Het lijkt evident dat het Formule 1 seizoen van 2021 weer verrassingen gaat brengen, met mogelijk zelfs een sprintrace!
2020 was voor de Formule 1 één grote improvisatieshow. Hoe dan ook, ze hebben het geflikt en het was best een vermakelijk seizoen. Ook voor 2021 staan er weer genoeg uitdagingen op het programma, want dit jaar lijkt eveneens alles behalve normaal te verlopen.
En dat betekent mogelijk nieuwe verrassingen voor ons, de kijkers. De woorden sprintrace zijn al eerder gevallen en nu lijkt het allemaal iets concreters te worden. De nieuwe F1 CEO, Stefano Domenicali, heeft tijdens een persconferentie nieuwe plannen naar buiten gebracht. Een start met een omgekeerde startvolgorde gaat er definitief niet komen. Wel werd er gesproken over een sprintrace in het 2021 seizoen van de Formule 1.
Het concept van een sprintrace zal dan op een zaterdag worden verreden. Voordat zoiets definitief wordt opgenomen in het programma wil Domenicali het principe een keer testen met de teams dit jaar. Er zijn op dit moment nog gesprekken gaande met de teams om hier vorm aan te kunnen geven. De sprintrace maakt al langer deel uit van het programma van de Formule 2. Wat dat betreft is het niet ondenkbaar dat ook de F1 met dit onderdeel aan de slag gaat. (via autosport)
osmo zegt
En hoe moet ik mij een sprint race voorstellen?
Hubert zegt
Precies, was ook mijn vraag.
Wie het eerst op de 100 zit ofzo?
RubenPriest zegt
Formule 1 en 2 staan het helaas niet toe om filmpjes in een artikel te delen. Dus even zelf zoeken op YouTube naar Formule 2 Sprint Race om een idee te krijgen.
simonferrari zegt
@osmo: Precies ook mijn vraag. Jammer dat dit niet naar voren komt in het artikel.
stuko zegt
@osmo: dat dus…
gregorius zegt
In de F2, krijgt alleen de top 8 punten in de sprint race.
Dat gaat bij de F1 niet werken; het zijn vaak dezelfde 3 teams die er ‘bij Q1 uitgaan’. Op een korte race gaan die van hun leven niet in de top 8 rijden, tenzij iedereen voor hen crasht.
En gaat nummertje 14 tot nummer 10 als een malle racen om misschien nog bij de 8e plaats te komen om 1 schamel puntje te halen?
En wat zullen ze doen? Een 150km race? Of een 100km race? Dus 25-40 minuten? Met 1 keertje verplicht stoppen?
In dat geval ga je alleen maar meer duidelijk maken hoeveel ‘racen’ de lange race is….
Robert zegt
@gregorius: de opzet zal in grote lijnen de F2 volgen, dus de sprintrace kent geen pitsstops, en omvat iets meer dan een halve afstand van de raceafstand op zondag.
Verder denk ik dat het afschieten van de reversed grid een gemiste kans is. Dit levert in andere raceklassen vaak ook interessante strategieën op, met een hoop spektakel als resultaat. Maar de traditionele top drie zal wel weer zijn gaan dwarsliggen.
gregorius zegt
Het levert meer spektakel op, zeker.
Maar de F1 is een raceklasse waarbij het gaat om de snelste combinatie (Auto + rijder) te vinden.
Veel klassen waar je de ‘omgekeerd startveld’ onzin hebt, zijn veredelde raceklasses voor de lol en de show. Leuk om te zien, maar of de echte beste nou de beste is…
Ga je dat met het hele startveld doen? Dan ga je in de lange race opeens winnaar krijgen die normaal nooit zouden kunnen winnen (aangezien inhalen nog altijd moeilijk is); plus dat de hele top 10-20 van de sprint race (bij de top 8 krijgt punten), eigenlijk zal willen zorgen dat ze dan 20e eindigen.
Als je de ’top 8 draaien we om’ en de rest zoals hij finishte hebt: ga je krijgen dat kampioenschaps-leiders geen enkel risico nemen omdat als 20e start (bij uitval) rampzalig is. En plaat 6 en 7 zullen het eigenlijk niet zo erg vinden om op plaats 8 te eindigen. Dus je hebt saaiheid vooraan tijdens de sprintrace. Je hebt rare dingen rond plaats 6-8, terwijl plaats 9 & 10 alles of niets gaan rijden en alles >10 zal in een veredelde trein hun positie blijven houden en vooral niks stuk maken. Vervolgens heb je dat MB en RB van plaat 5-8 in een mum bij plaats 1-4 zijn en de rest gewoon weer op hun normale plaats rijdt.
vaakbenjetebang zegt
@gregorius: Ja, dat laat zich redelijk uittekenen natuurlijk. Iedereen gaat toch proberen te maximaliseren en de snelste auto’s blijven toch de snelste auto’s…
HZW zegt
Starten in omgekeerde volgorde is echt stompzinnig, dan Ga je natuurlijk een langzame tijd neer zetten zodat je zeker weet dat je op race dag vooraan staat.
Dat gaat alleen werken als de eerste 10 in kwalificatie daar punten mee behalen, dus bv 10 punten tot en met 1 punt, voor de nummers 1 t/m 10.
Dus pole position levert dan 10 punten op, en plaats 10 levert nog 1 punt op.
jelmer zegt
Het zou interessant zijn als bijvoorbeeld de laatste race van het seizoen een grid heeft waarbij de rijder met de minste punten als eerste start en omgekeerd.
geelbarrel zegt
kijk dan naar stockcar racing. Resultaten van vorige races geven je ranking. De besten achteraan is wel goed spektakel