We hebben de tarotkaarten op de redactie maar eens afgestoft om te onderzoeken wat de F1 ons in 2017 gaat brengen.
Vorig jaar deden we de voorspelling nog aan de hand van een kristallen bol, maar bij een rondje voetbal verdween die in de open haard en is er niks meer van over gebleven dan een zielig hoopje koolstofatomen. Maar gelukkig hebben we de kaarten nog die we ooit kochten bij een garage sale van NET 5.
Max Verstappen gaat voor de titel
Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: we verwachten dat Max een gooi kan gaan doen naar de titel. Een enorme open deur zal je zeggen. Toch moeten we het misschien nog een beetje op ons in laten werken dat die gedachte niet gebaseerd is op ongefundeerde oranje-hosanna. Het kan gewoon écht gaan gebeuren! Moet wel die Renault motor een beetje meewerken én Red Bull weer op de proppen komen met een enorm goed chassis. Dat brengt ons bij het volgende punt.
De titelstrijd bij de constructeurs: Mercedes versus Red Bull Racing
De bookies zijn het er wel over eens dat deze twee teams de topfavorieten zijn om het volgend jaar met zijn tweetjes uit te vechten voor de titel. Velen denken dat Red Bull Racing dankzij de nieuwe regels in staat is om de driejarige hegemonie van Mercedes volgend jaar te doorbreken of in ieder geval aan te tasten. Maar is de wens niet de vader van de gedachte? Volgens Ross Brawn zou dat wel eens het geval kunnen zijn.
Zeker is dat de andere teams in ieder geval een kans hebben om dichterbij te komen qua glasharde pk’s. Maar de topmotor is niet het enige wat de Mercedes snel maakte deze afgelopen jaren. Uit analyse van de bochtensnelheden bleek bijvoorbeeld dat Mercedes op dit vlak maar weinig onder deed voor Red Bull en in sommige opzichten zelfs beter was. Met dat chassis zit het dus ook wel snor bij de Silberpfeile.
Wat in het voordeel van Red Bull spreekt is dat zij verzekerd zijn van twee toppers achter het stuur. Mercedes daarentegen verloor een van hun vaste waardes en zal moeten afwachten hoe goed diens vervanger de positie invult. Dat brengt ons op het volgende punt.
Bottas wordt de tweede man bij Mercedes
Jaja, het is officieel nog steeds niet bevestigd, dus we kunnen het hier nog neerzetten als een voorspelling. Hebben we in ieder geval vast een dingetje goed. Naar verluidt is Bottas inmiddels al in Brixworth geweest om een stoeltje te laten schuimen bij zijn nieuwe team. De bevestiging volgt naar verwachting in de komende dagen. Daarna vreet Lewis ‘m op.
De outsiders voor de titel
Is het heiligschennis om Ferrari te betitelen als outsider voor de titel? Het Italiaanse team zou met haar budget en historie natuurlijk elk jaar één van de favorieten voor de titel moeten zijn, maar heeft nu al jaren geen hoofdprijs meer gepakt. Zoals Bernie al scherp opmerkte lijkt de Italiaanse chaos waardoor het team tussen 1979 en 2000 geen rijderstitel wist te winnen terug van weggeweest.
Echter, in theorie hebben de pizzabakkers natuurlijk wel de resources om een goede auto te bouwen. Dankzij de opleving van Kimi zijn er bovendien ook weer twee coureurs die prima met een dergelijke auto uit de voeten kunnen. We hopen dan ook dat Ferrari voor een verrassing zorgt en vooraan meedoet. Het hoort er immers toch wel een beetje bij, die rode auto’s aan de punt van het veld.
Voor andere outsiders moeten we waarschijnlijk vooral kijken naar de teams van McLaren-Honda en Renault. McLaren-Honda móet presteren, want hun hernieuwde samenwerking is tot op heden verworden tot een absoluut drama. Dat gezegd hebbende: de afgelopen jaren moest het eigenlijk ook en lukte het niet. Voor Renault geldt min of meer hetzelfde. De Fransozen hebben voor afgelopen seizoen op handige wijze de verwachtingen laag gehouden, maar nu die bolide geel Jaune Sirius is en er heel groot Renault op staat kunnen ze het zich niet veroorloven om jarenlang achter het veld aan te hobbelen. Beide fabrikanten zullen hun hoop gevestigd hebben op hun nieuwe krachtbronnen.
De racekalender
Na de 21 races van afgelopen seizoen staat er volgend jaar een race minder op de kalender, de Duitse GP staat niet meer op de kaart. Er bestaan nog wat vraagtekens rondom de Braziliaanse GP, maar wij verwachten dat die gewoon door zal gaan. De laatste editie was immers geen slechte race.
Sauber gaat failliet…of Manor…of allebei
De bonus die het team pakte met de twee puntjes die Nasr haalde in Brazilië was niet alleen welkom, maar pure noodzaak. Sinds Giedo-gate is het iedereen wel duidelijk hoe erg het Zwitserse team verlegen zit om geld. Het feit dat Banco do Brasil, de sponsor van Nasr, afhaakt is absoluut geen goed nieuws voor de renstal. Het nieuws dat Sauber kiest om met een oude Ferrari-motor aan de start te verschijnen is dat evenmin.
Voorlopig wordt Nasr een beetje aan het lijntje gehouden: hij mag blijven, maar natuurlijk alleen als hij nieuw geld aanboort. Anders moet er weer gezocht worden naar de volgende betaalrijder. Het gerucht gaat dat Pascal Wehrlein naar Sauber zou kunnen gaan, maar eigenlijk zou dat raar zijn. Ten eerste rijdt Sauber niet met Mercedes motoren en ten tweede kan je het amper als een stap omhoog zien ten opzichte van Manor, hoewel de toekomst van dat team ook niet geheel zeker is.
In de tussentijd slaagt het team er zelf maar niet in om een grote sponsorvis binnen te hengelen. Misschien moeten ze eens gaan praten met de staatsloterij Nederlandse Loterij. Het is wel enigszins vreemd, daar het team (vroeger) een degelijke reputatie had en nog steeds beschikt over een behoorlijk geavanceerde windtunnel in Hinwil. Een sponsor met ballen zou eens een gokje kunnen wagen zou je zeggen, maar tot op heden is dat niet gebeurd. Zo zie je maar weer: de F1 is alleen lucratief als je races wint, de rest moet elk jaar weer verliezen aanzuiveren.
Er gaat minder ingehaald worden
Zoals eerder aangehaald hebben velen hoge verwachtingen van de nieuwe regels die dit seizoen gelden. Dat heeft wellicht vooral te maken met het feit dat we met zijn allen moe zijn van de Mercedes-dominantie, maar er zijn ook andere wijzigingen waar de liefhebber warm van wordt. De auto’s worden bijvoorbeeld sneller en we krijgen weer ouderwets brede sloffen terug.
Maar dat de auto’s eindelijk weer aanzienlijk sneller worden dan een GP2-monoposto, brengt mogelijk een hoge prijs met zich mee. De downforce wordt namelijk aanzienlijk groter in 2017, maar dat betekent waarschijnlijk ook dat het op korte afstand volgen van een auto in bochten moeilijker wordt. Mensen die de gloriedagen van de V10 hebben meegemaakt zullen zich nog wel herinneren dat er ook toen amper werd ingehaald. Inmiddels hebben we weliswaar DRS, wat inhalen een stuk eenvoudiger maakt, zeker op een recht stuk. Maar of we Max nog buitenom zien gaan voor de busstop-chicane valt te bezien.
Hulkenberg pakt zijn eerste podium
Na zeven jaar F1 zonder één podium en ettelijke vierde plaatsen gaat het dit jaar gebeuren: de Nederlands sprekende Duitser staat een keer op het ereschavot!
Ocon valt door de mand ten opzichte van Perez
Esteban Ocon geldt als een van de grote talenten in de F1, waarschijnlijk vooral omdat hij de F3-titel pakte in gevecht met Max. Vergeten wordt daarbij dat hij met een superieure Mercedes-motor reed in vergelijking met Max’ VW-blokje en minder races won dan Max. In vergelijking met Wehrlein delfde hij al het onderspit, maar toch werd hij gepromoveerd. We verwachten dat Perez gehakt gaat maken van de jonge Fransoos.
Kvyat wordt na vier races vervangen door Gasly
Helmut Marko gaat voor de knock-out door Kvyat één jaar na zijn demotie naar Toro Rosso te vervangen door Red Bull protegé Gasly. De laatste viel uit de Red Bull-gratie toen hij de titel leek mis te lopen in de GP2. Die titel werd van hem in zijn tweede jaar verwacht daar hij voor het beste team reed, maar zijn rookie-teamgenoot Antonio Giovinazzi stak hem aanvankelijk de loef af. Toch pakte Gasly zwaar onder druk in het laatste weekend alsnog de titel, wat verschillende Red Bull-bonzen de uitspraak deed ontlokken dat hij in de F1 thuishoort. Kvyat moet dus op zijn tellen passen. Één keer tegen Vettel aanrijden en hij is gezien.
Bernie maakt bekend dat hij nog twintig jaar doorgaat
Misschien wel een van de grootste vragen die boven de F1 hangt is wat gaat Liberty Media doen met de sport? Voorlopig zijn alle belangrijke afspraken nog een aantal jaar vastgelegd dus kunnen ze er niet zoveel aan veranderen. Even was er sprake van dat de nieuwe aandeelhouder het einde van Bernie in de paddock zou betekenen. In Singapore zwermden de camera’s om Chase Carey heen als vliegen om stroop. Bernie daarentegen liep er enigszins verloren bij.
Maar als we een ding weten van Bernie is dat hij naar de F1 macht blijft grijpen als de klauw van de Cyberdyne Systems 101 uit T1 naar Sarah Connor. Het verschil is alleen dat Bernie’s oude klauwen telkens weer slagen in hun opzet. We durven ‘m dan ook wel aan: Bernie maakt dit jaar bekend dat hij nog even doorgaat.
Conclusie:
Het zou natuurlijk gewoon kunnen dat Mercedes wéér een raket bouwt. In dat geval wint LH44 op zijn sloffen het WK, want Bottas kan hem niet bedreigen. Toch bestaat er in 2017 na een aantal jaren meer van hetzelfde eindelijk weer de kans dat we andere kleuren en misschien zelfs wel méérdere kleuren aan de kop van het veld zien. We hopen natuurlijk op dat laatste scenario. Niet alleen omdat dat sowieso het leukste is, maar ook omdat het ons het beste lijkt voor Max.
In de kwalificaties is Ricciardo immers tot op heden een tikje sneller geweest. Stel dat de opvolger van de RB12 oppermachtig is en de coureurs kwalificeren zich iedere race op P1 en P2, dan zal het vaak de Ozzie zijn die vooraan wegrijdt en de race kan controleren. Tenminste, afgaande op basis van resultaten uit het verleden. Als meerdere teams strijden om de overwinning is er echter meer kans dat Max’ superieure racecraft belangrijk wordt. In dat geval kunnen we hem vast opschrijven voor sportman van het jaar 2017.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kan wel ongeveer kloppen. Ik heb alleen écht niet zo’n hoge pet op van Hamilton… Kan zomaar zijn dat rijder 2 (Bottas?) hem na een aantal races bijhaalt. Of inhaalt…
martinus zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ik denk dat ook in Brazilië, Lil’Lewis heeft laten zien dat het een rijder met ongekende kunde is. Niemand had het erover, maar ook hij reed gemakkelijk ver weg van de rest van het veld.
Als je kijkt naar het totaalplaatje kan Lewis gewoon alles, inhalen, rijden op de limiet, cruisen, banden sparen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@martinus: Maar ligt dat aan de auto of aan hem? Vergeet niet dat hij afgelopen jaar ook slechts 2e rijder was binnen het team…
tvklarenbosch zegt
@svenska_aeroplan_ab: waar haal je dat nou weer vandaan?
mashell zegt
@martinus: maar er is één ding dat Lewis niet kan en wat hem toch wel een beetje diskwalificeert om bij de echt groten te horen: hij kan niet sportief verliezen. Hij gaat zich dan gedragen als een vervelend klein kind. We hebben gezien dat als hij een gelijkwaardige teamgenoot heeft (Alonso, Roberg) dan is Hamilton niet te genieten.
fiestacruizer zegt
@mashell: Het verwijt dat hij niet tegen z’n verlies kan, was ook netzogoed te maken bij Vettel, Senna Alonso en Schumacher.
Slechte acceptatie van verlies, is de meeste kampioenen eigen.
fiestacruizer zegt
@martinus: Er zijn wel meer rijders die dat allemaal goed kunnen. Hamilton krijgt nog een flinke kluif aan Bottas.
pomoek zegt
@svenska_aeroplan_ab: Met alle respect maar dat is echt onzin. Hamilton is een van de 3 beste, zo niet de beste coureur van het veld.
tvklarenbosch zegt
@svenska_aeroplan_ab: waar baseer je dat op? Ook afgelopen jaar heeft hij laten zien een betere coureur te zijn dan Rosberg. Alleen pech heeft hem van de 4e (!) titel gehouden. Verder was hij in zijn rookie year de meerdere van Alonso, ook geen langzame jongen. Hij staat 2e aller tijden met overwinningen, en heeft een enorm aandeel gehad in de ontwikkeling van de dominantie van Mercedes. Wat moet iemand doen om te zorgen dat jij een hoge pet van hem op hebt?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tvklarenbosch: Het mooie is, we gaan het allemaal zien komend jaar! Time will tell…
tvklarenbosch zegt
@svenska_aeroplan_ab: nee gelul. Lewis hoeft zich niet meer te bewijzen. Hoe je het ook bekijkt, hij is één van de 5 beste coureurs aller tijden.
Erik zegt
@svenska_aeroplan_ab: laten we wel wezen, nadat Hamilton er eens goed voor ging zitten na de pech in de eerste races van 2016 was hij zo weer aan kop voor de zomer. Na een fout in de kwalificatie in Baku, ook de beste rijders maken fouten, zie Senna, Schumacher, Alonso en dies meer zij, en ook weer motorproblemen ging het weer technisch mis. En hup, na de zomer weer het gas erop met nieuwe motoren (België) en stond in no time weer aan kop. Na weer technische problemen in Maleisië (plof motor, weg 25 punten), was het kampioenschap al verkeken TENZIJ Rosberg nog pech zou krijgen (helaas niet gebeurd). Hamilton heeft de laatste races er alles aan gedaan (4x winst op rij), maar vooral de gemiste punten in Maleisië hebben hem, met de gemiste punten van in het begin van het seizoen, uiteindelijk de das om gedaan. Rosberg zou een schim van Hamilton zijn geweest als laatst genoemde geen technische problemen had ondervonden.
marvin1608 zegt
Volgens mij kloppen jullie kaarten niet. Max wordt toch gewoon wereldkampioen. Dat weet toch iedereen. tssj
martinus zegt
Het zal wel niet gebeuren, maar het zou tof zijn als McLaren zich weer in de top 3 weet te nestelen komend seizoen.
– Alonso is nog steeds een van de beste rijders op de baan.
– VanDoorne is eveneens een toptalent, die ik graag in gevecht zou willen zien met Vettel, Verstappen of Hamilton.
mbfanatic zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Redelijk overeenkomend met mijn verwachtingen.
rob5nismo zegt
Ik ben echt nieuwsgierig hoe de auto’s eruit zien en naar de wintertest.
Dan komen er al problemen naar voor
heidekonijn zegt
“Het kan gewoon écht gaan gebeuren! ”
Mmh. Een lekker warme kop oranje traantjes in het vooruitzicht.
camber24 zegt
@heidekonijn: mee eens. Renault motor gaat in het begin niet okee zijn. Om echt mee te doen met de titel moet je consistent zijn. Tikje overmoedig dan ook, om Max al praktisch wereldkampioen te noemen.
vtechlover zegt
Hopelijk maakt McLaren net zo’n zelfde sprong als dit jaar.
Mercedes zal nog steeds de sterkste motor hebben.
Redbull heeft aerodynamica natuurlijk op orde, ben benieuwd naar de nieuwe motor van Renault.
2017 zal een spannend jaar worden. (Of totaal niet)
pomoek zegt
Tja, Verstappen kan kampioen worden. De kans is echter groter van niet. Als inhalen moeilijker wordt, een specialiteit van Verstappen, dan slinken zijn kansen flink. Verstappen is nog niet het kwalificatiebeest wat Ricciardo wel is wat dus betekend dat deze 2 van de 3 races vóór hem zal staan. En dan vergeet ik voor het gemak nog even dat MB waarschijnlijk ook wel weer een raket weten te bouwen.
Ik denk Hamilton de winnaar volgend jaar en dan vechten Verstappen, Ricciardo en Bottas om plaats 2, 3 en 4.
Ik ben over mijn Guido trauma heen. Ik hoop dat Sauber een goede auto weten te bouwen en hiermee een flinke deuk in een pakje boter gaan slaan. Kwestie van een goede sponsor, kijk maar naar Force India. Met 10 miljoen meer dan Sauber zijn ze 5e geworden in het kampioenschap, Voor Renault, McLaren, Torro Rosso en Williams.
martinus zegt
@pomoek:
Ik ben nog niet over het Guido drama heen.
Zolang Kaltenborn daar de toko nog runt, gun ik ze eigenlijk niets goeds.
pinut187 zegt
Hulkenberg al 7 jaar in de F1, had ik niet gedacht.. Ben toch een beetje bang dat het gewoon weer de Mercs zullen zijn die ver vooraan rijden..
HZW zegt
Zoals ik al eerder gezegd heb, verwacht ik niet dat Verstappen Snel wereld kampioen zal worden.
Ik ben namelijk van mening dat dit alleen kan lukken als hij op het juiste moment bij het juiste team zit.
Red Bull is in mijn ogen een semi topteam, doen het wel leuk maar zijn er afhankelijk van de motorleverancier.
De titels van Vettel stammen nog uit de tijd dat Red Bull een soort van semi fabrieksteam was.
Nu Renault zelf als 100% fabrieksteam aanwezig is zal naar mijn mening de ondersteuning langzaam af nemen richting Red Bull en nu ook Torro Rosso.
Wat gaat beteken dat ze wel motoren van Renault krijgen maar niet meer de hoeveelheid ondersteuning die ze hadden toen Renault nog niet als fabrieksteam deelnam.
Het is Renault aan alles gelegen dat ze niet door hun klanten team verslagen worden, misschien dit jaar nog niet maar de jaren er na zal je dit toch gaan zien vermoed ik.
Dus de kans dat Max in 2017 wereld kampioen wordt lijkt mijn klein en als hij bij Red Bull blijft, zal die kans ook niet groter worden.
Mijn mening is dat Max pas in 2018 een kans kan krijgen om voor de titel te strijden , maar dan moet hij wel bij, Ferrari, Mercedes of Renault rijden. (alfabetische volgorde)
Rick-dos zegt
In eerste instantie ben ik vooral benieuwd hoe de auto’s er uitzien. Daarna ben ik benieuwd of een team of teams dichterbij dan wel Mercedes bijgehaald hebben. Dan pas ben ik benieuwd waar Max staat in het geheel.
piquet1986 zegt
Meer downforce volgend jaar waardoor een voorganger slechter te volgen zou zijn??!!
Meer mechanische grip en minder downforce bedoelen jullie denk ik.
Edge zegt
Ik heb ook maar even de overgordijnen van mijn oma geleend en heb mijn best mogelijke Jomanda-impressie gedaan:
Hoewel Red Bull een flinke stap zal maken, blijft Mercedes de sterkste auto bouwen. We weten allemaal dat Adrian Newey en zijn onderdanen een geweldige auto kunnen tekenen, maar ook in 2017 blijft de motor onverminderd belangrijk. Dankzij de nieuwe aerodynamica spendeer je nog meer tijd van je rondje volgas, en dat werkt in het voordeel van Mercedes. Daarnaast wordt de 2017 Renault-krachtbron vanaf 0 opgebouwd en verwachten de Fransen pas in 2018 op gelijk niveau te komen met de sterkste F1 motor.
Als gevolg daarvan denk ik dat Lewis Hamilton de meeste kans maakt op de coureurstitel, zij het met minder overmacht dan hij en Rosberg de concurrentie de afgelopen jaren voorbleven. Valt er voor ons Nederlanders dan niks te vieren? Jawel, want ik verwacht dat onze Max het weer een stukje beter gaat doen dan vorig jaar. Bovendien schat ik Bottas wat minder sterk in dan Daniel en Max, waardoor ik denk dat Red Bull de constructeurstitel pakt en Dan en Max om P2 strijden. Mocht Mercedes tegen betrouwbaarheidsproblemen aanlopen of Hamilton een ernstige vormdip krijgen, dan zie ik Max en Dan natuurlijk wel voor de titel vechten.
Ferrari zie ik in een soort niemandsland op de derde plek rondrijden. Die continue herstructureringen zijn natuurlijk niet goed voor de stabiliteit en het is ook nog maar de vraag of de mensen die nu op die posities zitten wél wat meer tijd krijgen om iets op te bouwen. Ik ben mijn leven al Ferrari fan, dus ik hoop dat ik ernaast zit en ze wél met Red Bull en Mercedes kunnen strijden, maar ik heb vooralsnog geen al te hoge verwachtingen.
Daarachter wordt het leuk. Renault is een echt fabrieksteam en heeft met Hülkenberg een toffe coureur in huis gehaald. McLaren is en blijft McLaren, heeft fabriekssteun van Honda en heeft bovendien Fernando Alonso in huis. En dan is er nog Williams, dat een flinke financiële injectie heeft gehad en met de best voorbereide rookie in jaren aan de start verschijnt. Het gaat nog leuk worden om te zien wie van die drie plek vier mag opeisen. Of wordt het toch Toro Rosso, dat met Sainz een sterke coureur in huis heeft, weer met up to date motoren gaat rijden en James Key als designer heeft? Of zou het dan toch geen fluke geweest zijn en tovert Force India weer een geweldig seizoen uit de hoge hoed?
Van Haas verwacht ik dat ze gewoon hier en daar een top-10 finish kunnen meepakken en met de minder goed presterende teams uit het voorgenoemde rijtje om plek 7 tot en met 9 in het constructeurskampioenschap gaan strijden.
Helemaal achterin gaat het ook spannend worden: Sauber versus Manor. Sauber is halverwege 2016 overgenomen door Longbow Finance, een clubje investeerders met een gecombineerd vermogen van ruim 3 miljard euro en sterke banden met Marcus Ericsson. Vooralsnog lijkt dat zich geen vruchten af te werpen, want Longbow investeert behoudend. Zodoende zoekt Sauber nog altijd naar een tweede (en misschien wel derde en vierde, Moneysha kennende) betalende coureur om naast Ericsson te zetten, en gaat men volgend jaar met verouderde motoren rijden. Het idee is om de aerodynamica prioriteit te geven en vooral vroeg in het seizoen, als iedereen nog geen progressie heeft gemaakt, puntjes mee te pakken. Persoonlijk vind ik dat een erg riskante tactiek, en ik denk dat ze nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. En dan is er natuurlijk nog Manor. Het lijkt inmiddels wel vaste prik: voorafgaand aan elk seizoen gaan er nieuwe overnamegeruchten rondom Manor. Ditmaal wordt Tavo Hellmund, meesterbrein achter de terugkeer van de F1 in de VS en Mexico, genoemd, maar ook Ron Dennis en zijn Chinese geldschieters worden genoemd. Persoonlijk zou ik er niet raar van opkijken als zowel Sauber als Manor het seizoen puntloos eindigen, en de laatste plekken in het kampioenschap bepaald worden op basis van dertiende en veertiende plaatsen. Ik denk wel dat Manor aan het kortste eind gaat trekken. De auto zal niet bijzonder goed zijn, en vooralsnog worden er ook geen coureurs aan het team gelinkt die het verschil kunnen maken. Sauber lijkt daarentegen iets stabieler, en hoewel Ericsson geen supertalent is is hij wel constant en heeft hij ervaring.
Nog 56 dagen tot het testen begint, iets minder tot we de eerste auto’s zien en nog 83 dagen tot de lichten uit gaan in Melbourne. Ik heb er zin in!
solksagen zegt
“In de kwalificaties is Ricciardo immers tot op heden een tikje sneller geweest.”
Nee hoor. Ricciardo kwalificeerde zich weliswaar 11 van de 17 keer beter dan Verstappen, maar dat is inclusief de eerste 5 races en 7 van de eerste 8 races. In de laatste 6 races was Max 4 keer de betere qualifier, dus kun je op basis van de behaalde resultaten gerust concluderen dat de kwalificatie van Max in het heden zeker gelijkwaardig aan die van Daniel is, ook zonder oranje petje op je kop.
mrrallycross zegt
Denk dat Renault en McLaren het goed gaan doen. Daarnaast zal Mercedes idd met redbull gaan strijden om de podia. Ferrari weet ik nog niet zeker
HZW zegt
Eerst ook maar eens kijken of die nieuwe Renault motor heel blijft.
Twee, drie keer stuk gaan en je rijd het verdere seizoen achter de feiten aan.
mashell zegt
Hamilton, Ricciardo of Vettel worden kampioen. Eigenlijk staan alle tekenen voor een super saai seizoen. Meestal is er na een regelverandering een enkel team dominant.
exclusieviteitsfreak zegt
De krachtigste motor met de beste coureur zal het halen, vermoedelijk Max . . .
parttimeautospotter zegt
Ik ben benieuwd!
HZW zegt
Renault heeft zeker niet de krachtigste motor.
Honda zou ook een mega sprong kunnen maken.