We beginnen het nieuwe jaar met een aantal voorspellingen voor de Formule 1.
Sinds enkele jaren blikken we vooruit op het aankomende Formule 1-seizoen. Nu het nieuwe jaar is aangebroken en je met een barstende kater voor je uit zit te staren, terwijl je langdurig terugdenkt aan de twijfelachtige keuzes in je leven, is er geen beter moment om je alvast een beetje in te lezen in het aankomende seizoen. Wie maakt er kans op de titel? Wie zal verrassen of juist tegenvallen? Hoe gaat Max Verstappen het doen? Op al deze vragen zullen wij -vanuit ons perspectief- antwoord proberen te geven.
Ferrari zal het Mercedes dit jaar minder lastig maken en Hamilton pakt met eenvoud zijn zesde titel.
Nee! Beginnen we nu juist met hetgeen je absoluut niet wilt horen? Jazeker. Met enige pijn in het hart voelen we ons geneigd te schrijven dat ook in 2019 de dominantie van Mercedes nog niet zal eindigen. De auto was, is en blijft de beste van het veld. Ferrari kwam in 2018 dichtbij, maar dankzij fouten op cruciale momenten wist de Scuderia zijn beste kans in jaren alsnog te vergooien. In 2019 zal het anders zijn. De Italianen hebben wederom een goede auto, maar deze zal weer de Mercedes niet overtreffen. Hamilton pakt als gevolg een stuk of tien zeges op weg naar zijn zesde titel en daarmee komt hij binnen handbereik van de records van Schumacher. Leclerc zal Vettel het vuur aan de schenen leggen en daardoor zal de geloofwaardigheid van de Duitser steeds verder in verval raken. Hij zal niet direct de deur gewezen worden, maar als Leclerc hem in zijn eerste jaar weet bij te houden of zelfs weet te kloppen, dan zijn de dagen van de viervoudig kampioen geteld. Bij Mercedes zal Bottas een enkele overwinning weten te pakken, maar het zal niet voldoende blijken om zijn stoeltje te behouden. Ocon zal terugkeren in zijn plaats. Met de opkomst van de jongelingen zal Bottas waarschijnlijk terugkeren bij Williams om het team nieuw leven in te blazen.
Red Bull en Honda krijgen een gelukkig huwelijk.
Het is ze gegund. Nadat het team ooit begon met Ferrari-motoren en daarna een polariserende samenwerking kende met Renault, valt nu eindelijk alles op zijn plaats. Samen met Honda zal Red Bull in 2019 de eerste stenen leggen aan een gruwelijk stevige fundering, die hen in de jaren daarna een ongelooflijk dominante positie in de Formule 1 zal opleveren. Uiteraard met Max Verstappen in de hoofdrol en Pierre Gasly als een prima tweede viool. De Fransman zal, zeker aan het begin, vooral tegen de versnellingsbak van de Nederlander aan moeten kijken, maar de waardevolle informatie en communicatievaardigheden die Gasly in zijn bezit heeft, zullen hem zonder meer helpen in de hoogste klasse van de autosport. Snel zal hij zijn waarde bewijzen. Aangezien Gasly absoluut geen koekenbakker is, zal hij Verstappen op termijn waar voor zijn geld kunnen geven. Het wordt een vruchtbare relatie, zoals Verstappen deze ook met Ricciardo had. Natuurlijk zullen de twee jonge kemphanen elkaar af en toe in de haren vliegen, maar in de basis drijven ze elkaar keihard voort in de juiste richting, en dat komt de resultaten uiteindelijk alleen maar ten goede.
In 2019 zullen we bij Red Bull Honda de eerste tekenen gaan zien van hetgeen hierboven wordt beschreven. Uiteraard zullen er nog uitvalbeurten komen en zal de betrouwbaarheid nog niet zijn waar de leverancier deze hebben wil, maar aangezien er straks twee teams actief zijn met de Japanse krachtbron, zal Honda flinke stappen kunnen zetten. Als Red Bull ervoor zorgt dat het de auto weer op haarfijne wijze ontwerpt, dan liggen er wel degelijk een paar overwinningen in het verschiet.
Renault begint eindelijk de aansluiting naar de top te vinden.
De formatie uit Frankrijk weet hoe het is om de allerbeste te zijn in de Formule 1 en dit kunstje hebben ze zeker niet verleerd. Goed, Renault mag ondertussen misschien alweer enkele jaren als fabrieksteam actief zijn in de Formule 1, vooralsnog heeft het de aansluiting met de top niet kunnen vinden. Echter, tel de huidige ontwikkelingen op bij de geschiedenis van het team en het is zeker niet onvoorstelbaar dat Renault binnenkort weer bovenaan staat. Een wereldtitel is wellicht ietwat hooggegrepen, maar het is bijtijds zeker niet onmogelijk. Zeker nu Daniel Ricciardo met Nico Hulkenberg een team zullen vormen, is consistentie bij het team een formaliteit. Daarnaast zijn de twee coureurs niet alleen bijzonder sympathiek, tegelijkertijd zijn ze ongelooflijk hongerig naar succes. Net als het team waarvoor ze uitkomen. Ricciardo wordt komend jaar 30 en teamgenoot Nico, die 32 wordt, is die leeftijd inmiddels alweer even gepasseerd. Daniel heeft al talloze keren op het podium gestaan en heeft zelfs overwinningen op zijn naam, dus voor hem is de eindzege in het klassement het ultieme doelwit dat hij met Renault denkt te kunnen behalen. Hulkenberg smacht nog altijd naar zijn eerste podium in de Formule 1 en heeft zodoende een schijnbaar eenvoudiger doel, maar juist deze prestatie zal de eerste echte stap naar succes worden. Immers, Renault heeft sinds zijn terugkeer nog niet op het podium gestaan. Wanneer de Fransen dit voor elkaar krijgen, kunnen ze doorbouwen op het succes en krijgen we er niet lang daarna mogelijk een vierde team bij dat met regelmaat om podia of zelfs overwinningen kan strijden.
Alfa Romeo Sauber wordt wederom de verrassing van het jaar.
Aan het begin van 2018 was het kersverse Alfa Romeo Sauber nergens te bekennen. Het eerste gedeelte van de kwalificatie konden ze niet ontvluchten en de coureurs leken niet uit de verf te komen. Nu hadden we dat van Ericsson wel enigszins verwacht, maar voor Leclerc hadden we goede hoop. Gelukkig wist het team na enkele wedstrijden alsnog te imponeren. En hoe. Aan het einde van het seizoen was het team ineens een vaste waarde in het middenveld en eindigde met name Leclerc regelmatig in de punten. Zijn vertrek naar Ferrari is echter geen doorn in het oog voor Sauber. Integendeel, het team gaat in 2019 in overdrive. Kimi Raikkonen, die zich van zijn beste kant in jaren laat zien, keert terug naar zijn voormalig werkgever en Leclerc wordt vervangen door een andere veelbelovende Ferrari-pupil: Antonio Giovinazzi. Met Fred Vasseur aan het roer en Ruth Buscombe, een van de meest getalenteerde strategisten in de pitstraat, aan de muur hebben wij logischerwijs hoge verwachtingen voor het team. Sta niet vreemd te kijken als ze Haas straks regelmatig achter zich laten.
Force India zakt verder terug.
Het is geweldig dat de Canadese miljardair Lawrence Stroll en een groep investeerders Force India van een onvermijdelijke dood hebben gered, maar het team dat komend seizoen door het leven zal gaan als Racing Point F1 zal de vorm van afgelopen seizoenen niet vast kunnen houden. Zonde, want het is ongelooflijk wat het voor elkaar heeft gekregen met weinig personeel. Echter, de ambitie om een van de drie beste teams van de paddock te worden zal niet meer dan een droom blijven. Perez begint enigszins af te takelen en de vervanger van Ocon, Lance Stroll, zal zijn talent ook niet kunnen bewijzen bij het team. Dat gezegd hebbende zijn we zeer benieuwd naar hoe de Canadees het zal doen tegenover de bewezen Mexicaan.
McLaren daalt nog harder.
De persoon, die deels verantwoordelijk is voor de limbo-achtige situatie waarin McLaren zich vandaag de dag bevindt, is in 2018 eindelijk tot zijn zinnen gekomen en heeft besloten zijn Formule 1-helm aan de wilgen te hangen. Het vertrek van Alonso gaat in de paddock gepaard met een hoop verdriet en opluchting. Op de korte termijn zal McLaren vooral de eerste van deze emoties gaan voelen. Carlos Sainz Jr. rijdt namelijk niet constant genoeg. Daarbij is hij eigenlijk nog te onervaren om een team dat zich dusdanig diep in de problemen bevindt, uit diezelfde problemen te helpen. We denken dat McLaren binnen enkele jaren wel weer op zijn pootjes belandt, maar in 2019 wordt het een groot drama waaraan ook de bejubelde Lando Norris weinig zal kunnen veranderen. We hopen ten zeerste dat McLaren zijn pupil ditmaal niet opeet, want ook wij hebben van de jonge Brit een hoge pet op.
Williams heeft helemaal niets meer te vertellen.
Net als dit jaar zal Williams in 2019 weinig in te brengen hebben. Goed, de betaalcoureurs zijn met de noorderzon vertrokken, de situatie is voor komend jaar niet veel beter. Natuurlijk is het gaaf dat Robert Kubica zijn terugkeer zal maken in de Formule 1, maar het zal absoluut niet het beloofde sprookjesverhaal worden. Uit de tests is gebleken dat de gehandicapte Pool niet voldoende snelheid heeft. Er werd gezegd dat hij iedere keer bezig was met het afwerken van een bepaald programma – en dat kan – maar helemaal daarvan overtuigd zijn wij allesbehalve. Reken daarbij dat Williams de oliemiljoenen van Kubica, evenals zijn goede PR, zeer kan gebruiken nu Martini is vertrokken, en het klinkt ineens veel minder spannend. Mogelijk kan Mercedes-talent George Russell hier en daar wat punten bijeensprokkelen, maar ook over zijn kwaliteiten hebben we de nodige twijfels. We hopen dat het in Grove gebaseerde team ons het tegendeel kan bewijzen, want het is doodzonde.
De debutanten krijgen het zeer lastig, of vallen zelfs door de mand.
Voor nieuwelingen in de Formule 1 is het zoals gebruikelijk geen eenvoudige taak om direct hun waarde te bewijzen, maar dit jaar lijken zij het lastiger dan ooit te krijgen. Daarover heb je hierboven al enkele dingen kunnen lezen. Bij Sauber is het Antonio Giovinazzi die zich zal moeten bewijzen tegenover de meest koelbloedige F1-coureur aller tijden, Lando Norris valt bij McLaren bepaald niet met zijn neus in de boter en bij Williams is het zo mogelijk een nog groter drama. Bij Toro Rosso keert Daniil Kvyat voor de zoveelste keer terug in de Formule 1 en hierom zal zijn honger groter zijn dan ooit. Wellicht heeft zijn stint als Ferrari-testcoureur hem de rust en kalmte gegeven die hij zo nodig heeft en kan hij zichzelf bewijzen tegenover nieuwkomer Alexander Albon. De halve Brit is pas de tweede Thai in de Formule 1 en dit is slechts een van de vele redenen dat hij deze kans met beide handen aan zal willen grijpen. Het is nog maar de vraag of hij door Red Bull opgegeten en uitgespuugd zal worden of dat hij zijn vaardigheden bij Toro Rosso zal kunnen bewijzen. Als de Honda-motor zoals wij verwachten inderdaad op gang komt, kan het wel eens goed voor hem uitpakken. Makkelijk zal het niet worden.
De reglementswijzigingen veranderen NIETS aan de kwaliteit van het racen.
Wij, of in ieder geval ik, denken dat de nieuwe aero-reglementen voor 2019 weinig tot niets zullen veranderen aan de kwaliteit van het racen. De auto’s zullen er misschien iets anders uitzien dan in de afgelopen twee jaar, op de zondag zal er weinig veranderen. Monaco en enkele andere krappe circuits zullen een optocht blijven, maar op andere banen zal er zoals vanouds keihard geracet kunnen worden. De organisatie is enorm geschrokken van tegenvallende wedstrijden en heeft te snel gehandeld om dit aan te passen, zonder eerst te kijken of het wel écht zo erg is als iedereen op social media roept. Want laten we wel zijn, in 2018 hebben we een aantal geniale wedstrijden gezien, waarbij we tot het laatste eind op het puntje van de stoel zaten. Dat het niets zal veranderen betekent echter niet dat het achteruit zal gaan. En dat is goed, want zoals gezegd was het een prima interessant seizoen. Zijn er wél verbeteringen, dan worden deze uiteraard met open armen ontvangen.
Er gaan iconische circuits van de kalender verdwijnen.
Het speelt al enige tijd, maar het lijkt erop dat we in de toekomst een ernstig aangepaste kalender voor de kiezen zullen krijgen. Met name Interlagos (Brazilië) en Silverstone (Groot-Brittannië) lijken op wankele poten te staan en over hun situatie verwachten we dit jaar weinig goed nieuws te horen. Gelukkig zijn er wel vervangers in beeld. In ieder geval moet de Grand Prix van Vietnam op termijn georganiseerd worden. Daarnaast lijkt een Grand Prix van Nederland steeds realistischer te worden, al denkt ondergetekende dat dit een wedstrijd in de categorie ‘snoozefest‘ zal worden. Liberty Media is daarnaast ook nog hard bezig met het regelen van nieuwe deals in de Verenigde Staten. Voor de fanatiekelingen is dit echter slechts nieuws, want juist die oude circuits hebben een prachtige geschiedenis. In 2019 zelf zal er aan de kalender weinig veranderen. Wie hem bekijken wilt, kan HIER klikken.
Conclusie
Alles in beschouwing genomen wordt het een seizoen om je vingers bij af te likken. Natuurlijk schrijven we over een aantal negatieve aspecten, maar over het algemeen wordt het weer een waar festijn. Een flinke lading debutanten zal zich willen bewijzen en dit zal ongetwijfeld voor het nodige spektakel zorgen. Tegelijkertijd is daar de gevestigde orde die zich zal willen blijven ontwikkelen om de jonge honden in hun stof achter te laten. Dankzij het eeuwige gevecht tussen Ferrari en Mercedes, Red Bull dat een nieuwe motorleverancier heeft, Renault dat nu eindelijk de sprong naar de top zal proberen te wagen en een buitengewoon competitief middenveld, verwachten wij dat 2019 een seizoen zal worden dat we niet snel zullen vergeten.
Meer lezen? Klik HIER voor de volledige line-up van coureurs en teams.
lekkerlinksrijden zegt
Zal mijn glazen bol van het weekend even oppoetsen, je hoort van me
donvincenzo zegt
Eerst de tests maar eens afwachten, alvorens met prognoses te komen.
acizane80 zegt
@donvincenzo: die tests bewijzen niet veel hoor. Helaas ben ik bijna altijd verrast als ik rekening hou met test redultaten en de eerste paar races. Toch hoop ik dat mijn favoriet beter is dan zijn concurrenten.(max)
HZW zegt
@donvincenzo: Ja, absoluut, door alle nieuwe vleugels voor en achter zal bij iedereen de aërodynamica op de schop moeten.
Red Bull zal wel heel sterk kunnen zijn, omdat ze al een jaar aan de 2019 auto werken, dus als die niet goed is dan is Adrian Newey het absoluut kwijt.
De Honda motor zal met zekerheid beter zijn dan de Renault motor van vorig jaar.
En als Renault zelf met de Franse slag aan het werk blijft zullen ze nooit de aansluiting vinden met de top teams.
viezefreddyw zegt
Om Gasly en communicatieve vaardigheden moest ik toch even lachen.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: i.t.t. Verstappen heeft Gasly al enkele jaren met Honda gewerkt en begrijpt hij dus veel beter hoe het er daar aan toe gaat. Tegelijkertijd kan hij veel beter met de mensen in de in Japan gevestigde fabriek praten, want hij begrijpt beter hoe die cultuur werkt.
mashell zegt
@ikschrijfookoverautos: maar het is een Formule 1 motor, geen Samurai zwaard of Kimono. Die motor moet het doen, voldoende kracht leveren en vooral niet stuk gaan. Het enige wat Verstappen en Gasly aan Honda te communiceren hebben is een bedankje in een persconferentie, als het zo ver komt. De rest van de communicatie (en dat zal ook niet veel zijn) gaat via de ingenieurs.
vierkoloms zegt
@ikschrijfookoverautos: luister zijn boardradio’s nog eens af..
Die Japanners snappen daar echt niks van hoor!
gwnbmw zegt
@vierkoloms: nee, maar de italianen van toro rosso ook niet.
maxidyne zegt
We zien het wel! Zoals het verleden al vaak heeft bewezen; 1 dominant team en de rest probeert in de buurt te komen.
Benny_Weisz zegt
Ik voorspel dat 2019 een teleurstellend jaar gaat worden voor onze Max….. Laat ik maar mijn antwoord nuanceren.
Ten eerste Max kennende, hij gaat in 2019 voor de tittel en dat is volledig volgens de verwachtingen.
Maar dat om de tittel vechten gaat gewoon niet gebeuren. Ik zie Honda gewoon niet uit ‘t niets (want waar waren ze afgelopen jaren?) ineens het gevecht met Ferrari en Mercedes winnen en dat zal zeer spijtig zijn voor Max.
Word 2019 een beter jaar voor Max? Jazeker!…. Word Max wereldkampioen in 2019? Ik hoop ‘t van harte maar helaas, ik vrees ‘t ergste….
rob5nismo zegt
@bennyweisz: ik ben het niet volledig met je eens want wat Honda en Redbull nu doen is ontwikkelen zoals het hoort. Honda levert een motor en Redbull zorgt dat de auto deze kan voorzien van de nodige koeling etc. McLaren hield schijnbaar vast aan een bepaald ontwerp voor de auto en daar moest de motor maar aan aangepast worden
henk_he zegt
@rob5nismo: hoe verklaar je resultaten van Torro Rosso met de Hondamotor dan?
rob5nismo zegt
@henk_he: Torro rosso heeft ook niet echt de tijd gehad om de juiste auto te bouwen plus dat afgelopen seizoen een grote test was wat beweert wordt
M240i zegt
@rob5nismo: dus lag de schuld de afgelopen seizoenen bij red bull en niet renault..
rob5nismo zegt
@c63s: nee want Renault heeft met deze hybride motor zn huiswerk niet zo goed gedaan als Mercedes of Ferrari
enjoypunani zegt
@rob5nismo: ok, achtergrondinfo over Mclaren heb ik niet, maar toen Max nog bij Torro Rossi reed werden er voor mijn gevoel meer punten verzameld. Ze stonden dan met regelmaat strak achter de top 3 aan ’t eind van een race. Dus vóór Renault. Dit duel heb ik minder gezien het afgelopen jaar, dus ik verwacht ook minder van Honda.
rob5nismo zegt
@enjoypunani: dit seizoen zijn ze ook vaak uitgevallen mee eens. Maar ik denk ook dat je focus als kijker nu meer bij Red bull ligt als bij Torro rosso
enjoypunani zegt
@rob5nismo: ja, dat zeker. Ook ik heb wel een oranje bril.
vierkoloms zegt
@enjoypunani: TR was afgelopen jaar niets meer dan een ontwikkelingsteam. Door het testverbod waren de races een langdurige test, onderdelen testen, wisselen enz enz. Niet voor niets is er gekozen voor Hartley. RB gaf zelfs toe dat zijn kennis met hybride motoren hen ging helpen, niet zijn “talent” .TR is opgeofferd voor 2019. Ook dit jaar verwacht ik een rijdend testlab met Kvyat en Albon. Albon krijgt een kansje om wat te laten zien en Kvyat mag zijn technische kennis, vergaard bij Ferrari gaan delen, om vervolgens vergeten te worden.
mashell zegt
@vierkoloms: Een pizzabezorger weet niet hoe de pizza gemaakt is en ook niet hoe zijn brommer onderhouden moet worden maar wat deze wel weet is hoe deze zo snel mogelijk aan jouw voordeur te bezorgen. Bij een f1 coureur is dat niet anders. Een coureur moet snel en stabiel rondjes kunnen rijden verder reclame popje spelen, maar verder wordt er niets van hem verwacht. Kan ook niet, als je kijkt naar iemand als Max Verstappen, die is helemaal getraind (in het geval van Max kun je zelfs stellen) gekweekt om coureur te zijn, die hebben gewoon niet eens kans om zelfs maar de technische basis te leren. Overschat de technische inbreng van de coureur dus niet.
vierkoloms zegt
@mashell: volgens mij zeggen we hetzelfde..
enjoypunani zegt
@mashell: maar toch denk ik dat daar wel een verschil gemaakt kan worden. Als een coureur niet tevreden is met de balans dan probeerd het te dat aan te passen. Een ontevreden coureur zal ook minder lekker rond rijden, stukje mindset als ’t ware.
HZW zegt
@bennyweisz: Dan begrijp je niet veel van wat Honda vorig seizoen gedaan heeft met Torro Rosso.
reactief zegt
Ach.. Glazenbol voorspellingen.
Kun je helemaal niks mee.
Hieronder zullen vast en zeker nog wat mensen zijn die het veel beter weten en zeggen dat het anders is.
Het enige wat ik zeker weet is dat ik m’n tickets binnen heb voor m’n eerste F1 weekend op de tribune!
Rick-dos zegt
Max Verstappen kampioen. Schijtluizen met hun glazenbol…
#ontslaJackPlooij
nautique206 zegt
Ik dacht dat er allang was afgesproken dat Max wereldkampioen wordt. Tenminste dat hoor ik allerlei kenners zeggen
z4coupe30si zegt
@nautique206: ik kijk al F1 sinds 1843. Al die nieuwe “kenners” die opeens verstand hebben van F1 sinds Max meerijdt weten niet waar ze het over hebben. #oranjebril
risl zegt
@z4coupe30si: oranje bril is het eerste wat ik dacht na het lezen van dit stuk.
piquet1986 zegt
@nautique206: ja idd, als hij nou weer geen kampioen wordt dit jaar stop ik met kijken. Dan ga ik alleen schaatsen en voetbal volgen hoor.
pomoek zegt
Als Leclerc zijn vorm kan meenemen naar Ferrari dan gaat hij waarschijnlijk ook regelmatig voor Vettel eindigen in de wedstrijden. Dat zal denk ik ook een belangrijke factor worden in de beslissing van het kampioenschap. Dat door Hamilton gaat worden gewonnen, dat is nu al duidelijk.
Yolo voorspelling: Williams gaat wat meer spullen bij MB inkopen en gaat het beter doen dan dat wordt voorspeld!
aquila2003 zegt
Ik haakte af bij de ongefundeerde flauwekul over dat red bull – honda het goed gaat doen.
mashell zegt
@aquila2003: hoezo ongefundeerd? Honda loopt nu al vier jaar te prutsen, die moeten eindelijk het lek eens boven water krijgen, anders wordt het tijd voor hen om harikiri te gaan doen. Het is een eervol volk die Japanners, zo maar wat aanmodderen wordt niet getolereerd. De fundatie is dus dat er voor Honda inmiddels echt wat op het spel staat.
aquila2003 zegt
@mashell: dat is geen enkele reden om aan te nemen dat het nu wel zal lukken, en daarom dus ongefundeerd.
gwnbmw zegt
@aquila2003: honda was in 2018 steeds betrouwbaarder, en in bahrein leken ze om de een of andere rede de beste motor van het veld te hebben.
Er wordt nergens gezegd dat ze kampioen worden in de komende 2 jaar, maar dezelfde prestaties als 2018 moeten mogelijk zijn.
aquila2003 zegt
@gwnbmw: ik hoop het ook echt van harte man, maar Honda heeft wel wat meer nodig dan ‘steeds betrouwbaarder’
loutervanplezier zegt
Er zijn aankomend jaar vier finalisten voor de titel en dat zijn Hamilton, Vettel, Verstappen en Leclerc.
Aangezien de top 3 teams enorm dichtbij elkaar komen, de fameuze Mercedes van Hamilton krijgt last van de rek in de ontwikkeling, die op zijn eind loopt en dus minder goed werkt, dan in het verleden. Waardoor het verbeten Ferrari, aangejaagd door Leclerc, die Vettel ook weer opjaagt naar verbeterde prestaties en constanter rijgedrag, dus met twee auto’s, Hamilton en Verstappen erg lastig gaan maken.
Verstappen heeft niet de krachtigste motor, wat ook de verwachting is, maar dat hoeft ook niet, want met de kwaliteiten van het chassis en de talenten van Verstappen zelf en de ondersteuning van Gasly, die het ook verbazend goed gaat doen, wordt het een heel mooi en enerverend jaar.
Overwinningen zullen erg verdeelt liggen en pas in de laatste twee races wordt een beetje duidelijk, wie de beste kansen heeft op de titels, de rijderstitel en constucteurs titels. Voor die laatste zijn er maar twee teams voor in de strijd, namelijk, Ferrari en Red Bull.
Mercedes valt af voor de constructeurstitelstrijd, omdat Bottas defenitief door de mand valt in zijn constente rijden en na 10 races vervangen wordt door Ocon, die in zijn opportunisme de strijd verliest en dus geen bijdrage kan leveren aan een eventuele titel voor Hamilton.
Dat Renault een stapje maakt in de goede richting mag verwacht worden, daar zal de inbreng van Ricciardo een grotere rol in hebben. Hulkenberg doet gewoon zijn best, maar moet zijn defenitieve meerdere erkennen in Ricciardo, die op alle fronten gewoon beter is en blijft, dan Hulkenberg. De rek in de prestaties bij Hulkenberg zijn er nu ook wel een beetje uit. Hij onderneemt wel pogingen, maar slaagt er niet in, mede door nog een paar domme fouten van hemzelf.
Haas, Sauber en Torro Rosso zijn de aansluitende teams, die in de middenmoot strijden om de overige punten en top tien klasseringen.
Haas doet dat op basis van de Ferrari-spulletjes. Sauber aan de hand Raïkönens prestaties, die als vanouds fenominaal zullen zijn en Toro Rosso heeft ook dit jaar het onderstel redelijk voor elkaar, waardoor motor en chassis voor een goede prestatie zorgen, de ervaring van Kvyat komen ook goed uit de verf. De strijd zal hevig zijn en de beelden worden facinerend.
McLaren, Williams en Racing Point staan in 2019 achteraan, waarbij het afwisseld goed en slecht, tot heel slecht gaat.
De grootste tegenvaller is herintreder Kubica, die door het seizoen heen, de meest pijn krijgt te verduren en daardoor als hekkensluiter de boeken in gaat, zelfs nadat Bottas na tien races gewisseld wordt.
Van de nieuwelingen, die voor het eerst een heel seizoen racen, zal Giovinazzi de slechtste zijn, hij maakt te veel fouten. Albon heeft het lastig, maar dankzij zijn betere auto, komt hij wel beter uit de verf, misschien wel beter, dan hij is.
Russell heeft de pech dat de auto niet goed is en hij dus gedoemd is een middelmatig seizoen te draaien.
Norris en Sainz zijn aan elkaar gewaagd, maar de Mclaren is nog steeds niet goed en moet het strijden in de achterste regionen van het veld.
Stroll probeert echt het beste te doen, maar de wagen van Racing Point wil net als de Williams van vorig jaar niet vooruit, waardoor ook Perez genoodzaakt is in de achter veld te vertoeven.
Gezamelijk met Norris en Sainz levert dit mooie beelden op en een goede strijd, om wat men waard is.
Conclusie een seizoen die de boeken in gaat, als het meest attractieve seizoen van de laatste 25 jaar. 25 jaar nadat Senna overleed, gaat Max uiteindelijk met vijf poleposistions aan de haal en de rijderstitel, welke mede verdiend wordt door het puike knechtenwerk van Gasly, waardoor Red Bull ook de constructeurstitel binnen hengelt.
Als tweede eindigt Hamilton en Leclerc op drie, Vettel wordt vierde en komt zo op de nominatie om ingeruild te gaan worden, of dit uiteindelijk ook gebeurt, is maar de vraag, want wie zou dat stoeltje op kunnen vullen?
Een nieuwe geruchtenstroom is geboren.
En het bleef nog lang onrustig in de Formule 1-sensatiepers-contreien.
pomoek zegt
@loutervanplezier: haha, leuk! Als het zo uitpakt. Kleine yolo voorspelling er achteraan: Hamilton ziet zijn kans op evenaring van het record van Schumacher in rook opgaan en houdt het na het seizoen voor gezien. Ricciardo gaat na een seizoen Renault naar Ferrari om Vettel te vervangen die wordt bedankt voor de vertoonde diensten. Die gaat op zijn beurt aan de slag bij Renault. Ricciardo wordt wel meteen duidelijk gemaakt dat hij in dienst van Leclerc moet rijden.
Raikkonen houdt het na 2019 ook voor gezien in de F1 en wordt vervangen door Sirotkin.
Mercedes Benz kondigt aan na 2020 niet meer deel te nemen aan de F1. De renstal gaat na 2020 verder als privé team met Toto Wolff als eigenaar (WolFF1). De motoren gaan worden geleverd door Honda. Perez neemt het stoeltje van Hamilton over.
rikardodikalsio zegt
@loutervanplezier: en ze leefden nog lang en gelukkig…
mrbasa zegt
Niets over Haas?
loutervanplezier zegt
@mrbasa: Die rijden gewoon tussen de rest hun wedstrijdje. Grosjean zal je zo nu en dan horen, dat hij denkt dat hij geraakt is door een ander, of tijdens een crash een spin doen op de baan, gewoon omdat dat kan. Magnussen rijdt wederom zich af en toe in de punten, maar dat is ook het hoogst haalbare. Het is allemaal niet heel verbluffend, maar zijn doen wel mee en snoepen punten weg, met het Ferrari-materiaal.
mashell zegt
Mijn voorspelling is iets anders. Het wordt spannend tussen Vettel en Hamilton. Beide tweede rijders in die teams spelen geen rol van betekenis. Het team van Renault maakt een stap voorwaarts en wordt het derde team. Red Bull Honda krijgt het moeilijk, de Honda is wel betrouwbaar maar lang niet snel genoeg. Zesde plaatsen is voor hen het hoogst haalbare. Verstappen raakt gefrustreerd. De rest van het veld is gewoon weer veldvulling. Liberty media zet de F1 al weer te koop. Formule E wordt steeds groter. Maar zoals een echte Piet Paulusma vind ik het niet erg er helemaal naast te zitten, doe dan gewoon weer een nieuwe voorspelling.
Dutchdriftking zegt
Geen gekke prognose. Het aftellen tot Australië is begonnen!
Boomer zegt
Whahaha wat een onzin stuk.
Er is nog helemaal niets te zeggen over de ontwikkelingen. Wellicht tovert Williams een Brawn achtige oplossing uit de hoge hoed. Wellicht rijdt Max zich in de eerste test van het seizoen in de kreukels. Wellicht valt er iemand tijdens een skivakantie op zijn helm…
Je weet het niet. Laten we maar gewoon wachten tot het eind van 2019, aannames doen slaat nergens op!
loutervanplezier zegt
@airc: Whahaha wat een reactie.
Zelf allerhande ideeën spuien en dan een ander betichten van aannames, het blijft grappig om te lezen.
niex zegt
Een prognose die en niet gedurfd is (merc wint) en verstappen een positief jaar geeft. Maar 1 ervan zal uitkomen…
bertorelli zegt
Gewoon de stoeltjes 2x zo breed maken en MvG erin zetten.
bassx zegt
Ben toch van mening dat de voorvleugel beter is. De nodige vortexes kunnen niet meer gemaakt worden en deze zijn ontzettend gevoelig voor vuile lucht. De banden slijten niet veel meer harder waardoor een gat van 2,5 seconden niet meer nodig is en er dichter op elkaar geracet kan worden. Verder wel een leuke voorspelling, hopelijk kan Vettel z’n hoofd koel houden dit seizoen.