Wat zijn onze dromen, wat zijn de verwachtingen en waar kruisen die twee elkaar?
Traditioneel kijken we aan het begin van het jaar uit naar het F1 jaar dat ons te wachten staat. Wie pakt de hoofdprijzen, wie doet mee voor de dagsuccesjes en wie valt er zwaar door de mand? We vertellen het je gewoon nu al, zodat je eigenlijk niet meer hoeft te kijken. Hoewel, héél soms zitten we er ook weleens naast. Maar goed, dat is dan weer grappig om even na te gaan met de kennis van nu. Dus beginnen we maar eens met de afrekening van vorig jaar.
Zoals we tegenwoordig op school leren bij het geven van feedback, moet je de slechte puntjes altijd als een hamburger verpakken tussen de dingen die heel goed gingen. Zo voorspelden we de uiteindelijke winnaar helemaal goed, evenals de manier waarop die winst tot stand kwam (lees: vrij simpel). Eigenlijk is dat het allerbelangrijkste, dus so far so good.
Wat we ook al goed in smiezen hadden is dat Red Bull en Honda een voortvarend begin van hun relatie zouden kennen. Nog niet voortvarend genoeg om mee de doen voor de titel, maar goed genoeg om met frisse moed door te bikkelen in 2020. Het enige wat we daarbij niet voorspeld hadden is hoe moeilijk Gasly het zou krijgen tegen Verstappen. We hadden Pierre iets betere resultaten toegedicht.
Op een aantal punten zijn we ook volledig de mist ingegaan. Dat Renault de aansluiting bij de top ging vinden was achteraf gezien wat te optimistisch gedacht. Dat Alfa Romeo de verrassing van het jaar ging worden viel uiteindelijk ook wel tegen. En dat McLaren na een matig 2018 nog verder terug zou zakken hadden we ook verkeerd gezien. Máárrrr, we hadden dan wel weer gelijk betreffende de problemen van Racing Point en Williams. Al met al was onze glazen bol dus van best hoge kwaliteit.
Goed, dat voor een beetje context over hoe serieus je het onderstaande allemaal moet nemen en dan nu zonder verder oponthoud naar de voorspellingen voor 2020!
Hamilton en Mercedes worden gewoon weer kampioen
Wie durft er nog tegen Mercedes te wedden? Wij niet in ieder geval. Ook in dit laatste jaar van het huidige Concorde Agreement zien we geen einde komen aan de zegereeks die team zilver inzette aan het begin van dit hybride-turbotijdperk. Heel even dachten we na de wintertests van vorig jaar dat Ferrari de aardige vorm van 2018 door kon trekken, maar toen het seizoen van 2019 daadwerkelijk begon scoorde Mercedes meteen een zwik 1-2tjes. Pas in Monaco werd de reeks doorbroken toen Vettel een tweede plek pakte. Kortom, Mercedes had weer lopen zandzakken.
Vandaar gaan wij mee in de theorie van Michael Bleekemolen en denken we dat Mercedes gewoon nog veel over had. Het zou ons niet verbazen als over twintig jaar blijkt dat de zilveren daadwerkelijk van hogerhand opdracht hebben gekregen het ietsje rustiger aan te doen in de tweede seizoenshelft om niet álle F1-kijkers weg te jagen. De sport heeft immers eigenaren uit het land van de WWE tegenwoordig. Als de laatste Grand Prix van het jaar in Abu Dhabi een indicatie was, dan moeten Ferrari en Red Bull Racing héél veel tijd vinden om een kansje te maken. Dat terwijl Ferrari eerst nog maar eens moet zien dat het ongeveer net zoveel vermogen uit de motor kan halen als vorig jaar.
Red Bull Racing wordt de tweede macht
Met het oog op het laatste verwachten we dat Red Bull Racing komend jaar Ferrari voorbij steekt in de pikorde. De Italianen moesten aan het eind van het jaar een stapje terug doen, terwijl Honda gestaag doorwerkt om extra vermogen los te peuren. Bovendien is er bij Red Bull Racing ook nog wat te halen op het gebied van het chassis. Normaal gesproken was dat een kracht van het team, maar vorig jaar was de Mercedes op dit vlak beter. Adrian Newey mag en kan dat niet over zijn kant laten gaan en zal vast wat tweaks vinden om de RB16 beter te maken. Desalniettemin verwachten we niet dat Red Bull Racing ook Mercedes voorbij zal schieten. Als Newey en consorten het écht briljante idee vorig niet konden vinden, waarom dit jaar dan wel?
McLaren vormt met Ferrari de Formule 1.25
McLaren kende vorig sezoen onverwacht een bijzonder sterk jaar. We vreesden dat de Britten uit Woking hun landgenoten uit Grove achterna zouden gaan na het verlies van Alonso. Zeker omdat een klantenmotor van Renault nou ook niet bepaald als een garantie voor succes klinkt. Maar onder bezielende leiding van Andreas Seidl (ex Porsche Le Mans) en met twee capabele jonge honden achter het stuur in de vorm van Sainz en Norris wist het team uiteindelijk afgetekend de titel best of the rest op te eisen. McLaren heeft in tegenstelling tot andere teams al expliciet aangegeven dat het 2020 níet laat voor wat het is in afwachting op 2021. We verwachten dan ook dat team oranje zich verder afzet van de grauwe middenmoot en zich wellicht kan meten met het terugvallende Ferrari.
Renault vindt níet de aansluiting met de top en voor veel teams wordt 2020 een ’tussenjaar’
Ja, die fout maken we natuurlijk niet twee keer achter elkaar. Na enkele jaren van trage verbetering beleefde Renault vorig jaar een terugval. Nico Hulkenberg is de kop van jut geworden, maar het lag natuurlijk niet aan de Duitser dat het bij de Régie voor geen meter liep. Sterker nog, Nico bleef redelijk in de buurt van de nieuwe kopman Ricciardo, die nog altijd als een van de betere coureurs op de grid geldt. Opvolger Ocon moet dat eerst maar eens proberen te evenaren.
Nee, waar het bij Renault echt fout gaat is de instelling van bovenaf. Teambaas Cyril Abiteboul lijkt steken te laten vallen. Onlangs liet Ricciardo bijvoorbeeld optekenen dat hij in veel weekenden maar weinig communiceert met Cyril. Maar het nog grotere probleem is dat Renault maar half gecommitteerd lijkt te zijn aan winnen in de F1. Ze lijken content te zijn met ‘meedoen’ en trekken de beurs niet ver genoeg open om echt competitief te zijn. Het is voor de Fransen wat dat betreft wachten op het moment dat de budget cap ingaat in 2021. In de tussentijd verwachten we weinig van team geel.
Helaas geldt dat laatste waarschijnlijk ook voor veel andere teams. Het is namelijk niet meer dan logisch. Stel je bent Haas F1, Alfa Romeo Orlen of Alpha Tauri. Je weet al jarenlang dat je een straatlengte tekort komt op de echte top om mee te doen voor overwinningen en je financiële middelen zijn beperkt. Ga je dan al dat geld stukslaan op een auto die nog één jaar meekan in de hoop dat je opeens een seconde per ronde harder gaat? Of ga je vast aan de slag voor 2021 om vanaf dat moment goed voor de dag te komen? Voor de meeste teams zal die afweging al snel uitslaan richting de tweede optie. Tuurlijk komt Haas F1 met een nieuwe vloer, maar als die niet werkt zijn ze er ook snel klaar mee. Hooguit Racing Point zien we nog wel wat vooruitgang boeken: zij hebben na een matig 2019 wat te bewijzen en op papier de middelen om dat ook te doen.
Zandvoort wordt een glorieuze optocht gewonnen door Max Verstappen
We hadden ook flauw kunnen zijn met de voorspelling ‘Zandvoort gaat niet door vanwege milieuorganisatie’, maar laten we de pret na onze eerste voorspelling over Hamilton en Mercedes niet helemaal bederven. We vermoeden dat het sprookje gewoon bewaarheid wordt. Het moet gewoon gebeuren, linksom of rechtsom. Desnoods met wat hulp van Liberty Media en de hierboven genoemde WWE-praktijken. Straatfeest.
Nico Hulkenberg komt halverwege het seizoen terug, bij een van Red Bulls teams…of bij Williams
De F1 carrière van de Nederlands sprekende Duitser Nico Hulkenberg leek vorig jaar met een nachtkaars uit te gaan, maar we denken dat Der Nico nog niet klaar is met de F1. Gezien de leeftijd van de Germaan moet een comeback dan wel niet lang op zich laten wachten. De grootste kansen voor de Hulk zien we bij Red Bull, via twee opties.
Als Red Bull als team niet presteert maar Albon in de buurt blijft van Verstappen, dan vliegt Kvyat er bij Alpha Tauri uit ten faveure van Hulkenberg. Een ontslag of demotie van Kvyat is immers vrijwel een garantie voor succes van Verstappen een race later. Als Albon zich niet verbetert ten opzichte van onze Max kan Red Bull Racing ook nog altijd besluiten om hem direct te vervangen met de Hulk. Immers is de Duitser praktisch Ricciardo alleen dan met een iets minder brede lach.
Als de Hulk desperaat wordt kan hij wellicht nog kijken of er bij Williams een plek vrijkomt. Rookie Nicolas Latifi gaat daar natuurlijk tegenvallen en dan is het de vraag ‘hoe erg’. Het zal lastig zijn om de Canadees aan de kant te schuiven omdat zijn vader het team drijvende houdt met Canadese Dollars, maar als Latifi echt véél te langzaam is komt er misschien toch een mogelijkheid. Hulkenberg moet zich op dat moment realiseren dat Russell verslaan in dezelfde auto hem weer een beetje meer glans geeft.
Het silly season wordt een bloedbad
De contracten van Vettel, Hamilton, Verstappen en Bottas lopen allemaal af en dan is er nog de vraag of Mercedes als fabrieksteam in de F1 actief blijft na het seizoen van 2020. Dat kan maar een ding betekenen: je kan nu vast popcorn inslaan voor het silly season van dit jaar.
Verwacht jij nog opvallende dingen, bizarre coureurswissels of nieuwe winnaars? Laat het weten in de comments!
brammetjedeb zegt
En nog een gedurfde: Stroll rijdt geen deuk in een pakje boter…
pexers zegt
@brammetjedeb: waarschijnlijk wel in z’n auto
brammetjedeb zegt
@pexers: ?
berlinetta zegt
Ik denk dat er niet zoveel anders wordt ten opzichte van dit jaar, dus Mercedes 1, Ferrari 2 en Red Bull 3. McLaren rijdt in niemandsland op plaats 4 en daar achter boeit het me eigenlijk niet zoveel wat er gebeurt. Ohja, Williams rijdt achteraan.
MaartenD zegt
Max 1 in Zandvoort, no way! SPA is top op heden ook nog geen succes gebleken voor Max dus verwacht ik voor deze thuis GP ook weinig..als hij teleurstellend kwalificeert zal hij Rond een de race waarschijnlijk te veel willen en er af kegelen. Qua seizoen denk ik Mercedes 1 / Ferrari 2 / RedBull 3 en qua rijdersstand einde vh jaar Hamilton 1 / Leclerq 2 / Max 3
jje003 zegt
@maarten020: Spa en Zandvoort zijn wel totaal andere circuits..
harrie zegt
Vettel wordt in de zomerstop terug gezet naar Alfa Romeo.
por100 zegt
@harrie: maar voor wie? Gio of Kimi
pielemuis zegt
Zo’n lang artikel voor maar 1 ding; Max wereldkampioen 2020 !!!11!!!!!1
porker zegt
@pielemuis: serieus? Weer die !!!11!!? Wow.
oranginas zegt
Hamilton gaat gewoon winnen, maar ik zie het somber in voor de komende jaren: De kans is groot dat er een motorenfabrikant uit stapt (Renault vanwege de resultaten, Mercedes vanwege investeringen en het al gehaalde succes), en in de tussentijd heeft geen enkel andere fabrikant (of team) interesse om in de F1 te stappen. Dus waar staan we over een paar jaar?
harrie zegt
@oranginas:
Mercedes stapt eruit, Renault koopt het team op en verkoopt hun eigen team.
Komt Abiteboul eindelijk een keer z’n belofte eens na over podiumplekken.
awesome zegt
@harrie: nieuwe regels vanaf 2021, blijkt Renault er wederom naast te zitten ‘-_-
nicolasr zegt
Verstappen wordt wereldkampioen. Als ik het mis heb trek ik een liter alcoholvrij bier adtje. (Eens moet de voorspelling toch uitkomen?)
HZW zegt
@nicolasr: Alleen niet in 2020.
Als dit het laatste jaar wordt van Mercedes FT dan zullen ze er alles aan doen om weer de dubbel te pakken.
En denk maar niet dat Mercedes aan hun top zit, die zetten er gewoon weer een stapje bij.
Hamilton wordt gewoon weer wereld kampioen, en Max wordt 2de.
rob5nismo zegt
@nicolasr: was jij niet diegene die dit dit jaar nog moet doen trouwens?
nicolasr zegt
@rob5nismo: eigenlijk al sinds Max in de F1 rijdt. Maar zoals ik zeg; het zal ooit toch wel uitkomen?
vaakbenjetebang zegt
Mercedes-AMG zal doen voorkomen dat het toch echt allemaal heel moeizaam gaat maar onder de streep ‘gewoon’ 16 races winnen. Bottas zal precies genoeg doen om er nog net geloofwaardig uit te zien maar Hamilton wordt onbedreigd kampioen.
Ferrari zal geheel nieuwe manieren vinden om zichzelf in de voet te schieten en en passant hun coureurs er uit te laten zien als twee ruziënde kleuters.
Red Bull Racing zal veel beloftes doen en weinig waarmaken. Albon gaat ten onder aan de overspannen verwachtingen en Helmut Marko zal veel dingen zeggen die kant noch wal raken.
McLaren gaat het gat naar de top-3 langzaam maar zeker dichten en wint de sympathie van iedereen.
Renault blijft structureel voorbij gereden worden door zijn eigen klantenmotor en Ricciardo blijft doen alsof hij nog gelooft dat het ten goede zal keren.
Gasly blijft demonstreren dat hij te groot is voor het Toro Rosso-servet maar te klein voor het Red Bull tafellaken. Kvyat gaat minimaal één fantastische startcrash veroorzaken.
Racing Point zal blijven volhouden dat Stroll heel waardevolle feedback geeft voor de ontwikkeling van de auto. De hele paddock zal blijven doen alsof men dat gelooft.
Kimi Raikkönen blijft met afstand de coolste man van het veld en zal meer punten scoren dan Giovinazzi, maar het blijft een schrale boel.
Günther Steiner blijft prachtige uitspraken doen terwijl zijn ene coureur te pas en vooral ook te onpas zijn bolide afschrijft en zijn andere coureur de rest van het veld het bloed onder de nagels vandaan haalt.
Claire Williams blijft de lekkerste cakes bakken van de hele paddock en ook de mooiste gezichtsuitdrukking tentoonspreiden, die het midden houdt tussen pure wanhoop en totaal onbegrip.
drdre1 zegt
@vaakbenjetebang: briljante comment. Maar na dit hele verhaal: er verandert dus niets. ? Heb je nog voorspellingen voor andere sporten? ?
keeper1 zegt
@drdre1: Liverpool gaat de CL winnen
MaartenD zegt
@vaakbenjetebang: amen
Dutchdriftking zegt
@vaakbenjetebang: Haha geniaal dit! Doe jij het volgende raceverslag maar!
mpgc zegt
@vaakbenjetebang: mooi geschreven. Maar moest even goed kijken of dit nu een samenvatting van het afgelopen jaar was of de voorspelling voor 2020 ?
rednasnamsob zegt
Hulk terug? Dat zou wel vet zijn, maar zie het niet gebeuren?
Rick-dos zegt
Verstappen wordt kampioen, Mercedes pakt de constructeurstitel en Jack Plooij wordt ontslagen. Kom op swami laat me niet in de steek…
#ontslaJackPlooij
#wachtmaaraf
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Max heeft blijkbaar een mooi bedrag gedoneerd aan de dierenhulporganisaties in Australië dus gun het deze gozer met een gouden hart 100% om WK te worden!
drdre1 zegt
@venividivici: vraag me wel af of dat soort zaken PR is of persoonlijke beslissingen. Ik bedoel dus dat wordt geadviseerd om her en der aan goede doelen te geven, bijvoorbeeld omdat Max Verstappen ook een “brand” is of wordt… ?
avdb55 zegt
Volgens mij zien jullie het helemaal verkeerd. De regels voor 2020 zijn bij mijn weten niet veel anders dan die van 2019. Geen nieuwe voorvleugels en zo.
De auto’s van begin 2020 zullen waarschijnlijk niet heel anders zijn dan die van eind 2019.
Wat jullie gezien hebben snap ik niet zo, maar ik zag dat Mercedes, Ferrari en Red Bull dichter naar elkaar toe groeiden en dat Mc Laren dichterbij kwam.
Mijn voorspelling is dan ook dat 2020 een heel spannend seizoen wordt, waarin Hamilton stevig moet vechten voor de winst. En dichter bij elkaar betekent meer onderlinge gevechten!
Ben benieuwd.
Breinstein zegt
@avdb55: Welkom in de wereld van Formule 1. Als je de laatste jaren de sport een beetje hebt gevolgd dan kan je de conclusie trekken dat Mercedes altijd dominant is in de eerste helft van het seizoen, en het daarna wat laat lopen. Alleen het seizoen met de fittie tussen Nico en Lewis (waarbij Nico kampioen werd) was een uitzondering, juist omdat die strijd gaande was.
harrie zegt
Ferrari wordt betrapt op het verbranden van hoog-energetische koelvloeistof.
appeltaartislekker zegt
McLaren wint de F1.
mashell zegt
@appeltaartislekker: dat zou leuk zijn, als het eens heel anders zou lopen dan de verwachtingen. Is elke keer grappig bij de Olympische Spelen, dan worden vooraf de sporters genoemd en geïnterviewd die bij de vorige spelen succesvol waren en dan gaan de spelen van start en winnen er opeens heel andere sporters.
87sandyd zegt
Bottas 3.0 ramt Hamilton eraf in de eerste bocht in Australië.
Stroll zien we een 8 races niet vanwege een heftig ongeval in Zandvoort waar hij uit de kombocht vliegt, waardoor Hulkenberg zijn plekje tijdelijk inneemt.
Vettel stopt halverwege het seizoen wegens mentale problemen.
Russel slaat Claire Williams in China.
Gasly en Kvyatt gaan met elkaar op de vuist in Hongarije.
Max weigert interviews te geven als Jack Plooij door blijft gaan bij Ziggo.
Cyril Abiteboul wordt ontslagen door het Renault management nadat blijkt dat hij Ocon heeft betast in de WC.
Lewis Hamilton komt uit de kast.
Charles Leclerc wint het kampioenschap
racerx zegt
@87sandyd: “Cyril Abiteboul wordt ontslagen door het Renault management nadat blijkt dat hij Ocon heeft betast in de WC.”
geweldig, ik moest hardop lachen.
mashell zegt
De kaarten voor Zandvoort waren er ook in een pakket voor drie jaar, dus Verstappen mag die race dit jaar nog niet winnen. Maar Hamilton deelt wel een complimentje uit aan de fans.
Dutchdriftking zegt
Lang verhaal kort, successen uit het verleden bieden Mercedes door kleine wijzigingen toch garantie voor de toekomst, Redbull heeft zoveel geld te verkwisten dat ze de strijd (soms succesvol) toch gewoon aan gaan, Ferrari zakt verder af, en de rest doet zijn best, maar likt eigenlijk hun wonden om het in 2021 opnieuw te proberen. Mogelijk zonder Mercedes.
pomoek zegt
Even nog over Lance Stroll (overigens half Belg?! lees ik ergens). Zijn pa is tussen de 2 a 3 miljard dollar waard. Die jongen zou dus gewoon de rest van zijn leven op z’n b@llen kunnen blijven zitten. Bootje varen, autotjes rijden, in clubs hangen, Champagne voor het ontbijt drinken, noem maar op. Die jongen kiest er echter voor om F1 te rijden. Hij heeft zelfs al een keertje op het podium gestaan. Met een hele bak geluk, toegegeven, maar hij deed het toch maar, als rookie, iets wat Verstappen in zijn eerste jaar niet is gelukt. Zonder de miljoenen van pa Stroll was het misschien al over en uit voor Williams en in ieder geval voor Racing Point. Zeker niet de beste coureur op de grid, maar dit soort jongens heeft de F1 nu eenmaal nodig. En van de pay-drivers is hij zeker niet de slechtste.
Daarnaast: De F1 sterft van de jongens met rijke papa’s die flink wat geld hebben gestoken in de hobby van zoonlief. Ik noem even g33n namen…
fastshifter zegt
Ik denk dat de onduidelijkheid over het al of niet doorgaan met F1 bij Mercedes (ik denk overigens dat ze zullen stoppen) wel eens een negatief effect kan hebben op de prestaties. Het zou wel eens net die halve of hele tiende kunnen schelen die RB per definitie te kort komt, waardoor het voor het eerst wel eens echt spannend zou kunnen gaan worden.
audirick1995 zegt
Mercedes pakt het kampioenschap in de F1.
Gazoo racing wint 24h Le Mans.
Manthey Racing wint 24h Nürburgring.
Verder wint Max de gp van Oostenrijk! (Althans dat hoop ik anders rij een dat hele stuk voor niks?)