooit zoveel actie geweest als nu maar van het verleden herinneren we alleen de mooie momenten en vergeten de ‘saaie’ races.
Ze moeten dus vooral niet de geest van F1 doodmaken door er een soort veredelde spec serie van te maken. Dat bestaat al voldoende op de wereld zoals bijvoorveeld in de Indycar, super formula (voorheen Formule nippon), GP2, WSBR etc…Als ze verder gaan op die weg gaat F1 dood, geen sponsor die daar de bedragen voor wil neerleggen die ze nu (nog) neerleggen.
De auto’s zouden wel zoals motoragent al zegt minder aerodynamische downforce en meer vermogen mogen hebben…dat zorgt er voor dat de coureurs weer met meer gevoel zelf het gaspedaal moeten beroeren en in de bochtjes meer dan nu moeten pokeren op de grens van wel grip/niet grip. Geef de motorenontwikkeling vrij en beperk desnoods de windtunneldagen nog meer als kostendrukken dan echt nodig is (ik zie dat trouwens niet zo maat ok). Het zijn nu een soort super F3s; heel veel aero, relatief weinig powah. Die balans moet andersom.
motoragent zegt
@jaapiyo: Dat is denk ik het grootste probleem van de Formule 1, het over-geromantiseerde beeld van de oude F1, waar mannen met snorren ronden lang gevechten aan gingen met hun concurrenten.
Mensen refereren graag aan dé gevechten van vroeger, zoals de GP van Frankrijk in 1979 waar Rene Arnoux en Gilles Villeneuve elkaar op leven en dood bestreden voor nota bene de 2e plaats. ‘Zie je dat tegenwoordig nog?!’ roepen ze dan. Nee, inderdaad, maar vroeger ook niet, vandaar dat dit gevecht juist zo legendarisch is. Zoals je al zegt vergeten mensen de saaie races van vroeger en onthouden alleen de mooie momenten, waardoor al snel het beeld ontstaat dat vroeger alles beter was.
Ik denk dat we over een jaar of 20 nog napraten over dit seizoen, seizoen 2014. 2 kemphanen die strijden voor de titel, een die qua pure snelheid het net niet bij kan houden, de andere met veel materiaalpech. Legendarische gevechten om de overwinning, denk aan Bahrein en Canada. En een broekie met een glimlach van oor tot oor die gewoon een 4-voudig wereldkampioen de oren was en ook nog eens 3 overwinningen afpakt van het team dat oppermachtig hoort te zijn.
En natuurlijk het seizoen dat aangekondigd werd dat meervoudig wereldkampioen Max Verstappen op zijn 17e zijn debuut zou maken in de Formule 1. Wat een sensatie was dat.
wouterem zegt
Allereerst, JordyS, beetje suggestief geschreven stukje dit. Natuurlijk, zo spectaculair als in de ‘good ol’ seventies’ wordt de Formule 1 wellicht nooit meer. Maar dat geldt ook voor andere dingen, menselijke voortuintjes bijvoorbeeld. De vraag is echter of de oplossing voor F1 in het verleden ligt. Ik denk van niet. De autoindustrie is al een aartsconservatief bolwerk en ik vind juist dat een sport als F1 de weg zou moeten plaveien voor innovatieve oplossingen. Wellicht hoort het huidige stofzuigergeluid daar helaas bij. Ik geloof dan ook niet in remmende reglementering die teruggrijpt op eenvoorgoed
wouterem zegt
@wouterem: Afgesloten verleden, maar ik vind dat renstallen de vrije hand geboden moet worden om met creatieve oplossingen te komen voor actuele vraagstukken. F1 kan op heel veel andere manieren aantrekkelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld door de sport meer naar de fans toe te brengen *heiligschennis-modus aan* zoals dat ook in de NASCAR gebeurt *heiligschennis-modus uit*. Verder moeten Ecclestone en de zijnen zich eens achter de hoogbejaarde oren krabben en beseffen hoe belangrijk opwindende circuits voor de sport zijn. F1 kampt met een dalende populariteit omdat ze blijft hangen in een tijd die nooit meer terugkeert en niet bezig is met hoe de sport op een boeiende manier en op boeiende renbanen (!) op een competitieve manier bezig kan zijn met de automobiele vraagstukken vn deze tijd. Welterusten mensen!
desjonnies zegt
Och ik hoef helemaal niet te reaguren, alleen de quote aanhalen van Flavio Briatore
” De coureurs van vandaag zijn boekhouders geworden, die zitten te rekenen hoeveel brandstof ze nog hebben in plaats van te racen ”
Er zijn geen flamboyante persoonlijkheden meer als een James Hunt die rookte, zoop en alles neuqte was een vlagina had. Of een Jackie Stewart of een Ickx
De enige die nog lollig is vind ik Kimi !
Er zijn geen team eigenaren meer als een Lord Hesketh of een Walter Wolf en zelfs die vervelia van een Ecclestone.
’t zijn allemaal de braafste jongetjes van de klas geworden die zich slaafs laten leiden.
REVOLUCION !
bastiaangt zegt
@desjonnies: Ik denk dat dat inderdaad nog het grootste probleem is: niet het racen, niet de auto’s, maar de drama en emotie er omheen. We praten nu nog over Hunt en Lauda, Prost en Senna, Schumacher met zijn streken om toch die titel te halen en ga zo maar door. Dat heb je tegenwoordig niet meer.
Heel af en toe zie je nog wat van dat drama terug en je merkt meteen hoe enthousiast het publiek daarop reageert. De boordradiogesprekken van Kimi kan iedereen zich nog letterlijk herinneren: “Leave me alone, I know what I’m doing!” Er zijn zelfs T-shirts van gedrukt, zo mooi vond iedereen dat.
En dan begin dit jaar, toen Rosberg en Hamilton begonnen te ruzien. Namen als Ayrton Senna en Alain Prost werden er direct al bij gehaald. Oh wat zou dat een knallend eind van het seizoen worden! Helaas is alles politiek correct opgelost en zijn we weer terug bij af. En daar zit het grote probleem.
Willen ze de F1 echt weer spannend maken, dan zullen ze het toch echt een keer anders moeten aanpakken, maar er zijn best wat regels die anders kunnen. Verklein die voorvleugel wat, zodat niet bij elk contact alles uit elkaar spat en ze weer zonder angst een poging doen. Ga niet moeilijk doen bij elke lijn die overschreden wordt, maar zorg voor grind of gras naast die lijn, zodat je hier niet meer met winst overheen kan. Geef niet bij het minste foutje een straf, fouten horen erbij. Loopt het uit de hand, dan grijp je pas in. Gebruik die boordradio alleen nog voor de pitstops, laat de coureurs zelf inderdaad maar aanvoelen hoe ze de auto moeten besturen.
Maar het grootste probleem van de F1 ga je met alle regels van de wereld nog niet oplossen. Er zit zoveel geld in de sport en er zijn zoveel belangen, dat coureurs en teambazen nooit meer zoals vroeger zullen gaan reageren. De woede, de ruzies en de rivaliteit onderling worden tegenwoordig altijd verpakt in correcte antwoorden. Bij het Italiaanse Ferrari zou je nu een vuurrood aanlopende teambaas verwachten die alle veel te zenuwachtige en hulpeloos ogende teamleden eens flink toeschreeuwt, gewoon om zijn ei kwijt te kunnen. Bij Mercedes verwacht je dat Rosberg en Hamilton niet meer samen in 1 ruimte te houden zijn, terwijl ze gewoon vrolijk lachend naast elkaar vertellen dat alles weer goed zit. Ja tuurlijk, maak dat de kat wijs… Het is te klinisch, het zijn net robots. En dat menselijke is juist wat mensen graag zien.
Dus F1: Stop om te beginnen eens met al die mediatraining en misschien, heel misschien, komt de F1 dan ooit weer een keer echt spraakmakend in de media.
nickelb zegt
Aero beperken. En gescheiden achtervleugels achter de wielen. 800pk max. Hoe je dat doe moet je zelf weten. Ferrari met zn V12. Mercedes V8. BMW met i6. Porsche met 6boxer. En ga zo maar door. Laat de fabrikanten hun eigen stijl motoren gebruiken. Dan hebben ze er nog iets aan. En je krijgt weer echte fans. Die graag “hun” auto/motor voorbij willen horen komen. Plus na een 2 3 jaar kan de enige verbetering aan de motoren het brandstofverbruik zijn zodat je steeds lichter kan gaan racen. Dan hebben de fabrikanten ook veel ontwikkeling voor hun daadwerkele eigen motoren. Dus voor veel fabrikanten interresant
piquet1986 zegt
De f1 werkt alleen als er een scheiding komt. Een klasse met hardcore wagens die niks met de pinacle of motorsport te maken hebben. Gewoon de meest agressieve(veilige)technieken bij elkaar gepropt, puur voor de sensatie. En een klasse waar alles draait om innovatie, groen, efficient, stofzuigen etc..
kaassaus zegt
Om te beginnen knal er maar weer een dikke V8 in! Die 6 cilinders horen niet thuis in de F1
motoragent zegt
@kaassaus: Net zo als een dikke V8 in een tijd waar het puur en alleen maar draait om auto’s zuiniger te maken.
F1 hoort voorop te lopen qua technologie, met de V8 liepen ze juist hopeloos achter.
Supra1981 zegt
Alleen maar vrouwen laten racen en de top drie moet verplicht achteruit inparkeren na de finish :-)
camber24 zegt
V10 terug.
Minder regels als zijnde het gebruik van DRS, KERS, en dat soort bullshit.
Wel regels in het kader van veiligheid. Vroeger was het misschien spannender, maar ook te gevaarlijk.
Gaskabel. Verplicht. Geen hulpelectronica.
Slicks.
Motor mag 2 x per weekend vervangen worden.
Tanken tijdens race.
Groene imago afschudden. F1 is voor mannen. Niet voor boomknuffelaars.
Oude format kwalificatie terug invoeren.
Zo. Daar komen we een heel eind mee denk ik.
ozer1907 zegt
Geef ze een v12, of een v10. Dat maakt t voor t publiek al 10x zo leuker om te kijken. Laat ze zoals vroeger ook gewoon tanken tijdens de pit. En formule 1 is weer leuk te noemen.
gsipower1 zegt
Breng de V10’s terug. Handbak erin. DRS weg en die hybride zooi ook!!
Sracerr zegt
1 Dump Bernie E.
2 Dump FIA
3 Start racing! :)
Sracerr zegt
4 Dump betaalde TV/zenders
spykerboy zegt
Gewoon fatsoenlijk geluid in de autos! Drs en kers eruit, alle motoren met even veel power (wel zelf laten bouwen dan)
insomnia zegt
Niets aan banden leggen, kom als team maar met de snelste setup voor elk circuit…
Innovatie, snelheid en competitie op EN naast de baan!
baardfiets zegt
Ik zou het voor de techniek wel gaaf vinden als ze vasthouden aan een brandstoflimiet, maar het motorentype vrijgeven. Dan zien we vanzelf wat het efficiëntste is. Wat vervolgens misschien kan leiden tot betere technieken in de particuliere auto’s.
turboturbo zegt
Het grootste heikelpunt is tegenwoordig niet de aerodynamica of whatever, maar de banden/brandstof en de bijbehorende strategie.
Hoe vaak zie je nu wel niet dat men gevechten om plaatsen afkapt vanwege bandensparen en/of brandstofsparen? Het komt ook vaak genoeg voor dat mensen hun plek maar opgeven omwille van de banden/brandstof en om hun strategie te kunnen volgen.
Alles gaat omwille van de vooraf bepaalde strategie (of backup daarvan). Het is geen racen meer op de man.
Houdt de auto’s zoals ze zijn, daar is niks mis mee. Maar ga a.u.b. terug naar de tijd dat banden wat konden lijden en niet tot een onbruikbaar setje degraderen na een rondje vechten met een andere coureur om een plaats. Ze hadden nooit de banden kunstmatig enorm snel moeten laten slijten omwille van “meer gevechten” – ze hebben juist het tegengestelde bereikt.
gregorius zegt
En daarbij. Laat die paar teams onderin vooral failliet gaan. 3e auto per team erbij. Punten van beste 2 auto’s (per weekend) tellen voor constructeurstitel. In de 3e wagen mag 1 coureur max 5 races rijden per jaar (25% van de races). Hierdoor krijgt talent meer kans in de F1 en willen ze zich zeker bewijzen om een keer de punten te pakken voor het team (omdat ze rijder 1 of 2 verslaan). Testen mag alleen met de niet-vaste coureurs: zo geef je deze testcoureurs een voordeeltje aan auto-ervaring en moet het dus ook complete coureurs zijn (die kunnen communiceren over de auto en geen veredelde toyboys die ‘hard genoeg’ kunnen rijden maar niet zo getalenteerd zijn).
En voor de pieken kan je de 3e auto een andere kleur geven, of andere graphics maar zelfde kleurstelling; whatever de sponsoren willen. Dat maakt dan ook de pre-beleving van zo’n weekend interessanter. En je kan zelfs nog zeggen dat een nieuwkomer (iemand die iig de afgelopen 2 of 3 racen niet heeft gereden|), 1 of 2 sets extra banden krijgt en dat deze auto geen gezeik heeft met 10 startplaatsen terug omdat de voorgaande coureur de motor/versnellingsbak heeft vernaggeld.