Wordt het in 2021 gewoon wachten op 2022 in de Formule 1, of worden we verrast? We vertellen het je nu al, in onze F1 prognose voor 2021!
Zoals elk jaar blikken we ook deze januari weer vooruit naar het F1 seizoen dat komen gaat. Het voelt nog als de dag van gisteren dat het turbulente seizoen van 2020 tot een einde kwam. En dat is ook logisch, want het is nog maar exact drie weken geleden dat de laatste race werd verreden. Dat was bovendien de laatste race van een drieluik in de zandbak. De laatste fix circuleert dus nog een beetje door onze bloedbaan. Pas nu begint eigenlijk het echt lange wachten. Want, als alles dit keer goed gaat, begint het allemaal pas weer op 21 maart in Australië.
Traditioneel gaan we je na een gesprek met de autoblog-waarzegster op de redactie je nu alvast vertellen wat je dit jaar allemaal gaat zien. Maar even traditioneel, kijken we eerst even terug naar wat er geworden is van onze verwachtingen van vorig jaar. Resultaten uit het verleden zijn immers de beste graadmeter voor de toekomst *kuch*. En het valt dit keer gelukkig erg mee.
We schoten namelijk recht in de roos met de voorspellingen dat Mercedes en Hamilton weer kampioen zouden worden. Tevens hadden we al lang door dat Red Bull Racing de tweede kracht zou zijn achter Mercedes en dat McLaren een goede kans had op P3 bij de constructeurs. De teloorgang van Ferrari hadden we een beetje zien aankomen, maar niet zo heftig als uiteindelijk het geval bleek te zijn.
Wel wisten we al dat Renault andermaal niet de aansluiting bij de top zou vinden, dat Hulkenberg halverwege het seizoen een comeback zou maken -jawel!- en dat het silly season een redelijk bloedbad zou worden. De glazen bol had dus behoorlijk goed zijn werk gedaan. Op één punt zaten we er echter wel pijnlijk naast. We dachten in januari van 2020 nog dat Max Verstappen glorieus zou zegevieren in de Grand Prix op Zandvoort. Ouch. Enfin, dat alles gezegd hebbende, kunnen we nu dus kijken naar dit seizoen
Hamilton en Mercedes worden gewoon weer kampioen
Yep, we maken maar meteen de boude claim dat Hamilton en Mercedes in 2021 ook weer kampioen worden. Eigenlijk zou 2020 het tussenjaar worden in de F1, omdat in 2021 nieuwe regels zouden komen. Realistische fans dachten al dat dat het eerste moment zou worden dat andere teams weer een kans hadden. Maar dankzij Corona, zijn de meest ingrijpende regelwijzigingen doorgeschoven naar 2022.
Hoewel er wat dingen aan de vloeren veranderd moeten worden waardoor de teams minder downforce hebben én hoewel Mercedes het DAS-systeem niet meer zal mogen gebruiken, moet Mercedes dus ook in 2021 als de torenhoge favoriet gelden voor beide titels. Eigenlijk is het enige soort van realistische scenario dat HAM en Merc geen kampioen worden, dat Hamilton écht geen nieuw contract tekent bij het team.
De strijd om plek twee bij de constructeurs wordt heel spannend
Zoals we verwacht hadden, was Red Bull Racing afgelopen seizoen duidelijk het tweede team. Daarmee bedoelen we niet alleen dat ze duidelijk minder dan Mercedes waren, maar ook dat ze duidelijk beter dan de rest waren, ondanks dat alleen Max Verstappen dat kon laten zien. Wij hebben echter in de glazen bol gekeken en zien dat dit in 2021 anders zal zijn.
Ondanks dat Red Bull Racing een constante scoorder in huis heeft gehaald met Perez, vermoeden we dat McLaren, Alpine, Aston Martin en Ferrari het Red Bull Racing wel eens moeilijk kunnen gaan maken. McLaren krijgt namelijk een boost met Mercedes-motoren, hoewel het altijd even afwachten is of zo’n huwelijk wordt wat je ervan verwacht. Renault lijkt toch stiekem de weg omhoog weer ingezet te hebben en we geven Alonso, ondanks zijn wat twijfelachtige track record op dit vlak, het voordeel van de twijfel dat hij het team kortstondig omhoog kan tillen. De Spanjaard heeft immers ook geen tijd te verspillen meer.
Bij Aston Martin is het afwachten hoe ze het ontwerp van de W10 voort gaan zetten. Naar verluidt is het team erop gebrand talloze goede mensen aan te trekken die daarbij kunnen helpen. En bij Ferrari tenslotte, tsja daar móet het gewoon beter. En dat zal linksom of rechtsom ook echt wel gebeuren. Ferrari komt immers met die nieuwe motor en krijgt een nieuwe impuls van Carlos Sainz. Als het meezit, kan dus in ieder geval de strijd áchter Mercedes nog leuker worden dan in 2020.
Perez sprokkelt lekker wat punten voor Red Bull Racing, maar kan Verstappen niet bedreigen
Na veel mitsen en maren, heeft Red Bull Racing toch besloten weer een coureur van buiten het eigen programma te contracteren. Zijn naam luidt Sergio Perez. Sinds het team nog in de kinderschoenen stond met David Coulthard en Mark Webber was dat niet meer gebeurd. Voor Checo wordt het zijn tweede kans bij wat op papier een ’topteam’ is. Eerder reed de Mexicaan, die veel podia en sinds kort ook een zege pakte voor traditionele middenvelders, een jaar voor McLaren.
Dat werd toen echter een deceptie. Hoewel het vaak erger wordt voorgesteld dan het is, had Sergio dat jaar een behoorlijke kluif aan Jenson Button. Daarbij was 2013 überhaupt gewoon een matig jaar voor McLaren. In 2010, 2011 en 2012 waren de Britten nog min of meer geloofwaardige titelpretendenten. In 2013 stonden Button noch Perez ook maar een keer op het podium.
Perez krijgt nu na een goede stint bij Force India/Racing Point, waarin hij onder andere Hulkenberg en Ocon (nipt) versloeg als teammaatjes, acht jaar na dato alsnog kans nummer twee. Maar de omstandigheden zullen niet bepaald ideaal zijn. Dat zijn ze namelijk nooit met Verstappen als teammaat. Daarbij heeft Red Bull Racing al aangegeven dat de auto voor volgend jaar een doorontwikkeling wordt van de RB16. Hij zal zelfs niet eens RB17 heten, maar RB16B. Het is dus nog maar de vraag of Checo dit vals kreng wel onder de knie krijgt, waar Albon en Gasly faalden. Onze voorspelling: Sergio doet het wel iets beter dan zijn voorgangers maar zal ook geen uitdaging vormen voor onze Max.
Vettel neemt sportieve revanche bij Aston Martin
De bij Ferrari bruusk aan de kant geschoven Sebastian Vettel is door velen al compleet afgeschreven. Doch wij onderschatten het hart van de kampioen niet. We hebben wel vaker gezien dat F1 kampioenen soms toch bijzondere dingen kunnen doen voor mindere teams. Zelfs F1 kampioenen die niet per se super hoog aangeschreven worden. Een voorbeeld is Damon Hill in 1997 bij Arrows. Een ander voorbeeld is Hills maatje Jacques Villeneuve, die stiekem ook best aardige dingen deed bij BAR. Als Vettel de moeite neemt het team op sleeptouw te nemen, zien we hem nog wel een paar podia pakken in zijn nieuwe groene bolide.
Haas F1 neemt het stokje van Williams over als absolute kneuzenteam
Bij Haas F1 lijkt het geld definitief op te zijn. Nadat de miljoenen van Rich Energy verdampten waren de auto’s van Gene Haas al erg kaal. Uit het wegsturen van Grosjean en Magnussen ten faveure van Mick Schumacher en Nikita Mazepin blijkt dat het water nu echt aan de lippen staat bij het Amerikaanse F1 team. Dat is nimmer goed nieuws voor de prestaties van een raceteam. In het voordeel van het team spreekt wellicht nog dat ze meeprofiteren van Ferrari’s nieuwe motor. Doch wij vermoeden dat dat niet voldoende is om Williams te verslaan.
Het is namelijk nogal schimmig hoe het nu zit bij Williams qua financiën. Maar de auto leek er vorig jaar in ieder geval wel op vooruitgegaan. Uiteraard was die vooruitgang nog te danken aan de ontwikkeling onder de bezielende leiding van Claire Williams. Voor Claire kwam de voorzichtige wende nadat het team de verkeerde richting in was geslagen onder technische leiding van Paddy Lowe te laat. Maar als de Britten de lijn van vorig jaar een beetje voort kunnen zetten, achten wij George Russell in staat meer puntjes te sprokkelen dan Mazepin en Schumi junior bij elkaar.
Hulkenberg maakt een comeback bij Haas F1
Nikita Mazepin heeft nog geen race verreden, maar nu al een valse start gemaakt in zijn F1 carrière. De flamboyante Rus deed onlangs een niet geïndiceerd borstonderzoek bij een Instagram-model. Toen bleek dat het model het allemaal wel oké vond, was de ophef wellicht groter dan de transgressie. Maar het leed is al geschied.
Nikita, die toch al wat twijfelachtige acties achter zijn naam heeft staan, weet dat er een vergrootglas op hem gericht is. Sponsor Jack & Jones is al afgehaakt bij het team omdat het niet met Mazepin geassocieerd wil worden. Stiekem was Jack & Jones ook gewoon gelinkt aan Magnussen maar soit, we zullen deze potentiële hypocrisie door de vingers zien.
We vermoeden echter dat Nikita, die zichzelf mentaal traint door leugendetector training te doorstaan, ergens toch door het lint gaat. Hulkenberg wil op dat moment eigenlijk niet in de matige Haas F1 stappen. Maar hij zal wel moeten als hij zijn F1 droom levend wil houden. Günther Steiner zal daarna lovende woorden over de Nederlands sprekende Duitser spreken.
Yuki Tsunoda is the real deal
Yuki Tsunoda werd vorig jaar derde in de Formule 2, maar is de beste van de drie F2 coureurs die dit jaar de F1 binnenstormen. Hij zit daarbij ook in de beste auto van de drie. Als Yuki niet lijdt aan het ‘beloftevolle Japanner in de F1 syndroom’, kan hij mooie dingen gaan laten zien. Nadeel voor Yuki is dat de druk wel hoog is. Sowieso is dat het geval bij de Red Bull familie, maar het zal echt in één jaar moeten gebeuren. Honda gaat officiëel immers de sport verlaten na dit jaar. Tsunoda kan zich dus niet jarenlang verzekerd weten van een zitje door fabriekssteun, zoals sommigen van zijn landgenoten uit het verleden van de sport.
Bottas rijdt zijn laatste jaar voor Mercedes
Tenslotte kunnen we natuurlijk niet afsluiten zonder iets te zeggen over de man van vorig jaar. Valtteri ‘To whom it may concern, fuck you’ Bottas zal in 2021 eindelijk zijn laatste race voor Mercedes rijden. De Fin wint de eerste race in Australië en de race in Sochi en wordt op gepaste afstand van Hamilton tweede in het WK. Daarna wordt hij vervangen door George Russell en gaat hij zich toeleggen op het WRC.
SpeedGeek zegt
Ik ben eigenlijk vooral heel benieuwd naar Williams, Mclaren en Aston Martin, zeker met Vettel aan het roer. Zij nemen de achter ophanging van de W11 over en als Aston Martin een goede vloer weet te ontwerpen uit de vloer die Mercedes vorig jaar had dan past dat wel bij Vettel zijn voorkeuren.
Ook benieuwd of de nieuwe eigenaren van Williams afstappen van het ontwerp-alles-zelf filosofie van Claire en Frank Williams. Wie weet gaan ook zij shoppen in de snoeppot die Mercedes heet alhoewel ik niet zeker weet in hoeverre ze dat kunnen met het token systeem.
Mclaren lijkt onder leiding van Zak Brown ook op de goede weg dus ik denk dat RBR maar beter achteruit kan kijken dan vooruit, richting Mercedes. Als Mclaren de nieuwe Mercedes motor goed weet te integreren in het pakket wat ze nu hebben dan zie ik hun ook wel om het podium mee doen.
Robert zegt
Ik kan me wel vinden in de genoemde aannames en voorspellingen, op één na: Ferrari zal ook met de nieuwe motor niet de progressie boeken die dit team de positie op de grid geeft welke passend is bij een ’topteam’.
Halverwege het seizoen (en alweer twee minor upgrades verder) zal Ferrari de spreekwoordelijke handdoek gooien en zich volledig gaan toeleggen op de nieuwe auto die conform de nieuwe 2022 regelgeving zal worden ontworpen. Daarbij wordt voor lief genomen dat ook Leclerc zich substantieel niet beter zal kunnen kwalificeren dan Q2 en in de race zal moeten knokken om het laatste puntje voor P10.
Sainz zal zich op zijn beurt keer op keer afvragen waarom hij niet tóch beter bij McLaren had kunnen blijven, want die zijn onder alle omstandigheden gewoon een seconde per ronde sneller. Zijn battles met Raikkonnen in de Alfa Romeo zullen even episch qua spektakel als teleurstellend qua resultaat zijn.
michaelb zegt
Hamilton weer kampioen. Ik blijf het oneerlijk vinden kwa verschillen in materiaal.
okdoei zegt
@michaelb: Oneerlijk niet. Mercedes heeft wellicht betere engineers en in t begin van de nieuwe regels het juiste concept gehad.
Dat het saai is dat ze weer zullen winnen is een ander verhaal.
Voor de 80e keer maar hopen dat RB nu wel echt alles op orde heeft om aan te kunnen vallen.
Richmond zegt
@michaelb: dan snap je formule 1 gewoon niet.
berlinetta zegt
Bij gaat bij de F1 ook juist om het materiaal. De coureur is in feite niet eens het belangrijkst.
michaelb zegt
@berlinetta: Precies dat. De coureur en talent is niet inherent. Dat bewees Russel laatst mooi weer in de Mercedes. In mijn ogen blies hij het magische Hamilton kaarsje mooi uit.
Ik snap best dat er verschil mag en moet zijn. Maar zulke grote verschillen is totaal niet goed voor de sport. Ik kijk dan altijd als vergelijking naar de MotoGP, ook een prototype klasse. Maar met betere verhoudingen.
toniominestrone zegt
Klink allemaal vrij logisch, op naar 2022 dan maar.
HB zegt
Hamilton kampioen, maar verwacht dat ze bij Red Bull de Honda verder open gaan draaien als de resultaten tegenvallen. Ze zullen de grens van de motor opzoeken en dit zal wel tot een extra uitvalbeurt leiden, maar ook wat extra spanning brengen.
Mclaren zal het spannend maken. Met Andreas Seidl hebben ze een topper, de Mercedes motor en daarnaast een van de beste rijders duo’s (naast Ferrari).
Edge zegt
“De strijd om plek twee bij de constructeurs wordt heel spannend”
Dat zie ik niet gebeuren. De matige bijdrage van Alexander Albon verbloemt toch wel hoeveel sterker Red Bull was dan die teams. Verstappen scoorde in zijn eentje al meer punten dan McLaren, Racing Point, Renault en Ferrari, en dan had hij ook nog eens meer DNFs dan die coureurs (DNS’en van Perez en Stroll meegerekend). Met Perez heeft Red Bull een coureur aangetrokken die tot meer in staat moet zijn dan Albon, en ervoor moet zorgen dat die P2 in het kampioenschap net zo makkelijk, zo niet nog makkelijker wordt binnengehaald.
McLaren zie ik de strijd niet aangaan met Red Bull juist vanwege die overstap naar Mercedes motoren. Het verschil tussen een Renault en Mercedes krachtbron is niet groot genoeg om het gat naar Red Bull significant te verkleinen, en ook qua chassis mogen we niet al te veel van McLaren verwachten. Ze moeten het gros van hun development tokens gebruiken om de motorwissel mogelijk te maken, dus blijft er weinig ruimte over voor upgrades.
Racing Point/Aston Martin zie ik de strijd ook niet aangaan met Red Bull. Daarvoor zijn er teveel vraagtekens rond het team. Het team zal moeten laten zien dat men het concept van de W10 daadwerkelijk genoeg begrijpt om ook zonder hulp van Mercedes de auto door te ontwikkelen, de W11 overtrekken is er immers niet bij. De coureurs zijn ook een goot vraagteken. Stroll is een talentvolle gozer, maar veel en veel te inconsistent. Hij wisselt goede races veel te vaak af met races waarin hij rijdt als een natte krant of geen idee heeft wat er gebeurt. En hoe Vettel het gaat doen in 2021 moeten we ook nog maar zien. Ik geloof wel in Vettel en denk dat hij zijn oude vorm weer kan hervinden, maar met Lance Stroll aan zijn zijde is dat in mijn ogen niet genoeg om een aanval op die P2 te doen.
Renault zit in een vergelijkbare situatie. Alonso is een prima coureur, ooit van wereldklasse, maar hoeveel daarvan over is moet 2021 gaan uitwijzen. Hij is al op leeftijd en is twee jaar weggeweest, dus ik snap het best als hij even nodig heeft om op gang te komen en als allemaal niet meer zo top is als het ooit was. Dat ‘ie de laatste jaren van zijn vorige periode in F1 in een hilarisch slechte McLaren heeft gezeten maakt het ook lastig om in te schatten hoe snel hij daadwerkelijk nog is. Maar hoe goed Alonso ook mag zijn, hij heeft Esteban Ocon naast zich. Ocon begon best prima aan zijn F1 carrière en werd samen met Verstappen en Sainz, en later ook Russell, Norris en Leclerc geroemd als de toekomst van de Formule 1. In 2020 heeft hij in mijn ogen toch wel een jasje uitgedaan. Waar al die andere coureurs de een na de andere goede prestatie neer wisten te zetten, was Ocon heel erg matig. Dat gaat Renault in 2021 parten spelen en zorgt ervoor dat ze gewoon om plek 3 gaan vechten.
Last but not least Ferrari. De Italianen zijn het lastigst in te schatten van alle teams. Volgens het geruchtencircuit hebben ze een hele solide en snelle motor op de plank liggen voor 2021, maar met alleen een goede motor kom je er niet. Ze hebben vorig seizoen het design van de auto enorm moeten aanpassen in een poging die matige motor te compenseren, en dat zie ik ze niet goedmaken in één winter. Aan de coureurs zal het in ieder geval niet liggen, want met Leclerc en Sainz hebben die gewoon een heel goed duo in huis.
Turbo S zegt
@Edge: een heel erg plausibele voorspelling mijns inziens. Maar die van @jaapiyo vond ik dat ook al. Eén kanttekening echter bij de voorspelling, Hamilton wordt niet de kampioen. Hij zit namelijk niet in de Mercedes dit jaar.
Visje66 zegt
Mwehh, alles wat de media nu verspreid over de contract ontwikkelingen van HAM neem ik met een gigantische korrel zout.
HAM gaat gewoon weer bijtekenen, voor meer geld dan ooit, en Mercedes/Daimler gaat dat braaf betalen. Het kost ze meer, maar HAM is qua naam al 100x zoveel waard als bijv Russel. Die paar miljoen verdienen ze weer dik terug aan reclame, sponsors en constante overwinningen.
Nee die sensatieverhaaltjes komt de media mooi uit, maar blijkt straks niks van waar te zijn.
berlinetta zegt
Van alle geruchten die er rondgaan, is het gerucht dat Hamilton stopt bij Mercedes het minst geloofwaardig in mijn ogen. Zowel vanuit Hamilton als vanuit Mercedes zijn er genoeg redenen om met elkaar verder te gaan. Hamilton kan volgend seizoen namelijk de meest succesvolle F1 coureur ooit worden met 8 titels en Mercedes heeft de ideale rijder in dienst. Die willen ze niet kwijt, ook al kost het een flinke duit.
supertjeduc zegt
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat McLaren van start af gelijk zonder probleem de Mercedes aan de gang krijgt
Er zit best een gat tussen wat redbull te besteden heeft en de rest van de teams er achter , dat blijf je meestal zien in de resultaten
Denk dat Ferrari beter voor de dag zal komen ,nieuwe coureur die de ouwe zal uitdagen
Max zal te snel zijn voor perez
Hoop dat Hamilton gewoon iets minder mazel heeft als af gelopen jaar , iets als met een lekke band de race een keer niet winnen , paar keer een ploffende motor ,een bottas die ook winnen
Gulli zegt
Nou, dat geluk van Hamilton gaat je op een gegeven moment ook wel de keel uithangen idd. Ja, geluk creëer je zelf, als hij niet zo ver voor Max had gelegen op Silverstone toen zijn band klapte had hij het niet gehaald maar hoe vaak hij niet een overwinning in de schoot geworpen heeft gekregen door de pech van een ander (VSC die ineens een full safety car werd wat totaal niet nodig leek, sowieso het aantal safety cars dat hem heeft gered) is echt niet leuk meer. En ja hij heeft ook pech gehad met verkeerde pit calls en gerommel in de pitstraat, en los van de keren dat hij weer eens mazzel had weet ik 100% zeker dat hij gewoon op eigen kracht ook kampioen was geworden.
jensoffbutton zegt
Ik denk dat het seizoen weinig nieuws gaat brengen.
Alle teams hebben al gezegd dat hun nieuwe motor 30 pk of iets errond meer gaat hebben. Dus ze zullen allemaal op dezelfde level blijven. Mclaren gaat een andere motor krijgen, maar door die integratie die wel een hele klus is, zie ik ze eerder ze achteruit dan vooruit gaan.
Voor de rest denk ik dat het ’t laatste seizoen van Bottas én Vettel wordt, die laatste; ik geloof er niet meer in. Het is 10j geleden dat ik nog onder de indruk was van Vettel.
In de analyse volg ik wel het oordeel dat Williams misschien haasje over Haas doet.
vonklausenburg zegt
McLaren en RedBull vechten voor P2;
Alpine en Aston Martin gaan voor P3;
Williams zit er beter bij en pakt zowaar punten in de eerste races, voldoende om P6 te pakken en voor Haas en Alfa Romeo te blijven.
Bottas blijft de ideale wingman maar bezwijkt onder de druk na een paar winsten en het kleine puntenverschil met HAM die door pech P2 staat in het kampioenschap.
Nog voor de zomerstop laat Mercedes weten dat Russell in 2022 voor de gaat rijden. Bottas verhuist terug naar Williams op verzoek van Wolff om de Britten te helpen om de auto te verbeteren en weer vooraan mee te laten doen.
Na de zomerstop loopt Hamilton in op een gebroken Bottas, Verstappen en Perez maken het hem moeilijk. Perez bewijst voor Verstappen een goede wingman te zijn. Verstappen pakt P2 in het kampioenschap en PER nadert Bottas.
Bij McLaren zijn RIC en NOR aan elkaar gewaagd, toch is het Lando die het begin meer punten scoort vanwege meer ervaring met het chassis. Ricciardo herpakt zich en laat zien waarom hij de gewezen persoon is om McLaren weer bij de top te krijgen. Ze pakken uiteindelijk weer P3 in het kampioenschap.
Vettel heeft het duidelijk naar z’n zin bij Aston Martin en weet het team goed te pushen. Stroll verbaast soms met een goede race, toevallig op de momenten dat SebVet een DNF pakt. Ze weten voor Alpine te blijven. Ze pakken dus P4.
Alpine sprokkelt sporadisch punten door een bij vlagen ouderwets goede Alonso. Ocon is onzichtbaar. Alpine pakt P5. Daarachter staat Williams die door een consistente en gepeperde George Russell meer uit de auto haalt dan verwacht.
Alfa Romeo maakt voor de zomerstop bekend te stoppen met hun bondgenootschap met de Italianen en verder te gaan met Red Bull als motorenleverancier. Honda maakte namelijk nog voor de start van de eerste GP bekend dat Red Bull zelf de motoren gaat ontwikkelen en kennis en kunde inkoopt bij Honda zelf. Om alles te financieren hebben ze de deal met Sauber. Zo rijden er drie teams met RedBull motoren die onder een andere merknaam als fabrikant genoemd zullen worden.
Haas dobbert achterin wat rond. Schumi JR laat soms zien dat hij terecht z’n achternaam heeft gekregen. Mazepin vliegt er na de zomerstop uit vanwege een diskwalificatie door teveel strafpunten. Gene Haas geeft aan het team te verkopen. Ferrari koopt het team en er ontstaat een nieuw Alfa Romeo F1.
Hulkenberg stapt weer in, nu bij Haas om Mazepin te vervangen. Hij gooit hoge ogen en krijgt een zitje voor 2022.
Tot slot Hamilton: dankzij de vaccinatie is er weer mondjesmaat publiek mogelijk bij de wedstrijden; Lewis bedankt het publiek en zegt dat het geen makkelijke race was. Aan het einde van het seizoen hint hij op pensioen. Dat blijkt een grapje want hij wil door tot de 10 wereldkampioenschappen binnen zijn. Hij zegt uit te kijken naar de strijd met Russell.
Het mooiste nieuws komt in april: Jack Plooij stopt met de interviews. Rick Winkelman neemt de rest van het seizoen waar en de kijkers genieten van zijn commentaar en interviews.
Zo.
Edge zegt
Maar als McLaren en Red Bull voor P2 vechten, vechten Alpine en Aston Martin dan niet automatisch voor plek 4?
berlinetta zegt
En waar is Ferrari in jouw verhaal?
vonklausenburg zegt
@berlinetta: Nergens. Die waren afgelopen seizoen al zo onzichtbaar dat ik ze – eerlijkheidshalve – vergeten ben.
berlinetta zegt
Ik neem het je niet kwalijk.
Louter zegt
Het idee, dat McLaren het Mercedes en Red Bull lastig gaat maken in 2021, wil mij maar niet loslaten.
Norris is gegroeid en Ricciardo heeft de ervaring om die strijd te voeren, dus als dan ook nog die Mercedes-motor meewerkt en Ferrari de verbeteringen doorgevoerd krijgt, met zijn ervaren line-up van Leclerc en Sainz, dan wordt de strijd voor het wereldkampioenschap gruwelijk ‘gezellig’. En heeft Red Bulls Verstappen de hulp die hij wenst, uit onverwachte hoek, dus niet van Perez, die het seizoen in mijn gedachten niet af maakt bij Red Bull, maar waar Albon weer sterk terugkomt en waar McLaren en Ferrari het karwei makkelijker maken voor Red Bull en Verstappen, door punten van Mercedes af te pakken.
Bottas is gezien, nu al, daar kan geen schepje meer boven op en Mercedes is met het nieuwe aero-pakket net te veel langzamer dan gehoopt, waardoor Verstappen de kans krijgt en pakt om voor het eerst wereldkampioen te worden. Ricciardo tweede, Sir Hamilton derde, Leclerc vierde, Norris vijfde, Sainz zesde en Bottas achtste, Vettel en Gasly staan daar nog tussenin. Perez en Albon worden samen negende, met evenveel punten, Tsunoda tiende en Stroll elfde.
De strijd is hevig tussen Aston Martin, Alpine en AlphaTauri, zo hevig dat er veel brokken gemaakt gaan worden en zal menig discutabel moment opleveren, zowel op, als naast de baan en waar Alpine de meest gedupeerde van wordt, door de strijd die door Alonso en Ocon verkeerd gevoerd wordt, daarom wordt Alonso twaalfde en Ocon dertiende.
Daarachter is ook een hevige strijd tussen Williams’ Russell en de Sauber-Alfa Romeo’s en de Haasen, waarbij Mick Schumacher en Kimi Raikkonen het Russell nog erg lastig maken. Russell wordt wel met een paar punten veertiende, Schumacher vijftiende en Raikkonen zestiende.
Mazepin, Latifi en Giovinazzi zijn constant achterin aan het stoeien met elkaar, waarbij ook veel schade, straffen en safetycars te verwachten valt.
Eventueel kan het zijn, dat Mazepin het toneel weer verlaat en dat Hulkenberg toch weer een kans krijgt.
Giovinazzi, Latifi, Mazepin en Hulkenberg eindige roemloos puntloos, maar dat kan men Hulkenberg niet verwijten, want de auto is belabberd en hij komt pas laat in de plaats van Mazepin en dan is de schade al niet meer te overzien.
Red Bull wordt ook dankzij Verstappen wereldkampioen bij de constructeurs en zo kan Honda met opgeheven hoofd het toneel verlaten.
Voor Haas is dit ook het laatste jaar en Williams maakt ook bekend, dat het niet verder gaat, maar zij worden overgenomen door een rijke Rus.
flyerbunch zegt
F1 tip met een Autoblog sausje.. ik denk dat we nog wel wat verassingen gaan zien in 2021!
mashell zegt
Ik denk dat Ferrari heel veel beter zal gaan en weer de duidelijke nummer twee wordt. Honda heeft er geen zin meer in, doet niets en Red Bull zakt dus wat weg naar het middenveld. Bij Aston Martin Racing Point zien we wat we eigenlijk al wisten, Vettel kan het niet meer. Maar het kan ook zomaar heel anders lopen…
Richmond zegt
Ik verwacht Mercedes kampioen met Hamilton, wel de laatste keer doordat hij maar een jarig contract heeft. Na dit seizoen stopt hij en wordt hij vervangen door Russel. Verstappen wordt tweede en tussen bottas en Perez een hevige strijd. Ik denk dat Alpine het beter gaat doen dan McLaren. Albon zien we niet terug in de F1 en de soep omtrent mazepin wordt niet zo heet gegeten. Maakt het seizoen af en daarna stopt haas als team.
boriske zegt
De voorspelling dat RBR een duidelijke nr 2 is vind ik niet correct. Het is Max die de Red Bull naar een hoger niveau tilt. Ofwel is het de teamleiding die de 2e rijder naar een lager niveau pusht door hun beleid en dan hebben jullie wel gelijk.
Richmond zegt
@boriske: al zou Russel naast max rijden dan waren ze nog steeds geen constructeur kampioen geweest