Traditioneel blikken we op deze eerste dag van het jaar vooruit naar het aanstormende F1-seizoen. Wat zijn onze dromen en verwachtingen?
Voordat we beginnen moeten we eerst maar eens kijken naar de boude claims die we vorig jaar deden alvorens er nog maar een meter gereden was. Na een tragisch ongeval met onze kristallen bol, deden we de voorspelling een jaar geleden aan de hand van tarotkaarten. En wat blijkt? In veel opzichten waren de kaarten right on the money.
Dat Hamilton met Mercedes wederom kampioen zou worden, wisten we eigenlijk al. Dat Bottas niet meer dan de tweede viool zou spelen bij het team ook. Manor ging inderdaad failliet en Sauber soort van, ware het niet dat het Zwitserse team gered werd door nieuwe investeerders en Sergio Marchionne. Dat Kvyat vervangen zou werden door Gasly stond ook al zeer duidelijk in de sterren geschreven, evenals het feit dat er minder ingehaald zou worden door de nieuwe regels.
Dat gezegd hebbende, haperden de kaarten ook hier en daar. Red Bull leek de belangrijkste uitdager te worden van Mercedes, maar dat werd uiteindelijk het team van Ferrari. We hadden de Italianen na het seizoen van 2016 hooguit ingeschat als de belangrijkste outsider voor de titel. Kan gebeuren.
Nico Hulkenberg haalde ook in zijn achtste seizoen het podium niet. Alleen in Singapore leek het even te gaan gebeuren, maar liet de techniek de Duitser in de steek. Dat Ocon zich zo goed weerde tegen Perez was een verrassing. De Fransman verloor weliswaar beide duels die tellen tegen de Mexicaan, maar zat zijn ervaren teamgenoot toch behoorlijk dicht op de huid. Dat Bernie tenslotte niet terugkwam om de leiding te nemen over de F1…Tsja, wat niet is kan nog komen. Let maar op!
Dus, met deze hit-and-miss ratio in het achterhoofd, bij deze de voorspellingen voor dit jaar.
Hamilton en Mercedes worden weer kampioen
Vorig jaar stond het begin van het seizoen in het teken van de ingrijpende regelwijzigingen die van kracht werden. Bredere banden, meer downforce, enfin, we kennen het verhaal inmiddels. De verwachting was dat deze regelwijzigingen ervoor zouden kunnen zorgen dat de pikorde weleens flink door elkaar gehusseld kon worden. En toch: vorig jaar deden we deze zelfde voorspelling met een stuk meer vertrouwen.
Het ding is dat, hoewel Mercedes op papier in 2017 weer ‘gewoon’ de twee titels pakte, er voor het eerst sinds het begin van hun dominantie in 2014 wat échte scheurtjes in het pantser van onoverwinnelijkheid te zien waren. Zozeer zelfs dat Toto op een gegeven moment openlijk twijfelde of Mercedes wel door moest gaan met hun ‘diva’-auto, in plaats van een auto te ontwikkelen met een kortere wielbasis die meer lijkt op de Ferrari en Red Bull. Feit is dat Mercedes op de ’technische’ circuits met veel korte, krappe bochten en weinig lange rechte stukken het zwaar had tegen Ferrari en later ook Red Bull. In Monaco en Hongarije was de rode brigade oppermachtig. In Singapore werd alleen gewonnen omdat de concurrentie zichzelf (letterlijk) elimineerde.
Daarnaast spreekt ook de historie en de wet van de remmende voorsprong tegen Mercedes. In het verleden hebben we elke keer gezien dat dominante periodes van een team eindig zijn. En het grote voordeel waar de Silberpfeile de afgelopen jaren van verzekerd waren met hun superieure motor, brokkelt af nu de andere fabrikanten hun krachtbronnen ook mogen en kunnen verbeteren.
Toch zien we niet per se hele goede redenen om andere teams het voordeel te geven ten opzichte van Mercedes. Lewis Hamilton is nog steeds Lewis Hamilton. Het team dat al die jaren winnende auto’s gebouwd heeft, is nog steeds intact, met uitzondering van Paddy Lowe. En hoewel Mercedes op het vlak van de motoren misschien minder te winnen heeft dan de andere merken, hoeven zij ook niet stil te zitten. De techneuten van het team reppen al over meer dan 1.000 pk. Al met al beschouwen we Mercedes en Hamilton dus toch weer als favorieten voor de titels.
Max Verstappen wint drie races en grijpt de nummer 1 positie in het team van Red Bull Racing
Let wel, we hopen dat Max wereldkampioen wordt. Uiteraard doen we dat. Maar we hebben onze twijfels. Tuurlijk, Adrian Newey is een designheld. Als hij goed werk aflevert én Renault bouwt een bom van een motor, kan het zomaar gebeuren. Maar vorig jaar hebben we ook (weer) gezien dat zelfs Newey de plank mis kan slaan. De RB13 was niet echt iets bijzonders aan het begin van het seizoen. En ja, de auto werd beter, maar dat kwam met name door het kopiëren van enkele aerodynamische foefjes van Ferrari en Mercedes, plus mogelijk een illegaal trucje met het chassis. De regels blijven stabiel, dus goede redenen om aan te nemen dat Newey nu opeens wél met het briljante idee op de proppen komt dat hem vorig jaar ontschoot zijn er niet. Het kán, maar dat zou dan letterlijk uit het niets komen.
Dan is er de Renault-motor. Vanuit Viry-Châtillon komen al enige tijd positieve berichten waar we warm van worden. Maar daarbij moeten we twee aantekeningen maken. Zoals hierboven al aangegeven worden Mercedes, Ferrari en Honda niet gedwongen op hun handen te zitten in de winter. Zij mogen ook gewoon extra pk’s uit die blokken peuren. Ten tweede krijgen behalve Red Bull Racing ook het fabrieksteam van Renault en vooral ook McLaren de beschikking over de nieuwe Renault-motor.
Van McLaren wordt gezegd dat ze afgelopen jaar een van de beste, zo niet hét beste chassis van het veld hadden. Iets wat min of meer bevestigd werd door enkele ‘goede’ resultaten op Mickey Mouse baantjes. Het fabrieksteam van de Fransen zal daarnaast ook niet van plan zijn lang achter een of twee klantenteams aan te rijden. Natuurlijk moet Red Bull Racing dus hopen dat Renault een goede motor bouwt, want anders kunnen ze de strijd met Mercedes en Ferrari sowieso vergeten. Dit is echter wel een dubbelzijdig zwaard, want met een beetje pech krijgen ze er ook twee geduchte concurrenten bij. Dat kan dan weer de nodige podia en misschien zelfs zeges kosten.
Tenslotte nog de strijd tussen Max en Daniel. Waar we vorig jaar nog stelden dat áls Red Bull de dominante auto zou bouwen, Daniel Ricciardo er waarschijnlijk met de hoogste eer vandoor zou gaan, durven we nu wel te stellen dat het tegenovergestelde het geval zal zijn. Max heeft afgelopen jaar feitelijk al de rollen omgedraaid in het team, vooral door met duidelijke cijfers het kwalificatieduel te winnen. Als dit jaar zijn auto net zo vaak heel blijft als die van Ricciardo, gaat hij de Ozzie gewoon verslaan. We gokken op drie overwinningen voor Max. Dit kunnen er ook nul of tien worden, maar dat is niet leuk om te zeggen bij een voorspelling. Ricciardo moet zorgen dat hij, vooral in het begin van het jaar, aansprekende resultaten boekt zodat hij de vlucht vooruit kan maken na 2018. Precies zoals zijn voormalig teamgenoot Sebastian Vettel dat enkele jaren deed in het jaar dat de Ozzie hem te snel af was.
De kalender
Hier kunnen we kort over zijn, de kalender is namelijk al officieel. De Grand Prix van Frankrijk keert terug evenals de Grand Prix van Duitsland in Hockenheim. De Grand Prix van Maleisië verdwijnt juist. De Franse Grand Prix zal niet meer plaatsvinden in Magny-Cours, maar op Paul Ricard. Het zal een grafsaaie race worden. Maar dat doet er niet toe. Waar je je op moet focussen: Paul Ricard is in handen van Bernie Ecclestone. So it begins…
Kvyat komt terug, Toro Rosso rijders maken het seizoen niet af
Kvyat komt terug. Voor Williams, voor Red Bull…ergens. De Rus is beter dan enkele coureurs die nu een zitje hebben. Als hij, zoals wordt gesuggereerd, ook nog wat Roebels op tafel kan leggen is het een no-brainer dat een team hem oppikt als een van hun rijders niet lekker uit de verf komt. Dat wil zeggen, mits Kvyat het zitje bij Williams al niet krijgt.
Nu we het toch hebben over de Rus. Door alle gekheid met Kvyat komt Toro Rosso dit jaar met een raar duo aan de start. Hartley was eigenlijk al lang afgeschreven door Red Bull en Gasly ook min of meer. Nu zitten ze allebei in racezitjes, maar echt indruk hebben ze nog niet gemaakt in de races die ze inmiddels achter de rug hebben. Het voordeel voor de twee: Marko heeft een puinhoop gemaakt van het opleidingsteam en er staan zodoende niet direct andere goede kandidaten klaar om in te stappen binnen de eigen gelederen. Wat wel zou kunnen is dat nieuwe motorenpartner Honda afdwingt dat Nobuharu Matsushita een kans krijgt gedurende het jaar.
Hulkenberg pakt zijn eerste podium
Na zeven acht jaar F1 zonder één podium en ettelijke vierde plaatsen gaat het dit jaar gebeuren: de Nederlands sprekende Duitser staat een keer op het ereschavot! Het moet kunnen als Renault zich verbetert, waar we eigenlijk wel vanuit moeten gaan.
Force India zakt door het ijs
Het Indiaas-Britse team pakte de afgelopen twee jaar knap de vierde plaats bij de constructeurs, met dank aan uitstekende coureurs en de klantenmotor van Mercedes. Maar die klantenmotor zal waarschijnlijk een minder groot voordeel zijn dan voorheen. Daarnaast zien we enkele teams die de afgelopen jaren achter Force India eindigden zich sterk verbeteren. Dat laatste geldt vooral voor Renault en McLaren.
Tel dit op bij de financiële problemen waarmee teameigenaar Vijay Mallya te kampen heeft en we zouden ons niet verbazen als het team afzakt naar de zesde plaats in het kampioenschap. Dat zet de mooie strijd tussen Ocon en Perez waarschijnlijk alleen maar meer onder druk. Beiden zullen immers willen laten zien dat ze de sterkste zijn om goede papieren te hebben naar een beter team te gaan in 2019.
De HALO wordt afgeschaft
Rijders en teambazen gaan klagen. Er komen wat incidenten waar de HALO de schuld van krijgt. Linksom of rechtsom: dat ding gaat eraf.
Het silly season wordt een bloedbad
Wat hebben Max Verstappen en Sebastian Vettel met elkaar gemeen? Ja oké, ze zijn broeders van een andere moeder, maar daarnaast zijn ze ook de enige twee coureurs die officieel vastgelegd zijn door hun teams voor langer dan volgend jaar. Toegegeven, deels is dit een technisch verhaal. Dat Hamilton gaat bijtekenen bij Mercedes lijkt een formaliteit te zijn en Alonso heeft, voor zover dat in zijn geval waarde heeft, ook een langer verblijf bij McLaren afgesproken. Mits McLaren alles doet wat hij van ze verwacht.
Voor de rest ligt de rijdersmarkt echter volledig open. Wat gaat Daniel Ricciardo doen? Mogen Kimi en Valtteri nóg een jaar door bij hun topteams in 2019? We geven nu al de harde antwoorden. Ricciardo gaat naar Mercedes. Perez gaat naar Ferrari. Ocon gaat naar Renault. Sainz gaat naar Red Bull Racing. Zo, dan weet je dat vast.
Conclusie
We kijken met meer spanning dan in lange tijd uit naar het nieuwe seizoen. Van de huidige drie topteams valt onmogelijk te zeggen wie er de beste kaarten heeft en dan zijn er nog outsiders als McLaren en Renault die zomaar eens de lachende vierde kunnen worden. Laat die eerste wintertests maar snel komen…
HZW zegt
Er komen wel wat wijzigingen dit jaar, zo zal de “Shark Fin” en “T-wing” verdwijnen.
Dit heeft aërodynamisch zijn gevolgen voor de hele layout van de auto.
kannito zegt
@HZW: plus de halo dat blijkbaar veel troebel veroorzaakt
jaapiyo zegt
@kannito: nog even toegevoegd dat de HALO verdwijnt.
ko4n zegt
@HZW: sharkfin zou blijven toch, Of hebben ze zich weer bedacht? T-wing verdwijnt en de halo komt dat is iig zeker.
hoglard zegt
@ko4n: laatste wat me bij staat is dat McLaren hun veto uitbracht. Alle teams moesten instemmen met behoud van de shark fin. Leek in kannen en kruiken maar op het allerlaatste moment ‘bedacht’ McLaren zich, die stemde als enige tegen.
eddie72 zegt
Traditie=sinds Max in de F1 zit?
eddie72 zegt
Ben trouwens wel benieuwd wat er gaar uitkomen! Dus einde jaar wel even controleren
toyotaprius zegt
Ik verwacht wel wat van Ricardo Rosset
pomoek zegt
@toyotaprius: en ik van de Ricciardo reset!
Breinstein zegt
Maak er maar van dat Ocon Bottas vervangt en je zit goed!
viezefreddyw zegt
Waar ik vooral op hoop is dat veel teams concurrerend zijn. Ik hoop dat McLaren en Renault weer terugkomen op het niveau waar ze horen en dat Williams weer eens mee kan doen om overwinningen en podiums. Als dat lukt met weer een goed presterende Red Bull, dan hebben we al een mooi seizoen.
Voor de sport zou het sowieso mooi zijn als eens een ander team de titel pakt. Ferrari is de grootste uitdager en hadden het misschien wel moeten doen het afgelopen seizoen. Ik hoop dat ze het aankomend seizoen wel gaan doen.
013bas zegt
@viezefreddyw: ik hoop het ook. Ik hoop het echt, maar ben er bang voor dat het weer meer van hetzelfde wordt. Een aantal overwinningen van onze Max doet daar niets aan af…
Toch ga ik weer elke race kijken ?
barry355gtb zegt
@viezefreddyw: Helemaal eens echter wel tegen beter weten in, ben ik bang. Een hele hoop hangt af van de Renault motor. Als die motor voldoende PK heeft EN betrouwbaar blijkt, dan pas hebben we weer een prachtig seizoen met vijf teams die om de overwinning kunnen racen. Wat zal dat mooi kijk plezier geven. Epic battles tussen Vettel , Hamilton , Ocon, Ricciardo , Sainz en onze Max! Wat zal het stil worden op straat….
janmetdelangeachternaam zegt
Wie wedt er met 2 liter alcoholvrij bier?
vonklausenburg zegt
@janmetdelangeachternaam: @nicolasr, melden svp!!!
ahs1979 zegt
Nog een aanvullende voorspelling: alle teams rijden volgend jaar met de Halo, waardoor het er op de baan niet uitziet. Toeschouwers blijven weg, tv kijkers haken massaal af en sponsoren trekken zich terug. Na Monaco beslist de FIA dat de Halo weer per direct verdwijnt. #wishfullthinking
MaartenD zegt
@ahs1979: toeschouwers blijven weg door Halo? Wat een onzin!
lekkerlinksrijden zegt
@ahs1979: en Beyonce gaat een lied zingen voor iedere wedstrijd van de F1
gwnbmw zegt
sainz gaat never de nooit naar red bull, niet zolang max daar rijdt. die 2 hebben een pest hekel aan elkaar, en simpelweg een veels te lange geschiedenis.
enige scenario zou zijn als red bull de snelste auto heeft, en ze een goede nummer 2 nodig hebben. dan moet er in het contract staan dat sainz de duidelijke nummer 2 is, dan zou het kunnen.
Edge zegt
@gwnbmw: Zelfs dan niet. Sainz is veel te ambitieus en competitief om vrijwillig als nummer twee aan de slag te gaan. Die gaat echt niet netjes achter Verstappen aanrijden en Ferrari’s en Mercedessen ophouden. Als Red Bull een degelijke nummer twee nodig heeft, moet het gewoon Hartley of Gasly doorschuiven of extern gaan shoppen.
piquet1986 zegt
@Edge: Nee want Gasly is al afgeschreven door Redbull. Leuk artikel maar dat is echt onzin, die jongen heeft 3 of 4 races uitgereden voor Torro Rosso.
Edge zegt
@piquet1986: Kvyat had ook maar één volledig Formule 1 seizoen op zijn naam staan toen hij werd doorgeschoven, en hoewel zijn recente resultaten niet geweldig waren wist hij in 2015 Ricciardo gewoon bij te houden.
En let wel, we zijn hier niet op zoek naar de nieuwe wereldkampioen. @gwnbmw beschrijft een situatie waarin Red Bull duidelijk de beste auto heeft en het een tweede coureur nodig heeft. In dat geval hoef je geen supertalent te hebben. Iemand die netjes z’n auto op de baan houdt en daardoor puntjes afsnoept van de concurrentie/meepakt voor de constructeurstitel is meer dan voldoende. Daar lijkt Gasly mij wel tot in staat. Hartley ook trouwens, want je wordt ook niet zomaar twee keer WEC LMP1 kampioen.
pomoek zegt
@edge: wat Sainz betreft hangt het een beetje af hoe 2018 gaat lopen. Als hij Hulkenberg weet bij te houden of te kloppen gaat ie sowieso niet naar RB. Als dat niet lukt en RB zwaait met een zak geld, dan hebben we een waardige opvolger voor de heer F Massa (#vooraltijd2erijder).
Edge zegt
Ik durf er ook nog wel eentje in te gooien: Sauber is en blijft laatste in het constructeurskampioenschap. Ik verwacht dat Sauber een significante stap gaat maken. Met een goede teambaas, bijzonder getalenteerde coureur, extra sponsorgeld en een fatsoenlijke motor zijn alle ingrediënten voor verbetering aanwezig. Helaas voor Sauber vrees ik dat dat niet genoeg is om de andere teams voorbij te gaan. Ericsson is een blok aan je been, die is simpelweg niet snel genoeg. Die enkele keer dat hij wel snel genoeg is, verliest hij zijn concentratie na een rondje of 10. En het is nou ook weer niet zo dat ik verwacht dat een ander team enorm ver gaat terugzakken.
poes zegt
@Edge: Sauber beschikt over een mega talent met Leclerc. En een 2018 Ferrari motor. Daar kan TR echt niet tegenop met het Honda torretje. Zie waar TR einde seizoen reed. Met de Renault motor. Die ook in de RB en Renault zelf lag. En kijk waar die stonden. Nee, TR gaat een heel zwaar seizoen krijgen.
hollandbest zegt
@edge: Alfa Romeo Sauber gaat boven Williams en Haas En Torro Rosso eindigen let maar op!
Orichy zegt
Max wint 6 races en wordt in de allerlaatste race de wereldkampioen, omdat Lewis stil valt een paar ronde voor het eind. De RB14(JC) zal ons zijn diensten bewijzen. Lewis wordt 2e en Ricciardo wordt 3e in de wk-stand.
Hulkenberg valt door de mand en Stoffel, Ocon en Sainz pakken een podium.
Alonso wordt 6e in de wk-stand, Stoffel wordt 8e. Bottas 4e.
Ferrari heeft het dit jaar helemaal niet voor elkaar, niets lijkt te lukken. Vettel wordt nog net 5e in de wk-stand. Marchionne is woest en laat Raikonen de laatste race(s) niet meer rijden.
De Honda-motor doet het heel goed en zal in 2019 in de Red Bull gelepeld worden, in plaats van de Renault.
Het wordt een spannend seizoen, omdat er meer onderlingen strijd is, de teams komen dichter tot elkaar, ook in de middenmoot en dat maakt het een leuk seizoen.
De Toro Rosso’s doen het goed ondanks de auto STR13 heet, omdat ook de Honda-motor het heel goed blijft doen, men krijgt nu wel de synchronisatie voor elkaar. 9-11 plaatsen zijn geen zeldzaamheid.
Ocon schudt Perez duidelijk van zich af en wordt 7e in de wk-stand. Perez loopt bij een zware crash, veroorzaakt door Grosjean en de falende Halo, een zeer zware blessure op. Maar herstelt hier wel weer van, maar haalt weinig punten en zijn racetoekomst hangt even aan een zijdedraadje.
stfu zegt
@Orichy: ik snap wat je doet. Extremen noemen en hopen dat iets ook echt gaat gebeuren, zodat je kan doen alsof je helderziend bent ;)
Orichy zegt
@stfu: Jij bent dan eerder een helderziende, ik liet alleen maar mijn fantasie de vrije loop, als er èèn ding van waar zou worden, ben ik al een hele knappe jongen, of niet?
poes zegt
Voorin gaat het weer saai worden. Mercedes wordt kampioen. Met best een afstand. Die gasten zijn dit jaar wakker geschud, hebben geïnvesteerd (daar werken inmiddels 1500 mensen!!), geleerd van hun fouten en gaan het komende jaar oogsten.
rob5nismo zegt
Hoe meer teams er strijden voor de overwinning hoe beter dus ik hoop dat Renault en Honda hun zaken meer op orde hebben
notsobig zegt
Viel me bij de onthulling van de RB13 op dat de sharkfin heel simpel van ontwerp was en geen stickers had. Dus ik heb het vermoeden dan Red Bull erop gegokt had, dat deze afgelopen seizoen al verboden werd en de auto ontworpen hebben zonder. En dat deze er heel simpel vanaf kon.
Misschien dat ze daarin dan wellicht een voorsprong hebben?
MaartenD zegt
@notsobig: laten we het hopen
ahs1979 zegt
Ik denk dat er wel wat goede voorspellingen tussen zitten, maar dat Force India door het ijs gaat zakken denk ik niet. De issues met Vijay spelen al lang en hebben afgelopen seizoen ook geen of weinig impact gehad. FI heeft het volgens autosport.com in 2017 met een geschat budget van 95 miljoen gedaan. Dat is zelfs minder dan Haas en Sauber. Ze weten dus met weinig middelen super resultaten neer te zetten, dat verleer je niet in 1 seizoen.
Andere teams moeten dus beter worden om hen te verslaan en alleen McLaren geef ik volgend seizoen die kans. Renault gaat wel stapjes maken maar de kennis de ze ingekocht hebben bij de FIA zal pas volgend seizoen echt zichtbaar zijn.
parttimeautospotter zegt
Jullie zouden denk ik weleens heel dichtbij kunnen zitten!
mashell zegt
Mijn glazen bol zegt: McLaren zal een stap voorwaarts maken, maar in de grote middenmoot blijven. Torro Rosso zal juichen als ze eens een auto over de finish krijgen. Renault krijgt de motoren betrouwbaar en snel en de teams Renault en Red Bull gaan de strijd met elkaar aan. Wat het ook meest interessantste van het seizoen zal zijn. Nu Newey niet is afgeleid met een Valkyrie hobby project komt Red Bull beter uit de winterstop. Maar ze zullen vooral strijden om plaats drie. Lewis Hamilton zal gefrustreerd raken omdat Sebastian Vettel met z’n briljante Ferrari vrijwel elke race wint.
chrisvis zegt
@mashell: denk eerder dat McLaren de strijd gaat aangaan met red bull. Het Renault fabrieksteam heeft in 2017 en 2016 reeds bewezen niet van hetzelfde niveau te zijn dan red bull. In 2016 kon dit verklaard worden door het chassis dat oorspronkelijk ontworpen was voor een Mercedes motor maar ook in 2017 vond ik ze nu ook niet bepaald grote sprongen maken.
ruud1954 zegt
Keek ik verleden jaar nog met de nodige scepsis naar de wintertests en dacht dat Ferrari gewoon alles op alles zette om de fans maar gerust te stellen door de motor op zijn max af te stellen, zo zal ik er nu meer waarde aan gaan hechten. Voor mij gaat het seizoen al eind februari beginnen.
pomoek zegt
Ik denk dat het spannend gaat worden wie kampioen wordt. Ferrari heeft het afgelopen jaar door een combinatie van pech, onbezonnen gedrag van Vettel en doorgeslagen stoppen bij het team het kampioenschap weg gegeven. Met een beetje mazzel en wat minder stress kan het voor Ferrari goed komen.
hollandbest zegt
Williams gaat voor sergeykin en gaat nipt boven haas en TR eindigen
dirkv zegt
Als Renault een bom van een motor bouwt wordt het leuk en spannend. Dan zal niet alleen Max mee kunnen doen voor een plaatsje op het podium maar ook het fabrieks team van Renault en Mc Laren.
mashell zegt
@dirkv: bommen ontploffen. Dat geeft spektakel maar je haalt er de finish niet mee. Als Renault gewoon elk exemplaar zo maak als die waar Max mee won (snel en betrouwbaar) dan is het goed.
harrie zegt
De haastig ingevoerde halo gaat het inderdaad maar een jaar volhouden, paar crashes in blinde bochten, veel geklaag van coureurs.
Idioot om de primaire veiligheid zo te verkleinen tbv freak accidents.
HZW zegt
Ach, Mercedes heeft 949 pk in kwalificatie mode, schroeven dat terug naar 870-880 pk in de Race.
Ferrari heeft ± 840 pk in race trim en dan komt Renault met een beschamende 790 pk.
Ik zie Renault echt geen stap van ± 80 pk maken en dat het dan ook nog heel blijft.
Frasker zegt
Ik ben ook benieuwd hoe de Honda motor het gaat houden volgend jaar. Of die inhaalslag dan echt gemaakt gaat worden. Want ik zie weinig andere opties voor RBR in 2019. Renault heeft al 2 teams: een topteam en hun fabrieksteam, en zijn daarnaast klaar met RBR, en Mercedes of Ferrari gaan die motoren nooit geven.